Hvad er mandelmel ?
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-03-02 20:01

Skal lave en chocolade kage og i den indgår mandelmel - er det bare
mandler der har været en tur gennem hakkeren ?

Skal de være smuttede eller er det ligemeget ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 26-03-02 22:12

[Jesper Haaber Gylling | Tue, 26 Mar 2002 20:00:35 +0100]

>Skal lave en chocolade kage og i den indgår mandelmel - er det bare
>mandler der har været en tur gennem hakkeren ?

Ja, men meget fint - nærmest som fint rasp.

>Skal de være smuttede eller er det ligemeget ?

De skal smuttes først, og tørres let og derefter males fint -
alternativt kan mandelmel købes færdigt.

Og for at også tage dét i opløbet: hvis du anvender ikke-smuttede
mandler, er det en slags "mandelfuldkornsmel" idet selve skaldelen når
den anvendes for sig selv, kaldes for mandelklid...

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 26-03-02 22:28

Rene' Hjorth <rhjorth@spamcop.net> wrote:

> [...]
> mandler, er det en slags "mandelfuldkornsmel" idet selve skaldelen når
> den anvendes for sig selv, kaldes for mandelklid...

Kanon

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Sebastian Adorján Dy~

Dato : 30-03-02 20:21

Hej Jesper,

Vil du poste/maile opskriften, det lyder da spændende.

/Sebastian

[snip]

DK-8220 Brabrand - +45 86 25 10 50 -- sadyhr@yahoo.com

Fra : [2900] Birgitte Behr~

Dato : 04-04-02 13:08

Sebastian Adorján Dyhr <sadyhr@yahoo.com> wrote:

Hej Sebastian

Den kommer her:

Chokoladekage med hindbær:

185 g smør
185 g mørk chokolade, hakket
3 æg
1/2 tsk vanilleekstrakt
3 3/4 dl sukker
4 dl mel
2 tsk bagepulver
1 1/4 dl mandelmel
2 1/2 dl hindbær

Kom smør og chokolade i en gryde og stil den over svag varme. Rør rundt,
indtil smør og chokolade er smeltet. Lad det køle lidt af.
Kom æg, vanilleekstrakt og sukker i en skål, og pisk det godt til
blandingen er let og cremet. Vend forsigtigt mel, mandelmel, bagepulver
og halvdelen af hindbærrene i. Dernæst det afkølede smør og chokolade.
Hæld dejen op i en rund kageform (ca. 20 cm i diameter) beklædt med
bagepapir. Drys resten af hindbærrene oven på dejen, og stil kagen i en
forvarmet ovn ved 180 grader i 35 min, eller indtil den øverste del af
kagen føles fast.
Lad kagen køle af før du skærer du ud. Server stærk espresso til kagen,
pynt med ekstra hindbær og en klat letpiske flødeskum. Giver 8-10
skiver.

--
Mvh Birgitte
http://www.behrendt.dk/

Fra : Calusen

Dato : 31-03-02 12:34

...yes, det er helt fintmalede mandler, der dog først er ovntørrede, hvis det
skal være helt rigtigt. Til en mørk kage vil jeg foretrække ikke at smutte
mandlerne, men i en lys kage/creme eller lign. er det måske at foretrække...
Hvis kagen er uden andre hævemidler end æg er det vigtigt at mandlerne males
helt fint - minihakker er ofte bedre end foodprocessor, men ellers er en
kryddermølle et godt alternativ. Endelig kan en gammeldags persillekværn
bruges, hvis man skulle være landet i et knap så velassorteret sommerhus i
påskedagene...
God fornøjelse og bon appetit
Louise