Mail i OS X
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-04-02 11:35

Jeg har besluttet at gi' "Mail" en chance til!

Jeg synes dog der er et par kryptiske ting ved det program, som jeg ikke
helt kan styre:

- Når programmet starter op virker det som om den henter mail, men fra
hvilke konti? (Jeg har fire.)

- Jeg har oplevet at ha' programmet skjult, og pludselig meddeler den at
der er post. Dette sker også selv om jeg under indstillinger har sat
"Søg i konti efter post" til "manuelt". Hvad sker der?

- Min iTools konto blev automatisk konfigureret, endda med Regler
aktiveret. Men det virker som om denne konto ikke fungerer som en alm.
Pop konto, men er en helt speciel "mac.com-konto". Hvori består
forskellen?

- Der mangler en "rulleskakt" i konti vinduet under "Indstillinger". Er
det fordi min version af Mail ikke er uptodate?

Mvh
Martin

Martin

Fra : Jesper

Dato : 01-04-02 12:19

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Jeg har besluttet at gi' "Mail" en chance til!

Don't bother! Hent hellere Eudora 5.1 Beta til OS X eller brug Outlook
Express i Classic eller hvis du har MS Office X, så brug Entourage X.
--
Jesper.
"Når svenskene laver historiske film dør man, når danskerne

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-04-02 14:18

On 1.4.2002 13:19, in article 1f9yq9o.1wls546dlgbfbN%no@mail.bs, "Jesper"
<no@mail.bs> wrote:

> Don't bother! Hent hellere Eudora 5.1 Beta til OS X eller brug Outlook
> Express i Classic eller hvis du har MS Office X, så brug Entourage X.

MAIL er fed. Giv den endelig en chance til. Entourage X er også god.
Eudora sucks.
--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-04-02 14:39

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> MAIL er fed. Giv den endelig en chance til. Entourage X er også god.
> Eudora sucks.

Jeg synes også at Mail virker fint. Jeg er ikke storforbruger af email,
men til gengæld vil jeg gerne ha' et program, som ikke er fuld af
knapper, filtre og funktionalitet som jeg aldrig kommer til at bruge.
(Her dumper Eudora, som jeg har forsøgt at bruge igennem flere år, men
som altid har virket som et meget "hardcore" produkt - lidt som at køre
i Land Rover selv om en Toyota Corolla, ku' gøre det

Mht. Entourage så minder det en del om mit tidl. mailprogram "Claris
Emailer 2.0", hvilket er godt. Det er bare lidt dyrt!

Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-04-02 20:28

no@mail.bs (Jesper) writes:

> Don't bother! Hent hellere Eudora 5.1 Beta til OS X eller brug Outlook
> Express i Classic eller hvis du har MS Office X, så brug Entourage X.

Det kan du ikke sige, uden at begrunde det?

Mail fungerer ok til min normale post, men det er kropumuligt til
mailinglister med godt med traffik.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jesper

Dato : 01-04-02 21:45

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Det kan du ikke sige, uden at begrunde det?
>
> Mail fungerer ok til min normale post, men det er kropumuligt til
> mailinglister med godt med traffik.

Og jeg abonnere på en hel masse mailinglister

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-04-02 21:59

no@mail.bs (Jesper) writes:

> Og jeg abonnere på en hel masse mailinglister

Det _ER_ jo tilladt at bruge mere end et postprogram.

Jeg er som sådan nogenlunde tilfreds med Mail, men mailinglisterne
ender jeg nok med at hælde over i Mozilla. Bedre forslag (som ikke
kræver Classic) er velkomne.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-04-02 22:23

In article <kkn0wni1a7.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Jeg er som sådan nogenlunde tilfreds med Mail, men mailinglisterne
> ender jeg nok med at hælde over i Mozilla. Bedre forslag (som ikke
> kræver Classic) er velkomne.

Har du kigget på Mailsmith?

Fra : Jesper

Dato : 01-04-02 22:54

> Har du kigget på Mailsmith?

Den understøtter ikke HTML

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-04-02 23:00

In article <1f9zjp6.adeaz41kgddusN%no@mail.bs>, no@mail.bs (Jesper)
wrote:

> Den understøtter ikke HTML

Det er en af dens mange fordele.

