Hvordan sænker jeg min GH ??
Fra : GiWeo

Dato : 28-03-02 15:09

Hejsa

Hvordan sænker jeg min GH
Mine sticks-test siger +21 ???

--

Lars Engelhardt - Hillerød - Denmark - engelhardt@os.dk
Masser af Links, Politiscanner og PMR-446 walkie på
http://www.lars-engelhardt.dk
ICQ: 4835755

Fra : Per

Dato : 28-03-02 23:57

GiWeo <do@os.dk> wrote in

> Hejsa
>
> Hvordan sænker jeg min GH
> Mine sticks-test siger +21 ???

Hejsa!
Du kunne jo prøve at hælde regnvand i næste gang du skifter vand.
Så kan du jo tage dig en flaske rødvin mens GH falder....og du
behøves ikke at gemme korkproppen til mig!

--
Hilsen Per,
som søger arbejde som maskinmester.

To reply by e-mail remove "fjernluft"

Fra : GiWeo

Dato : 29-03-02 08:33

Hesja

>Du kunne jo prøve at hælde regnvand i næste gang du skifter vand.

Og hvis man ikke har adgang til regnvand ??

Fra : Martin

Dato : 29-03-02 11:40

Hej alle (jeg håber Ole kommer med over til os),

Jeg blander mig lige i tråden her med en diskussion fra en anden
aktuel tråd, da jeg forstår på Ole, at mit ønske om at øge CO2-mængden
i vandet hænger nøje sammen med hårdheden. Og som jeg har forstået
det, er det samme foranstaltninger vi skal tage for at opnå fald i GH
såvel som i KH.

I "Hvordan måler jeg nemmest og billigst CO2?" skrev Ole:

> Jamen......det kommer jo an på hvad man vil. Planter OG fisk er et
> kompromis, og det på
> flere måder. Men er dit ønske et lavere pH, skulle du måske tage hånd i KH
> før du prøver at
> sænke pH. KH som det måles er jo et udtryk for evnen til at MODSTÅ en
> pH-sænkning.

Efter Oles sidste input læste jeg lidt omkring for at finde svar på
hvordan og til hvilket niveau jeg bærer mig ad med at sænke
karbonathårdheden (KH). Jeg stødte bl.a. på en masse kemi (volapyk for
en sprog-nørd som mig) som jeg ikke blev meget klogere af.

Men jeg har alt i alt forstået så meget, at jeg kan gøre det lettere
at påvirke min PH ved Co2-tilsætning, hvis jeg først sænker KH så den
ikke modstår PH-skiftet i samme grad (gør CO2 lettere opløseligt i
vandet). Jeg skal i den forbindelse passe på ikke at komme for langt
ned i KH (bufferværdi), da et farligt, pludseligt PH-skifte da kan
forekomme.

Men:
1) Hvilken KH/PH-værdi (som er relativt let at opnå) bør jeg tilstræbe
for at gøre min Co2-gødning lettere ?(De selskabsfisk jeg har er vist
ikke særlig kræsne mht PH/KH)

2) Regnvand, destilleret vand, osmotisk vand eller tørve-filtrering
nævnes som KH/GH sænkere.. Hvad er den letteste måde at gøre det på?

(Er regnvand ikke efterhånden for forurenet i vores del af verden? Jeg
bor lige ud til en hovedfærdselsåre i en Københavnsk forstad, og kunne
frygte at få alt for mange udstødningsgasser med ned i akvariet...)

Mange hilsner

Martin

Fra : ole larsen

Dato : 29-03-02 17:43

Martin skrev i meddelelsen ...
> [...]
>i vandet hænger nøje sammen med hårdheden. Og som jeg har forstået
>det, er det samme foranstaltninger vi skal tage for at opnå fald i GH

Jamen, i en tidligere mail var dit ønske at sænke pH. Det går lettest og
mest problemfri - med en for fiskene acceptabel CO2 konc. - med en lav KH.
Nu skriver du at du holder alm. selskabsakvariefisk, hvad det så måtte være,
og så er mit råd: Lad være med at rode med KH/GT/pH. det er så besværligt
at man (fiskene) skal have specifikke behov for at det er umagen værd.

Ole

Fra : Martin

Dato : 30-03-02 00:14

Ole wrote:
> og så er mit råd: Lad være med at rode med KH/GT/pH. det er så besværligt
> at man (fiskene) skal have specifikke behov for at det er umagen værd.

Ok, jeg hører dig, Ole. Men jeg er jo netop mindre interesseret i
fiskene i denne CO2-gødningssamenhæng. (Fiskene er i øvrigt 5 sorte
tetra, 1 scalere, 4 Botia Lohacahata, 2 guld-guramier og 5 orange
barber af en slags).

Fiskene er lidt underodnet for mig i første omgang. Da mit
ønske-akvarium engang i fremtiden er a la Takashi Amano med vægt på
planter og ikke fisk, har CO2-gødning min fulde opmærksomhed for
tiden. Og CO2-optagelsen gøres jo lettere ved at sænke KH, har du lige
fortalt mig.

