Sawtooth 400 vil ikke boote fra system CD
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-03-02 14:54

Jeg kan ikke få en Sawtooth 400 til at boote fra en system CD. Selvom
jeg har flere system CD'ere og en af dem har jeg endda tidligere brugt
med succes på netop selvsamme G4, men efter ejeren har installeret
LimeWire, MSN Messenger, Wacom ADB software, noget nyt brænder software,
så vil G4'eren overhovedet ikke køre mere.

Den eneste måde jeg kan boote er fra en Norton CD samt en DiskWarrior CD
og jeg har prøvet at rydde op og slette alt det junk der er blevet
installeret, men den vil stadig ikke boote.

Jeg har også prøvet via et eksternt Apple CD drev - der er nemlig et
Adaptec SCSI kort i, men den vil heller ikke mounte.

Ejeren kan selvfølgelig ikke finde original CD'en.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-03-02 15:34

In article <1f9artr.wsy7ni1d3d20wN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Jeg kan ikke få en Sawtooth 400 til at boote fra en system CD.

Du har prøvet at holde skiftespor nede under opstart og se om den finder
CD'en der?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-03-02 16:08

> Du har prøvet at holde skiftespor nede under opstart og se om den finder
> CD'en der?

Det har jeg prøvet - den vil ingenting.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert

Dato : 19-03-02 16:22

> Det har jeg prøvet - den vil ingenting.

Ved du om det skyldes et problem med firmware, eller om det blot er
fordi du ikke har en bootbar CD?

Hvis det er firmware vil jeg anbefale følgende kur:

pil alle ATA og SCSI enheder af, start mac'en og zap NVRAM (4x lyde).
luk macen ned. Tilslut dine ATA enheder igen og boot (evt. fra CD)

<icq:131382336>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-03-02 16:31

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
>
> pil alle ATA og SCSI enheder af, start mac'en og zap NVRAM (4x lyde).
> luk macen ned. Tilslut dine ATA enheder igen og boot (evt. fra CD)

Det prøver jeg, men det mærkelige er at det er mig der har lavet den med
de CD'ere jeg har til rådighed - altså præcis de samme CD'ere.

Den er først blevet mærkelig efter at ejeren har installeret unødige
(ting som ikke har en skid med arbejde at gøre) på den.

Desværre har jeg ikke et eksternt FireWire drev, som jeg kan boote fra,
men jeg kan muligvis låne et eksternt Zip USB drev - kan det eventuelt
bruges ?

Hvilken tast skal holdes nede hvis jeg nu kan låne et FireWire drev ? Og
er det den samme procedure med et USB drev ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert

Dato : 19-03-02 16:46

> Desværre har jeg ikke et eksternt FireWire drev, som jeg kan boote fra,
> men jeg kan muligvis låne et eksternt Zip USB drev - kan det eventuelt
> bruges ?

Du skal netop _ikke_ have nogen drev på den. Du skal nustille ATA
busserne, som jeg har mistænkt OF for ikke at kunne se.

> Hvilken tast skal holdes nede hvis jeg nu kan låne et FireWire drev ? Og
> er det den samme procedure med et USB drev ?

siden du spørger: skiftespor.

<icq:131382336>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-03-02 17:17

> [...]
>
> pil alle ATA og SCSI enheder af, start mac'en og zap NVRAM (4x lyde).
> luk macen ned. Tilslut dine ATA enheder igen og boot (evt. fra CD)

Nu har jeg prøvet kuren og det hjælper desværre ikke.

Jeg kan godt få den glade Mac frem ved boot fra CD, men det er som at CD
drev går i stå og så står den glade Mac eller der og smiler til mig !!

Det gjorde den også inden kuren.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert

Dato : 19-03-02 17:46

> [...]
>
> Jeg kan godt få den glade Mac frem ved boot fra CD, men det er som at CD
> drev går i stå og så står den glade Mac eller der og smiler til mig !!

Så var det ikke det problem jeg havde formodning om.

Jeg vil tro at du ikke kan boote fra dine gamle CD'er fordi din kunde
har opdateret firmwaren efter du instalerede maskinen.

Hvis du er tilstrækkelig desperat kan du låne en iBook boot CD af mig -
den kan boote sawtooth'en uanset hvilken firware den måtte have.

<icq:131382336>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 19-03-02 18:59

> [...]
>
> Hvis du er tilstrækkelig desperat kan du låne en iBook boot CD af mig -
> den kan boote sawtooth'en uanset hvilken firware den måtte have.

Kan jeg hente den nu ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-03-02 08:46

> [...]
>
> Hvis du er tilstrækkelig desperat kan du låne en iBook boot CD af mig -
> den kan boote sawtooth'en uanset hvilken firware den måtte have.

Så er der styr på Sawtooth'en ! Med en iBook CD venligst udlånt af
Morten, så fik jeg endelig tæmmet dyret.

Tak tak tak.
--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-03-02 09:11

> Tak tak tak.

Husk at piske praktikanten - Til formålet må du gerne låne en rusten
shimaNO kæde af mig

<icq:131382336>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-03-02 10:02

> Husk at piske praktikanten - Til formålet må du gerne låne en rusten
> shimaNO kæde af mig

Tror du ikke at det vil gøre mere ondt med en Campagnolo gearskifter ? -
altså på dig og Dr. Monster !!!!!

Bortset fra det, så har jeg lige checket via software updateren at der
er en ny firmware til G4, men vil den så betyde at jeg endnu engang ikke
kan boote fra din CD eller er din iBook CD sådan en mirakel skive, som
kan trylle........ ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-03-02 10:35

> Tror du ikke at det vil gøre mere ondt med en Campagnolo gearskifter ? -
> altså på dig og Dr. Monster !!!!!

Kun hvis den går i stykker. Vær opmærksom på at en forskifter ikke er
velgnet til vold, men mindre du bruger den som klemme.

> [...]
> er en ny firmware til G4, men vil den så betyde at jeg endnu engang ikke
> kan boote fra din CD eller er din iBook CD sådan en mirakel skive, som

Det er en mirakkel CD Jeg har seneste firmware på min gigabit og der
er ikke problemer. Tjek ram klodsernes specifikationer med "DIMM first
aid" (eller noget i den retning) før du opdaterer.

<icq:131382336>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-03-02 10:42

> [...]
> er ikke problemer. Tjek ram klodsernes specifikationer med "DIMM first
> aid" (eller noget i den retning) før du opdaterer.

OK så taler vi sort igen - explain please !! Kors hvor bliver jeg klog.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-03-02 10:45

Skal man stadig tilbage i *gys* OS 9.X for at opdatere firmware ?

/thomas

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-03-02 11:22

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> Skal man stadig tilbage i *gys* OS 9.X for at opdatere firmware ?

ja

<icq:131382336>

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-03-02 11:28

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> ja

skuffende :)

/thomas

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-03-02 12:23

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> skuffende :)

Vel ikke hvis opdateringerne er skrevet og frigivet før Mac OS X ? Det
ville da være mere skuffende, at man ikke kunne opdatere sin firmware
fordi Mac OS X kun var i beta.

<icq:131382336>

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-03-02 12:25

> [...]

> Vel ikke hvis opdateringerne er skrevet og frigivet før Mac OS X ? Det
> ville da være mere skuffende, at man ikke kunne opdatere sin firmware

Er der ikke udkommet firmware opdatering siden X gik i version 10.0 hhv.
10.1 ?

/thomas

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-03-02 15:55

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> Er der ikke udkommet firmware opdatering siden X gik i version 10.0 hhv.
> 10.1 ?

siden 10.0: Ja

Problemet er bare at man kun udgiver én udgave af opdateringen, og det
er langt fra alle der har Mac OSX - alle har mac OS 8.6 eller 9.x.

<icq:131382336>

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-03-02 16:00

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> siden 10.0: Ja
>
> Problemet er bare at man kun udgiver én udgave af opdateringen, og det
> er langt fra alle der har Mac OSX - alle har mac OS 8.6 eller 9.x.

Det er klart en sådan opdatering skal kunne køre fra begge systemer. Men
hvad forhindrer dem i at lave en der kan køres fra begge ?

