at printe pdf files
Fra : Carsten Brinkmeyer

Dato : 25-03-02 16:27

Hej,
jeg har problemer med at printe nogle pdf files i acrobat reader. jeg
vil gerne printe 2 sider på 1,men acrobat reader svarer der er ikke nok
hukommelse tildelt og at den ikke kan læse et bestemt grafik eller så
noget (?), jeg har givet programmet 30.000. derefter printer min printer
(hp 880c) blanke sider ud. hvad skal jeg gøre at den printer det ud?

på forehånd tak

carsteni

Fra : Morten Reippuert

Dato : 25-03-02 16:51

Carsten Brinkmeyer <carsteni@gvdnet.dk> wrote:

> [...]
> noget (?), jeg har givet programmet 30.000. derefter printer min printer
> (hp 880c) blanke sider ud. hvad skal jeg gøre at den printer det ud?

Du skal ikke tildele Acrobat mere hukommelse, det er printersoftwaren
der vil have mere hukommelse.

Dvs printerstyring, skrivebordprinterstyring, eller det HP program
printeren muligvis bruger. Programmet ligger i udvidelsesmappen, find
det og giv det mere hukommelse.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-03-02 18:38

In article <1f9m1av.hlts3oy2hci4N%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) wrote:

> Du skal ikke tildele Acrobat mere hukommelse, det er printersoftwaren
> der vil have mere hukommelse.

I tilfældet Acrobat Reader, er det nu ret ofte Readeren, der skal have
mere hukommelse - jeg har dog sjældent oplevet at 16Mb ikke rækte.

Fra : Storm

Dato : 25-03-02 16:53

> [...]

> noget (?), jeg har givet programmet 30.000. derefter printer min printer
> (hp 880c) blanke sider ud. hvad skal jeg gøre at den printer det ud?

Har du tjekket at dine indstillinger i "Document Security" simpelthen
ikke bar står til Printing not allowed?

Ellers:
Hvilken version af Acrobat Reader?
Fra hvilken OS?
Hvor meget fylder dit pdf dokument?
Ser du filen fint på skærmen?
Hvor har du foretaget valget om at printe 2 sider på 1: I Layout - 2
Pages pr. sheet? Eller print i opslag? Har du valg "Fit to paper?"

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Carsten Brinkmeyer

Dato : 25-03-02 17:49

Storm wrote:

> [...]
> Hvor har du foretaget valget om at printe 2 sider på 1: I Layout - 2
> Pages pr. sheet? Eller print i opslag? Har du valg "Fit to paper?"

det er version 5.0
mac os 9.2.2

dokumentet fylder 600k
filen ser fint ud og er læsbar

Jeg foretog det, idet jeg trykte på printersymbol, bagefter gik jeg ind
i layout hvor jeg indstilte 2 pager per sheet, de sidste to ved jeg
ikke hvor de findes hen.

tak på forehånd
mvh
carsteni

Fra : Storm

Dato : 25-03-02 18:21

> [...]
>
> Jeg foretog det, idet jeg trykte på printersymbol, bagefter gik jeg ind
> i layout hvor jeg indstilte 2 pager per sheet

Det skulle også være OK.
Nu er jeg lige i OSX med Acrobat 5.05, men jeg mener at fit to page også
er i layout, hvor du valgte ark pr. side. Prøv at krydse det til, hvis
det ikke allerede er gjort.

Filen fylder jo så lidt, så du næppe vil kunne printe mange job, hvis
600 k skulle være for voldsomt for din printer
- Og det var ikke fordi den er sat til: Printing not allowed?

Får du noget ud hvis du printer 1 side pr. side?
Jeg havde på et tidspunkt lidt bøvl med at bruge pdf's print mange sider
pr. page funktion. Jeg mener det viste sig at det hjalp at opdatere mine
PPD-filer (printerbeskrivelses indstillinger).
Er det din printers egne PPD filer du bruger?
Er det en postscriptprinter?

Har du kunnet bruge funktionen (flere sider pr. page) før?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Carsten Brinkmeyer

Dato : 25-03-02 20:09

Storm wrote:

> [...]
> Er det din printers egne PPD filer du bruger?
> Er det en postscriptprinter?
>
> Har du kunnet bruge funktionen (flere sider pr. page) før?

Dokumentet er givet fri for print. det har jeg tjekket. jeg har givet
alle printer programme i mappen udvidelser doppelte ram - no result.
derudover prøverde jeg at printe kun 1 side - samme problem.

