iMac 400MHz, slot loading problem
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 02-04-02 22:59

Problemer med en iMac 400MHz, slotloading DV, 128Mb RAM ca 3 år
gammel/MacOS 9.x. Det er ikke min maskine, men jeg prøver (gerne) at
hjælpe en anden Mac-bruger.

Ovennævnte maskine svigtede (iflg. brugeren) ved vækning fra sleep. Der
kom slet ikke liv i den. Bruger fortæller efterfølgende, at den lugtede
og var meget varm. Disse ti iagttagelser kunne jeg efterfølgende ikke
konstatere i samme ånd. Maskinen var lidt varm oppe øverst på skallen
ved håndtaget og nede omkrign strømforsyningen, den lugtede også af
elektronik, men den lugtede _ikke_ brændt.

Brugeren havde ikke slukket maskinen/ afbrudt strømmen i den halve time,
det varede, inden jeg kom frem .... ! Den stod med 'død' skærm og ingen
aktivitet overhovedet.

Efterfølgende prøvede jeg alle fiffene (så vidt jeg kender dem og kunne
læse mig til dem i den minimale håndbog). Fra maskinens tænd/sluk knap,
fra tastaturet, og med genstarts knappen på siden af computeren, tage
strømforsyningen af, etc.. Prøvede også at proppe den originale sys-CD
(og tilbagekopieringsCD'en) i drevet, drevet slugte skiven, men den
kunne ikke starte op fra den - med "c" trykket ned skete der bare ikke
noget som helst. Ja, I kender det sikkert godt.

Intet af det virkede tilfredsstillende. En gang tidligt i processen -
kun én gang - kunne jeg få HD'en til at give lyd fra sig, den knitrede
(læste) men jeg kom aldring længere end til et lysglimt på skærmen
efterfulgt af en ensartet grå flade. Det er da vist et positivt ræk, at
der er lys på skærmen, ik'? Så er det vel næppe strømforsyningen, der er
stået af?

Nu kommer så de spørgsmål, som jeg stiller mig selv - og jer:

1) kan det være PRAM batteriet der har mistet pusten (spændingen er for
lav)?
2) en medabrejder hos leverandøren mente at det kunne være et "analogt
board" der var brændt af. Men jeg aner ikke hvad sådan et board er (det
gjorde han måske heller ikke?).

Løsningsforslag er velkomne.

Mine egne er:
1) skifte PRAM batteriet i første omgang. Men det sidder vist noget
utilgængeligt, kan ikke nå det fra lugen under bunden. Skal jeg skille
hele maskinen ad? Hvordan gør man det (har søgt en vejledning til den
specifikke maskine på nettet, men ikke fundet noget anvendeligt). Har I
en URL til en pdf-fil med illustrationer, så send den endelig (også
gerne til min angivne email)
2) hvordan konstaterer jeg at det kan være noget af det elektroniske
isenkram, der fejler? Det skal lige siges, at jeg ikke kan 'måle' på
elektronikken, det er jeg ikke vidende nok til, og jeg har heller ikke
værtøjet.

Enhver hjælp er velkommen, for maskinen indeholder teksterne til et
nyhedsbrev som skal afleveres til trykkeren på fredag. .... Tjah, så er
der lige det der med back-up. Nej, der er ikke nogen backup, og denne
iMac er (foreløbig) den eneste Mac på arbejdspladsen. Så for
pædagogikkens skyld og for at overbevise om Mac'ens fortrin, skulle jeg
jo gerne optræde som 'troldmand'. Det kan jeg vist kun med jeres hjælp,
såååå ... kom ud af busken. På forhånd tak.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-04-02 01:31

In article <1fa1ekt.1mfnk9upi6vxgN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Løsningsforslag er velkomne.

1. Hvis det er det originale strømkabel, så prøv at skifte det.

2. Hvis det er en 6 Gb Quantum Fireball, så har jeg haft adskillige
iMac'er, der har brændt en chip af på HD'ens elektronik (har lige sendt
to afsted til ombytning i går).

3. Medarbejderen hos leverandøren hos leverandøren kan sagtens have ret.

4. http://home.wanadoo.nl/manual.man/manuals.html

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-04-02 15:51

In article <newsspam3-AE3153.02303503042002@sunsite.dk>,

> 2. Hvis det er en 6 Gb Quantum Fireball, så har jeg haft adskillige
> iMac'er, der har brændt en chip af på HD'ens elektronik (har lige sendt
> to afsted til ombytning i går).