(jeg er klar over det er et "kosmetisk" problem, men jeg er bare
nysgerrig)

/thomas

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-03-02 16:54

Thomas von Hassel <t@garbage.dk> wrote:

> Det er klart en sådan opdatering skal kunne køre fra begge systemer. Men
> hvad forhindrer dem i at lave en der kan køres fra begge ?

Selve indlæsningen af den ny firmware fortages slet ikke mens der bootes
i Mac OS med derimod fra Open Firmware.

dvs. at den ny OF og flashprogramet overføres til en ram disk, hvorefter
computeren genstarter i OF, indlæser og afvikler flashprogrammet fra RAM
disken. Det er muligt at det er vanskeligere at gøre fra Mac OS X, da
kun mach kernen har direkte adgang til hardware, herunder også ram.

<icq:131382336>

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-03-02 18:47

> [...]

> disken. Det er muligt at det er vanskeligere at gøre fra Mac OS X, da
> kun mach kernen har direkte adgang til hardware, herunder også ram.

jeps, det gik jeg også ud fra at det var sådan det virker. Men på et
eller andet tidspunkt bliver de vel nødt til at finde en løsning ? ..på
et tidspunkt er der folk som smider classic ud og slet ikke har det
installeret mere ...

/thomas

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-03-02 18:54

> [...]

> eller andet tidspunkt bliver de vel nødt til at finde en løsning ? ..på
> et tidspunkt er der folk som smider classic ud og slet ikke har det

ja, sålænge der også distribuers en bootbar Mac OS 9 CD med nye mac'er
går det an.

<icq:131382336>

Fra : Peter Kiil

Dato : 20-03-02 22:03

in article 1f9cxko.krif59lqipwtN%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert at
spam@reippuert.dk wrote on 20/03/02 18:53:

> ja, sålænge der også distribuers en bootbar Mac OS 9 CD med nye mac'er
> går det an.

Man kan ikke opdatere Firmware fra en cd. Firmwareopgraderingen kræver at
der kan skrives til startdisken.

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 21-03-02 09:06

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Man kan ikke opdatere Firmware fra en cd. Firmwareopgraderingen kræver at
> der kan skrives til startdisken.

ok, så går jeg ud fra at der ikke bruges ram disk.

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-03-02 11:22

> OK så taler vi sort igen - explain please !! Kors hvor bliver jeg klog.

Hvad er det jeg skal forklare - hvordan en forskifter kan anvendes til
at påføre andre fysisk smerte? eller den med ram klodserne?

Førstnævte vil jeg lade den kære doktor forklare, hans medicinske
baggrund givr ham en indsigt jeg ikke er i besiddelse af.

Sidstnævnte kan du læse mere om her:

<http://www.macintouch.com/firmwareramprob.html>
<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=10415&db=mac>

<icq:131382336>

Fra : Michael Holm

Dato : 20-03-02 12:51

> Kun hvis den går i stykker. Vær opmærksom på at en forskifter ikke er
> velgnet til vold, men mindre du bruger den som klemme.

nu når vi er ved volden, skal jeg smides i vandet idag eller hva, morten
:) eller kommer du også ud på christianshavn senere (MacBruger
generalforsamling + foredrag med Mogens Thyregod !)

--
Michael
kiaikidoRemove@mac.comRemove

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-03-02 14:35

Michael Holm <virkerikke@anthro.dk> wrote:

> nu når vi er ved volden, skal jeg smides i vandet idag eller hva, morten
> :) eller kommer du også ud på christianshavn senere (MacBruger
> generalforsamling + foredrag med Mogens Thyregod !)

Morten har svære kvaler med at bestemme sig til et medlemskab eller ej.
Måske er han radikal ?! 8-D

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Michael Holm

Dato : 20-03-02 14:44

> Morten har svære kvaler med at bestemme sig til et medlemskab eller ej.
> Måske er han radikal ?! 8-D

Nu er det jo også så dyrt :)
- Hvis han nu tør komme ned til kanalen idag, så smider jeg ham ind i
bagagerummet (lænket i et par firewire kabler) i svigermors bil (som jeg
har lånt idag) og tager ham med, så kan vi sidde på hver side af ham og
holde i kablerne :)

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-03-02 15:50

> [...]
> svigermors bil (som jeg har lånt idag) og tager ham med, så kan vi sidde
> på hver side af ham og holde i kablerne :)

Tror du ikke at han skider små grønne iMac'er, hvis der møder en aikido
og en karate mand op uden ved Bispebuen, og siger til ham: "Så er det
generalforsamlingstid makker" ??????

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Michael Holm

Dato : 20-03-02 16:00

> Tror du ikke at han skider små grønne iMac'er, hvis der møder en aikido
> og en karate mand op uden ved Bispebuen, og siger til ham: "Så er det
> generalforsamlingstid makker" ??????

Jo :) specielt hvis vi har et par kabler med :) men hvor er han henne,
han tager jo ikke til genmælde, vi havde mailet om at han skulle hente
noget herinde, når han aligevel kom forbi og skulle smide mig i vandet
(se anden tråd:) måske er han på vej ????

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 20-03-02 16:05

> [...]
> noget herinde, når han aligevel kom forbi og skulle smide mig i vandet
> (se anden tråd:) måske er han på vej ????

Han er radikal og står nede foran hoveddøren og kan ikke finde ud af om
han skal gå til venstre eller til højre........ )))

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-03-02 16:54

> Han er radikal og står nede foran hoveddøren og kan ikke finde ud af om
> han skal gå til venstre eller til højre........ )))

Det er slet ikke sjovt... Sidst jeg skulle forbi ku' jeg sgu ikke finde
den rigtige dør og jeg fes op og ned at trapperne på mine krykker. Da
jeg endelig fandt den rigtige etage var han taget hjem

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-03-02 15:56

Michael Holm <virkerikke@anthro.dk> wrote:

> Nu er det jo også så dyrt :)

I ku' jo forære mig et æresmedlemskab, så kan i få lejlighed til at
lytte til mine vise ord og formaninger (om at undgå CPU opgradringer) et
par gange i kvartalet

> [...]
> bagagerummet (lænket i et par firewire kabler) i svigermors bil (som jeg
> har lånt idag) og tager ham med, så kan vi sidde på hver side af ham og

FUT: <comp.sys.mac.hardware.firewire.bondage>

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-03-02 15:56

> Måske er han radikal

det er der ingen skam i

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-03-02 15:55

Michael Holm <virkerikke@anthro.dk> wrote:

> nu når vi er ved volden, skal jeg smides i vandet idag eller hva, morten
> :)

hvad siger du til at få dukkerten i morgen formiddag?

> eller kommer du også ud på christianshavn senere (MacBruger
> generalforsamling + foredrag med Mogens Thyregod !)

Uh, jeg er en af "de andre"

[læs: jeg har aldrig formået en komme gennem nåleøjet, i 98 fik jeg
taget mig sammen til at rekvirere et girokort, hvilket er min hidtil
tætteste kontakt til sekten]

<icq:131382336>

Fra : Michael Holm

Dato : 20-03-02 16:04

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> hvad siger du til at få dukkerten i morgen formiddag?

nå der er du :) det er ok, vi kan eventuelt gå ned og stjæle et par af
de nye iMac'er, der bliver stillet op på kongens nytorv i morgen..

> Uh, jeg er en af "de andre"
>
> [læs: jeg har aldrig formået en komme gennem nåleøjet, i 98 fik jeg
> taget mig sammen til at rekvirere et girokort, hvilket er min hidtil
> tætteste kontakt til sekten]

Ok - men udover det med kabelbinding er det rimlig uforpligtende....du
kan være gæst :)

Fra : Morten Reippuert

Dato : 20-03-02 16:54

Michael Holm <virkerikke@anthro.dk> wrote:

> nå der er du :)

Har man nu ikke lov til at gå til undervisning?

> det er ok, vi kan eventuelt gå ned og stjæle et par af
> de nye iMac'er, der bliver stillet op på kongens nytorv i morgen..

Du tror måske at jeg hellere vil smide en iMac i bassinet? Ha, tro om
igen...

