Udvidelsesmuligheder på en PB 150
Fra : tom dissing

Dato : 01-04-02 16:51

Er der rnogen der kan huske de gamle Power Books 150..
Sort hvid skærm og alt det der..
Er der nogen der har en god ide til hvordan jeg får en sådan fætter på
netværket ??
Der er - så vidt jeg kan se - kun udstyret med et SCSI kort hul, en ADB
port, og et hul til hvad der kunne have været et mo0dem !?
Jeg håber på at der er en der har en god ide, så jeg kan komme på Ethernet
med denne maskine..

PS der er en fordybning i bagsiden, der kunne ligne noget der er forberedt
til ??
+
Jeg kan kun starte den ved hjælp af 220 Volt.. Men når den så er tændt kører
den i flere timer.. Jeg formoder at det er batteriet !?
Eller hvad !

Tom

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 01-04-02 16:51

tom dissing <tom@mir.dk> writes:

> Er der rnogen der kan huske de gamle Power Books 150..
> Sort hvid skærm og alt det der..

Jeg har selv en 160'er, som jeg ikke har haft tændt for i uendelige
tider.

> [...]
> port, og et hul til hvad der kunne have været et mo0dem !?
> Jeg håber på at der er en der har en god ide, så jeg kan komme på Ethernet

Din eneste mulighed er en SCSI-ethernet adapter eller en bro til
LocalTalk. Hvis det mystiske hul sidder til venstre er det sikkert et
indbygget 14.4 modem.

> PS der er en fordybning i bagsiden, der kunne ligne noget der er forberedt
> til ??

De gamle powerbooks brugte næsten alle det samme kabinet, så mon ikke
det er til skærmudgangen på de andre maskiner? Prøv at led lidt efter
billeder/anmeldelser af gamle powerbooks på nettet.

> Jeg kan kun starte den ved hjælp af 220 Volt.. Men når den så er tændt kører
> den i flere timer.. Jeg formoder at det er batteriet !?

Ja, det lyder rigtigt nok. Glem alt om at købe et nyt batteri til
den, med mindre du kan finde noget brugt.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-04-02 21:07

Svagt. Prøv at se på <http://www.lowendmac.com/pb/150.shtml>.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 03-04-02 05:10

Hej Tom

tom dissing wrote:

> Er der rnogen der kan huske de gamle Power Books 150..
> Sort hvid skærm og alt det der..
> Er der nogen der har en god ide til hvordan jeg får en sådan fætter på
> netværket ??

Ja, via enten SCSI->LocalTalk eller via et modem, der så tilkobles netværket
via en ethernet adapterswitch, eller via indb. netværkskort - 10BaseT AAUI. Det
eneste firma, jeg er vidende om, der har produceret disse netværkskort var VST
Technologies, men de holdt ret hurtig op med det, da de var uforholdsmæssigt
dyre og mildt sagt ikke særligt stabile.

> Der er - så vidt jeg kan se - kun udstyret med et SCSI kort hul, en ADB
> port, og et hul til hvad der kunne have været et mo0dem !?

Der er flg. stik. ADB, kombineret Modem/Printer, SCSI stik HDI-30, stik til
ekstern mikrofon (PlainTalk), plads til montering af stik til ekstern skærm og
helt til venstre, hvis du står og kigger på panelet, er der plads til
ethernetkortet.

> Jeg håber på at der er en der har en god ide, så jeg kan komme på Ethernet
> med denne maskine..

Som sagt en LocalTalk->Ethernet er nok den letteste løsning.

> PS der er en fordybning i bagsiden, der kunne ligne noget der er forberedt
> til ??

Hvis den er aflang - ca. 1x3cm, så er det dér, hvor man kan montere det stik
til ekstern skærm. Men der bør også være et mere firkantet sted ca. 2x2cm til
stik til AAUI.

> Jeg kan kun starte den ved hjælp af 220 Volt.. Men når den så er tændt kører
> den i flere timer.. Jeg formoder at det er batteriet !?
> Eller hvad !

Jeps! dødt batteri, og det kan ikke betale sig at købe et nyt - ihvertfald ikke
herhjemme. Det vil koste ca. 1000kr. + moms, da det nu skal bestilles som
'reservedel' og ikke som 'tilbehør'.

Jeg har dog set 3.-parts batterier (NiCd) til alle de gamle PB modeller hos
www.smalldogs.com til ca. det halve - omregnet til danske priser inkl. porto og
moms.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-04-02 19:11

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Jeg kan kun starte den ved hjælp af 220 Volt.. Men når den så er tændt kører
> den i flere timer.. Jeg formoder at det er batteriet !?
> Eller hvad !

Jeg har netop ser, at <http://www.batterier.dk> har batterier til gamle
PowerBook. Til din kan du vælge mellem et lille og et stort til
henholdsvis kr. 499,- og 549,-. Det synes jeg dæleme er billigt. Især
fordi man (læs: jeg) normalt ikke regner med, at man kan få den slags
til så gamle computere.
Selv til min PB 5300 har de et batteri til kr. 849,-. Og jeg der
var lige ved at give over 20.000,- for en ny.
Nu har jeg ikke aktier i firmaet, men jeg har faktisk købt
batterier hos dem flere gange, og jeg har været yderst tilfreds.
Batterierne leveres i løbet af 2-3 dage, og pengene trækkes bare på
dankortet uden at man behøver have bøvl med noget. De skriver godt nok,
at der kan være lidt ventetid på batterier til bærbare.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark