Dejlig ting !
Fra : Finn Poulsen

Dato : 31-03-02 10:50

Så har jeg endelig taget mig sammen til at købe en ny Imac
(800Mhz),-meget smuk og lækker. jeg fik den til gammel pris dvs. 20000
med tre års totalgaranti i Fredgård. Ingen problemer og ingen døde
pixels. Jeg startede med at opdele disken i 3 lige store partitions. OSX
på den første og OS9 int.Eng på den anden. Så kopierede jeg
softwarerestore CDerene (6stk) over på disken, mountede dem og
installerede eller kopierede det jeg ville have,-fungerede totalt
smertefrit. Nu skal jeg bare lige have fod på OSX, for det har jeg
aldrig brugt før. 256Mb ram er i underkanten, så jeg skal ud og have fat
i en 512 Mb klods. Hvor får jeg den billigst ?-jeg husker at have læst
noget her(Erik Richard?) på tidspunkt om et firma der hedder Otherworld
Computing med rimelige priser. Hvordan gør man ?Jeg tænker mest på told
o.s.v.
vh
Finn

Fra : Jesper

Dato : 31-03-02 11:07

Finn Poulsen <finnpoulsen@cool.dk> wrote:

> [...]
> noget her(Erik Richard?) på tidspunkt om et firma der hedder Otherworld
> Computing med rimelige priser. Hvordan gør man ?Jeg tænker mest på told

Du kommer til at betale told og afgift hvis du køber klodsen i USA,
ellers skal du få en kammerat der alligevel skal til USA til at tage den
hjem for dig.
--
Jesper.
"Når svenskene laver historiske film dør man, når danskerne

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-03-02 11:56

finnpoulsen@cool.dk (Finn Poulsen) wrote in

> Hvor får jeg den billigst ?-jeg husker at have læst
> noget her(Erik Richard?) på tidspunkt om et firma der hedder
> Otherworld Computing med rimelige priser.

find en billig klods på <http://www.edbpriser.dk>, det kan ikke svare
sig at købe almindelig SDRAM i USA, da du skal betale både fragt, told
(6%) og moms (25%).

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Finn Poulsen

Dato : 31-03-02 15:53

Fint!-Hvad hedder den ramtype jeg skal have fat i præcist ? Og kan jeg
være sikker på den dur' med evt. senere firmware updates.
vh

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-03-02 17:17

Finn Poulsen wrote:

> Fint!-Hvad hedder den ramtype jeg skal have fat i præcist ?

Du skal have fat i ganske almindelig PC133 SDRAM med 168 ben.

> Og kan jeg være sikker på den dur' med evt. senere firmware updates.

Du kan aldrig være "helt" sikker uanset hvor du måtte købe din RAM. Hvis
RAM en lever op til Apples specifikatrioner er der ikke problemer.

NB. kan jeg ikke få dig til at lade være med at bundcitere?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Jens Lykkebo

Dato : 31-03-02 17:49

On 31/03/02 18:16, in article a87co5$j56$1@sunsite.dk, "Morten Reippuert
Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> Du skal have fat i ganske almindelig PC133 SDRAM med 168 ben.

Øh..

Som jeg forstår det, så er der 2 tilslutningsmuligheder for ram i den nye
iMac 800.
Den "indvendige", hvor der fra fabrikken sidder 256 MB PC133 168-pin SDRAM
og den "udvendige" tomme plads, hvor der kan sidde ram af typen PC133
144-pin SO-DIMM.

Et bud herpå kan være 256 MB SO-DIMM, 144PINS 7,5nS. Low profile RAM fra PQI
til 799 kr. inkl. moms fra viborgfirmaet http://www.prc-data.dk

Hilsen Jens.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 31-03-02 19:48

Jens Lykkebo <Lykkebo@privat.dk> wrote in

> [...]
> Den "indvendige", hvor der fra fabrikken sidder 256 MB PC133
> 168-pin SDRAM og den "udvendige" tomme plads, hvor der kan sidde

Det er muligt, jeg mente ellers at Dr. Monster efter intensive studier
fandt frem til at Apple holdt 168pin slot'en fri.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 01-04-02 01:02

> Jens Lykkebo <Lykkebo@privat.dk> wrote in

> Det er muligt, jeg mente ellers at Dr. Monster efter intensive studier
> fandt frem til at Apple holdt 168pin slot'en fri.

Så er det jo et spørgsmål om hvor fingernem/modig man er, om man vil
rode med den indvendige "forbudte" eller den udvendige "tilladte" plads.
Til den udvendige skal man bruge PC100 144-pins SO DIMM RAM.
Jeg fandt kun en enkelt på 512 MB, da jeg selv var på indkøb for et par
uger siden til godt 2500kr:
http://www.im-pro.dk/default.asp?gruppe=RAM_PC100
Hvis 256 MB er nok er udvalget lidt større.

mvh.
Kaj.
--
My credit is so bad, that they won't even take my cash...

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-04-02 07:49

> Det er muligt, jeg mente ellers at Dr. Monster efter intensive studier
> fandt frem til at Apple holdt 168pin slot'en fri.

Hvorfor ender aben altid her? Jeg har i øvrigt ikke kunnet sende indlæg
hele søndag aften. Det er nu d. 31/3 2002 kl. 21.30. Jeg ved ikke,
hvornår det her ryger afsted.
Jeg er jo periodevis utilregnelig hvad facts angår. Jeg kan
altså ikke huske, hvad jeg tidligere har fundet frem til, men jeg har
slået op på <http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58007>. Det
lader til, at det er 144 pins SO-DIMM, man selv kan installere. Der
står:

Apple Authorized Service Provider Installable:
Standard PC-133 SDRAM, 168-pin modules memory modules up to 512 MB
capacity.
Standard 168-pin DIMMs have been used in Apple's professional
desktop products as well as iMac (Slot Loading) and later iMac
computers.

User Installable:
PC-133 SDRAM, SO-DIMMs,144-pin modules memory modules up to 512 MB
capacity.
SO-DIMMs are the small-sized DIMMs. They were used in the
original iMac models and all of Apple's portable computers.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-04-02 10:44

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> Hvorfor ender aben altid her?

Fordi du pjækkede fra "Indledende abevidersendning" i din studietid?
Eller faldt i søvn?

> Jeg er jo periodevis utilregnelig hvad facts angår.

Du skal virkelig passe på den der brevkasse

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 01-04-02 16:44

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Du skal virkelig passe på den der brevkasse

-j

--
27.03.02 - 01.04.02:
Sommerhus ved Rørvig med sol og 9600-forbindelse pr. GSM.

Fra : Peter Kiil

Dato : 01-04-02 00:24

in article Xns91E2D39A7795Areippuertdk@130.225.247.90, Morten Reippuert
Knudsen at spam@reippuert.dk wrote on 31/03/02 20:47:

> Jens Lykkebo <Lykkebo@privat.dk> wrote in

> Det er muligt, jeg mente ellers at Dr. Monster efter intensive studier
> fandt frem til at Apple holdt 168pin slot'en fri.

Det forholder sig omvendt. Det er 144 pins slottet der er frit og
tilgængeligt.

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 01-04-02 03:33

Jens Lykkebo <Lykkebo@privat.dk> wrote:

> Et bud herpå kan være 256 MB SO-DIMM, 144PINS 7,5nS. Low profile RAM fra PQI
> til 799 kr. inkl. moms fra viborgfirmaet http://www.prc-data.dk

Du kunne evt. ringe til www.macwarehouse.dk eller www.macxpress.dk og
faa noget du er sikker paa virker.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-04-02 08:38

Jens Lykkebo <Lykkebo@privat.dk> wrote:

> Et bud herpå kan være 256 MB SO-DIMM, 144PINS 7,5nS. Low profile RAM fra PQI
> til 799 kr. inkl. moms fra viborgfirmaet http://www.prc-data.dk

Jeg har købt 256 mb TwinMOS so-dimm ram til min PowerBook hos PRC-data.
Blokken har virket 100% (med nyeste firmware og OS X) og firmaet virker
seriøst og troværdigt.

Jeg havde ikke tidl. læst/hørt om den nye iMac's ram opbygning, men det
er sgu' da noget pis Apple har lavet. Det er sjovt nok noget de gør igen
og igen - de siger og skriver, at _nu_ vil de bruge standardkomponenter
i deres computerer, hvilket de så gør i en eller to generationer, for
derefter at lave dyre ramløsninger, specielle skærmudgange osv. på nye
maskiner. Okay, det er blevet _meget_ bedre de senere år, men det er som
om de ikke _kan_ lade være med lige at lave små sære "apple-løsninger".

Martin

Fra : BentBent

Dato : 01-04-02 01:25

"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote in message

> Du skal have fat i ganske almindelig PC133 SDRAM med 168 ben.

Hvis den 800 Mhz iMac han har købt er af den nye iLamp/iHat (undskyld
type med en LCD skærm ovenpå en halvdelen af en mindre hvid badebold (den
eneste jeg kender med en 800 MHz CPU) så skal han have ram af typen SODIMM,
som er samme type ram som normalt bruges i bærbare og er af samme grund
svinedyre.

http://www.crucial.com/uk/store/listparts.asp?model=iMAC+%28G4-800%29&x=8&y=
11

Almindelig PC133 SDRAM skal vist vaskes et par gange før det smutter i
Ideen med at bruge SODIMM er vel for at spare plads, men ud fra pris/ydelse
perspektiv er det 'so dim' at bruge SODIMM (argh, den skulle lige bruges

> Du kan aldrig være "helt" sikker uanset hvor du måtte købe din RAM. Hvis
> RAM en lever op til Apples specifikatrioner er der ikke problemer.