> Ok - men udover det med kabelbinding er det rimlig uforpligtende....du
> kan være gæst :)

Det begynder at minde om organiseret hjernevask. Jeg er efterhånden
overbevist om at macbruger er en farlig sekt... hvis ikke i holder op
ringer jeg sgu efter rullemarie og frømandskorpset!

<icq:131382336>

Fra : Michael Holm

Dato : 21-03-02 10:51

> [...]

> overbevist om at macbruger er en farlig sekt... hvis ikke i holder op
> ringer jeg sgu efter rullemarie og frømandskorpset!
ok ok :)
men hvad tid idag skal jeg fjerne div. bomme og lign. er på min pind nu
(eller i huset et sted) havde tænkt på at gå ned ved kongens nytorv (
http://www.mediamac.dk/index.php3?page=news:show,id=6765 ) ved 2,3 el. 4
tiden....

Fra : Morten Reippuert

Dato : 21-03-02 18:17

In article <1f9e61q.ine2t89nfxb0N%virkerikke@anthro.dk>,
virkerikke@anthro.dk (Michael Holm) wrote:

> havde tænkt på at gå ned ved kongens nytorv
> (http://www.mediamac.dk/index.php3?page=news:show,id=6765 )

Jeg var dernede og har nu for første gang set både iPod'en, den nye iMac
og en 14" iBook i levende live

iPod er større end jeg havde forstillet mig - det gjaldt også iBook'en,
men til dens forsvar var den betydeligt mere elegant, end på de billeder
jeg har set.

iMac'en, uhmmm en lækker sag med flot finish, rammen omkring skærmen er
prikken over i'et. iMac'en er endnu flottere når man ser den i levende
live. Vippe armen fungerede mere gedignt, men også strammere end hvad
jeg havde regnet med.
Til gængæld var jeg lidt skuffet over skærmens lysstyrke, der var kun
marginalt bedre end 14"'eren på iBook'en, og betydeligt mindre lysstærk
end den store 22" Cinema Display de også havde stående i teltet.
Desværre havde de ikke en 12" iBook, så jeg kunne sammenligne med en
kendt skræm under de fremmede lysforhold. De små højtalere er lækre men
leverer stort set ingen lyd

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-03-02 22:47

> [...]

> iPod er større end jeg havde forstillet mig - det gjaldt også iBook'en,
> men til dens forsvar var den betydeligt mere elegant, end på de billeder

Nu må du bestemme dig. Skal jeg så købe sådan en alligevel?

> [...]
> Desværre havde de ikke en 12" iBook, så jeg kunne sammenligne med en
> kendt skræm under de fremmede lysforhold.

Hvorfor havde du ikke din egen med? Mulige Mac-købere, der var inde at
kigge, ville måske være imponerede over, at man også kan få sådan en
smart lille udgave, der lige kan ligge i en baglomme. Måske kunne du
have reddet nogle stykker over i vores lejr på den måde.

> De små højtalere er lækre men leverer stort set ingen lyd

Jeg vil også tro, det er et utaknemmeligt job at skulle spille et telt
på Kgs. Nytorv op. Jeg husker fra min ungdom, når man slæbte sit gode
stereoanlæg med i et festlokale. Pludseligt kunne det slet ikke sige
noget. Der er pokker til forskel på at skulle spille et rum på 12 kvm.
og et rum på 200 kvm. op. Højttalerne lyder nok langt bedre hjemme i
drypstenshulen. Men du er jo også ekspert i hi-fi, Morten, så det ved du
vel alt om.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 21-03-02 23:40

> Nu må du bestemme dig. Skal jeg så købe sådan en alligevel?

hæ, hæ... du gør under alle omstændigheder det modsatte af, hvad jeg
måtte anbefale dig Mit råd er stadig, at du skynder dig og købe en
af de billige 550DVD modeller fra Officline, såfremt du er villig til at
bruge så mange penge på en computer. (I know, med base, airport og
brænder løber det op)

> [...]
> smart lille udgave, der lige kan ligge i en baglomme. Måske kunne du
> have reddet nogle stykker over i vores lejr på den måde.

For det første var det ret impulsivt at jeg tog forbi, dernæst var der
masser af interesserede i teltet.

Til sagens fremme afslog jeg høfligt at tale med Apple folkene, så de i
stedet kunne anvende den kostbare tid til at udøve deres talenter på de
mange newsbies. (Jeg tror nu også jeg vidste mere om både MacOS X og
hardware end dem)

> [...]
> stereoanlæg med i et festlokale. Pludseligt kunne det slet ikke sige
> noget. Der er pokker til forskel på at skulle spille et rum på 12 kvm.

Teltet var ikke stort, men jeg ved godt at en stofdug ikke giver megen
reflektion eller akustsisk forstærkning. Ikke desto mindre havde jeg
svært ved at høre musikken, selv om jeg stod under en halv meter fra
højtalerne. En 2.5" tomme membran i et 0.05 liter kabinet /kan/ bare
ikke gengive et specielt stort lydtryk i hele frekvensområdet.

Jeg tror jeg var mere unfair over for iMac'ens TFT skælrm, end
højtalerne, idet en hvid stof dug, var det eneste der holdt sollyset
ude.

> Højttalerne lyder nok langt bedre hjemme i drypstenshulen.

Jeg har ikke som visse andre haft Radford forstærkere

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-03-02 00:20

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> hæ, hæ... du gør under alle omstændigheder det modsatte af, hvad jeg
> måtte anbefale dig

Overhovedet ikke. Jeg lytter skam meget til dig.

> Mit råd er stadig, at du skynder dig og købe en af de billige 550DVD
> modeller fra Officline, såfremt du er villig til at bruge så mange penge
> på en computer. (I know, med base, airport og brænder løber det op)

Der kommer et par regninger på et mindre sekscifret beløb tilsammen. De
er for de sidste småting her i huset. De skal betales indenfor den næste
måned eller to. Af psykologiske hensyn tror jeg lige vi skal forbi næste
lønningsdag, før jeg køber noget dyrt.
Jeg fik ellers en lys idé, da jeg så på OfficeLines hjemmeside.
Jeg havde jo overvejet en ny 550 combo til kr. 25.000,- (ja, jeg synes
også, det er mange penge). Hvis man er villig til at ofre så meget, så
kan man jo få en 667DVD til det samme. Det er egentligt fristende. OK,
den er godt 1.000,- kr. dyrere, men det går lige op med, at
Airportkortet er med. Så har den dobbelt-op RAM til 512 MB i alt (koster
godt 1.000,- kr. på en ny 550 combo) og en 30 GB HD (endnu 1.000,- kr.
ekstra på en 550 combo). Oven i det, har den hurtigere processor og
bundkort.

> [...]
> stedet kunne anvende den kostbare tid til at udøve deres talenter på de
> mange newsbies. (Jeg tror nu også jeg vidste mere om både MacOS X og

Til gengæld forsøgte du vel at hverve nye Mac-brugere ved at blande dig
i alle samtaler og fortælle om Mac'ens fortræffeligheder. Du må jo
hjælpe mig med aktiekursen.

> En 2.5" tomme membran i et 0.05 liter kabinet /kan/ bare ikke gengive
> et specielt stort lydtryk i hele frekvensområdet.

Det er ikke størrelsen, det kommer an på. Ved du ikke det?

> Jeg har ikke som visse andre haft Radford forstærkere

Hvordan i himlens navn kan du vide det? Den solgte jeg flere år, før jeg
kom på Internettet.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 22-03-02 01:11

> Overhovedet ikke. Jeg lytter skam meget til dig.

Netop og gør det modsatte Det ville jeg til tider selv ønske jeg
gjorde...

> [...]
> er for de sidste småting her i huset. De skal betales indenfor den næste
> måned eller to. Af psykologiske hensyn tror jeg lige vi skal forbi næste

Jeg får åndenød ved tanken om regninger af den størrelsesorden, sig
venligst ikke mere.

