espresso - hvor meget kaffe til 1,2 dl. va~
Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 29-03-02 03:15

Hej gruppe

Jeg er blevet den lykkelige (måske) ejer af en espressokande af den
slags man sætter på komfuret. Den er beregnet til 1,2 dl. vand, men
hvor meget kaffe skal der i sådan en fætter? Der er ingen mål i kanden
- og der fulgte ingen "brugsanvisning" med.

Og hvordan er det lige med sammenpresningen af kaffe - skal jeg mase
kaffen så meget sammen som jeg kan, eller skal det bare stampes løst?

Lars

Fra : Henrik

Dato : 29-03-02 18:59

Til Espresso anvendes 14g kaffe til 60ml færdig bryg= 2 espressokopper:

Så prøv med 28g, og lad smag og behag guide dig.

Stampningsgrad er et spørgsmål om formalingsgrad og sikkerhedsventil på
sådan en dampmaskine du har. Jeg vil ikke stampe så hårdt (15kg) som på en
rigtig espressomaskine med pumpe, for temperaturen går op når trykket stiger
på din "trykkoger", så du extraherer for mange bitterstoffer...og forøger
risikoen for at kanden splittes ad med stor voldsomhed....(jeg har oplevet
det) og køkkenet ligner noget Mr. Bean har malet.....så hvis kaffen er
grov...hvad den ikke skal være til espresso, kan du stampe..ellers ville jeg
lade være, med mindre de 28g stikker oven ud af "tragten".

Mvh H.

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 08-04-02 10:27

Sådan en børge hedder caffettiera... og det med 1/2 liter eller x gram
eksisterer ikke i husdmoder leksikon!
Den er sikker en "6 personers" kaffekande.

OK - den er sikkert lavet af alluminium, og du skal brygge mindst 2 kander
uden at drikke dem INDEN den tages i brugs for alvor. Ellers smager kaffen
af metal - bryg et par kander med fx. "brugt" kaffe fra filter eller hvis du
virkelig vil være grundig, bryg bare med frisk kaffe.

En caffettiera skal ALDRIG vaskes med sæbe men kun skylles under vand. Jeg
går ikke ind i hvilke fenoler der sætter sig på overfladen, men du bevarer
bedst smagen sådan.
Den skal gerne bruges dagligt og efter 1 år er den perfekt!

Vær sikker på at gummiringen og filtret er rent inden brug. Reservedelene er
svære at få fat i, så enten du spørger en som rejser til Italien (fx mig!)
eller tager en tur til Supermarco, som ofte har dem.

Vandet skal nå op til ventilen (kan ses indefra) og ikke mere end det.

Kaffemængden er lige med hvor meget der kan være i filtret, og den skal ikke
stampes, blot fyld op med en lille top.

Kaffen skal IKKE være malet til espresso kaffemaskine (den "store" med
håndtag og det hele). Køb fx en almindelig Illy eller Lavazza "Qualita' Oro"
(set bl.a. i Magasin).

Varmen skal ikke være for høj, og når kaffen begynder at vise sig, skru ned
for varmen (ja det er lidt tricky på el-plader... f--- hvor jeg hader dem)
og inden kanden er fyldt op, fjern den fra varmen. Dette kræver lidt
øvelse...

Bland det hele sammen når "fft ftt sprut" er færdig, da ellers er der
megastærk kaffe i bunden og vand på toppen...

Check jævntlig filter, gummiring osv. - de kan være tilstoppede, især hvis
den ikke bruges jævntlig, så skal de børstes lidt.
Hvis den er utæt så er det på tide at skifte ringen (eller er den ikke
skruet nok på). Kaffen smager i dette fald af heeee... og kan smides væk.

Du kan se en mimet udgave af instrukserne på Bialettis hjemmeside:
http://www.bialetti.it/istruzionib_eng.html
og de referer til en caffettiera som kan lave kaffe MED skum og kun 2 kopper
(en alm. caffettiera laver ikke skum!)

Sandra, tilbage fra I med 1Kg god kaffe til kun 12? / kilo!!!

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 08-04-02 15:54

On Mon, 8 Apr 2002 11:27:08 +0200, "Mrs Krabappel" <sandra@nospam.dk>
wrote:

>Sandra, tilbage fra I med 1Kg god kaffe til kun 12? / kilo!!!

Tusind tak for svaret.

vh
Lars