falaffel
Fra : kæl olsen

Dato : 25-03-02 12:36

er der nogen der har en god, og gerne nem opskrift på at lave de små runde
falaffel tingester?

Fra : Gitte J

Dato : 26-03-02 08:45

Jeg skal prøve denne her opskrift idag, så jeg kan jo melde tilbage og
fortælle om det blev en succes:

110 g bulgur
150 g kogte kikærter
3 fed presset hvidløg
saften af en citron
1 tsk stødt spidskommen (jeg putter nok mere i)
1/2 tsk chilipulver
2 æg
50 g rasp
3 spsk koriander
olie
salt

kogende vand hældes over bulguren (skal dække), hvorefter denne trækker i 20
minutter. Vandet hældes fra. Men; man kan også koge bulguren som der står på
pakken.
Kikærter, hvidløg, citronsaft, spidskommen, chili og salt blendes sammen til
en jævn masse.
Æggene piskes med rasp. Kikærtemassen vendes heri sammen med bulgur og
koriander. Blandes godt sammen.
Olien varmes på panden og falaflerne formes og steges nogle få minutter på
hver side. De skal være lysebrune. Falaflerne drypper af på køkkenrulle (jeg
har fået besked på at prøve at friturekoge dem, så det vil jeg prøve ...
sidst jeg forsøgte at pandestege flød de ud ... det var dog en anden
opskrift...)
-Gitte

Fra : Gitte J

Dato : 27-03-02 10:26

Her kommer så lige en opfølgning ... resultatet blev smukt. Friturekogning
giver en flot overflade Men... der skal mere krydderi i, end der står i
opskriften ... jeg ved ikke helt, hvad det er jeg savner, men noget mangler.
-Gitte

Fra : Henry Vest

Dato : 02-04-02 11:44

Gitte J wrote:

> [...]
> opskriften ... jeg ved ikke helt, hvad det er jeg savner, men noget mangler.

Jeg plejer at bruge masser af frisk dild og persille i falafler.

/Henry

Fra : Gitte J

Dato : 02-04-02 16:27

Dild? Persille tror jeg nu også jeg vil prøve at bruge næste gang ... men
dild? Måske skal jeg prøve Bruger du andre spændende krydderier i
falafler?
Desuden; Mange tak for svaret!
-Gitte

Fra : Henry Vest

Dato : 02-04-02 21:03

Gitte J wrote:

> Dild? Persille tror jeg nu også jeg vil prøve at bruge næste gang ... men
> dild? Måske skal jeg prøve Bruger du andre spændende krydderier i
> falafler?

Jeg bruger vist kun dem der er nævnt længere oppe: koriander,
spidskommen og chili. Det vigtigste er ikke at være for nærig med
krydderierne.

/Henry

Fra : Invader Zim

Dato : 03-05-02 02:09

> [...]
>
> Jeg bruger vist kun dem der er nævnt længere oppe: koriander,
> spidskommen og chili. Det vigtigste er ikke at være for nærig med

nu fik jeg ikke læst den originale opskrift, af en eller anden grund kan
jeg ikke få den til at blive vist, men jeg anbefaler også hakkede løg,
hvidløg, hakkede majs, kartofler, porre og hakkede nødder (prøv jer frem
til hvilken slags nødder i synes passer bedst)
forskellige bønner giver også forskellig konsistens og smag.
i stedet for koriander kan man også bruge pebermynte. af andre krydderier
man kan eksperimentere med er der f.eks. også stjerne anis og karry. men
heftigt brug af kommen og forskellige former for peber og chilli er altid
en god ting i dette tilfælde :P (bare pas på at brugen af krydderier ikke
kommer til at overskygge smagen af de andre ingredienser)

-Invader Zim

--
Live in Denmark? Interested in industrial, goth, noise, ebm, idm, synth
pop, experimental, new wave, electronic music and everything in between?