> [...]
> godt 1.000,- kr. på en ny 550 combo) og en 30 GB HD (endnu 1.000,- kr.
> ekstra på en 550 combo). Oven i det, har den hurtigere processor og

Det er sgi mange penge for noget, jeg ikke tror du vil lægge mærke til.
Den væsentlige forskel mellem en 14" iBook, er G4'eren og Radeon
grafikkortet. Jeg ville nok vælge en 550DVD + en ekstern brænder til
2000kr, airport og nøjes med de 2*128MB ram (og købe en 512'er når de
falder igen). Jeg lagde knapt mærke til, at den 800Mhz iMac jeg i dag
pillede ved, på papiret er dobbelt så hurtig som min G4. Til en hel del
opgaver i Mac OS X, kan jeg dog sagtens mærke forskel på en 400Mhz G4 og
en 500Mhz G3.

Hvis du overvejer en 550combo, kan jeg sagtens sætte mig ind i, at en
667DVD er fristende. Har i iøvrigt fået "hørt" Mich's Powerbook - Det
lyder som om du har fået lov af Fnullergøj

> Til gengæld forsøgte du vel at hverve nye Mac-brugere ved at blande dig
> i alle samtaler og fortælle om Mac'ens fortræffeligheder. Du må jo
> hjælpe mig med aktiekursen.

Jeg må desværre skuffe dig, jeg var dybt assosial og havde kun øje for
mig selv og mine egne interesser, så det kan være du bliver nød til at
sælge huset. Jeg kiggede end ikke på de kønne piger i teltet...

> Det er ikke størrelsen, det kommer an på. Ved du ikke det?

Når det gælder membranens areal, vil jeg mene at det har vis betydning,
med mindre der monteres et akustisk horn (Du havde vel horn til radford
forstærkerne?). Men hvis du tænker på hvor dybt den kan gå, er det
rigtigt, at det er forholdet mellem rumfang og membranens areal og Q
værdien, der er afgørende.

> Hvordan i himlens navn kan du vide det? Den solgte jeg flere år, før jeg
> kom på Internettet.

Du må have talt over dig i et nostalgisk øjeblik

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Michael Holm

Dato : 22-03-02 09:54

min kone siger at piger der isger det lyver :) høm-høm

> [...]
> forstærkerne?). Men hvis du tænker på hvor dybt den kan gå, er det
> rigtigt, at det er forholdet mellem rumfang og membranens areal og Q

Jeg ved intet om membraner o.lign., men jeg havde min 14 årige med ude
på dtu da de fremviste iMac'en der, og vi prøvede at fyrer op for
højtalerne, der lød det kanon (blev enige om at han godt kunne holde en
lille fest på værelset, når han har fået sparet sammen til en !)

Tilgengæld lyder det virkeligt ynkeligt når man tager højtalerne fra og
kun hører de indbygget

Fra : Morten Reippuert

Dato : 22-03-02 10:31

> min kone siger at piger der isger det lyver :) høm-høm

Det siger hun forhåbenlig kun, når hun vil gøre dig ked af det ?
høm-høm-høm

> [...]
> lille fest på værelset, når han har fået sparet sammen til en !)
>
> Tilgengæld lyder det virkeligt ynkeligt når man tager højtalerne fra og

Jeg havde fornemmelsen af af der var mere lyd i den indbyggede højtaler
i min g4 - en iSub vil ganske sikkert hjælpe på nivauet under 200Hz

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-03-02 13:11

On Fri, 22 Mar 2002 01:10:43 +0100, spam@reippuert.dk (Morten Reippuert)
wrote:

> Jeg får åndenød ved tanken om regninger af den størrelsesorden, sig
> venligst ikke mere.

Jeg er også helt paf. Men mærkeligt nok bliver man efterhånden helt
immun overfor tallene. Bare vent, til du selv får hus engang.

> [...]
> grafikkortet. Jeg ville nok vælge en 550DVD + en ekstern brænder til
> 2000kr, airport og nøjes med de 2*128MB ram (og købe en 512'er når de

Du mener, at jeg ikke ville kunne lægge mærke til forskellen mellem en
550 og en 667 MHz? Af en eller anden grund var jeg mest stemt for en ny
550 combo. En eller anden idé om, at det er en nyere revision, og der
følger en nyere version af software med. Det passer sikkert slet ikke.
Men så havde jeg jo indstillet mig på at give kr. 25.000,-. Så var det
jeg så, at jeg til samme pris kunne få dobbelt så meget RAM, større
harddisk, hurtigere processor og hurtigere bundkort, mod så at give
afkald på brænderen. En 667 MHz processor og et 133 MHz bundkort må da
gøre en forskel. Om ikke nu, så om to-tre år, når styresystemet er
blevet endnu tungere. Du mener altså ikke, den hurtige er kr. 5.000,-
mere værd? Jeg kan lige så godt nøjes med en 550 DVD 256 MB?

> [...]
> på papiret er dobbelt så hurtig som min G4. Til en hel del opgaver i
> Mac OS X, kan jeg dog sagtens mærke forskel på en 400Mhz G4 og en

Jeg er lidt tungnem i dag. Hvad er pointen? Virkede iMac reelt
hurtigere? Er 400 MHz G4 hurtigere end 500 MHz G3?

> Hvis du overvejer en 550combo, kan jeg sagtens sætte mig ind i, at en
> 667DVD er fristende. Har i iøvrigt fået "hørt" Mich's Powerbook - Det
> lyder som om du har fået lov af Fnullergøj

Ja, de var på besøg i sidste uge, Mich. og Titanen. Fnullergøj var
faktisk meget positiv. Men så var det, hun begyndte at lægge vores
budget de næste måneder. Jeg vil lige se, hvad der står på de næste
lønsedler.

> Når det gælder membranens areal, vil jeg mene at det har vis betydning,
> med mindre der monteres et akustisk horn (Du havde vel horn til radford
> forstærkerne?).

Nej, så langt kom jeg ikke. Jeg var ved at sælge den til en med horn
engang, men der var noget med spændingen. Højttalermembranerne stod og
kørte langsomt ud og ind, som om spændingen varierede langsomt. Lyden
var nu helt fin alligevel.

> Du må have talt over dig i et nostalgisk øjeblik

Du har ellers klæbehjerne. Det var lige før jeg blev paranoid.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert

Dato : 22-03-02 19:45

> Jeg er også helt paf. Men mærkeligt nok bliver man efterhånden helt
> immun overfor tallene. Bare vent, til du selv får hus engang.

nu skal jeg lige have fundet et sted at bo, inden jeg begynder at tænke
i de baner

> Du mener, at jeg ikke ville kunne lægge mærke til forskellen mellem en
> 550 og en 667 MHz?

Ikke den store forskel - du bruger den jo primært til textbehandling og
internet. Dine planer om en database vil heller ikke gøre den store
forskel.

> Af en eller anden grund var jeg mest stemt for en ny 550 combo. En eller
> anden idé om, at det er en nyere revision, og der følger en nyere version
> af software med. Det passer sikkert slet ikke.

Software bundlet er anderldes, idet der følger en native faxSTF med.
Apple nævner også at GraficConverter, OmniOutliner og OmniGraffle følger
med, men jeg ved ikke om denne shareware blot er instaleret, eller om
der også rent faktisk følger en licens med.

> [...]
> gøre en forskel. Om ikke nu, så om to-tre år, når styresystemet er
> blevet endnu tungere. Du mener altså ikke, den hurtige er kr. 5.000,-

Nej, jeg mener at det let bliver skruen uden ende.

> Jeg kan lige så godt nøjes med en 550 DVD 256 MB?

Det ville jeg mene, men køb mere ram, når du kan få en 512MB klods til
rimelige penge. Når den engang skal pensioneres er de 5000kr helt
sikkert tabt, og spørgsmålet er, om du i den mellemliggende periode får
glæde af de ekstra 5000kr. Hastighedsforskellen er /så/ lille, at det
ikke får den til at "holde længere", på trods af, at man forsøger at
bilde sig det ind. Sådanne teser har mest karakter af, at man har behov
for at retfærdiggøre ekstraudgiften.

Pt. har du haft tre modeller oppe at vende seriøst: 14" iBook, og
henholdsvis en 550 og en 667 G4. Sammenlign med da du købte din iMac: En
PM6500 var dengang tilstrækkelig hurtig men blev diskvalificeret pga. af
manglen på G3 CPU (ligesom iBook i dag er det pga. manglen på G4 CPU og
256bit grafik). iMac'en var dengang ca 25% langsommere end en 300MHz
Beige G3.
Det viser sig dog, at begge pensioneres nogenlunde samtidigt (nu) pga.
af en langsom CPU og et forældet grafikkort. Jeg tror det samme kommer
til at gøre sig gældende for 550 og 667 modellerne af Powerbook'en.

