Hvordan måler jeg nemmest og billigst CO2?
Fra : Martin

Dato : 23-03-02 18:37

Jeg er snart klar med mit hjemmebyggede Co2-anlæg til akvariet
(SodaStream Co2-flaske med slange ned i filterindsugningen).

Men: Hvordan overvåger jeg bedst og billigst Co2-niveauet, så jeg ikke
forgifter fiskene og rammer en koncentration mine planter er glade
for?

Jeg ved man kan købe et Co2-testsæt, men har også hørt nogen sige, at
man kan beregne Co2-niveauet som en funktion af KH og PH. På tropicas
side, findes der endda et skema, som peger i den retning:
http://www.tropica.com/article.asp?type=aquaristic&id=444. Hvis
sidstnævnte er sandt vil jeg hellere investere i PH og KH-tests, som
jo kan sige mig andre ting også...

Hvad siger fagvidenskaben?

Tak og hej fra

Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-03-02 00:50

Martin <akvaristen@bigfoot.com> skrev i en
> [...]
> http://www.tropica.com/article.asp?type=aquaristic&id=444. Hvis
> sidstnævnte er sandt vil jeg hellere investere i PH og KH-tests, som

Du skal hverken måle CO2 eller bruge en sodastream direkte ned i filteret!
Du skal lade det boble op i en omvendt plastflaske hvor halsen er skåret af.
Så regulerer det helt sig selv, du skal dog engang imellem tømme helt, da
der kan stå anden luft i flasken end CO2.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin

Dato : 24-03-02 11:14

"Preben Riis Søensen" wrote
> Du skal lade det boble op i en omvendt plastflaske hvor halsen er skåret af.

Tak for inputet, Preben. Jeg er dog lidt ked af at høre, at det med
diffusionsflasken er nødvendigt, da det ikke lyder som en særlig
æstetisk løsning.. En diskret plastslange ind i indsugningen er
nærmest usynlig.. Men hvis det ikke virker er det selvfølgelig
omsonst...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-03-02 23:18

> [...]
> æstetisk løsning.. En diskret plastslange ind i indsugningen er
> nærmest usynlig.. Men hvis det ikke virker er det selvfølgelig

Jo vel virker det, men du opdager ikke noget før du har forgiftet dine fisk,
der skal dog vistnok meget til. Hvis du absolut ikke vil have en flaske i
akvariet, kan du lave dem en sodavand på normal vis og hælde den i, f.eks.
hver 3. dag, 1 pr. 200 liter, drik selv det overskydende....
Luftsten og plaskende udløb fra store pumper fjerner CO2.
Min erfaring er, at man også skal give et jernmiddel, og lyset skal være i
orden, så kan du fylde salatskålen hver søndag.

M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : J@N

Dato : 26-03-02 08:33

De fleste CO2-målesæt virker ved at måle KH og pH værdien, så køb du bare
sådan et.

Formel for beregning af CO2:
CO2 = 3 * KH * 10^(7 - pH)

Eller formel indsat i Excel:
=3*B3*POTENS(10;7-B4)
hvor B3= KH og B4 = pH

Jan

Fra : Martin

Dato : 28-03-02 00:52

Jan wrote:
> Eller formel indsat i Excel:
> =3*B3*POTENS(10;7-B4)
> hvor B3= KH og B4 = pH
>
> Jan

Hej Jan,

Tak for formlen. Skidesmart. Desværre var resultatet af udregningen
lidt nedslående. 7 mg/l ..... suk. Det er jo hverken til at leve eller
dø af for de stakkels små planter...

Men hvis jeg nu kunne få PHen ned fra 7.7 (vandværkets standardværdi
her hvor jeg bor) til 7.0, så ser det straks bedre ud (36 mg/l). Jeg
fortsætter CO2-kuren lidt endnu...

Hej fra

Martin

Fra : ole larsen

Dato : 28-03-02 13:07

Martin skrev i meddelelsen ...
>Men hvis jeg nu kunne få PHen ned fra 7.7 (vandværkets standardværdi
>her hvor jeg bor) til 7.0, så ser det straks bedre ud (36 mg/l). Jeg
> [...]

Og det er måske - af hensyn til fiskene - lidt i overkanten med 36 ppm

Ole

Fra : Martin

Dato : 28-03-02 21:53

"ole larsen" wrote
> Og det er måske - af hensyn til fiskene - lidt i overkanten med 36 ppm
>
> Ole

Hej Ole,

Godt du siger det. Jeg tog udgangspunkt i Tropicas skema på
http://www.tropica.com/article.asp?type=aquaristic&id=444

Men jeg behøver jo ikke sigte mod den øvre ende af det område, de
angiver som optimalt. I den nedre ende af spektret angives 20-24 mg.
Er det en mere fornuftig koncentration at stile mod af hensyn til
fiskene?

Hej fra

Martin

Fra : ole larsen

Dato : 28-03-02 22:03

Martin skrev i meddelelsen ...
> [...]
>angiver som optimalt. I den nedre ende af spektret angives 20-24 mg.
>Er det en mere fornuftig koncentration at stile mod af hensyn til

Jamen......det kommer jo an på hvad man vil. Planter OG fisk er et
kompromis, og det på
flere måder. Men er dit ønske et lavere pH, skulle du måske tage hånd i KH
før du prøver at
sænke pH. KH som det måles er jo et udtryk for evnen til at MODSTÅ en
pH-sænkning.

Ole

Fra : Martin

Dato : 29-03-02 11:45

> [...]
> før du prøver at
> sænke pH. KH som det måles er jo et udtryk for evnen til at MODSTÅ en

Hej igen Ole,

Jeg synes det er enormt spændende det her med PH/KH og Co2, og da
diskussionen jo har drejet sig lidt, besluttede jeg at skifte tråd til
en aktuel tråd om hårdhed: "Hvordan sænker jeg min GH ??". Jeg har
postet et følgespørgsmål til dig der.

Jeg håber det er ok med dig.

Mange hilsner

Martin