Aha! Den B/W G3'er jeg snakkede om i sidste uge, og som var død, den
havde netop en Quantum Fireball harddisk, men godt nok på 20 GB. En af
chippene på undersiden var nedsmeltet, men jeg gik ud fra, at det
skyldtes en tæt kontakt til en anden harddisk.

Er det samme syndrom du har oplevet?

Maskinen fungerede forunderligt nok fint et par dage efter, da ejeren
havde taget den med til sin bror, for at få den gennemmålt. Den startede
med det samme, selvom den havde været fuldstændig død to dage før ?!?!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-04-02 16:14

In article <rfn-65AC53.16503003042002@sunsite.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Er det samme syndrom du har oplevet?

Jeps, bare i iMac'er.

> Maskinen fungerede forunderligt nok fint et par dage efter, da ejeren
> havde taget den med til sin bror, for at få den gennemmålt. Den startede
> med det samme, selvom den havde været fuldstændig død to dage før ?!?!

Så var det nok PRAM'en der var forvirret.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-04-02 16:19

In article <newsspam3-82E88A.17142503042002@dtext.news.tele.dk>,

> Jeps, bare i iMac'er.

Hmm... så kunne man måske prakke Maxtor den på og få den
repareret/ombyttet. Det er forsøget værd

> Så var det nok PRAM'en der var forvirret.

Sikkert. Den skulle åbenbart stå et par dage uden strøm.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-04-02 16:58

In article <rfn-680CA0.17190803042002@sunsite.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Hmm... så kunne man måske prakke Maxtor den på og få den
> repareret/ombyttet. Det er forsøget værd

Mon ikke du skulle prøve Quantum i stedet for?

Vi havde en 3-års garanti på vores iMac'er....

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-04-02 18:35

In article <newsspam3-BA5867.17580403042002@dtext.news.tele.dk>,

> Mon ikke du skulle prøve Quantum i stedet for?

Duh... jo det virker nok bedre...

> Vi havde en 3-års garanti på vores iMac'er....

Jeg mener at denne harddisk er ca. 1,5 år gammel.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-04-02 19:51

In article <rfn-0F5668.19343903042002@sunsite.dk>,

> Duh... jo det virker nok bedre...

> Jeg mener at denne harddisk er ca. 1,5 år gammel.

Er det den originale fra iMac'en, eller er den eftermonteret?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-04-02 21:09

> Er det den originale fra iMac'en, eller er den eftermonteret?

Har det nogen betydning hvad garanti angår?

Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-04-02 22:51

In article <1fa3468.1yre0vzml0fmfN%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Har det nogen betydning hvad garanti angår?

Hvis det er en OEM-disk eller en paralelimporteret disk, så gælder den
udvidede garanti som regel ikke.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 03-04-02 16:28

> [...]

> havde taget den med til sin bror, for at få den gennemmålt. Den startede
> med det samme, selvom den havde været fuldstændig død to dage før ?!?!

René tror du ikke du skal skære ned på dit X-Files forbrug ????

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

ftp://80.197.181.14/ - kører ikke altid

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 03-04-02 16:57

In article <1fa2r5f.1ddf5u9aklw0aN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> René tror du ikke du skal skære ned på dit X-Files forbrug ????

Neeeeeeeeeej, og der er X-Files i aften! Spændende.....

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 03-04-02 16:49

> 1. Hvis det er det originale strømkabel, så prøv at skifte det.

Skiftede det mangefavede med et almindelig gråt. Det ændrede ikke noget.

> 2. Hvis det er en 6 Gb Quantum Fireball, så har jeg haft adskillige
> iMac'er, der har brændt en chip af på HD'ens elektronik (har lige sendt
> to afsted til ombytning i går).

Det er det (desværre!?) Har pillet den ud. Reperatøren sagde, at den
kunne sættes i en PowerMac, men stikkene til dataoverførsel passer ikke
med stikkene i min tudsegamle 7200. Quantummen har et stik på ca. 57 mms
brdde, men stikkene i 7200'eren er 69 mm brede ....
Har en kammerat i nærheden der har en Tower G3, han har tilbudt at prøve
i morgen aften. Tror du (I), at Quantummen kan komme der i? Nu gælder
det jo lige at redde nogle data i første omgang, så kan maskinen komme
til reperation senere. Den stakkels bruger skal så få alle sine tekster
oversat til et pc-format, så skal staklen sidde ved en win-maskine og
lave tingene færdig.
Når nu Quantummen er en troublemaker, må vi nok hellere få sat en anden
HD i. Hvad vil du (I) anbefale til en iMac af ovenn. type? Ca. pris?

