Roundup.
Fra : René G

Dato : 02-04-02 10:57

Hejsa..

Jeg har noget roundup stående men kan ikke huske hvilket forhold det skal
blandes i. Er der nogen herinde som ved det det er vist noget med der findes
en der blot hedder Roundup og Roundup Ultra er dette korrent ?

Med Venlig Hilsen

René

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 02-04-02 11:45

"René G" <rg@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
findes
> en der blot hedder Roundup og Roundup Ultra er dette korrent ?

Spørg hos Kommunekemi. De ved nok bedst hvordan du slipper af med det.
--

Mvh. Kai Hoffmann
www.hoffmann.cc

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-04-02 22:28

On Tue, 2 Apr 2002 11:56:56 +0200, "René G" <rg@mailme.dk> wrote:

>Jeg har noget roundup stående men kan ikke huske hvilket forhold det skal
>blandes i. Er der nogen herinde som ved det det er vist noget med der findes
>en der blot hedder Roundup og Roundup Ultra er dette korrent ?

I princippet er det ligegyldigt hvor meget vand du blander det op i. Det
vigtige er at du får en given mængde Roundup bragt ud på arealet. Om du
så vil have det i 1 eller 100 liter vand er ligegyldigt.

Selvfølgelig skal der ikke blandes sådan at det hele løber af planterne
og ned på jorden, så er det jo meningsløst. Det kan vel godt
sammenlignes med at tage en pille: Du skyller den ned med vand, om det
er en enkelt mundfuld eller et helt glas gør ikke nogen forskel. Du kan
også æde pillen uden at skylle ned med vand, det er bare mere
besværligt. På samme måde kunne man også godt sprede koncentreret
roundup, men i praksis er det ikke muligt at fordele så lidt som der
skal til, over så stort et område som det skal dække. (Mener det er
omkring 3 liter koncentreret roundup til en hektar)

Men nu siger du ikke noget om hvor kraftigt det roundup er du har. Det
sælges i flere koncentrationer. Den landmænd bruger hedder noget med
360g/l, noget af det til havebrug hedder 60g/l.

http://www.gartneriet.dk

Fra : René G

Dato : 03-04-02 10:46

> [...]

> sælges i flere koncentrationer. Den landmænd bruger hedder noget med
> 360g/l, noget af det til havebrug hedder 60g/l.

For det første skal du have mange tak for svaret, jeg har doglige et par
tillægsspørgsmål:

- Hvis jeg nu siger jeg har den der hedder 60g/l hvilket forhold bør jeg
blande den i for at den har den rette virkning (der behøves jo ikke bruges
mere roundup ind der er nødvendig.) ?

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen

René G.

Fra : Dan Andersen

Dato : 03-04-02 10:50

Hvad med at aflevere det til destruktion gennem en malerforretning??
Brug ½ liter eddikesyre 32 % til 10 liter vand - det er ligeså effektivt og
så skader det ikke grundvandet.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-04-02 13:49

On Wed, 3 Apr 2002 11:50:06 +0200, "Dan Andersen" <dan@dbamott.dk>
wrote:

>Hvad med at aflevere det til destruktion gennem en malerforretning??

Hvorfor?

>Brug ½ liter eddikesyre 32 % til 10 liter vand - det er ligeså effektivt og
>så skader det ikke grundvandet.

Er det nu også det? Skader roundup da grundvandet?
Hvis ja til begge dele, hvorfor er det så roundup som er godkendt til
formålet at slå planter ihjel og ikke eddikesyre?

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 03-04-02 14:48

Hej Mads

> Hvis ja til begge dele, hvorfor er det så roundup som er godkendt til
> formålet at slå planter ihjel og ikke eddikesyre?

Fordi der (sandsynligvis) ikke er nogen der har ansøgt om at få eddikesyre
godkendt til formålet. Jeg skal ikke kunne udtale mig om hvorvidt eddikesyre
er miljøvenligt eller ej, men bare fordi noget er godkendt til et bestemt
formål, er ikke ensbetydende med at det er godt for natur/miljø/mennesker.
Selv holder jeg mig fra alt form for kemisk "planteværn" -- godkendt som
ikke godkendt -- miljøvenligt som ikke miljøvenligt. Hvis jeg ikke gad luge
ukrudt, kunne jeg jo bare flytte i lejlighed eller asfaltere hele
grundstykket.