> Jeg er lidt tungnem i dag. Hvad er pointen? Virkede iMac reelt
> hurtigere?

Nej, forskellen var minimal - på trods af at min G4 kører flere services
end Apples standart installation. Der er slet ikke tale om en forskel i
stil med, hvad du oplevede ved skiftet fra din 5300 til din iMac.

> Er 400 MHz G4 hurtigere end 500 MHz G3?

Ja i Mac OS X, den er også hurtigere end en 600/100 G3, fordi der
anvendes Altivec hvor det er muligt (gælder især brugerfladen)

> [...]
> faktisk meget positiv. Men så var det, hun begyndte at lægge vores
> budget de næste måneder. Jeg vil lige se, hvad der står på de næste

Kan du ikke scanne dem og tilføje et ekstra nul, før hun får fat i dem?

> Du har ellers klæbehjerne. Det var lige før jeg blev paranoid.

Jeg kan recitere Grebarts kataloger fra 84 til 91, er der noget du vil
vide?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-03-02 22:59

> Ikke den store forskel - du bruger den jo primært til textbehandling og
> internet. Dine planer om en database vil heller ikke gøre den store
> forskel.

Det er alt det fornuftige, og der har du ret. Men en computer bruges jo
til meget andet. Jeg vil jo også gerne se Apples rekalmefilm og forfilm
til Pixars tegnefilm (med børnene). Jeg vil også gerne surfe på nettet,
og hjemmesider bliver tungere og tungere. Endelig bliver styresystemer
også tungere og tungere. OS X er allerede lidt af en mundfuld. Det
bliver sikkert strømlinet noget i de næste revisioner, men der er ikke
grund til at tro andet, end at OS XI og OS XII stiller langt større krav
til hardware. Det vil være fjollet et købe en computer, der allerede nu
halter lidt.

> [...]
> med, men jeg ved ikke om denne shareware blot er instaleret, eller om
> der også rent faktisk følger en licens med.

Dem skal jeg vist ikke bruge. Jeg vil savne AppleWorks 6, men der skal
jeg jo helt ned i en iBook for at få den.

> Nej, jeg mener at det let bliver skruen uden ende.

Er det ikke allerede det?

> [...]
> ikke får den til at "holde længere", på trods af, at man forsøger at
> bilde sig det ind. Sådanne teser har mest karakter af, at man har behov

Du har nok ret. Jeg må tilstå, at jeg nogle gange har fortrudt, at vi
ikke bare købet en PowerBook 190 i stedet for en 5300. Men dengang
regnede jeg jo med, at Copland var lige om hjørnet, og det ville kræve
en PPC-processor. Endnu en gang måtte man sande, at det er svært at spå;
især om fremtiden.

> Pt. har du haft tre modeller oppe at vende seriøst: 14" iBook, og
> henholdsvis en 550 og en 667 G4.

I starten fandtes 14" iBook ikke. Jeg har også tænkt på en 12". Det er
jo også dejligt med en kompakt computer. Men jeg synes ligesom, man skal
op i 600 MHz udgaven, og så er der ikke så mange penge at spare. Men her
er hastigheden måske heller ikke ret meget hurtigere end 500 MHz
modellen?
Men lad os nu ikke tærske langhalm på det her. Jeg har et
tillægsspørgsmål: Har du eller andre haft lejlighed til at sammenligne
tastaturet på iBook og PB G4? Jeg kan godt lide det på PB G4. Det er nok
lige til den stramme side, men virker til gengæld gedigent.

> [...]
> af en langsom CPU og et forældet grafikkort. Jeg tror det samme kommer
> til at gøre sig gældende for 550 og 667 modellerne af Powerbook'en.

Du har nok ret. Selvfølgelig er der forskel på en G3 på 233 MHz og en på
600 MHz. Men mindre ændringer i MHz betyder nok ikke alverden. Jeg havde
nu forestillet mig, at bundkortet på 133 MHz betød noget i forhold til
et på 100.
Men sammenfattende kan man vel sige, at det kan betale sig at
betale ekstra for et spring i teknologi, men ikke for mindre
hastighedsøgninger indenfor samme teknologi. I dette tilfælde er det
springet fra G3 processoren til G4, som man får ved at vælge PowerBook
frem for iBook. Det vil måske også kunne give længere levetid. Man kan
jo forestille sig, at visse programmer/styresystem om et par år kræver
G4 processor.

> Kan du ikke scanne dem og tilføje et ekstra nul, før hun får fat i dem?

Sig mig lige, hvor dum tror du, hun er?

> Jeg kan recitere Grebarts kataloger fra 84 til 91, er der noget du vil
> vide?

Og jeg stod og savlede foran Jensen Cykler på Strandvejen i Hellerup. De
havde et vindue med alle mulige dele, hvor der var priser på. Simplex,
Maillard, Universal, Altenburger, Stronglight etc. Jeg husker endnu, at
delene var sat op med ståltråd på røde træplader med huller. Det var
egentligt meget smart. Så var der en sektion med bremser, en med gear,
en med nav etc. Der var en lignende butik på Søborg Hovedgade. Jeg
cyklede tit ud til en af dem om aftenen for at kigge. Det må have været
sidst i halvfjerdserne.
Men nu du praler af din viden: Modolo Kronos? Super Champion
Arc-en-Ciel? Clément Criterium? Velox reparationssæt til lukkede ringe?
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 23-03-02 01:29

> [...]
> grund til at tro andet, end at OS XI og OS XII stiller langt større krav
> til hardware. Det vil være fjollet et købe en computer, der allerede nu

iBook'ens CPU og grafikkort halter lidt på nuværende tidspunkt, men det
gør en 550 G4 ikke. Hvor meget er det du siger en 667DVD koster, i lyset
af, at den har ariport og og 512MB ram, er det muligt, at det kan svare
sig - jeg ville da også være fristet.

> Dem skal jeg vist ikke bruge. Jeg vil savne AppleWorks 6, men der skal
> jeg jo helt ned i en iBook for at få den.

Den koster vist ikke mere end 600kr, så det skulle være til at overse,
hvis du har planer om at bruge +25000kr.

> Er det ikke allerede det?

jo... du har jo en bærbar i forvejen. Thorbjørn vil sikkert gerne
installere netBSD på den for dig. Så kan du surfe i liks, skrive dine
texter i pico, læse email i pine, lave datebaser i mysql og læse news i
slrn Aiport er du nød til at køre til Billund for at få, da PMCIA
slot'en ikke er understøttet.

> [...]
> regnede jeg jo med, at Copland var lige om hjørnet, og det ville kræve
> en PPC-processor. Endnu en gang måtte man sande, at det er svært at spå;

Jeg kan huske, at jeg regnede med at skulle afvikle det nye Apple OS på
min P6200 med 8MB ram Det kan lige slæbe sig af sted på en 500MHz
G3...

> [...]
> op i 600 MHz udgaven, og så er der ikke så mange penge at spare. Men her
> er hastigheden måske heller ikke ret meget hurtigere end 500 MHz

Nej, ikke til almindelige opgaver.

> Men lad os nu ikke tærske langhalm på det her. Jeg har et
> tillægsspørgsmål: Har du eller andre haft lejlighed til at sammenligne
> tastaturet på iBook og PB G4?

Jeg kan bedre lide iBook tastaturet, det er stivere og giver mere
"feedback" end det lidt blødere og flexende powerbook tastatur.

> Jeg kan godt lide det på PB G4. Det er nok lige til den stramme side, men
> virker til gengæld gedigent.

Jeg synes at det er mindre gedignt end iBook'ens, men det er stadig
langt bedre end tasturet på Lombard og Pismo.