> 3. Medarbejderen hos leverandøren hos leverandøren kan sagtens have ret.

Jo, men han nævnte noget, der hedder et analog board. Den betegnelse har
jeg aldrig hørt før. Hvad kan det mon være? (bare nysgerrig)

> 4. http://home.wanadoo.nl/manual.man/manuals.html

Ja, den er sørme flot og instruktiv, med farver og det hele - den var en
god hjælp.
Tak, Martin.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-04-02 17:01

In article <1fa2rgc.3ceunr1f7i2mrN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Skiftede det mangefavede med et almindelig gråt. Det ændrede ikke noget.

Oev.

> Det er det (desværre!?) Har pillet den ud.

Er der brændt en chip af på den på bagsiden?

> [...]
> med stikkene i min tudsegamle 7200. Quantummen har et stik på ca. 57 mms
> brdde, men stikkene i 7200'eren er 69 mm brede ....

Det er en IDE-disk i iMac'en og SCSI i 7200'eren, så den går ikke lige.

> Har en kammerat i nærheden der har en Tower G3, han har tilbudt at prøve
> i morgen aften. Tror du (I), at Quantummen kan komme der i?

Det ved jeg den kan.

> Når nu Quantummen er en troublemaker, må vi nok hellere få sat en anden
> HD i. Hvad vil du (I) anbefale til en iMac af ovenn. type? Ca. pris?

Jeg er fjollet med Seagate for tiden.

> Jo, men han nævnte noget, der hedder et analog board. Den betegnelse har
> jeg aldrig hørt før. Hvad kan det mon være? (bare nysgerrig)

Kig i den manual du fandt - det hører til styringen af skærmen, og vi
har fået byttet dem i et par iMac'er.

Velbekommen.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 03-04-02 21:06

> Er der brændt en chip af på den på bagsiden?

Det ser desværre sådan ud. Når jeg holder den i hånden med teksten i den
rigtige retning (op er op, som man siger), så er den øverste chip til
højre mærket med sådan et retvinklet, bulet spor i overfladen. Det ser
ikke spor godt ud!

> Det er en IDE-disk i iMac'en og SCSI i 7200'eren, så den går ikke lige.

OK, opfattet.

> Det ved jeg den kan.

Men det hjælper vel ikke meget nu, hvor jeg kan se, at der er brændt en
chip af? Jeg skulle dæleme gerne have fat i de data, der ligger på
HD'en.

> Jeg er fjollet med Seagate for tiden.

Så må jeg heller kiggere efter dem, måske bliver jeg også fjollet
Nej, det går nok ikke, så forfalder jeg jo bare til OT .... og det måes
man ikke!

> Kig i den manual du fandt - det hører til styringen af skærmen, og vi
> har fået byttet dem i et par iMac'er.

Det gør jeg. Har foreløbigt brugt den til finde vej ind i de ædlere dele
af iMac'en. Meget instruktivt.

Nu kommer så det uafviselige tillægsspørgsmål: Hvad gør jeg for at redde
data fra HD'en? Bundkortet (?) er monteret med fire skruer ... kan det
udskiftes? Eller skal man have fast i selve fastpladen (eller hvad den
nu hedder?)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 03-04-02 22:48

In article <1fa33iz.1c0reierp9dboN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> rigtige retning (op er op, som man siger), så er den øverste chip til
> højre mærket med sådan et retvinklet, bulet spor i overfladen. Det ser

Den var værre. Din eneste mulighed for at få fat indholdet på disken, er
at udskifte printpladen, dvs du skal have fat i en med en tilsvarende
disk og låne elektronikken fra den.

> Men det hjælper vel ikke meget nu, hvor jeg kan se, at der er brændt en
> chip af?

Det hjælper ikke det mindste nej.

> Jeg skulle dæleme gerne have fat i de data, der ligger på HD'en.

Jeg har tilfældigvis en tilsvarende disk liggende, der støjer som en
jetjaver, men selvom du sender sisken til mig, så når vi det nok ikke
inden fredag. Du skal dog være velkommen til det hvis deadline ikke er
absolut.

> Så må jeg heller kiggere efter dem, måske bliver jeg også fjollet

Der behøver du såmænd ikke.....

> [...]
> data fra HD'en? Bundkortet (?) er monteret med fire skruer ... kan det
> udskiftes? Eller skal man have fast i selve fastpladen (eller hvad den

Det er "bundkortet", der skal skiftes.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 04-04-02 17:24

> Den var værre. Din eneste mulighed for at få fat indholdet på disken, er
> at udskifte printpladen, dvs du skal have fat i en med en tilsvarende
> disk og låne elektronikken fra den.

En rettelse til specifikationer på HD'en. Det er en Quantum Fireball,
men 13,0 GB (ikke en 6 GB, som jeg først troede !). Det står der i det
mindste på den.

> [...]
> jetjaver, men selvom du sender sisken til mig, så når vi det nok ikke
> inden fredag. Du skal dog være velkommen til det hvis deadline ikke er

Nu skulle jeg vel ikke være dobbelt-heldig? Har du en sådan en 13,0 GB
printplade liggende? VIl du være villig til at fiske data ud af den så?
Deadline er jo ved at være passeret, så den stakkels medarbejder sidder
for nuværende og genskriver det nyhedsbrev, som hun har mistet. Det er
det, men på jydsk kalder træls!

Hvis du kan/vil hjælpe, er jeg sikker på, at det kan kaste en flaske
eller to af sig :)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-04-02 19:52

In article <1fa4n21.1nb1ntv1qdk67qN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Nu skulle jeg vel ikke være dobbelt-heldig? Har du en sådan en 13,0 GB
> printplade liggende?

Desværre ikke.

> VIl du være villig til at fiske data ud af den så?

Det kan være det fungerer med den samme elektronik alligevel, og jeg
skal da gerne gøre et forsøg.
Smid mig en mail, så får du min adresse.

> Deadline er jo ved at være passeret, så den stakkels medarbejder sidder
> for nuværende og genskriver det nyhedsbrev, som hun har mistet. Det er
> det, men på jydsk kalder træls!

Jag kan nogen fkere ord der passer til den situation.

> Hvis du kan/vil hjælpe, er jeg sikker på, at det kan kaste en flaske
> eller to af sig :)

Lad os nu se om det fungerer først.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 04-04-02 20:20

> [...]

> En rettelse til specifikationer på HD'en. Det er en Quantum Fireball,
> men 13,0 GB (ikke en 6 GB, som jeg først troede !). Det står der i det

Argh, er det den udgave - den med gummidragt? Har et par maskiner
stående, hvor disken over tid er begyndt at hvine. Heldigvis er det ikke
"kritiske" maskiner, så der er ikke noget, der bliver rigtigt kede af
det hvis diskene dør.

Skyndte mig i øvrigt at skifte arbejds-iMacs disk ud med en Seagate
Barracuda 7200rpm - fornøjelse!

Thomas Tvegaard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-04-02 00:30

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Argh, er det den udgave - den med gummidragt?

Nøeh, det tror jeg såmænd ikke. Men jeg har måske ikke forstået dit
spørgsmål? Det er da bare sådan et metalkabinet, der ligner alle de
andre jeg har set.
Det du taler om, er det en særlig udgave i latex ... til MacLatex
gruppen ?

Der står en helvedes masse ting på labels på dimmeren. Hvilket af dem
måtte mon være HD'ens ID?

>Har et par maskiner
> stående, hvor disken over tid er begyndt at hvine. Heldigvis er det ikke
> "kritiske" maskiner, så der er ikke noget, der bliver rigtigt kede af
> det hvis diskene dør.

Ikke forstået helt? Men jeg er i hvert fald ked af, at netop denne her
er afgået ved 'døden' ... kan du give et konstruktivt råd (til at redde
data)?

> Skyndte mig i øvrigt at skifte arbejds-iMacs disk ud med en Seagate
> Barracuda 7200rpm - fornøjelse!

Jo, det er nok også netop den jeg har i kikkerten som ny HD ... passer
den (er den optimal?) til en Imac 400 MHz DV ... der er jo lige det med
at spec.s siger, at den der sad i - og nu er hedengangen - er ATA? Er
det det samme som IDE?

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 05-04-02 09:05

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> ATA? Er det det samme som IDE?

Ja.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 05-04-02 22:40

In article <1fa57nu.48arc1q4dt5gN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
> [...]