Hvoradn opdatere man pdd filer og hvor findes dem. jeg har downloaded
der hedder postcripts men når jeg vil indstille den findes der en mase
andre printer ( mest nogle laser printer) men ikke min hp deskjet 880c.

jeg har brugt flere sider på en side ) i acrobat reader 4.0 før men det
ser ud som at den hellere ikke virker med denne dokument.

tak for hjælpen
carsteni

Fra : Storm

Dato : 25-03-02 21:09

> [...]
> alle printer programme i mappen udvidelser doppelte ram - no result.
> derudover prøverde jeg at printe kun 1 side - samme problem.

Altså - du kan slet ikke printe fra det dokument?

> Hvoradn opdatere man pdd filer og hvor findes dem. jeg har downloaded
> der hedder postcripts men når jeg vil indstille den findes der en mase
> andre printer ( mest nogle laser printer) men ikke min hp deskjet 880c.

Jeg gik ind på:
<http://www.adobe.com:80/products/printerdrivers/macppd.html>
og downloadede ppd filer fra Hewlett-Packard, men der er ingen til
deskjet 880c. Er det en gammel fyr?
Nå, men det er jo ligemeget. Hvis du har kunnet gøre det før, må det jo
være dokumentet. Eller hvis du ikke har gjort det fra 5.0 - 5.0
indstillingerne.

> jeg har brugt flere sider på en side ) i acrobat reader 4.0 før men det
> ser ud som at den hellere ikke virker med denne dokument.

Øv, det skal det kunne.
Prøv, at gå i File - Print - Acrobat 5.0 og kryds i "Shrink oversized
pages to papersize". (Det var det jeg mente med "Fit to paper").

Hvis du har kunnet på din printer fra Acrobat 4.0, må du vel også kunne
fra 5.0. Med mindre det er dokumentet der er kaput.
Så har jeg ikke flere forslag.

Hvis det er en pdf du selv har lavet, prøv at lave en ny.

Kan du godt printe andre pdf'er til din printer?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Carsten Brinkmeyer

Dato : 25-03-02 22:23

Storm wrote:

> [...]
> Så har jeg ikke flere forslag.
>
> Hvis det er en pdf du selv har lavet, prøv at lave en ny.
>
> Kan du godt printe andre pdf'er til din printer?

Jeg fik det nu printet ud med AR 4.0. og det er ikke en file jeg selv har lavet,

den har jeg downloaded

jeg vil prøve de andre forslag i morgen nu gider jeg lige ikke mere. men
jeg siger tusind tak for din indsats. det er en god forum her og det ser
ud som at man virklig får hjælp. its good to have a mac....

for resten jeg har lige printet noget ud med ar 5.0 (en skatte blanket)
og det fungerede faktisk godt, men det ser ud at alt jeg downloader fra
universitetets hjemmeside duer kun i ar 4.0. måske har det noget at gøre
at de opretter dem i ar 4.0. til sidst fik jeg det lavet....

men igen tak for hjælpen
carsteni

Fra : Morten Reippuert

Dato : 25-03-02 22:53

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Jeg gik ind på:
> <http://www.adobe.com:80/products/printerdrivers/macppd.html>
> og downloadede ppd filer fra Hewlett-Packard, men der er ingen til
> deskjet 880c. Er det en gammel fyr?

Det er fordi printeren er ikke en Postscript printer

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Storm

Dato : 26-03-02 00:03

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det er fordi printeren er ikke en Postscript printer

Ja, det tænkte jeg også.

Men hvis Carsten har kunnet bruge funktionen før på samme printer, er
det jo nok ikke noget der er knyttet til PPD'en, eller begrænset til kun
at virke på postscripprintere, eller hva'.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 26-03-02 10:46

Morten Reippuert wrote:
> Det er fordi printeren er ikke en Postscript printer

Acrobat Reader renderer en side som et stort bitmap (eller lignende),
når den skriver ud til ikke-postscriptprintere, hvilket fylder voldsomt
meget. Sørg for, at Acrobat Reader og måske også printersoftwaren har
rigeligt med hukommelse tildelt - men også at du har masser af
harddiskplads på dit boot-drev; de genererede spool-filer fylder også en
masse. Ellers fifl med udskriftskvaliteten (sort hvid, lavere opløsning
etc) eller hak udskriften op i portioner af færre sider.

Jeg skrev en gang (i gamle dage) nogle større pdf-dokumenter ud på en
Epson inkjet, og havde kun plads til printjobs på ca 10 sider af gangen
på min harddisk. Not funny, når dokumenterne var i omegnen af 500 sider.

-mf

--
-mf = Michael Florentin Nielsen = erik@it.edu

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-02 11:17

Michael Florentin Nielsen <erik@it.edu> writes:

> Acrobat Reader renderer en side som et stort bitmap (eller lignende),
> når den skriver ud til ikke-postscriptprintere, hvilket fylder
> voldsomt meget. Sørg for, at Acrobat Reader og måske også

Er det ikke printerdriveren der goer det? Eller er det anderledes i
MacOS?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn