Hvordan gemmer man bedst en ½ flask rødvin
Fra : Anders H. Andersen

Dato : 26-03-02 21:07

Hej

Hvordan gemmer man bedst ½ flaske rødvin til næste dag?

Stiller man den i køleskab eller lad man være?

mvh
Anders

Fra : Peter Weis

Dato : 26-03-02 21:58

"Anders H. Andersen" <aha@removenospamtiscali.dk> wrote in message
> Hej
>
> Hvordan gemmer man bedst ½ flaske rødvin til næste dag?

I maven ...

Spøg til side. Det må komme an på vinen.
Nogle gamle vine tåler overhovedet dårligt at blive lukket op, og de skal
ikke gemmes til næste dag. Hvis du ikke har lyst til at drikke den her og
nu, så hæld resten ud i kloakken .
Unge vine med masser af syre, kunne formodentlig stå i karafel til næste
dag, og ville måske endda blive bedre. Bare de ikke står alt for varmt.
Derimellem findes der vine som bare skal lukkes til og stilles ind i et
skab.

mvh
Peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-03-02 06:27

Peter Weis skrev:

> Hvis du ikke har lyst til at drikke den her og nu, så hæld
> resten ud i kloakken.

Nej, hæld den på eddike-moren så der kommer en god rødvinseddike
ud af det.

// Klaus

Fra : Peter Weis

Dato : 27-03-02 18:27

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote in message

> Nej, hæld den på eddike-moren så der kommer en god rødvinseddike
> ud af det.

Jeg har fået vin (La Tour '63, smagt i slutningen af 90'erne) der var gået
så meget over at der ikke engang kunne blive eddike af den. Første glas var
som en skrøbelig ældre dame, hvor man fornemmede fordums glans og herlighed.
Resten var bare kulørt vand.

mvh
Peter

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 27-03-02 23:42

On Tue, 26 Mar 2002 21:57:50 +0100, "Peter Weis" <peterweis@iname.com>
wrote:

>I maven ...
Ja det er naturligvis der den høre til.
Ved kraftige vine synes jeg ofte at man "får nok smag" efter 3-4 glas
og jeg gider ikke rigtig at drikke resten fordi flasken skal tømmes så
heller gemme resten til dagen efter og få glæde af den der.

>Spøg til side. Det må komme an på vinen.
Helt sikkert, det er som regel kun hverdags vin til 40-50kr som ikke
bliver tømt, bedre vin har en tendens til at forsvinde inden dagen
efter.
>Nogle gamle vine tåler overhovedet dårligt at blive lukket op, og de skal
>ikke gemmes til næste dag. Hvis du ikke har lyst til at drikke den her og
>nu, så hæld resten ud i kloakken .
Livet er for kort til gammel, overgemt, overprissat, overvurderet vin.

mvh
Anders

Fra : Lars

Dato : 26-03-02 22:57

"Anders H. Andersen" skrev:

> Hvordan gemmer man bedst ½ flaske rødvin
> til næste dag? Stiller man den i køleskab eller
> lad man være?

Jeg har bedst erfaring med at sætte en Grand Cru prop i (de fikse - men
dyre - kegleformere propper med gummi der slutter rimeligt tæt) og blot lade
den stå fremme ved stuetemperatur.

Jeg har dårligst erfaring med at lade den stå fremme uden prop. Syntes at
vinen her oftest enten 1) taber smag eller 2) bliver mere sur (hvilken
afhænger af vinen).

- Lars

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 27-03-02 23:27

On Tue, 26 Mar 2002 22:57:00 +0100, "Lars" <ab@cd.de> wrote:

>Jeg har bedst erfaring med at sætte en Grand Cru prop i (de fikse - men
>dyre - kegleformere propper med gummi der slutter rimeligt tæt) og blot lade
>den stå fremme ved stuetemperatur.
Det kan godt at Grand Cru serien er dyr men sammenlignet med andre
vindimsen synes jeg at de virker mere solide og gennemtænkt.

>Jeg har dårligst erfaring med at lade den stå fremme uden prop. Syntes at
>vinen her oftest enten 1) taber smag eller 2) bliver mere sur (hvilken
>afhænger af vinen).
Jeg mener også at der skal prop på også tror jeg at jeg vil lade være
med stille den i køreskabet så har den også den rette temperatur når
man får lyst til et glas.

Anders

Fra : Henrik Falkentorp

Dato : 27-03-02 07:54

Man køber et sæt gummipropper i en vinforretning med medfølgende lille
vacuumpumpe. Når gummiproppen er isat pumper man vinflasken tom for luft, op
så kan vinen holde sig i flere dage - nogle siger to uger.

Mvh Henrik

Fra : Atcox

Dato : 27-03-02 14:20

Det kan jo være meget godt altsammen, men drejer det sig om en
almindelig 40-50 kroners rødvin som ikke blev drukket færdig ved
aftensmaden, og gider du ikke ofre ekstra pemge på diverse tilbehør,
så sørg for at flasken er åben så lidt som muligt - gider du ikke lege
med proppen igen, så brug sølvpapir, og sæt den så i køleskabet.

Alt efter flaske skal du dog ikke regne med at kunne gemme den
mere end et par dage før den bliver helt flad.

Pelle.

Fra : Atcox

Dato : 02-04-02 17:45