Derfor føler jeg det er relevant for mig at lære at styre disse
værdier rigtigt på plads. Jeg er med andre ord midt i en oplæringsfase
som skal bane vejen for mine kommende akvarier.
(http://www.adaeurope.com/)
-----

Jeg lavet et lille feltforsøg: Når jeg koger mit postevand, falder KH
fra 12 til 9. Kan jeg tilsætte dette vand, som er kogt med en
el-kedel, til mit akvarium uden at fiskene tager skade? Selv denne
moderat lavere KH vil, så vidt jeg forstår det, gøre det lettere for
min CO2 at optages i vandet... eller hür?

Eller er det billigere/lettere at købe 50 liter fabriks-destilleret
vand og hælde det i?

Martin

Fra : ole larsen

Dato : 30-03-02 08:07

Martin skrev i meddelelsen ...
> [...]
>min CO2 at optages i vandet... eller hür?
>
>Eller er det billigere/lettere at købe 50 liter fabriks-destilleret

Jeg mener nu ikke at have udtalt mig om at CO2 optagelsen bliver
lettere ved at sænke KH, men at pH lettere sænkes hvis KH er lav.

Hvis du ønsker at vide mere er det lettest at du prøver nestor10 (søg
ham på google) og vælg text only og vælg i venstre margin,så funger siten
bedst. Der er endnu
mere og endnu mere uoverskueligt på www.thekrib.com
Og jeg tror at det er Thomas D krüger der har noget, men så vidt jeg husker
er der en enkelt
(lille) svipser.
Vigtigst IMHO er at erkende at KH og GH/TH i princippet ikke har noget med
hinanden at
gøre. KH måles ved en syretitrering som vandets
bufferkapacitet/syrebindingsevne. GH/TH
er et mål for mængden af Ca++ og Mg++. KH er altså ikke på nogen måde mål
for nogen
som helst slags hårdhed, betegnelsen "karbonathårdhed" er en misvisning.

At koge virker, men er dyrt
regnvand er fint
RO----------------
ionbytter---------

Ole

Fra : Martin

Dato : 30-03-02 10:32

"ole larsen" wrote
> Jeg mener nu ikke at have udtalt mig om at CO2 optagelsen bliver
> lettere ved at sænke KH, men at pH lettere sænkes hvis KH er lav.

Sorry. Det er en forenkling jeg har lavet for egen regning og
selvforståelses skyld....

> RO----------------
> ionbytter---------

Ja, det er jeg faldet over flere steder. Har du et godt link eller
anvisning til hvordan man selv kan lave ionbyttet vand, eller er det
noget man køber færdigt?

Hvis det er den slags vand der laves af de såkaldte osmose-apparater
har jeg forstået at det er en temmelig kostbar affære at investere
i...

Martin

Fra : ole larsen

Dato : 30-03-02 14:13

Martin skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
>Hvis det er den slags vand der laves af de såkaldte osmose-apparater
>har jeg forstået at det er en temmelig kostbar affære at investere

Om vi taler om regnvand/destilleret/ionbyttet(med både an-og
kat)/demineraliseret/
RO, er det i pricippet det samme - saltfattigt. Kun stort set
fremstillingsmåden er forskellig.
Hvad der er dyrt eller billigt her er nok et spørgsmål om hvad men selv
gider lave.
Gider man rode med saltsyre og kaustic soda til regenerering - hvad jeg har
gjort en del - er ionbytter
nok billigst. Da jeg ikke gad det mere, købte jeg en RO, der virker meget
dårligere end lovet.

Prøv at kikke hos www.avifauna.etellerandet
- der finder du nok mest samlet - men jeg ville få en garanti på
ydelsen af deres ro-anlæg.

Ole

Fra : Martin

Dato : 31-03-02 11:23

Ole wrote
> Prøv at kikke hos www.avifauna.etellerandet
> - der finder du nok mest samlet - men jeg ville få en garanti på
> ydelsen af deres ro-anlæg.
>
> Ole

Tak for gode input, Ole. Jeg tror jeg starter med at bygge en
regnsamler. Jeg målte mit regnvand til en dKH på kun 2. Hvis jeg
blander lige dele vandværksvand med regnvand får jeg ca. 8 og det er
bedre end 12... - og så er det jo gratis

Mange hilsner

Martin

Fra : Martin

Dato : 31-03-02 18:03

For resten, Ole. Du er jo rigtig god til sådan noget med formler....

Kunne man opstille en enkel formel for, hvilken hårdhed man ender med,
når man blander vand af hårdhed X i en given mængde med vand af
hårdhed Y i en anden given mængde?

Det ville virkelig lette mit blandingsarbejde, når jeg f.eks. skal
bløde mit akvarievand op med destilleret vand eller regnvand.

Tak og hej fra

Martin

Fra : ole larsen

Dato : 02-04-02 17:02

Martin skrev i meddelelsen ...

>Kunne man opstille en enkel formel for, hvilken hårdhed man ender med,
>når man blander vand af hårdhed X i en given mængde med vand af
> [...]

Ak, den påske.....
Vil tro at tager du 10 % med 15 dTH og blander med 90% 2 dTH, er
regnestykket:

10*15/100+90*2/100=3,3 dTH.

Ole

Fra : Martin

Dato : 03-04-02 19:21

> Vil tro at tager du 10 % med 15 dTH og blander med 90% 2 dTH, er
> regnestykket:
>
> 10*15/100+90*2/100=3,3 dTH.
>
> Ole

Tak for gode input. Jeg afprøver din formel ved mit næste vandskift!

Hej fra

Martin