Displaying HTML-Only Messages
Mailsmith only displays (and sends)plain text email.When another email
client sends an HTML-formatted message,it should package the HTML
inside a ³multipart/ alternative ² MIME part,,which in turn contains
two sub-parts:a ³text/html ² part containing the HTML message,and a
³text/plain ² part which is a plain--text representation of the HTML
part. Most email clients follow this convention,but there are some that
do not,and which instead send messages only with the ³text/html ²
part..When displaying such a message,Mailsmith will generate a plain
text translation of the message ¹s HTML.This translation has a banner
at the top stating that the message was sent as HTML.If you wish to see
the message rendered as HTML in your preferred Web browser,go to the
Enclosures tab panel and double-click the ³HTML Attachment ² item..

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-04-02 21:07

> [...]
> the message rendered as HTML in your preferred Web browser,go to the
> Enclosures tab panel and double-click the "HTML Attachment " item..

Det er lige før jeg får lyst til at købe Mailsmith. Og jeg er ellers
Eudora-fanatiker. Men hvis og når jeg skifter til Mac OS X, var det jo
rart med et OS X program, og det leverer Eudora jo ikke endnu.
Åh nej, jeg har lige opdaget, at den ikke understøtter IMAP. Det
er jeg jo lige gået over til. Men det skulle komme i en fremtidig
version.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 02-04-02 22:10

> [...]
> Åh nej, jeg har lige opdaget, at den ikke understøtter IMAP. Det
> er jeg jo lige gået over til. Men det skulle komme i en fremtidig

Hvad søren, Henrik, er der medd. fra dig - kun o hours gammel? Hvornår
har du sendt den, monstro? Du har - mig bekendt - osse store problemer
med {dtext}news.tele.dk ? Men det da hyggeligt, at du er med igen.

Jeg er nu inde over via sunsite.auc.dk, og det ser ud til at virke. Så
må je gjo vende tilbage til ovenstående, når den kommer i gang igen.

Re: dit spørgsmål. Med X'eren følger MAIL, som jeg har brugt siden jeg
fik maskinen i decemebr. Det kører problmefrit til almindelig mailbrug
(d.v.s. for mig), men det var vist Thorbjørn, der påpegede, at den ikke
fungerer til mailinglister? Mailsmith er vist også lidt pebret i pris -
var det ikke $99 ?

Det der IMAP, som I har skrevet om, må du gerne fortælle lidt nærmere
om, når vi ses. Eller bedre: demonstrere! Så kan det jo osse være, at du
kan løfte sløret om MAIL understøtter IMAP (via _min_ ISP)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-04-02 00:14

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Hvad søren, Henrik, er der medd. fra dig - kun o hours gammel? Hvornår
> har du sendt den, monstro? Du har - mig bekendt - osse store problemer
> med {dtext}news.tele.dk ? Men det da hyggeligt, at du er med igen.

Det er kun et døgns tid siden. Jeg bruger den almindelige news.tele.dk,
og den ser ud til at virke igen. Indlæggene kommer stille og roligt, men
der er stadig nogle huller.

> [...]
> fik maskinen i decemebr. Det kører problmefrit til almindelig mailbrug
> (d.v.s. for mig), men det var vist Thorbjørn, der påpegede, at den ikke

Når jeg engang får Mac OS X, vil jeg nok lige give Mail en chance.
Ellers lader det til, at der faktisk er nogle alternativer efterhånden.

> Mailsmith er vist også lidt pebret i pris - var det ikke $99 ?

Prisen spiller ingen rolle Men helt ærligt. Jeg vil gerne give
nogle hundrede kroner for et godt e-mailprogram. Jeg har købt Eudora i
både version 3, 4 og 5. De to første endda i boks, men man kan vist ikke
købe den her i Danmark mere.
Mailsmith <http://www.barebones.com/products/mailsmith.html>
eller bare <http://www.mailsmith.com/> er i øvrigt på tilbud til $69.
Det gjaldt ellers kun marts ud, men nu er det forlænget til maj måned
ud. Mon ikke det er det sædvanlige med en forhøjet førpris?
PowerMail <http://www.ctmdev.com/> koster kun $49.
Mulberry <http://www.cyrusoft.com/mulberry/> koster kun $35,95.
Men man kan selvfølgelig få Eudora <http://www.eudora.com/>
gratis, hvis man kan acceptere en reklame nede i hjørnet. Det kan jo
være, de kommer med en OS X udgave, før jeg får snøvlet mig sammen til
få Mac OS X.

