Indenvendig VS: udvendig pumpe?
Fra : Brizz

Dato : 18-03-02 21:04

Hvar er der at sige om indenvendige i forhold til udvendige pumper?

Brian

Fra : Madsen

Dato : 18-03-02 21:47

Brizz skrev:

> Hvar er der at sige om indenvendige i forhold til udvendige pumper?

Jeg har altid betragtes indvendige filtre som "hurtig-filtre"
forstået på den måde, at de skal tage sig af det groveste snavs og
skal derfor også renses ofte. Engang hver 14. dag eller oftere,
afhængig af hvor mange fisk man har, hvor meget man fodrer og med
hvad osv. Udvendige filtre er ofte spandfiltre, men kan komme i
mange andre varianter også, men normalt er det spandfiltre.
De behøver ikke at blive renses så tit og har egentlig den bedste
effekt hvis de kun tager de mindre snavspartikler og ellers får
lov til at køre gennem længere tid, så der opbygges en gavnlig
bakterikultur i filtermaterialet.

Tit er det en god idé at kombinere begge filtermetoder. Altså et
indvendigt filter til at tage det grove som man renser ofte, og et
udvendigt filter som bare skal passe sig selv og renses når det er
ved at miste gennemstrømningsevnen.

Sådan ser jeg på det i hvert tilfælde, men det er der sikkert mange
forskellige meninger om. :)

Madsen.

Fra : Martin Heller

Dato : 18-03-02 23:34

"Brizz" <brian@gronaerten.dk> skrev i en meddelelse
> Hvar er der at sige om indenvendige i forhold til udvendige pumper?

Det er lidt en smagssag. Lige meget om det er en indvendig eller en udvendig
pumpe, så handler det om at få transporteret akvarievandet igennem et
filtermedium, som indeholder bakterier der kan omdanne de skadelige
affaldsstoffer. Den opgave kan både et velfungerende indvendigt og et
velfungerende udvendigt filter klare.

Der findes jo mange forskellige udvendige og indvendige filtre.
Den almindeligste form for udvendigt filter er nok en spandpumpe. De er
som regel forholdsvis dyre, men til gengæld optager de ikke særlig meget
plads i akvariet. Spandpumper har som regel et rimeligt stort filtervolumen
og kan køre meget længe uden indgriben hvis det er dimensioneret rigtigt
i forhold til belastningen af akvariet.

Indvendige filtre fylder naturligvis noget i akvariet, men til gængæld
risikerer
man ikke at en utæt spand eller en afhoppet slange tømmer akvariets indhold
ud på gulvet i løbet af en nat. Den filtertype, som jeg selv synes bedst om
er
et indvendigt filter lavet enten som en skumplade, som sidder i spænd mellem
for og bagrude og hvor vandet trækkes igennem vha et powerhead eller lavet
af en skumklods med et rør i, også drevet af et powerhead. Det er en meget
billig måde at lave et effektivt filter på, som kan køre i månedsvis uden at
skulle renses. Prøv at søge på Google på "Hamburger Mattenfilter" eller
bare "´Mattenfilter", så får du en del hits med gode beskrivelser af den
filtertype
jeg mener.