> andre jeg har set.
> Det du taler om, er det en særlig udgave i latex ... til MacLatex

Det s'mænd fordi, den disk jeg pillede ud af iMac'en havde runde hjørner
og var i klædt en slags "gummidragt", der gjorde de afrundede hjørner
mere kantede. Jeg ved ikke om gummiindpakningen skulle være
vibrationsdæmpende eller andet. Blot kan jeg konstatere at Barracudaen
(uden gummidragt) er næsten lydløs - herligt.

Thomas Tvegaard

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-04-02 21:09

> Jeg er fjollet med Seagate for tiden.

Jeg har sat en Seagate Barracuda IV 40 Gb disk i vores iMacDV. Jeg var
lidt nervøs for at den ville udvikle mere varme end den org. disk idet
den køre hurtigere - 7200 omdr./min.

Nu har den kørt i et par måneder, og alt virker som det skal - endda
bedre end tidl. Barracudaen er nemlig meget støjsvag, hvilket gør
iMac'en (uden blæser) til en vidunderlig maskine at bruge - endelig
99,99% lydløs
Martin

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 05-04-02 16:25

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> [...]
> bedre end tidl. Barracudaen er nemlig meget støjsvag, hvilket gør
> iMac'en (uden blæser) til en vidunderlig maskine at bruge - endelig

Det var lige sådan en HD, jeg havde tænkt mig at smide i den nævnte iMac
400MHz DV slotloading.

Går det?

Undskyld det måske noget naive spørgsmål, men jeg har ikke teknisk
forstand og vil gerne være 100% sikker (da det ikke er min egen maskine)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-04-02 00:19

> [...]

> Undskyld det måske noget naive spørgsmål, men jeg har ikke teknisk
> forstand og vil gerne være 100% sikker (da det ikke er min egen maskine)

Altså teknisk set (mht. stik osv.) går det fint. Der det med varmen, men
som sagt har jeg ikke oplevet det som noget problem - men der gives
ingen garantier

Når du skiller iMac'en ad skal du være opmærksom på de to (eller er det
tre) steder bunden er "hæftet" til plastikforsiden. Min iMac har brækket
en tap fordi jeg ikke rigtig kunne få lirket bunden af

Jeg har bemærket at der i servicemanualen vises, at man kan klappe foden
ud og hive i den. Det tror jeg er en fiks ide, men jeg kendt ikke til
måden dengang jeg lavede HD ombytningen.

Martin

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 06-04-02 23:06

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Altså teknisk set (mht. stik osv.) går det fint. Der det med varmen, men
> som sagt har jeg ikke oplevet det som noget problem - men der gives
> ingen garantier

Naturligvis ikke. Jeg forventer ikke, at du personligt skal give
garantier.

Men er der andre herinde der har erfaringer med en 7200 rpm disk i
nævnte iMac?
Skal jeg anskaffe en med langsommere omdrejninger?

> Når du skiller iMac'en ad skal du være opmærksom på de to (eller er det
> tre) steder bunden er "hæftet" til plastikforsiden. Min iMac har brækket
> en tap fordi jeg ikke rigtig kunne få lirket bunden af

Tjah, det kan du tor, jeg er opmærksom på. Min manual mente, at der var
fire tapper, men der var nu kun tre. De knækkede vist ikke, men det var
en fæl lyd, da skjoldet skulle løftes af med mild vold ... jeg hader
vold, især mod kvinder, børn og Macs

Men man skal være meget forsigtig og skånsom, tror jeg, der sidder jo
netop det der slotloading drev lige nedenunder ...

> Jeg har bemærket at der i servicemanualen vises, at man kan klappe foden
> ud og hive i den. Det tror jeg er en fiks ide, men jeg kendt ikke til
> måden dengang jeg lavede HD ombytningen.

Den kender jeg også, men den var ikke virksom, så, jo, jeg mener osse,
at det bare en en 'smart' anvisning ...

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-04-02 00:18

In article <1fa8tc2.1ebxpk1ro5c9sN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,

http://www.xlr8yourmac.com/ er din ven.

> [...]
> fire tapper, men der var nu kun tre. De knækkede vist ikke, men det var
> en fæl lyd, da skjoldet skulle løftes af med mild vold ... jeg hader

Det kræver bare det rette greb. Man løfter op bagtil, og når skjoldet er
løftet 30-40° op, så hiver man lige op.

> Men man skal være meget forsigtig og skånsom, tror jeg, der sidder jo
> netop det der slotloading drev lige nedenunder ...

Pjat, det er først når man skal have skjoldet på igen man skal være
forsigtig.

Fra : [5220]Maciek

Dato : 12-04-02 23:52

Jeg har skiftet HD i en imac400DV til en fujitsu 40GB fluid, som er
kendt for at udvikle en del varme. Denne HD kører ekstremt lødløst. Den
kørte (inden jeg solgte min mac) i dagevis, og hele tiden med HD'en
tændt. Ingen problemer.

En af mine bekendte har installeret en Seagate 40GB i sin imac400DV (den
samme som min), men første nat gik det galt. HD'en sagde på et tidspunkt
*plonk* og så virkede den bare ikke mere. Sagde tik-tik-tik-tik, når han
startede computeren.

Jeg kan *varmt* anbefale en Fujitsu fluid Harddisk
/maciek

Fra : Morten Reippuert

Dato : 04-04-02 09:39

> [...]

> med stikkene i min tudsegamle 7200. Quantummen har et stik på ca. 57 mms
> brdde, men stikkene i 7200'eren er 69 mm brede ....

Det er fordi 7200'eren har en SCSI bus, mens iMac'en har ATA busser.

> Har en kammerat i nærheden der har en Tower G3, han har tilbudt at prøve
> i morgen aften. Tror du (I), at Quantummen kan komme der i?

Uden problemer Hvis det er en rev1 kan den dog ikke monteres som
slave, men det er der råd for. Pil CD-rom drevet fra, så kan den
monteres på på dettes ATA bus.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 30-04-02 17:02

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Uden problemer Hvis det er en rev1 kan den dog ikke monteres som
> slave, men det er der råd for. Pil CD-rom drevet fra, så kan den
> monteres på på dettes ATA bus.

Kommer lige til at tænkte på - mht problemerne med vores 13gb ibm - kan
man gøre det samme stunt på en iMac/a? altså have to harddiske i den
samtidig? (Den er nemlig kun testet på én 'puter.)

anr

"Where is Bart, anyway? His dinner's getting all cold and eaten."
-Homer Simpson

Fra : Morten Reippuert

Dato : 30-04-02 17:10

In article <1fbgsnp.m4h5ar2qmxsmN%anrNOTPART@OFMAILmac.com>,
anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) wrote:

> Kommer lige til at tænkte på - mht problemerne med vores 13gb ibm - kan
> man gøre det samme stunt på en iMac/a? altså have to harddiske i den
> samtidig? (Den er nemlig kun testet på én 'puter.)

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, men går ud fra at du vil låne
ATA kablet fra CD-drevet: Ja, det kan godt lade sig gøre hvilket jeg for
såvidt også skriver.
Hvis det er en rev2 eller rev3 er det ikke nødvendigt at låne kablet fra
CD-rom'en hvis blot du sætter den ene disk som slave.

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 30-04-02 17:44

> [...]

> Hvis det er en rev2 eller rev3 er det ikke nødvendigt at låne kablet fra
> CD-rom'en hvis blot du sætter den ene disk som slave.

Øh du taler hvis stadig om Toweret, jeg mener på min iMac/a... Kan man
det på den?

anr

"If you really want something in this life you have to work for it.
Now quiet, they're about to announce the lottery numbers."
-Homer Simpson

Fra : Morten Reippuert

Dato : 30-04-02 18:43

In article <1fbgunh.1bzoqc71mw4qlqN%anrNOTPART@OFMAILmac.com>,
anrNOTPART@OFMAILmac.com (Andreas N Rasmussen) wrote:

> Øh du taler hvis stadig om Toweret, jeg mener på min iMac/a... Kan man
> det på den?

ja (men det er Storm P)

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 30-04-02 18:53

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> ja (men det er Storm P)

Nu regned jeg heller ikke lige frem med at køre med den fast - grunden
er mere at vi faktisk kun har testet vores døde hd på min fars pumpede
7500, via to atacontrollere - måske jeg ville kunne finde ud af noget
ved at proppe den i iMac'en? Skal den i så tilfælde også sættes til
master eller er det ligemeget når det nu er hver sin bus?

anr

"You're damned if you do, and you're damned if you don't"
-Bart Simpson

Fra : Morten Reippuert

Dato : 30-04-02 19:13

In article <1fbgxt8.1o08ahm1pngoyoN%anrNOTPART@OFMAILmac.com>,

> [...]
> ved at proppe den i iMac'en? Skal den i så tilfælde også sættes til
> master eller er det ligemeget når det nu er hver sin bus?

den skal stå som master (eller single drive)

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 30-04-02 19:57

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> den skal stå som master (eller single drive)

Takker.

anr

"Romance is dead. It was acquired in a hostile takeover by Hallmark and
Disney, homogenized, then sold off piece by piece."
-Lisa Simpson

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 30-04-02 21:14

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> Takker.

Har kigget lidt over skulderen. Håber det lykkes for dig, Andreas. Tror
du, at det hele er ved at nå derhen, at jeg kan låne/købe printpladen
fra din havarerede Quantum?
Det er ved at være op over, at jeg ellers må benytte min nødløsning (=
en anden læser hér har tilbudt sig med hjælp, men jeg vil kun ulejlige
ham i yderste nødstilfælde)

> "Romance is dead. It was acquired in a hostile takeover by Hallmark and
> Disney, homogenized, then sold off piece by piece."
> -Lisa Simpson

"HD is dead. It was acquired in a hostile takover by Phillips ... burnt
off chip"
- undertegnede

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 11-04-02 10:23

Jeg ved ikke om jeg gør dette rigtigt med en followup ... eller om jeg
skulle have sendt en ny besked. Men nu prøver jeg altså.

Det er bare til orientering (og som tak for vejledning i denne tråd)

Har nu samlet den ene af de to iMacs med en ny HD (Seagate 40Gb 7200 rpm
Fluid (!), det gik fint nok. Takket være de henvisninger til manualer,
som ligger i denne tråd. Havde desuden lagt alle skruerne ud på en måtte
i den rækkefølge, som de blev skruet af (det er et godt princip, synes
jeg). Plastikken knirker dog lige så meget ved samlingen, som den gjorde
ved askillelsen. Alle tapper er intakte og passer fint ...

Den ny HD passer fint (det havde jeg nu osse forventet:)), jumperen blev
flyttet til rette plads (single hd). HD formatteret med Apples værktøj i
én partition i HFS+ i den formening, at den skal fortsætte med MacOS
9.whatever, som den har fungeret fint med i tre år = Ingen nævneværdige
nedbrud (!) Bruger er meget tilfreds, for det er et kendt system og der
er ikke (spild?)tid med at lære en helt ny struktur (X'eren) at kende.

Personligt ville jeg dog anbefale X. Jeg er hooked på den (selvom jeg
nok aldrig bliver en 'root'er'? :))

Den ny Barracuda er meget lydløs ... bemærkelsesvis forskel fra den
gamle ! Er det Fluid, der gør det?

Nu er den næste øvelse 'bare' at fiske data ud af den defekte Quantum,
men det er jeg ret optimistisk med. Ikke mindst fordi jeg har fået
tilbud om direkte hjælp fra folk i gruppen! Og selv har udspekuleret en
lidt mere omstændelig løsning ....

Hvorfor nu skrive alt det her? Jo, der er to grunde.

1) alle hjælpere fortjener vel en respons, som den minimale tak for
hjælpen?
2) andre med det samme problem skal vide, at det _kan_ lade sig gøre.
Uden alt for mange nerver og forskrækkelser. Det kræver lidt omhu og
lidt forsigtighed (statisk elektricitet syndromet - det er nu meget godt
at sidde med en vandrør (jord) mellem storetåen og den næstfølgende tå
...... :)). Og så kræver det altså en ordentlig kvalitets
stjerneskruetrækker (Phillips hedder det vist som standard?). Den måtte
jeg ud i byen for at finde (=investere i). Men det er jo en mindre
udskrivning i forhold til, hvad et værksted skulle have for arbejdet*

Undskyld at det blev langt og måske lettere forvirret? Men jeg er lidt
euforisk over, at det lykkedes - alt det der med det fysiske ...

* En Macmekaniker, jeg ringede til, kunne ganske hurtigt i telefonen
sige noget om et motherboard, der skulle skiftes. Det lød meget dyrt og
med lange tidshorisonter, derfor prøvede jeg selv den anden mulighed
(med NG'ens gode hjælp). Det er nu ikke mekanikerens skyld ...hvad skal
han dog svare ved en fejlbeskrivelse over telefonen? Har brugt den samme
mekaniker siden starten af 90'erne med stor tilfredshed, så han er til
at stole på.

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-04-02 17:11

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Den ny Barracuda er meget lydløs ... bemærkelsesvis forskel fra den
> gamle ! Er det Fluid, der gør det?

Ja! IBM bruger vist samme teknologi nu. (Jeg kunne godt bruge en af
deres 2,5" HD med fluid bearings i min Pismo.)