> Det der IMAP, som I har skrevet om, må du gerne fortælle lidt nærmere
> om, når vi ses. Eller bedre: demonstrere! Så kan det jo osse være, at du
> kan løfte sløret om MAIL understøtter IMAP (via _min_ ISP)

Det er sør'me smart, men mest hvis man vil have adgang til sine e-mail
fra flere computere. Det er sent, så jeg orker ikke at skrive langt, men
du kan selv se på <http://www.imap.org>.
Hvis du bruger TDC, så understøtter din ISP ikke IMAP. UNI2
understøtter IMAP, og det gør Apple også på mac.com adresserne. Din MAIL
er automatisk sat til at køre med IMAP på en mac.com adresse. Du kan
bare registrere dig hos iTools og få en mac.com adresse. Så kan du lege
med IMAP.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-04-02 21:32

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Jeg er som sådan nogenlunde tilfreds med Mail, men mailinglisterne
> ender jeg nok med at hælde over i Mozilla. Bedre forslag (som ikke
> kræver Classic) er velkomne.

Jeg er lige faldet over Mulberry <http://www.cyrusoft.com/mulberry/> Er
der nogen, der kender den?

Der er også Powermail <http://www.ctmdev.com/>, men den kender jeg
heller ikke så meget til.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Karl Antz

Dato : 02-04-02 21:59

> Der er også Powermail <http://www.ctmdev.com/>, men den kender jeg
> heller ikke så meget til.

.... den kender jeg til gengæld - og jeg er særdeles tilfreds med
den)))

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Morten Reippuert

Dato : 02-04-02 07:21

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Jeg har besluttet at gi' "Mail" en chance til!

Jeg har selv skiftet og er ganske godt tilfreds med Mail.app. Tidligere
har jeg brugt både Entourage (9+X) og Eudora (8+9). Mit eneste forbehold
er at jeg ikke kan sende ren text (dvs. slå QP fra), samt at jeg til
tider har problemer med at sende vedhæftninger til firstclass og
outlook, men det har jeg oplevet med mange klienter.

> - Når programmet starter op virker det som om den henter mail, men fra
> hvilke konti? (Jeg har fire.)

Formegentlig dine IMAP konti (itols). Sæt den til at værte offline

> [...]
> aktiveret. Men det virker som om denne konto ikke fungerer som en alm.
> Pop konto, men er en helt speciel "mac.com-konto". Hvori består

Forskellen består i at der er tale om en IMAP konto, du kan sllå den fra
og oprette den som POP3 issstedet.

> - Der mangler en "rulleskakt" i konti vinduet under "Indstillinger". Er
> det fordi min version af Mail ikke er uptodate?

Nej, brug pilestasterne eller resize vinduet.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 02-04-02 09:45

Tak for svarene Morten! Ik' fordi det ikke er okay, at tråden lynhurtigt
kom til at handle om "Mail" overhovedet er brugbar, men det er sgu' rart
når nogen så også svare på det man egentlig spørger om

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> tider har problemer med at sende vedhæftninger til firstclass og
> outlook, men det har jeg oplevet med mange klienter.

Som jeg husker det droppede jeg også Mail første gang fordi jeg ikke
kunne vedhæfte filer, men nu når jeg prøver at sende en .pdf fil til min
egen SkoleKom adresse virker det fint....? (Hvor er det iøvrigt fedt at
ha' fået en nativ OS X firstclass klient)

> Formegentlig dine IMAP konti (itols). Sæt den til at værte offline

Faktisk virker det som om den henter fra alle konti. Nå.. "It's not a
bug it's af feature."

Oplever du det samme?

> Forskellen består i at der er tale om en IMAP konto, du kan sllå den fra
> og oprette den som POP3 issstedet.

Kan man få en lille hurtig def. på begerbet "IMAP konto" (eller er det
en "iMap" konto

Martin

Fra : Thøger Terp

Dato : 02-04-02 12:07

In article <1fa0d9o.6xtkym1ge68hkN%mb@talent.dk>, Martin Bredthauer
<mb@talent.dk> wrote:

> Faktisk virker det som om den henter fra alle konti. Nå.. "It's not a
> bug it's af feature."