Jeg tror, at vi er en del borgere her i landet, der tvivler på at Roundup er
så uskadeligt som det påstås -- og en ting er der i hvertfald enighed om:
Bruges midlet ikke korrekt, udvaskes det uden at det nedbrydes ordenligt.
Det er mit indtryk (bl.a. fra at læse denne nyhedsgruppe), at der er _mange_
af dem der stadigvæk bruger Roundup, der ser stort på at overholde
anvisninger om dosering og anvendelse. Og så har vi jo et problem, da det
ikke er på de vilkår, stoffet er blevet godkendt.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-04-02 16:47

On Wed, 03 Apr 2002 15:48:28 +0200, Jakob Bock <jakobb@mail.tele.dk>
wrote:

> [...]
>formål, er ikke ensbetydende med at det er godt for natur/miljø/mennesker.

Men det er jo så i hvert fald testet.. Det er mest der jeg vil hen - at
man bruger noget som man kender konsekvenserne af i stedet for noget
'tilfældigt'.

> [...]
>ikke godkendt -- miljøvenligt som ikke miljøvenligt. Hvis jeg ikke gad luge
>ukrudt, kunne jeg jo bare flytte i lejlighed eller asfaltere hele

Det kan jeg også tilslutte mig - jeg bruger dog en sjælden gang roundup
til at tage kvikgræs med, for derefter at få gjort noget ved
jordstykket, plantet bunddække eller lagt flis ud. Jeg bruger det ikke
som et universalmiddel til at holde ukrudt helt og aldeles borte
(hvilket vil være tydeligt for enhver som kom forbi min have).

> [...]
>Bruges midlet ikke korrekt, udvaskes det uden at det nedbrydes ordenligt.

De sidste mange gange der har været noget om roundup i medierne har det
gået på om det udvaskes eller ej. Ikke på om det er farligt. Jeg holder
mig til hvad der siges fra dem som har forstand på den slags. Man kan
simpelthen ikke gå rundt og være skeptisk hele tiden.
Men hvad så med alt det som bliver anbefalet at bruge i stedet? Hvem ved
om det udvaskes? Jeg mener, det er lægfolk som kommer med de
anbefalinger, folk som sikkert gør det af et godt hjerte men som ikke
har fløjtende begreb om det når det kommer til stykket.

> [...]
>anvisninger om dosering og anvendelse. Og så har vi jo et problem, da det
>ikke er på de vilkår, stoffet er blevet godkendt.

Det er også et indtryk jeg har fra rundt omkring... desværre. (Ikke ret
mange bruger så pesticider i haverne længere). Men hvis det er grund nok
til at forbyde alting, så var det da også hurtigt slut med knive til at
skære bøffen over med til aftensmaden...

Jeg tror jeg stopper her... jeg er ikke sikker på jeg kan få sagt hvad
jeg mener på en måde så folk også forstår det som jeg mener det.... (Ret
frustrerende faktisk)

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-04-02 13:53

On Wed, 3 Apr 2002 11:45:44 +0200, "René G" <rg@mailme.dk> wrote:

> [...]
>blande den i for at den har den rette virkning (der behøves jo ikke bruges

Er det 60g/l skal der bruges 6 gange så meget som hvis det var 360g/l.
Jf. Pers forslag ville det svare til at bruge 1,2-1,5 liter til 10-15
liter vand, som strækker til ca. 500 m2

Det er faktisk kun simple regnestykker....

http://www.gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 03-04-02 11:30

René G <rg@mailme.dk> skrev i en
> [...]
findes
> en der blot hedder Roundup og Roundup Ultra er dette korrent ?

Der er mange navne - Roundup Bio, Roundup 2000 etc.
Det aktive stof er normalt på ca. 30 - 40%.
Til en rygsprøjte på 10 - 15 l vand skal anvendes 0,2-0,3 l
af midlet. Det strækker til ca. 500 kvm. ( ca. 1 kg aktivt stof/ha)
Der må ikke sprøjtes på fliser, sten m.v.
Selve midlet i den fortynding er ugiftigt for mennesker og dyr -
men man skal alligevel overholde den gældende lovgivning på
området. I den stedlige foderstof/gødningshandel kan du gratis hente
en håndbog i planteværn - her står alt om gældende regler.

Per A. Hansen

Fra : [8000] Mx42100

Dato : 03-04-02 21:51

Hvis du har en ren 100% Roundup skal du blande det i 1 til 1000 (én til tusinde). Mere end rigeligt.

--
/Bjarne

Eliminate [RemoveThis] in the returnpath of

mx42100[RemoveThis]@paul.get2net.dk -> mx42100@paul.get2net.dk