Limning af tegltagsten?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-03-02 16:17

Jeg har en mur der er forsynet med en række tegltagsten foroven.
Desværre kom jeg til at knække hjørnet af en sten og det er jo noget
besværligt at udskifte den (jeg har ikke nogen ekstra).

Jeg har nu forsøgt at lime stumpen på med kontaktlim, men der virker
ikke. Er der nogen der ved hvad man skal bruge for at det holder?

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Per H

Dato : 30-03-02 18:16

On Sat, 30 Mar 2002 16:16:48 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev:

>Jeg har en mur der er forsynet med en række tegltagsten foroven.
>Desværre kom jeg til at knække hjørnet af en sten og det er jo noget
>besværligt at udskifte den (jeg har ikke nogen ekstra).

lip

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Kurt Hansen

Dato : 30-03-02 20:21

On Sat, 30 Mar 2002 18:16:15 +0100, Per H wrote:

>lip

lip???? Hvad i alverden er det? Fåes det på tube eller i bundter og
hvor kan man købe det

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Per H

Dato : 30-03-02 20:45

On Sat, 30 Mar 2002 20:20:45 +0100, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev:

> [...]

det er det man bruger til at sætte fliser op med.
det købes på trælaster. i poser, og oprøres med vand.

brug evt "multilip" det limer på alt. det er ligesom cement, men fås
i poser fra 1 kg.

meget nemt at arbejde med.

Kontaktlim kan absolut ikke bruges. .

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 30-03-02 23:46

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> Desværre kom jeg til at knække hjørnet af en sten...
> Jeg har nu forsøgt at lime stumpen på med kontaktlim, men der virker

Kontaktlim er ganske udemærket til mange ting, men dur ikke til at
lime tagsten sammen.

> Er der nogen der ved hvad man skal bruge for at det holder?

Hvis jeg stod i din situation, så havde brugt polyurethanlim. Jeg
har selv brugt det til at lime træ mod metal - og metal mod metal.
Begge ved udendørs brug. I disse to tilfælde holdt det virkeligt
godt sammen. Så mon ikke også limen skulle kunne klare en tagsten?

Nu har du jo forsøgt med kontaktlim først. Det skal fjernes med
cellulosefortynder først. Ellers holder polyurethanlimen ikke.
Hvis du prøver med denne lim, så sørg for at holde delene sammen,
til limen (som skummer noget op) er tør.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-04-02 21:52

> [...]
> Hvis du prøver med denne lim, så sørg for at holde delene sammen,
> til limen (som skummer noget op) er tør.

Ellers er Plastic-Padding(hård type) super hvis man kan få helt tørre
forhold og der ikke sidder limrester. Det vil så også være muligt at bygge
noget støttende på undersiden.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 02-04-02 19:22

Preben Riis Sørensen skrev:

> Ellers er Plastic-Padding(hård type) super hvis man kan få helt tørre
> forhold...

Plastic-Padding holder kun ved absolutte tørre forhold. Det forholder
sig stik modsat ved polyurethanlimen. Den arbejder bedre under fugtige
forhold. Ak ja - det er ikke altid let at være gør-det-selv-mand

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Per H

Dato : 03-04-02 06:00

On Tue, 2 Apr 2002 19:21:44 +0100, Svend Erik Bertelsen
<nospam@sebjoiner.private.dk> skrev:

>Plastic-Padding holder kun ved absolutte tørre forhold. Det forholder
>sig stik modsat ved polyurethanlimen. Den arbejder bedre under fugtige
>forhold. Ak ja - det er ikke altid let at være gør-det-selv-mand

Den vandfaste lim Polyurethanlin kan ikke tåle solstråler,
Vil efter nogle år tærre væk.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 03-04-02 19:19

Per H skrev:

> Den vandfaste lim Polyurethanlin kan ikke tåle solstråler,

Den har jeg ikke hørt før!

> Vil efter nogle år tærre væk.

Efter hvor mange år, vil limen være nedbrudt?

Jeg kunne godt tænke mig, at blive henvist til et datablad, som
oplyser om polyurethanlimens manglende evner til ikke, at kunne
tåle solstråler m.m. Jeg har selv et par datablade, som ikke nævner
det, du påstår.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Per H

Dato : 03-04-02 19:53

On Wed, 3 Apr 2002 19:18:54 +0100, Svend Erik Bertelsen
<nospam@sebjoiner.private.dk> skrev:

Det er det samme som er i skum (byggeskum) og det nedbrydes efter år
hvis man glemmer at lægge en fuge på den udv. side

Det er vist ultraviolette stråler, eller hvad de nu hedder.

Det bliver porrøst.

Men det er da muligt at der er kommet bedre produkter de sidste 10 år.

Vh Per
ICQ 8212837