Nej nej, det er rigtigt nok, den tømmer alle, du kan slå det fra i
indstilllinger...

Btw. Husk når du laver din IMAP mac.com adresse om til POP3, så skal du
i indstillinger lige sætte den til ikke at efterlade en kopi af alle
mails på serveren så bliver din server hurtig fuld - du har kun 5mb
plads, hvorfor Apples ide om at sætte mac.com op som IMAP som default
er fjollet! Hvis man kunne udvide sin mailbox med noget fra sin iDisk
ville jeg også køre med IMAP.

/Thøger

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-04-02 21:17

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Kan man få en lille hurtig def. på begerbet "IMAP konto" (eller er det
> en "iMap" konto

IMAP stands for Internet Message Access Protocol. It is a method of
accessing electronic mail or bulletin board messages that are kept on a
(possibly shared) mail server. In other words, it permits a "client"
email program to access remote message stores as if they were local. For
example, email stored on an IMAP server can be manipulated from a
desktop computer at home, a workstation at the office, and a notebook
computer while traveling, without the need to transfer messages or files
back and forth between these computers.

<http://www.imap.org/>
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 04-04-02 21:57

> [...]
> egen SkoleKom adresse virker det fint....? (Hvor er det iøvrigt fedt at
> ha' fået en nativ OS X firstclass klient)

Jaaa..... Jeg bruger dog aldrig min skolekom adresse, men de lokale
gruppe på seminariet er uundværlige, selv om jeg havde fortrukket
løsning bestående af imap, news ldap servere frem for firstclass's
proporitære løsning, der kun virker under vindåse og Mac OS.

> Faktisk virker det som om den henter fra alle konti. Nå.. "It's not a
> bug it's af feature."

Det kan der være noget om.. Fjern krydset fra "include this account
when checking for new mail" Så skulle det fungere slålænge kontoens
postkasser ikke markeres.

> Oplever du det samme?

Det kan jeg ikke huske - generelt synes jeg at mail.app er en dejlig
klient, bortset fra at man ikke kan slå QP fra, samt at man ikke kan
søge i flere mappe på samme tid.

Dansk og tysk stavekontrol via cocoaspell fungerer glimrende.

> Kan man få en lille hurtig def. på begerbet "IMAP konto" (eller er det
> en "iMap" konto

Med POP3 henter man email fra serveren ned på en lokal disk, hvorefter
den kan læses, besvares osv.

Med IMAP logger du ind på serveren, hvorefter mailen kan læses og
besvares uden den hentes ned på din disk, svarende til hvad du kender
fra Firstclass og Exchange - dvs. at alle mapper på kontoen befinder sig
på serveren. Apples Mail.app kan cache alt lokalt, så man kan arbejde
offline og derefter syncronisere sine mappe når man går on-line. dvs så
den mere eller mindre opfører sig som en POP klient.

Fordelen ved IMAP er at du kan bruges samme konto på flere computere
uden at rode. En del af fidusen forsvinder dog når man kun har 5MB som
Apple tilbyder sine kunder

Se evt. Henriks tråde vdr. IMAP fra den seneste måned.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-04-02 17:30

On 1.4.2002 12:35, in article 1f9ynvf.g0uzr91q1zhtuN%mb@talent.dk, "Martin
Bredthauer" <mb@talent.dk> wrote:

> - Når programmet starter op virker det som om den henter mail, men fra
> hvilke konti? (Jeg har fire.)

Klik på pilene, der drejer rundt, så kommer der nærmere besked
--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 02-04-02 20:50

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> Klik på pilene, der drejer rundt, så kommer der nærmere besked

Tak for det! Jeg havde godt lagt mærke til denne "aktivitetsoversigt",
men havde fået den opfattelse, at det var noget der havde med "Reglerne"
at gøre.

Martin

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-04-02 21:07

> [...]

> aktiveret. Men det virker som om denne konto ikke fungerer som en alm.
> Pop konto, men er en helt speciel "mac.com-konto". Hvori består

Jeg har hverken Mail eller OS X (endnu), men vil gætte på, at det er
fordi din mac.com-konto er en IMAP frem for en POP3 konto. Det er
default i Mail. Du kan læse mere om det på iTools.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark