Anlægge køkkenhave?
Fra : Mette Svangren

Dato : 29-03-02 13:57

Er det for sent at anlægge en køkkenhave i år? Vi har slet ingen, og jeg
kunne egentlig sagtens undvære nogle m2 græsplæne til lidt salat og bønner
og andet godt. Men skulle den have være gravet i efteråret, som min husbond
mener, eller kan vi nå det endnu?

MVH Mette

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-03-02 14:56

On Fri, 29 Mar 2002 13:57:11 +0100, "Mette Svangren"
<svangut@hotmail.com> wrote:

>Er det for sent at anlægge en køkkenhave i år? Vi har slet ingen, og jeg

Overhovedet slet ikke

>kunne egentlig sagtens undvære nogle m2 græsplæne til lidt salat og bønner
>og andet godt. Men skulle den have være gravet i efteråret, som min husbond
>mener, eller kan vi nå det endnu?

Sagtens. Jeg har kun fået vores køkkenhave fræset første gang. (ja, jeg
fræser den altså, selv om så meget andet måske nok var bedre).

Ukrudtet i haven er ikke begyndt at spire endnu, græsset er kun lige
nøjagtigt gået i gang med at gro, dvs. jorden er stadig ikke varm nok
til at så noget, så der er tid nok.

Hvis det er en græsplæne som skal omdannes til køkkenhave, så fjern
græstørven, grav de øverste 5 cm væk i stedet for at grave det ned. Hvis
det graves ned risikerer man at skulle slåsse med græstotter hele
foråret, hvis de fjernes er der den fineste jord til en køkkenhave
nedenunder.

God fornøjelse - især til husbonden som åbenbart er spade-fører

http://www.gartneriet.dk

Fra : XPgen

Dato : 29-03-02 15:36

> [...]
> det graves ned risikerer man at skulle slåsse med græstotter hele
> foråret, hvis de fjernes er der den fineste jord til en køkkenhave

Jeg vil så kraftigt som jeg kan give Mads ret i at alle græstørv skal
fjernes.
Jeg gjorde det ikke selv da jeg lavede min græsplæne om til køkkenhave. Og
det har taget mig mange år at få bare lidt styr på det. Græsset er simpelt
hen fantastislk til at blive ved at spire frem, og hvis man ikke er meget
omhyggelig med at fjerne nye fremspiringer bliver den fine nye køkkenhave
meget hurtigt til en græsplæne igen.

Mvh

Bo

Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 04-04-02 21:06

> Hvis det er en græsplæne som skal omdannes til køkkenhave, så fjern
> græstørven, grav de øverste 5 cm væk i stedet for at grave det ned. Hvis

Helt enig, og jeg har som regel fundet et andet sted til græstørvene - eller
blot reparation af den øvrige plæne. Græstørvene over på den nye plads - en
masse vand, og så en rask tur med tromlen .

/Kim

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-04-02 21:43

On Thu, 4 Apr 2002 22:05:53 +0200, "Kim Bjoern Nielsen"
<fornavn.efternavn@pjat.dk> wrote:

>Helt enig, og jeg har som regel fundet et andet sted til græstørvene - eller
>blot reparation af den øvrige plæne. Græstørvene over på den nye plads - en
>masse vand, og så en rask tur med tromlen .

Nu du siger tromle... den anden dag kom jeg forbi et hus hvor de var ved
at tromle græsplænen. Ikke en voldsom stor græsplæne, men dog en pæn
størrelse... de brugte bare ikke en havetromle, næh, de havde en stor
(meget stor) Bomag vejtromle af den slags man sidder på
Jeg garanterer for den plæne blev flad

http://www.gartneriet.dk

Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 04-04-02 22:35

> [...]
> størrelse... de brugte bare ikke en havetromle, næh, de havde en stor
> (meget stor) Bomag vejtromle af den slags man sidder på

Jeg har selv haft tanken! Voldsomt inspireret ved synet af en entrepenør der
tromlede en sti med en ~1m bred "to-hjulet" tromler. Jeg er dog bange for,
hvis man benytter sig af vibrator funktion også; at rodnettet ville blive
flået i stykker.

Ooh disse mænd, og deres pragtfulde maskiner!

(-: Kim

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 29-03-02 17:29

Hej

Det kan du nemt nå. Der er ingenting i vores køkkenhave endnu, bortset fra
jordbærplanter, som overvintrer.
Hvis I har energi til at omlægge/grave nu, kan den godt blive klar til sidst
i april.
Lån/køb nogle havebøger, eller se på frøposerne, hvornår de forskellige ting
skal i jorden. Bønner f.eks sår vi ikke før først i maj.
En fidus ang. persille, som kan være besværlig at så og få noget ud af. Gå
ned i supermarkedet og køb en lille potte med rødder. Skil rødderne fra
hinanden og plant dem ud i køkkenhaven ca.sidst april, så vil du hurtigt få
masser af persille - også til fryseren til vinter.

VH Birgitte

Fra : Peter Andersen

Dato : 29-03-02 21:00

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> wrote in message
> [...]
> hinanden og plant dem ud i køkkenhaven ca.sidst april, så vil du hurtigt

> masser af persille - også til fryseren til vinter.

Er det besværligt at så og få noget ud af at så persielle? jeg har sået
temmelig mange meter igennem årene, og har da aldrig oplevet noget mystisk
ved det.
Er det en særlig type persille du tænkter på?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-03-02 21:45

On Fri, 29 Mar 2002 21:00:11 +0100, "Peter Andersen"
<peterandersen@mespilus.dk> wrote:

>Er det besværligt at så og få noget ud af at så persielle? jeg har sået
>temmelig mange meter igennem årene, og har da aldrig oplevet noget mystisk
>ved det.

Det er ret lang tid om at spire - og hvem kan undvære persille?
Sidste år var h****** løs her fordi far kom til at fræse rækken fra
sidste år op da haven fik første tur

http://www.gartneriet.dk