Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
kvadratiske billeder
Fra : J.Larsen

Dato : 22-03-02 23:29

Da jeg snart skal i gang med at lave papirbilleder ud fra 6x6 og 4x4 har jeg
søgt på diverse papir. Jeg har kun været i stand til at finde oplysninger om
retangulært papir - er det fordi der ikke sælges kvadratisk papir?
Jeg går ud fra, at et laboratorium skærer papiret fra en rulle og derved
undgår spild. Hvad skal jeg som amatør stille op? Skære 1/3 af papiret hver
gang?

Gode råd?

på forhånd tak
mvh
J.Larsen

Fra : itgrafen

Dato : 23-03-02 00:05

"J.Larsen" skrev d. 22-03-02 23:29 dette indlæg :
> [...]
derved
> undgår spild. Hvad skal jeg som amatør stille op? Skære 1/3 af papiret

Mit bedste råd er at spørge hos din fotohandler om der ikke kan skaffes
papir hjem i det format som du skal bruge.
Men hvis det ikke kan lade sig gøre (der kan være mange årsager, at det
ikke kan fåes)
Ellers ville et godt råd være at købe papir der er stort nok til at du
kan skære det ud i format uden spild - det vil sikkert også spare dig
nogle penge.

venlig hilsen
Dorthe

http://www.kandu.dk/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-03-02 00:09

"J.Larsen" wrote:

> Jeg går ud fra, at et laboratorium skærer papiret fra en rulle
> og derved undgår spild. Hvad skal jeg som amatør stille op?
> Skære 1/3 af papiret hver gang?

Fotohandlernes automatiske maskiner til alm. små kopier bruger fotopapir
fra rulle, men jeg tror ikke at de kan håndtere kvadratiske formater.

De proff. fotolaboratiorier bruger kun ruller ved fotostater større end
50 x 60 cm, ruller er meget besværligt at arbejde med, og da tid også er
penge, så accepterer man spildet.

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 23-03-02 01:11

"J.Larsen" <joachiml@slet.ruc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> retangulært papir - er det fordi der ikke sælges kvadratisk papir?
> Hvad skal jeg som amatør stille op? Skære 1/3 af papiret hver gang?

Du kunne også lave en beskæring på dine negativer, der gør at du kan bruge
de standart papir størrelser der findes i handlen.

Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
http://www.colourartphoto.no/index.html?cid=7&id=97

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 23-03-02 08:17

Hej.
Når du går igang med at lave kopier i eget mørkekammer fra 6x6 cm, har du
lagt dig i den professionelle "skuffe" lidt papir i "overskud " betyder
mindre.
Da jeg havde mit "gamle" mørkekammer inden de digitale herligheder blev
interessante, brugte jeg at kopiere mine 6x6 cm neg på et stykke fotopapir
som var en del større end det kvadratiske foto jeg kopierede f.eks. lavede
jeg en kopi i 20x20cm på et 30x40cm papir o.s.v. den hvide kant af
overskydende papir gav en fin "indramning" så jeg kunne præsentere mine foto
i fotoklub eller på udstillinger. Ligeledes ligger færdigt karton til at
klæbe foto op på, også i de gængse rektangulære størrelser.
Du må derfor indstille dig på at dine omkostninger til alt, bliver højere
ved mellemformat.
Endelig kunne du jo overveje at se på 4½x6 cm formatet. Hvis jeg skulle
igang igen i det gamle ildelugtende mørkerum ,så skulle det være med 4½x6cm
så er du nemlig tilbage i de "rigtige" dimissioner igen, og du får altå et
negativ format der sparker bunden ud af ethvert 24x36cm negativ. Men det er
en anden snak .
Hilsen
Flemming Aagaard

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-03-02 10:32

Flemming Aagaard wrote:

> [...]
> igen, og du får altå et negativ format der sparker bunden ud af
> ethvert 24x36cm negativ. Men det er en anden snak .

Hvis man bruger en 100 ASA's film, så kan med 6 x 4,5 cm negativer lave
50 x 60 forstørrelser uden synlige korn....)

Fra : Langgaard

Dato : 23-03-02 10:43

Hej

Som Aagaard siger, det giver flotte billeder i denne ramme.

Hvis du ikke vil lave dem sådan, så brug det overskydende papir til
belysningsprøver !

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

-= H =-

Fra : J.Larsen

Dato : 23-03-02 12:18

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Som Aagaard siger, det giver flotte billeder i denne ramme.

Jeg er helt enig. Nu havde jeg under alle omstændigheder tænkt mig at
anvende 6x6/4x4 sideløbende med 24x36, og derfor bliver bliver billederne på
mellemformat mere gennemtænkt. Et "spild" kan jeg godt leve med.
Papirstørrelsen giver næsten sig selv. Der er ingen idé i at anvende 6x6
eller 6x4½ til 10x15cm print, for så kunne jeg lige så godt holde fast ved
24x36.

> Hvis du ikke vil lave dem sådan, så brug det overskydende papir til
> belysningsprøver !

God idé! Det kan blive nogle gode stumper fra et 18x24cm papir.

Jeg takker for svarene.
mvh
J.Larsen

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 24-03-02 17:34

Hej J Larsen

On Fri, 22 Mar 2002 23:28:37 +0100, "J.Larsen" <joachiml@slet.ruc.dk>
wrote:

> [...]
>undgår spild. Hvad skal jeg som amatør stille op? Skære 1/3 af papiret hver

De eneste kvadratiske papirformat jeg nogensinde har set er 6x6 til
kontaktkopier og senere 9 x 9, det var i begyndelsen og midten af
tredserne.

Jeg tror de fleste som fotograferer med 6 x 6 kopierer billederne med
en vis beskäring til regtangulärt format. Det gör jeg i hvertilfälde
selv med mine 6 x 6 negativer.

Det gåt ganske vist at få en fornuftig komposition på et kvadratisk
format, det har bl.a. den svenske fotograf og fotoskribent Ulf Sjöberg
bevist, men det er hulens svärt.

Under alle de år jeg havde Hasselblad var det ganske få billeder jeg
kopierede som kvadratiske, oftest beskar jeg dem på den ene eller den
anden led.

mvh Hans Peter Larsson

Visby, Sverige