> [...]
> 600 MHz. Men mindre ændringer i MHz betyder nok ikke alverden. Jeg havde
> nu forestillet mig, at bundkortet på 133 MHz betød noget i forhold til

Det betyder noget, det samme gælder 5400 rpm disken, men selve CPU'en er
kun knapt 25% hurtigere, så forskellen er marginal og hører til i
stopurs afdelingen. Desuden udvikler 667'eren mere varme pga. disk og
CPU, hvilket betyder at blæseren oftere kører, ringere batterilevetid og
måske kortere også kortete levetid for selve computeren (ret gætteri)

> [...]
> frem for iBook. Det vil måske også kunne give længere levetid. Man kan
> jo forestille sig, at visse programmer/styresystem om et par år kræver

Det er lige præcist det jeg mener

> Sig mig lige, hvor dum tror du, hun er?

Det tør jeg ikke udtale mig om. Jeg ville nok mene, at hun var klogere
end dig såfremt du fulgte mit råd

> [...]
> med nav etc. Der var en lignende butik på Søborg Hovedgade. Jeg cyklede
> tit ud til en af dem om aftenen for at kigge. Det må have været sidst i

Uh, kan du huske den 11 rørs Motobecane 531 med Novau Record som Jensen
i mange år havde hængende ude på Søborg Hovedgade? Jeg kiggede på den
fra 84-87 da den stod til 7-8000kr, og jeg savlede lige meget hver gang.
Dengang havde ellers en jeg en Motobecane Vitus 172 fra samme årgang,
med Mavic RS gear, Mailard nav (lukkede lejer), Module 3 fælge og en 107
krank.
Jeg var lige ved at købe 531'eren efter jeg i 87 nede i Rødby kørte
frontalt ind i en husmur med 35km/t [det er ikke af nyere data, jeg har
altid været god til den slags]. Efter uheldet ringede jeg til Jensen for
at købe 531'eren, men der var den desværre solgt, snøft - I stedet
støvede jeg en brugt Duralinox op, byggede et nyt forhjul og flyttede
delene over. 531'eren må have hængt der i knapt ti år, idet den stammede
fra dengang Renaults importør også havde Motobecane agenturet. De gik
vist konkurs før 1980.

> Men nu du praler af din viden: Modolo Kronos?

Ja, samme princip som i Campy Delta og DuraAce AX bremserne, de var
såvidt jeg husker lavet af composite materiale og afsindig lette.
Bremserne blev vist aldrig solgt til andet end galninge, idet de kostede
en bondegård, men grebene forblev ret længe i produktion. Blev de ikke
konstrueret til Franseco Mosers tidskørsler? Jeg mener det komplette sæt
kostede den dengang vanvittige sum af 3400kr

> Super Champion Arc-en-Ciel?

Min konfirmations cykel (en turing cykel) havde Super Champion fælge,
men jeg kan ikke huske hvilke. De var meget flot polerede og desværre
umulige at holde pæne. Det var de eneste Super Champion fælge i Grebarts
katalog årgang 84/85. Fælgene kostede dengang 160kr stk, men jeg tvivler
på vi taler om de samme fælge.

> Clément Criterium? Velox reparationssæt til lukkede ringe?

Jeg kan huske at de havde silke ringe fra Clément, de kostede dengang
fra 400kr og opefter.

Lukkede ringe har jeg endnu aldrig kørt med - men så sent som i dag har
jeg efter forårsklargøringen kigget og savlet over denne artikkel:

<http://www.bsn.com/cycling/tubulars.html>

Hvis du støder på en forhandler, der har et sæt GL330 og GEL280'ere
hængende, må du gerne give mig et tip

Jeg kunne godt tænke mig at bygge et sæt hjul med de fælge som
henholdsvis for og baghjul. 36 competition eger i baghjulet og 28 el. 32
revolution eger i forhjulet. Mit forhjul er efterhånden ved at være
bremset igennem, og da det er et Campy Vento hjul (16 egers), kan jeg
ikke nøjes med at udskifte fælgen. Baghjulet er pt. en nødløsning med et
Chorus 2000 nav på tung og billig Campagnolo fælg.
Ulempen ved de gamle lette fælge skulle efter sigende være, at de er
ret tynde i væggene. Hvis jeg kaster mig ud i et sådan projekt, bør jeg
have et sæt ekstra fælge fra starten.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-03-02 21:39

Du synes ikke, at nogen skulle ændre navnet på denne tråd?

> [...]

> gør en 550 G4 ikke. Hvor meget er det du siger en 667DVD koster, i lyset
> af, at den har ariport og og 512MB ram, er det muligt, at det kan svare

Det er netop det. Det lader til, at Office-Line som den eneste
forhandler stadig kører med dobbelt-op RAM til de gamle G4 PB. Derfor er
de med hhv. 256 og 512 MB RAM. I 667 DVD får man således 512 MB RAM, 30
GB HD og Airportkort. Disse tre ting koster ca. kr. 1.000,- hver som BTO
(eller der det CTO?) i en ny 550. Den hurtigere computer får man altså
for kun kr. 3.000,-.

> [...]
> installere netBSD på den for dig. Så kan du surfe i liks, skrive dine
> texter i pico, læse email i pine, lave datebaser i mysql og læse news i

Du bruger snart lige så mange fremmedord som min kone. Jeg fatter heller
ikke noget af, hvad du siger.

> Aiport er du nød til at køre til Billund for at få, da PMCIA slot'en
> ikke er understøttet

Sjovt nok kommer jeg lige derfra. Legoland åbnede i dag

> [...]
>
> Jeg synes at det er mindre gedignt end iBook'ens, men det er stadig
> langt bedre end tasturet på Lombard og Pismo.

Måske vil det ligefrem være dumt, hvis jeg prøver en iBook. Det ender
med, at jeg bedre kan lide den. Jeg syntes ellers netop, at PB G4 i
almindelighed og tastaturet i særdeleshed virkede meget gedigent, da
Mich. var her med sin. Men jeg kan naturligvis kun sammenligne med min
PowerBook 5300cs og konene IBM Thinkpad.

> [...]
> Dengang havde ellers en jeg en Motobecane Vitus 172 fra samme årgang,
> med Mavic RS gear, Mailard nav (lukkede lejer), Module 3 fælge og en 107

Det er jeg jo for gammel til. Jeg flyttede til Odense i efteråret 1983
for at studere. Min karriere i Ordrup CC var fra 1980 til 1984, men det
sidste år boede jeg som sagt i Odense. Det var mest i min tid før
cykelklubben, at jeg savlede over udstyr. Siden havde jeg jo det bedste,
og så gik tiden med at træne.

> Jeg var lige ved at købe 531'eren efter jeg i 87 nede i Rødby kørte
> frontalt ind i en husmur med 35km/t [det er ikke af nyere data, jeg har
> altid været god til den slags].

Det er nok medfødt, hvis man er fumler-tumler.

> 531'eren må have hængt der i knapt ti år, idet den stammede fra dengang
> Renaults importør også havde Motobecane agenturet. De gik vist konkurs
> før 1980.

Det er utroligt, at den teknologiske udvikling gik så langsomt dengang.

> [...]
> konstrueret til Franseco Mosers tidskørsler? Jeg mener det komplette sæt
> kostede den dengang vanvittige sum af 3400kr

Godt husket

> [...]
> umulige at holde pæne. Det var de eneste Super Champion fælge i Grebarts
> katalog årgang 84/85. Fælgene kostede dengang 160kr stk, men jeg tvivler

Arc-en-Ciel var en meget let og meget lidt holdbar fælg. Jeg har dem på
min banecykel nede i kælderen. I 1980 købte jeg et sæt hjul med dem i
Italien. De holdt ikke mange måneder til min vægt. Så var de fyldt med
småbuler fra huller i vejene.

> Jeg kan huske at de havde silke ringe fra Clément, de kostede dengang
> fra 400kr og opefter.

Criterium var en rigtigt god løbsring uden at være hysterisk tynd og
let. Jeg mener, prisen lå omkring 200,-. Jeg havde aldrig selv råd til
dem, så jeg nøjedes med træningsringen Clément Condor til kr. 55,- og
til nød en Wolber Neo Pro.

> Lukkede ringe har jeg endnu aldrig kørt med - men så sent som i dag har
> jeg efter forårsklargøringen kigget og savlet over denne artikkel:
>
> <http://www.bsn.com/cycling/tubulars.html>

Hold dig fra dem. Det er et bøvl; og frygteligt dyrt. Har man først
lappet dem, er de ikke nær så gode. Det er nemt at skifte en ring ude på
ruten, men reserveringen er ikke ordentligt limet på, så man skal køre
lidt forsigtigt resten af turen. Og når man kommer hjem venter arbejdet
med at lime en ring ordentligt på fælgen og reparere den punkterede
ring, hvis man ellers gider. Jeg gider i hvert fald ikke mere.

> Hvis du støder på en forhandler, der har et sæt GL330 og GEL280'ere
> hængende, må du gerne give mig et tip

Jeg skal prøve at huske det. Men du skal nok ikke forvente at kunne
vælge antal egere, hvis vi endelig finder et sæt fælge.

> Ulempen ved de gamle lette fælge skulle efter sigende være, at de er
> ret tynde i væggene. Hvis jeg kaster mig ud i et sådan projekt, bør jeg
> have et sæt ekstra fælge fra starten.

Vi har jo ikke bjerge i Danmark. Vi slider derfor ikke så meget på
bremsefladerne. Hvis man også kører mest alene, slider man endnu mindre.
I en gruppe, skal man altid lige fire lidt på bremsen for at regulere
farten lidt. Kører man alene, rører man den jo kun sjældent. I hvert
fald her i Vestjylland.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 24-03-02 13:27

> Du synes ikke, at nogen skulle ændre navnet på denne tråd?

Jo, hvorfor har du ikke selv gjort det? Jeg har endda gjort noget helt
uhørt, idet jeg har splittet indlæget op og futtet halvdelen til sikkel
gruppen.

> [...]
> GB HD og Airportkort. Disse tre ting koster ca. kr. 1.000,- hver som BTO
> (eller der det CTO?) i en ny 550. Den hurtigere computer får man altså

Det lyder da som en god handel, men du skal gøre dig klar, at den nok
ikke holder længere fordi den er 30% hurtigere, samt at du kan få en
brænder for det beløb.
(også intern: http://www.info.apple.com/dkda/powerbook/)

Jeg synes den største fordel er, at du slipper for de to små RAM
klodser. Hvis du kan bruge den ene af dine nyindkøbte 256MB klodser i en
550, vil det dog ikke have den store betydning. iMac'en vil sikkert
kunne klare sig fint med lidt mindre RAM end de 512MB, især hvis den
fortsat skal køre Mac OS 9.

Der er desuden også større chance for, at de kan bruges i en 550 pga.
100MHz bussen - måske vil Mich lægge maskine til forsøget inden du
beslutter dig.

NB. har 667DVD ikke en 48GB 5400rpm disk ?

> Du bruger snart lige så mange fremmedord som min kone. Jeg fatter heller
> ikke noget af, hvad du siger.

Det er komandolinie programmer. Folk som Thorbjørn mener ikke man har
behov for GUI på en computer - filmen Monsters Inc. kan eks. ses som
ASCI text

> [...]
> Mich. var her med sin. Men jeg kan naturligvis kun sammenligne med min
> PowerBook 5300cs og konene IBM Thinkpad.

Det er muligt, at du synes bedre om PowerBook tastaturet. Du og jeg har
ikke de samme preferencer mht. tastature, og forskellen mellem iBook og
PB tatstauret er ikke så stor, som forskellen til eks. lombard, 1400 og
Pismo tastaturene

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-03-02 14:02

> [...]

> Jo, hvorfor har du ikke selv gjort det? Jeg har endda gjort noget helt
> uhørt, idet jeg har splittet indlæget op og futtet halvdelen til sikkel

Du har da vel ikke sendt mig i gabet på de løver?

> Det lyder da som en god handel, men du skal gøre dig klar, at den nok
> ikke holder længere fordi den er 30% hurtigere, samt at du kan få en
> [...]

Til gengæld er 550DVD nu udsolgt hos Officeline. De har fjernet
dobbelt-op RAM, men til gengæld er 667DVD faldet til kr. 19.490,-
(24.362,5 incl. moms). Det er jo stadig med 256 MB RAM, som jeg formoder
er én klods.

> Der er desuden også større chance for, at de kan bruges i en 550 pga.
> 100MHz bussen - måske vil Mich lægge maskine til forsøget inden du
> beslutter dig.

Det vil jeg forslå. Vi også prøve at skifte, harddisk, tastatur og
cd-drev. Han vil sikkert gerne medvirke til, at jeg lærer den ordentligt
at kende.

> NB. har 667DVD ikke en 48GB 5400rpm disk ?

Ikke dem jeg har set. Jeg tror, det har været BTO (CTO?). Den lille har
vist altid haft 20 GB og den store 30 GB som standard.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 24-03-02 14:36

> Du har da vel ikke sendt mig i gabet på de løver?

Sålænge du ikke diskuterer cykelhjelme med dem, går det vel an? Jeg har
i øvrigt set, at du har fået en legekammerat derovre, som du kan
diskutere klasiske cykler med.

> [...]
> dobbelt-op RAM, men til gengæld er 667DVD faldet til kr. 19.490,-
> (24.362,5 incl. moms). Det er jo stadig med 256 MB RAM, som jeg formoder

Det er det Det vigtige er blot, at man ikke på forhånd har fyldt
begge slots op med små 128MB klodser. Ærlig talt synes jeg at
reduktionen gør 667'eren endnu mere atraktiv.

> Det vil jeg forslå. Vi også prøve at skifte, harddisk, tastatur og
> cd-drev. Han vil sikkert gerne medvirke til, at jeg lærer den ordentligt
> at kende.

Jeg talte nu blot om at løfte keybordet af, og prøve en af dine ram
klodser. Begge dele er user serviceable parts, hvilket ikke skulle tage
mere end 5 minutter (den tid du bruger på at skille Luna ad, er ikke
inkluderet)

Skulle i få lyst til at flå CD-ROM drevet ud, vil jeg gerne doere en
vejledning :->

> Ikke dem jeg har set. Jeg tror, det har været BTO (CTO?). Den lille har
> vist altid haft 20 GB og den store 30 GB som standard.

okidoki, men 667'eren har altid lufthavns kortet?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-03-02 16:18

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det er det Det vigtige er blot, at man ikke på forhånd har fyldt
> begge slots op med små 128MB klodser. Ærlig talt synes jeg at
> reduktionen gør 667'eren endnu mere atraktiv.

Kan du bestemme dig? Først skal jeg købe den ene, og så skal jeg købe
den anden. Og så siger de, at jeg er vægelsindet.

> [...]
> klodser. Begge dele er user serviceable parts, hvilket ikke skulle tage
> mere end 5 minutter (den tid du bruger på at skille Luna ad, er ikke

Og jeg talte om at skille den ad i atomer, så vi har adskillige løsdele
til overs på bordet, når vi har samlet den igen. Ligesom med en cykel.

> okidoki, men 667'eren har altid lufthavns kortet?

De nye har i hvert fald. De gamle 667DVD der sælges som restlager har
også. Jeg har ikke lige kunnet finde noget dokumentation for, om de
ældre modeller altid havde Airport-kort med i prisen.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 24-03-02 16:59

> Kan du bestemme dig? Først skal jeg købe den ene, og så skal jeg købe
> den anden. Og så siger de, at jeg er vægelsindet.

Nej, heldigvis er det ikke min opgave

> Og jeg talte om at skille den ad i atomer, så vi har adskillige løsdele
> til overs på bordet, når vi har samlet den igen. Ligesom med en cykel.

Tror du han vil give dig lov til det?

Hent denne - Jeg er sikker på at Sheldon Browne's hjemmesider, på trods
af at han bruger Mac, ikke er leverings dygtig i en brugbar vejledning
til meget andet end vedligeholdelse af blæserens leje.

<ftp://manuals.info.apple.com/Apple_Support_Area/Misc/Service/serviceman
uals/pbg4_ge.pdf>

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-03-02 17:19

> Tror du han vil give dig lov til det?

Hvem siger, han behøver det? Jeg er ved at lægge en plan. Det er noget
med en café au lait, Hennesy cognac og nogle gode cigarer. Så holder
konen ham hen med snak, mens jeg uset smutter ud i gangen og nupper
Titania fra hans taske. Problemet er bare, at vi ikke må ryge hjemme hos
os.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 24-03-02 17:36

> [...]
> konen ham hen med snak, mens jeg uset smutter ud i gangen og nupper
> Titania fra hans taske. Problemet er bare, at vi ikke må ryge hjemme hos

Børnene kan vel få tildelt en midlertidig opholdstilladelse hso venner
eller familie sålænge seancen varer. I øvrigt var ideen om at teste dine
256 moduler ment helt alvorligt.

NB. tør du lade din kone være alene med ham?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-03-02 18:34

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Børnene kan vel få tildelt en midlertidig opholdstilladelse hso venner
> eller familie sålænge seancen varer.

Konen vil ikke have, her bliver røget, og jeg er da heller ikke så vild
med det. Det har ikke noget med børnene at gøre.

> I øvrigt var ideen om at teste dine 256 moduler ment helt alvorligt.

Vi kan jo høre, hvad han siger. Jeg er spændt på, hvornår han læser
tråden her.

> NB. tør du lade din kone være alene med ham?

Mich. kan vist godt klare sig selv.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Peter Kiil

Dato : 24-03-02 18:46

in article 1f9k7tn.xqz9ukunxvyuN%henrik@muenster.dk, Henrik Münster at
henrik@muenster.dk wrote on 24/03/02 17:18:

> Det er noget
> med en café au lait, Hennesy cognac og nogle gode cigarer.

Mmmmmmmmm....... Hennesy.....
--
/peter

"When the President does it, that means that it's not illegal."
Richard Nixon.

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-03-02 23:27

> Konen vil ikke have, her bliver røget, og jeg er da heller ikke så vild
> med det. Det har ikke noget med børnene at gøre.

Nej, så er det jo et vanskeligt projekt, at skulle pacificere mig med et
par gode cigarer ....

Ja, det forstår jeg godt, men Henrik?

> Vi kan jo høre, hvad han siger. Jeg er spændt på, hvornår han læser
> tråden her.

Er bare lige begyndt. Det har været familiesøndag, så Titania har været
pakket væk ...

> Mich. kan vist godt klare sig selv.

Henrik og Morten har bestemt ikke det samme i tankerne. Det har jeg
heller ikke.
Fnullergøj er et flot stykke kvindfolk og charmerende, såååå ....

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-03-02 23:27

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article 1f9k7tn.xqz9ukunxvyuN%henrik@muenster.dk, Henrik Münster at

> Mmmmmmmmm....... Hennesy.....

Heriks opdækning skal være: espresso (på gode italienske bønner - og
helst fra S. Eustacchio i Rom), dertil en god Calvados Pays d'Auge
(mindst) og cigarer fra et firma i Schweiz, som jeg slet ikke tør
nævne*.
Men så er det altså billigere for ham at købe en stuuur RAMklods og
banke den i den nye maskine, som han køber .... eller gør han?

*Davidoff
--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-03-02 23:27

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det er det Det vigtige er blot, at man ikke på forhånd har fyldt
> begge slots op med små 128MB klodser. Ærlig talt synes jeg at
> reduktionen gør 667'eren endnu mere atraktiv.

Ja, men Henrik skal lige huske på, at Fnullergøj er overfølsom overfor
for blæserstøj ! Kør over til Michael P og lyt på hans 667 MHz ....
Fnullergøj banker dig flad, hvis du introducerer et blæseruhyre, Henrik!

> [...]
> klodser. Begge dele er user serviceable parts, hvilket ikke skulle tage
> mere end 5 minutter (den tid du bruger på at skille Luna ad, er ikke

Nå, så er heg lidt beroliget (se tidligere (over?)reaktion på jeres
interne aftale, om at min maskine skulle være forsøgsobjekt :))

> Skulle i få lyst til at flå CD-ROM drevet ud, vil jeg gerne doere en
> vejledning :->

Dét får vi _ikke_ lyst til (med mindre det går i stykker ...)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 24-03-02 23:46

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Dét får vi _ikke_ lyst til (med mindre det går i stykker ...)

Det skal du ikke sige, efter en god Cognac kan man blive overstadig -
ved du, at den med et snuptag og en loddekolbe kan overclokkes til
667/133?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-03-02 09:50

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) writes:

> Det skal du ikke sige, efter en god Cognac kan man blive overstadig -
> ved du, at den med et snuptag og en loddekolbe kan overclokkes til
> 667/133?

Det var GODT NOK et hurtigt CD-ROM drev.

Kan det saa bruges som vinkelsliber?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 26-03-02 00:40

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Kan det saa bruges som vinkelsliber?

Det skal jeg ikke kunne sige, men noget tyder på at du allerede selv har
forsøgt dig.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-02 10:12

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) writes:

> Det skal jeg ikke kunne sige, men noget tyder på at du allerede selv har
> forsøgt dig.

Jeg har engang set en aegte Windows NT installations CD blive
_SLYNGET_ ud af et CD-drev over cirka 1.5 meter (almindeligt tower i
toppen), da drevet blev aabnet manuelt.

Den havde ogsaa sagt MEGET maerkeligt inden.

NB: Ikke min maskine, ikke mit ansvar.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-03-02 23:27

> Det vil jeg forslå. Vi også prøve at skifte, harddisk, tastatur og
> cd-drev. Han vil sikkert gerne medvirke til, at jeg lærer den ordentligt
> at kende.

Nå, det kunne I godt lide, hva'? Men hvis Morten leverer anvisningerne
og Henrik stiller sit værksted til rådighed, ender det jo bare med, at
tiBook'en kommer op fra kælderen med .... ShimaNO gear?

Så: No deal :)

--
Med venlig hilsen,
Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 24-03-02 23:46

> [...]

> og Henrik stiller sit værksted til rådighed, ender det jo bare med, at
> tiBook'en kommer op fra kælderen med .... ShimaNO gear?

Sådan noget snavs har Henrik ikke (Jeg kan ikke garantere for
Fnullergøj) Smukt forarbejdet aluminium i italienske former der både er
smedet, poleret og andoniseret er der sikkert masser af.

- En lægdehammer forfindes muligvis også :->

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-03-02 23:50

> [...]

> og Henrik stiller sit værksted til rådighed, ender det jo bare med, at
> tiBook'en kommer op fra kælderen med .... ShimaNO gear?

En ting er i hvert fald sikker: Efter den omgang kan du roligt omdøbe
den til Titanic.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-03-02 23:54

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Sådan noget snavs har Henrik ikke

Bestemt ikke!

> (Jeg kan ikke garantere for Fnullergøj)

Mumle-mumle.. prisen.. mumle.. hvad cykelhandleren nu lige havde
stående.. mumle-mumle.

> Smukt forarbejdet aluminium i italienske former der både er
> smedet, poleret og andoniseret er der sikkert masser af.

Så mange lækkerier er der nu ikke, men det meste fungerer.

> - En lægdehammer forfindes muligvis også :->

Det største, jeg har, er vist min momentnøgle. Og den slår jeg ikke med.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 25-03-02 00:15

> Bestemt ikke!

> Mumle-mumle.. prisen.. mumle.. hvad cykelhandleren nu lige havde
> stående.. mumle-mumle.

Det anede mig at du var billig...

> Så mange lækkerier er der nu ikke, men det meste fungerer.

Chorus bagskifter og bremseklør burde da stadig fremstå som noget nær
ny.

> Det største, jeg har, er vist min momentnøgle. Og den slår jeg ikke med.

bare rolig , den skal bruges til at skrue søm i med.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : N/A

Dato : 26-03-02 00:31

Fra : N/A

Dato : 26-03-02 00:31

Fra : N/A

Dato : 26-03-02 00:31

Fra : Morten Reippuert

Dato : 26-03-02 00:31

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Det kan ihvertfald startes under Redhat Linux 7.2 paa en Pentium, saa
> det kan nok ikke koere paa andet. JEg troede faktisk han havde lagt
> kildteksten ud.

den der ligger sørme også - man skal bare kigge ordenligt efter.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-03-02 18:35

In article <1f9avh6.1r99unbvnj6ukN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Det har jeg prøvet - den vil ingenting.

Lyder som om driveren på HD'en er i udu.