Død B/W G3
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-03-02 00:32

Hejsa,

En af mine bekendte har en B/W G3 på 350 Mhz. Han sad og arbejde med den
i morges, hvor den pludselig gik ned og begyndte at lugte brændt. Han
genstartede den, men den kom kun frem med det berømte spørgsmålstegn i
en mappe. Derefter slukkede han den og ringede til mig.

Jeg anbefalede ham IKKE at tænde den igen, før end jeg havde kigget på
den. Det fik jeg så lejlighed til i aften og efter lidt kiggeri, kunne
jeg konstantere, at én af harddiskene var brændt af, da han havde
installeret en ekstra harddisk, som blot var lagt oven på
standarddisken. Det har været for meget for komponenterne på den nye
disk, da de har ligget direkte oven på den anden. Det har fungeret i 2
år, men den har lugtet brændt før, dog uden problemer. Nu var en af
chippene på disken nedsmeltet og det var altså for meget.

Hvis det bare var det, som var problemet, så var det ikke så skidt, men
efter at have fjernet disken fra maskinen, ville jeg starte den. Det
ville den dog ikke! Der sketet rent ud sagt ikke en sk.. Jeg tjekkede
alle kabler, men lige lidt hjalp det. Den blinkede dog en enkelte gang
med lysdioderne og en af blæserne kørte en kvart omgang, men så var den
også stendød.

For mig at se, ligner det en død strømforsyning, men det kan
selvfølgelig også være motherboardet. Hvis det viser sig at være
strømforsyningen, kan man så købe en ny som løsdel hos en
Apple-forhandler, eller kan man bruge en standard ATX-strømforsyning?

Hvis det viser sig at være motherboardet, kan man så få skiftet dette
eller er det ikke muligt mere? Er der nogen har en ide om, hvad et sådan
vil koste?

Det undrer mig lidt, at en død HD kan skabe så meget ravage, men
maskinen er altså stendød og han vil meget gerne kunne bruge den
snarest...

Alle forslag er velkomne!

Maskinen er som sagt en 350 Mhz B/W G3, men jeg har ikke lige fået
skrevet ned hvilken revision det er. Den har som standard en 6GB
harddisk, hvis det er til nogen hjælp.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jesper

Dato : 27-03-02 00:56

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Alle forslag er velkomne!
>
> Maskinen er som sagt en 350 Mhz B/W G3, men jeg har ikke lige fået
> skrevet ned hvilken revision det er. Den har som standard en 6GB
> harddisk, hvis det er til nogen hjælp.

Det lyder som en regulær kortslutning. Mål på spændingen fra
strømforsyningen, er den i orden er det nogle af de andre "ædle dele"
der er røget.
--
Jesper.
"Do not expose your LaserWriter to open fire or flame."

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-03-02 07:41

In article <1f9oihg.5de3bx1r5an7fN%no@way.jose>, no@way.jose (Jesper)
wrote:

> Det lyder som en regulær kortslutning. Mål på spændingen fra
> strømforsyningen, er den i orden er det nogle af de andre "ædle dele"
> der er røget.

Han vil tage maskinen over til sin bror, der har forstand på elektronik.
Han vil prøve at måle på strømforsyningen og samtidig prøve med en ATX
strømforsyning han har liggende. Det kan man da godt, ik'?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 27-03-02 08:05

> [...]

> Han vil prøve at måle på strømforsyningen og samtidig prøve med en ATX
> strømforsyning han har liggende. Det kan man da godt, ik'?

Det er ikke sandsynligt at en ATX psu vil virke en dyt ...

/thomas

Fra : Maciek

Dato : 27-03-02 13:27

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> Det er ikke sandsynligt at en ATX psu vil virke en dyt ...

nix. en ATX virker ikke med Apple hardware. Der er nogle som har haft
held med at ombygge en, så den virker til Apple, men det er noget af en
stor ombygning.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-03-02 21:32

In article <1f9pdap.9dpiog1a777mN%macfreak@worldonline.dk>,
macfreak@worldonline.dk (Maciek) wrote:

> nix. en ATX virker ikke med Apple hardware. Der er nogle som har haft
> held med at ombygge en, så den virker til Apple, men det er noget af en
> stor ombygning.

Det er altså ikke et standard ATX stik som Apple bruger? Er det heller
ikke samme spænding?

Så er der vel ikke andet at gøre, end at høre hvad sådan en ny Apple
strømforsyning koster. Gad vide om man som privatmand kan købe sådan en
som løsdel?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-03-02 03:20

Hej René

Hvis du er interesseret, så kan jeg s3nde dig den tekniske service manual,
hvor der svjh. også er anført bestillingsnumre til de forskellige dele, så
hvis du vil ha' den, så send blot en mail off-list. Jeg tror heller ikke, du
vil få besvær med at købe løsdele, som du selv vil/kan montere - ihvertfald
ikke hos Officeline. Jeg har da før købt løsdele dér, og så fået en anden
til at 'skrue' det sammen for mig.

En strømforsyning koster typisk omkring 800kr. + moms. - Det véd jeg
desværre af bitter erfaring, da det ikke er så længe siden, jeg brændte en
sådan af ved et dumt uheld...(-

Der er dog en mulighed, som du måske skulle prøve også. Århus Radiolager,
Sintrupvej i Brabrand er lidt berømte for at kunne skaffe næsten hvad som
helst. Jeg er ofte - selv fra OfficeLine - blevet anbefalet at bruge dem til
div. løsdele. Du skal blot ved en henvendelse opgive det typenr. volt og
ampere, så kan de hurtigt se, om det er noget, de kan skaffe eller evt. har
på lager.

mvh. Erik Richard

"René Frej Nielsen" wrote:

> [...]
>
> Så er der vel ikke andet at gøre, end at høre hvad sådan en ny Apple
> strømforsyning koster. Gad vide om man som privatmand kan købe sådan en

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-03-02 12:44

In article <3CA27DC8.8A600E76@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> ikke hos Officeline. Jeg har da før købt løsdele dér, og så fået en anden

Det lyder jo ganske godt. Du må egentligt godt sende den manual til
ovenstående adresse.

> En strømforsyning koster typisk omkring 800kr. + moms. - Det véd jeg
> desværre af bitter erfaring, da det ikke er så længe siden, jeg brændte en
> sådan af ved et dumt uheld...(-

Ouch! Det var godt nok dyrt! Det kan man jo få en super low noise ATX
strømforsyning for!

> [...]
> ampere, så kan de hurtigt se, om det er noget, de kan skaffe eller evt. har

Men hvis det virkelig er en speciel strømforsyning, som Apple har fået
fremstillet, så kan de vel næppe skaffe sådan en (billigere)...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-03-02 19:11

Hej René

"René Frej Nielsen" wrote:

> Det lyder jo ganske godt. Du må egentligt godt sende den manual til
> ovenstående adresse.

Kig i din mailbox....

> Ouch! Det var godt nok dyrt! Det kan man jo få en super low noise ATX
> strømforsyning for!

Tja... Det sagde jeg også, da jeg fik det at vide, men det er jo nødvendig, hvis
man vil bruge maskinen

> Men hvis det virkelig er en speciel strømforsyning, som Apple har fået
> fremstillet, så kan de vel næppe skaffe sådan en (billigere)...

ÅR er kendt for at kunne skaffe 3.-parts produkter, der lever op til de
originale, og endda ofte bedre end disse.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-03-02 19:16

Hej René

Tja, jeg har lige fået den retur igen med besked om, at din mailbox ikke kan tage
større filer end ca. 3,2mb, og den her fylder godt 10mb, så er der en anden
adresse, jeg kan sende den til? - Så bliver det gjort senere i aften, når jeg
kommer hjem igen.

Så send en evt. anden adresse til mig off-list

Jeg skrev:

> Kig i din mailbox....

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-03-02 22:49

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> adresse, jeg kan sende den til? - Så bliver det gjort senere i aften, når jeg

Du kan laegge den paa en webserver et sted. Det fylder også mindre.

> Så send en evt. anden adresse til mig off-list

Dette er Usenet, ikke en mailingliste.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-03-02 12:56

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> wrote in

> [...]
> fylder godt 10mb, så er der en anden adresse, jeg kan sende den
> til? - Så bliver det gjort senere i aften, når jeg kommer hjem

René kan hente den her fra:

<ftp://ftp.info.apple.com/Apple_Support_Area/Misc/Service/servicemanual
s/powermac_g3_blue.white.pdf>

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 30-03-02 16:57

Hej Morten

Han har fået den nu.

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> René kan hente den her fra:
>
> <ftp://ftp.info.apple.com/Apple_Support_Area/Misc/Service/servicemanual
> s/powermac_g3_blue.white.pdf>

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 28-03-02 21:59

In article <3CA35CBC.548C8871@mail1.stofanet.dk>,

> Kig i din mailbox....

Hmm... der er ikke noget... Der står da rfn@mac.com, ik'? Hvor meget
fylder filen?

> Tja... Det sagde jeg også, da jeg fik det at vide, men det er jo nødvendig,
> hvis
> man vil bruge maskinen

Ja, de har lissom lidt af et pressionsmiddel der!

> ÅR er kendt for at kunne skaffe 3.-parts produkter, der lever op til de
> originale, og endda ofte bedre end disse.

Jeg skal have det i baghovedet, hvis der ikke er andre udveje.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-03-02 21:44

In article <1f9pdap.9dpiog1a777mN%macfreak@worldonline.dk>,
macfreak@worldonline.dk (Maciek) wrote:

> nix. en ATX virker ikke med Apple hardware.

Undtagen hvis det er en 4400....

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 27-03-02 10:34

Jesper <no@way.jose> wrote:

> Det lyder som en regulær kortslutning. Mål på spændingen fra
> strømforsyningen, er den i orden er det nogle af de andre "ædle dele"
> der er røget.

Jeg er enig med Jesper - det lyder som en regulær kortslutning, så har
futtet noget vitalt af. Det er noget lort.

Kan I ikke pille alle delene ud og så prøve dem enkeltvis i en
tilsvarende Mac ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-03-02 21:31

In article <1f9p99p.bph5a51uf0w0N%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Jeg er enig med Jesper - det lyder som en regulær kortslutning, så har
> futtet noget vitalt af. Det er noget lort.

F...

> Kan I ikke pille alle delene ud og så prøve dem enkeltvis i en
> tilsvarende Mac ?

Jeg kender ikke lige nogen med en B/W G3, men der er vel heller ikke så
meget at prøve... Enten er strømforsyningen død, eller også er
motherboardet...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-03-02 21:47

In article <rfn-78BE47.00313227032002@news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Alle forslag er velkomne!

Hvad sker der hvis du piller begge diske af?

Det er næppe strømforsyningen, der er død - mere sandsynligt er
IDE-kabel eller bus/controller.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-03-02 22:21

In article <newsspam3-0549EA.21470927032002@dtext.news.tele.dk>,

> Hvad sker der hvis du piller begge diske af?

Nada...

> Det er næppe strømforsyningen, der er død - mere sandsynligt er
> IDE-kabel eller bus/controller.

Jamen maskinen er DØD. Der sker intet, når man trykker på powerknappen.
Selvom om IDE bus'en, RAM'en, grafikkortet etc. var dødt, så skulle
strømforsyningen da begynde at snurre.

Det underlige er, at den kørte fint inden han slukkede for maskinen den
samme dag - ja altså lige bortset fra, at den ikke kunne finde en
systemmappe, men den slags kan jo fikses.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-03-02 22:29

In article <rfn-A192DB.22203427032002@news.tele.dk>,
René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Nada...

Oev. Hvordan hvis du hiver IDE-kablerne fra?
Har du et SCSI-kort og en passende disk du kan smide i den?

> Jamen maskinen er DØD. Der sker intet, når man trykker på powerknappen.
> Selvom om IDE bus'en, RAM'en, grafikkortet etc. var dødt, så skulle
> strømforsyningen da begynde at snurre.

Ikke nødvendigvis. Strømforsyningen står med tomgangsspænding på og den
skal have et signal fra bundkortet før den hiver resten af
strømforsyningen i gang.

> Det underlige er, at den kørte fint inden han slukkede for maskinen den
> samme dag - ja altså lige bortset fra, at den ikke kunne finde en
> systemmappe, men den slags kan jo fikses.

Der er ting og sager om hardwaren der bliver indlæst i opstarten, de
forsvinder når man slukker for skidtet.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-03-02 22:52

In article <newsspam3-665FC6.22292827032002@dtext.news.tele.dk>,

> Oev. Hvordan hvis du hiver IDE-kablerne fra?
> Har du et SCSI-kort og en passende disk du kan smide i den?

Jeg har ikke prøvet med kablerne hevet ud. Det er en mulighed...

Jeg har desværre ikke adgang til et SCSI kort.

> Ikke nødvendigvis. Strømforsyningen står med tomgangsspænding på og den
> skal have et signal fra bundkortet før den hiver resten af
> strømforsyningen i gang.

Kan man ikke "kick-starte" den på en eller anden måde?

> Der er ting og sager om hardwaren der bliver indlæst i opstarten, de
> forsvinder når man slukker for skidtet.

Dvs. et eller andet vigtigt er futtet af, men sålænge maskinen var tændt
var det ikke så kritisk?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 29-03-02 08:25

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Jeg har ikke prøvet med kablerne hevet ud. Det er en mulighed...
>
> Jeg har desværre ikke adgang til et SCSI kort.

> Kan man ikke "kick-starte" den på en eller anden måde?

Hvis den er sådan lidt forårsfugtig, så plejer jeg altid at kunne få
gang i 127'ern med lidt Pronto, men du skal være forsigtig, det må kun
komme på ledningerne og ikke på de vitale dele............... 8-D

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert

Dato : 27-03-02 22:33

> Nada...

prøv at zappe nvram mens alle ATA enheder er koblet fra.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-03-02 22:50

In article <1f9q6k7.aqty01gb0zb9N%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) wrote:

> prøv at zappe nvram mens alle ATA enheder er koblet fra.

Er det ikke svært at zappe nvram, når maskinen ikke er tændt? Jeg
prøvede kortvarigt at fjerne batteriet fra bundkortet, men kun i nogle
få minutter. Det hjalp ikke.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 27-03-02 23:17

> Er det ikke svært at zappe nvram, når maskinen ikke er tændt?

jo tanken er at den måske kan tænde såfremt fejlen ligger i ATA
kabel, disk eller ATA bus. Kobler du enhederne af registreres bussen
ikke af OF.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-03-02 23:36

In article <1f9q8ec.w56jy56ljj2wN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) wrote:

> jo tanken er at den måske kan tænde såfremt fejlen ligger i ATA
> kabel, disk eller ATA bus. Kobler du enhederne af registreres bussen
> ikke af OF.

Det lader helt klart til, at jeg skal forsøge at fjerne ATA kablerne.
Det er nok bare at hive dem ud af motherboardet, ik'?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 27-03-02 23:45

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> wrote:

> Det lader helt klart til, at jeg skal forsøge at fjerne ATA kablerne.
> Det er nok bare at hive dem ud af motherboardet, ik'?

jo.
--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>