Martin

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-04-02 20:10

Ovenstående problem udvikler sig - i en uheldig retning.
Har lige splittet en anden iMac af ovenn. version ad for at få fingre i
Qauntum Fireball 3,5 serires 13 GB hd'en (især den printplade). Havde
forventning om, at denne maskine der er indkøbt i samme ordre som den
defekte havde en sådan hd .... stor var min overraskelse derfor da jeg
så, at der sad en Maxtor N256 på 13 GB i den. Kender I den? Er den
stabil ? (i modsætning til Quantummen der er brændt af og det er jo ikke
den eneste - se tråden "Det her er fandme mærkeligt ... ")

Så var taktikken med at pille printpladen af slået helt i stykker.

Mit gæt er, at den oprindelige HD er blevet udskiftet under et af de to
reperationsophold, som maskinen har haft på leverandørens værksted. Men
der frmegår ikke noget af de medfølgende papirer. Så nu sidder jeg
faktisk med to HD'er .... og kan stadigvæk ikke komme til data på den
defekte.

Så nu må jeg vel heller rykke en bytteannonce i dk.marked.privat.edb.mac
.... med mindre altså, at nogen af jer kan hjælpe (?)

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-04-02 22:17

In article <1fajowc.x2e16s1ck97muN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> med mindre altså, at nogen af jer kan hjælpe (?)

Hvis du ikke finder ud af noget andet, så står mit tilbud stadigvæk ved
magt.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 12-04-02 23:53

> Hvis du ikke finder ud af noget andet, så står mit tilbud stadigvæk ved
> magt.

Martin, du er Gu(l)d værd. Jeg har dig i mine tanker (næsten) hele tiden
- jeg har sådan et billede kørende på min indre skærm af
låge-bulldozeren i fuld udfoldelse og dig bag efter i en udstrakt,
vandret line .... men jeg har jo osse set Skabelsen i digital form.

Tak for tilbuddet om hjælp, men jeg vil gerne spare dig for ulejligheden
- hvis jeg selv kan løse det.

Men som du kan se, appellerer jeg også til folk lidt længere nede i
hierarkiet for der er rigtigt mange vidende mennesker i denne NG.
Det ser vi jo gang på gang på gang - og det er herligt. Kunne ikke lade
være med at fedte lidt for alle hjælperne herinde :)

Nej, det er ærligt ment. Flot gruppe den her, og jeg siger det gerne
igen! (igen! - så er det sagt og jeg sparer lidt af gruppens/
deltagernes båndbredde)

Som du sikkert har set (véd) glippede strategi 1 og strategi 2, men så
må jeg jo have nogle andre strategier i ærmet (jeg _er_ en stædig rad,
er jeg).
Den næste er på mandag at ringe til den reparatør, som sikkert har
udskiftet den oprindelige Quantum med en Maxtor. Måske har han endnu den
udskiftede Quantum liggende, så kan han vel - rent moralsk - lige
overtales til at sende mig printkortet? Som tidligere omtalt er Allan S.
en fin fyr og leverandøren er en ordentlig forhandler. Jeg afslører dem
ikke lige nu ... men hvis de lever op til mine forventninger, skal de
nok blive nævnt i min 'slutrapport'
God service er altid værd at nævne.

Så jeg opfordrer _alle_, der kan hjælpe med råd eller med (fysisk) DÅD
til at komme ud af busken. Har nogen her et printkort fra en Quantum
Fireball 3.5 series 13 GB som jeg kan låne bare et par dage? Så bliver
jeg glad.

Et eller andet sted i en skuffe må der da vel ligge sådan en dimmer? Der
er vel nogen af jer, der har sat en større HD i jeres iMac 400 DV ... og
gemt den gamle Quantum HD?

N.B. jeg havde aldrig troet, at mit Macbrug skulle føre til disse
'højder' ... jeg interesserer mig mest for det, der sker på skærmen og
er i princippet ret lige glad med teknikken, for jeg er ikke særlig
teknisk. Men med meget små bogstaver: Det er nu ganske udfordrende ...
:)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-04-02 23:59

In article <1fajye7.1wac75i1fl3uyoN%mich.ottosen@post5.tele.dk>,
mich.ottosen@post5.tele.dk (Mich. Ottosen) wrote:

> Tak for tilbuddet om hjælp, men jeg vil gerne spare dig for ulejligheden
> - hvis jeg selv kan løse det.

Den følelse kender jeg godt