VF eller ej?
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 29-01-01 08:01

Hej NG.

Så er mit akvarie ved at være klar til fisk. De seneste dage er nititen
faldet og jeg regner med at skulle på jagt efter mine nye beboere i næste
uge.

Jeg har planer om en flok Cyrtocara moorii, 6-8 stk Gephyrochromis moorii og
nogle Pseudotropheus lombardoi. Mit spørgsmål er som følgende: Er det
hensigtsmæssigt og muligt at prøve at få fat i vildt fangede fisk?

Er der nogen af jer, som har erfaringer med nogle af de nævnte arter?

Jeg er frygtelig bange for, at komme til at sætte for mange fisk i mit
akvarie. Selvom jeg godt ved at amn bruger alle disse tommelfinger regler,
så vil jeg gerne høre jeres mening omkring mit valg af fisk og antal. Er det
passende til mine 325 l.?

Mvh.
Renate

--
Malawier af rette art købes!!!!!
renate@bgprint.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-01-01 10:09

Renate Jacobsen <renate@bgprint.dk> skrev i en
> [...]
> så vil jeg gerne høre jeres mening omkring mit valg af fisk og antal. Er

Istedet for at ofre en formue på vildfangede fisk, så køb dem som opdræt.
Samtidig skal du ikke gå efter en "flok", men en trio. Det kan godt være
svært at
se som små, men køb flere og fjern de overskydende efter hånden.
Det gælder uanset om det er C.moori eller de andre.
Det er op mod 20 år siden at jeg har set en Gephyrochromis moori, så det
kan måske
blive lidt svært at finde den.

Hvorfor ikke vælge nogle fisk der bliver mindre end de 16-20 cm som Ps.
lombardi og C. moori
bliver? For selv om du lige nu synes at et 325 l akvarie er stort, så er
det kun et lille "fuglebadekar"
til så store fisk, for C. moori er en ren sand bundsfisk, som kræver meget
svømmeplads og har ikke
helt de samme reaktionsmønster som Mbunaerne har.

Mit råd til dig, vil være at droppe C. moorierne, og få fat i nogle
Aulonocare stuartgranti istedet, de
findes i mange forskelige farver, og er bestemt til at komme i nærheden
rent økonomisk.

Carsten

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 29-01-01 10:18

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Mit råd til dig, vil være at droppe C. moorierne, og få fat i nogle
> Aulonocare stuartgranti istedet, de
> findes i mange forskelige farver, og er bestemt til at komme i nærheden
> rent økonomisk.

Hej Carsten

Du bekræfter sådan set bare min frygt mht. C. Moori! Man er jo nok ofte
tilbøjlig til, at blive betaget af en fisk og ikke tænke over om den vil
passe ind i omgivelserne. Jeg har stadigvæk masser af svømmeplads i mit
"næsten-klippekystakvarie " Men jeg tror nu alligevel jeg vil droppe den.
Jeg kan se i en tidligere tråd, at du er nogle A. stuartgranti. Hvilke
erfaringer har du med netop denne fisk?

Renate

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-01-01 14:26

> [...]
den.
> Jeg kan se i en tidligere tråd, at du er nogle A. stuartgranti. Hvilke

Generelt er der normalt ingen problemmer med Aulonocare arterne,
dog kan man komme ud for at en enkelt fisk af ukendt årsag ikke vil farve
ud,
men det hører til sjældenhederne.
Aulonocare stuartgranti findes over det meste af Malawi søen og findes
derfor i en hel
del forskellige varianter. Jeg skal ikke fremhæve nogen frem for andre, da
det jo er smag og behag,
samt hvad det er muligt at få fat i. Dog vil jeg sige at du ikke skal købe
de varianter der hedder Eureka,
rød rubin og sp. red, det er ikke naturlige varianter, men noget der er
fremstillet i akvarier.

Carsten

Fra : Munk

Dato : 29-01-01 14:37

Eureka'en findes også i søen, der er den bare blå

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-01-01 16:20

Munk <olemunk@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> Eureka'en findes også i søen, der er den bare blå

Har du en billed henvisning??
Den som kaldes Aulonocare Eureka, hedder rigtigt Aulonocare
jacobfreibergi!
Den er meget mere blå end Eurekaen, er det er den som der er "dyrket"
videre på.
Jeg har også hørt at den skulle findes i søen, men ingen har kunne komme
med et billed
taget i søen og ingen af de kendte forfattere så som Ad Koenings, Erwin
Schaml og Andreas Spreinart
omtaler den nogen steder. Derfor min modstand.

Carsten

Fra : Munk

Dato : 29-01-01 20:04

Jeg har ikke en billed henvisning - desværre - den "rigtige" Eureka skulle
altså være blå...og det er ikke Jacobfreibergi'en jeg mener

Fra : Dag Deberitz

Dato : 30-01-01 00:07

> [...]
Erwin
> Schaml og Andreas Spreinart
> omtaler den nogen steder. Derfor min modstand.

Hej folkens! På Fishbase finnes det meste av fisk avbildet enten som tegning
eller foto: http://www.fishbase.org/Search.cfm.
Lykke til!

--
_ _ _
mvh

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 29-01-01 15:21

> [...]
købe
> de varianter der hedder Eureka,
> rød rubin og sp. red, det er ikke naturlige varianter, men noget der er

Hmmm, og jeg bliver bare ved med at spørge!!!!!

Hvordan sikrer jeg mig som nybegynder, at jeg ikke får købt en "blanding"?
Hvis fiskene ikke er vildt fangede kan man vel ikke være sikker på, at man
ikke får fat på fisk som er krydsninger af to varianter......øhhh, eller
hvad? Gælder det ikke for Aulonocara'er. Jeg vil lige se hvad min
yndlings-akvarieforretning har på lager på søndag, men ellers havde jeg da
en forestilling om at skulle ud at handle privat/opdræt.
Jeg vil IKKE under nogen omstændigheder være uheldig med fisk, som ikke
findes i naturen. (Alt skal bare gøres rigtigt, har jo en mand som konstant
søger fejl, så han har lidt at more sig over

Renate

Fra : Carsten Gall

Dato : 29-01-01 16:27

> [...]
konstant
> søger fejl, så han har lidt at more sig over

Det kan være meget svært, især som begynder, men hvis du finder en
forretning
der har et fornuftigt udvalg i Malawier, vil der normalt ikke være den
store risiko forbundet
med at købe fisk.
Hvis du køber privat, kan du godt gå ud fra at tingene er iorden, jeg
kender en del der opdrætter,
og vi gør alt hvad der er i vores magt for at sikre os mod "nye" typer. Og
kassserer hellere at kuld,
som vi ikke er sikre på end at lade dem komme videre ud i verden.

Det af to årsager, der er arter og varianter nok i søen, at vi ikke
behøver at finde på flere, samt at vi sælger
til nogle forhandlere, og det stopper hurtigt, hvis forhandleren ikke er
helt sikker på hvad han får.

Carsten

Fra : Brian Christensen

Dato : 29-01-01 18:02

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så vil jeg gerne høre jeres mening omkring mit valg af fisk og antal. Er

Hej Renate

omkring C.moori så kan jeg berette om min erfaring med disse fisk ..jeg fik
en trio (10-15 cm) af en bekendt som bare skulle af med sine fisk. Jeg
puttede dem i 250l som jeg har sammen med lidt andet Mbunaer og nogel
Otopharnyx lithobates. Men jeg har måtte konstatere at det simpelthen er et
for lille akvarie til dem. Mest fordi jeg ikke synes at kunne se at de
rigtig trives, plus at de er meget voldsomme ved hinanden og de andre fisk i
akvariet. Så 325 l er måske nok så længe de ikke er store men når de når en
god størrelse bliver det sikket et problem... Men hvem ved til den tid har
du måske også en større balje...man skal jo passe på ..det smitter nemlig.
G.moori er som carsten skriver det sikkert lidt svær at få fat i...

Med hensyn til VF eller ikke, så kommer det vel an på så meget.. Først er
der selvfølgelig prisen, det er noget dyre at anskaffe sig VF, og de kan
være noget sartere. Jeg har dog 7-9-13 ikke endnu haft flere problemer med
VF fisk end med de andre. Man skal bare huske ikke at fodre andet en flage
foder de første 4-6 mdr. og så derefter langsomt vænne dem til at tage
andet, hvis man synes det. Carsten anbefaler at du køber en lille "flok" af
nogel unger og så lader dem vokse op.. Det er også en fin ide, hvis man
altså har det halve til 3/4 år der typisk går før fiskene begynder at farve
og se ud af noget. Hvis ikke så synes jeg du skal kigge dig lidt om for der
er altid nogen som har nogle god voksne par eller trio'er til salg - kig i
den blå eller andre steder på nettet. Udover virker du jo som om du har sat
dig ind i tingene, så du vil sikkert godt kunne holde liv i VF, hvis det er
det du vælger.

Aulonocaren er fede og meget flotte fisk og vil gå fint i et 325. Og hvis du
køber det af en du "kender" eller en som du kan se fiskene hos også
forældrene og som du føler har sin fiske etik i orden så kan du godt købe,
uden at være nervøs over om det skulle være noget blandingsværk du får fat
på..

Det var vist det

Brian