Jeg ville købe det gennem Crucial for der er man 100% sikker på at få det
rigtige ram. Crucial er en meget anerkendt leverandør af RAM. Har man har
pengene og kun vil have det bedste kvalitet, så er Crucial sagen. Personligt
er jeg overbevidst om at ram er ram, men for at være på den sikre side.

Jeg kan endda se på edbpriser.dk at Crucial er billigere end Kingston, hvis
man køber det direkte hos Crucial. Jeg har linket til Crucial i UK så der er
ikke nogen overraskelser med told eller ekstra moms.

Men almindelig PC133 SDRAM duer ikke, hvad enten det er Kingston, Apacer
eller Crucial.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 01-04-02 01:30

"BentBent" <BentBent@hotmail.com> writes:

> Men almindelig PC133 SDRAM duer ikke, hvad enten det er Kingston, Apacer
> eller Crucial.

Hvis han er ligeglad med garentien, så er det jo bare at udskifte det
"interne" PC-133 modul.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 01-04-02 08:38

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Hvis han er ligeglad med garentien, så er det jo bare at udskifte det
> "interne" PC-133 modul.

Men det er han vel næppe. Han har jo endda fået udvidet garantiperioden.

Martin

Fra : Finn Poulsen

Dato : 01-04-02 13:01

> Men det er han vel næppe. Han har jo endda fået udvidet garantiperioden.
Det er nu en "Totalforsikring" og her er der vist ingen grænser for hvor
"dum" man har lov til at være.
OK,-144 pins SO-DIMM 100 eller 133Mhz.
Jeg har været en tur inde på Applestore, jeg kan ikke finde siden hvor
man kan købe RAM "løst",-findes den ?
vh
Finn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 02-04-02 08:57

Finn Poulsen <finnpoulsen@cool.dk> wrote:

> Det er nu en "Totalforsikring" og her er der vist ingen grænser for hvor
> "dum" man har lov til at være.

Det kommer an på hvor forsikringen er tegnet. Eks. træder total
forsikringer tegnet gennem fredgaard først i kraft, når Apples garanti
_er_ udløbet

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Finn Poulsen

Dato : 02-04-02 12:15

det er vel kun med hensyn til fabrikationsfejl. Forsikringer dækker hvis
min kat f.eks. tisser i tastaturet,jeg taber den eller ved tyveri.
Er der forresten nogle der ved om Computere er særligt indbo, og derfor
ikke dækket af af en almindelig familieforsikring ?
vh

Fra : Morten Reippuert

Dato : 02-04-02 15:16

Finn Poulsen <finnpoulsen@cool.dk> wrote:

> det er vel kun med hensyn til fabrikationsfejl. Forsikringer dækker hvis
> min kat f.eks. tisser i tastaturet,jeg taber den eller ved tyveri.

En tilkøbnings forsikring fra fredgaard dækker ikke før Apples er
udløbet (jeg taler af bitter erfaring)

> Er der forresten nogle der ved om Computere er særligt indbo, og derfor
> ikke dækket af af en almindelig familieforsikring ?

Kun når det gælder indboforsikringen dvs. ved tyveri. Om du kan få den
erstattet hvis du selv splitter den ad, kommer helt an på din
forskiring.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Finn Poulsen

Dato : 02-04-02 15:54

Jeg har lige læst betingelserne og du har ret, der står dog at den kun
dækker "pludselig og udefrakommende skade" inden for de første 6
måneder,-et vindue der blæser op og smadrer skærmen ?-Nå-nu fik jeg
forsikringen næsten gratis, men det er lidt noget fup.
vh

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-04-02 17:33

On 2.4.2002 16:53, in article 1fa0upu.15pu2d4fvf4r8N%finnpoulsen@cool.dk,
> [...]

> måneder,-et vindue der blæser op og smadrer skærmen ?-Nå-nu fik jeg
> forsikringen næsten gratis, men det er lidt noget fup.

Det morsomme er, at det er forsikringerne, sælgeren tjener pengene på.

--
David Blangstrup,
Allerød, Danmark

Fra : BentBent

Dato : 31-03-02 17:01

"Finn Poulsen" <finnpoulsen@cool.dk> wrote in message
> [...]
> noget her(Erik Richard?) på tidspunkt om et firma der hedder Otherworld
> Computing med rimelige priser. Hvordan gør man ?Jeg tænker mest på told

Når du har købt og betalt 20,000,- for en 800Mhz iMac vil du da ikke spare
ved at købe no-name ram. Crucial er kvalitets ram og du kan købde det
direkte fra producenten.
http://www.crucial.com/uk/index.asp

Meget nemt at finde det rigtige ram til din iMac, bare brug dropdown
menuerne. 512 MB koster £211.02

Fra : BentBent

Dato : 31-03-02 17:13

"BentBent" <BentBent@hotmail.com> wrote in message

> Meget nemt at finde det rigtige ram til din iMac, bare brug dropdown
> menuerne. 512 MB koster £211.02

og det er inc. forsendelse mm.