iPOD og mic
Fra : BJ

Dato : 18-03-02 10:05

Hejsa
Kan man sætte en mic til iPod`en ? og bruge den som optager.

Mvh. Bo

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 18-03-02 11:44

"BJ" <bo@pc.dk> writes:

> Kan man sætte en mic til iPod`en ? og bruge den som optager.

Nej, ikke umiddelbart - men teoretisk set burde det snildt kunne lade
sig gøre at bygge en FireWire-båren mikrofon med tilhørende
softwareopdatering til iPod'en.

-j

--
Men are from Earth.
Women are from Earth.

Fra : Thorfinn

Dato : 20-03-02 13:30

"BJ" <bo@pc.dk> wrote in message news:<3c95ac37$0$92546$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> Hejsa
> Kan man sætte en mic til iPod`en ? og bruge den som optager.
Nej
jeg ved ikke hvad der er teoretisk muligt, men praktisk nej.
Den eneste mobile mp3 recorder er IMHO for tiden:
http://www.archos.com/uk/products/product_jbrecorders.html

MP3 har relativ stor kompressionstab. Derfor anvender professionelle
bruger stadigvæk gerne DAT. For almindelig broadcast og hjemmestudio
er Minidisk det foretrukne format. En bærbar minidisk recorder er også
væsentlig billigere end en iPod. MiniDisk medier er heller ikke ret
dyrt.
Men nej, selv om MiniDisk er en MO-disk, der findes kombinerede
data/musik-minidisk dimser.

hilsen
Sebastian

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 30-03-02 16:24

Thorfinn <thorfinn@forum.dk> wrote:

> For almindelig broadcast og hjemmestudio er Minidisk det foretrukne
> format.

Har du erfaringer med overførsel af data mellem MiniDisc og Mac via USB?

-j

--
27.03.02 - 01.04.02:
Sommerhus ved Rørvig med sol og 9600-forbindelse pr. GSM.

Fra : Sebastian Løck

Dato : 02-04-02 12:54

janus@dev.null.dk (Janus Sandsgaard) wrote in message news:<1f9v9ib.lxswaj1y98dkwN%janus@dev.null.dk>...

> Har du erfaringer med overførsel af data mellem MiniDisc og Mac via USB?

Hvad for nogle data?
Hvis vi snakker digital lyd, virker det meget fint at slutte MiniDisk
playerens (digitale) udgang til lydkortet - via play (MD) og record
(i.e. Logic) får du dine lydspor på harddisken.

Sonys NetMD fås for tiden kun til PC og kun i Japan og USA.
Du kan læse mere om NetMD
http://www.minidisco.com/minipages/netmdinfo.html

Og igen: Der findes INGEN kombinerede audio/data MD drev.
Data-MD er AFAIK også stendød. Desværre - det var ellers et udmærked
format til at afløse Jazz og Zip. Måske stå en "frokostaftale" mellem
iOmega og Sony bag det.

hilsen
Sebastian

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-04-02 02:30

thorfinn@forum.dk (=?ISO-8859-1?Q?Sebastian_L=F8ck?=) writes:

> Hvad for nogle data?

Lyd.

Forestiller mig at man via USB kan overføre lyden nogle gange
hurtigere end hvis man anvender den analoge vej.

> Hvis vi snakker digital lyd, virker det meget fint at slutte
> MiniDisk playerens (digitale) udgang til lydkortet - via play (MD)
> og record (i.e. Logic) får du dine lydspor på harddisken.

Hvad er Logic? Kan MD og Mac hitte ud af at synkronisere start og
stop, eller foregår det 100 pct. håndholdt? Spiller det både med OS9
og OSX?

> [...]
> er AFAIK også stendød. Desværre - det var ellers et udmærked format
> til at afløse Jazz og Zip. Måske stå en "frokostaftale" mellem

Jeg skal alene bruge lyd. Står og skal bruge 1) noget bærbar lyd til
løb m.v., samt 2) en apparat til at optage lyd i god kvalitet
(interview og drømme om en dag at lege med montager og den slags) - og
tænkte at MiniDisc måske kombinerer de to ting på OK vis.

-j

--
Men are from Earth.
Women are from Earth.

Fra : Sebastian Løck

Dato : 03-04-02 09:41

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote in message news:<kybsd1tvq4.fsf@mimer.null.dk>...

> Lyd.
>
> Forestiller mig at man via USB kan overføre lyden nogle gange
> hurtigere end hvis man anvender den analoge vej.

Nej digital lyd (ligegyldigt om opto eller coac) er stadig realtime,
ligesom analog lyd. Det tager 1 s at overføre 1 s musik.

Så vidt jeg kan forstår er du ude efter at komprimere til ATRAC eller
ATRAC-3 format på Mac'en og skubbe ATRAC filerne via USB til
Minidisken.
Det kan det nye NetMD format, dog kun på en (Virtual)PC.

For at kopibeskytte ATRAC filerne virker det ikke omvendt (det er Sony
der har fundet på MD, Sony er også et musikproduktionsselskab og har
interesser i copyrights)

> Hvad er Logic?
digital musikstudio
http://www.emagic.de/english/products/logic/compare.html
Der findes en freeware version med et begrænset antal spor, der hedder
Logic Fun som er gemt et eller andet sted under education tror jeg.
Hvis du vil arbejde med det, husk ramramramramram og at slå virtual
ram fra.

> Kan MD og Mac hitte ud af at synkronisere start og
> stop, eller foregår det 100 pct. håndholdt?
Hvis du tilsslutter MD digitalt og sætter den til syc record, vil den
starte samtidig med at fx. iTunes går i gang med at spille.

> Spiller det både med OS9 og OSX?
Neja. Bare det med NetMD virker vist kun under Virtual-PC.

> Jeg skal alene bruge lyd. Står og skal bruge 1) noget bærbar lyd til
> løb m.v.,

MD hopper ikke selv om der er bevægelige dele, har billige medier med
op til 360 minutter musik på een 5 kr. disk og batterierne holder
laaaaaaaagt. Det er bare den ultimative mp3 killer. Kun iPotten er
bedre som walkman takket firewire connection.

> samt 2) en apparat til at optage lyd i god kvalitet
> (interview og drømme om en dag at lege med montager og den slags)
Så _skal_ din MD recorder have en indgang med Mic pre-amp. Rolig det
har de fleste.
Jeg bruger fx. en Shure beta eller en Sony ECM-DS70P mic i Mic porten
af vores bærbare recorder (Sony MZ R 700) for at optage en sangspor
eller "møjsporet". Det er noget ok kvalitet. Jeg har nogle gamle 70er
plader hvor bandet spiller i bussen, mens de kør - Dengang pressede
man sådan noget på plader.

> - og
> tænkte at MiniDisc måske kombinerer de to ting på OK vis.
Og så er Minidisken det rigtige valg.

Du kan læse mere om de nyeste modeller i hos
http://www.minidisco.com
Det er en butik, der IMHO er ret go' til at beskrive tingene.
Men tror nu ikke at du kan købe tingene i Europa.

hilsen
Sebastian

Fra : Sebastian Løck

Dato : 03-04-02 13:32

Nåja jeg skal måske lige sende de to links:

http://home.sprintmail.com/~dalegreer/MacMD.html
og
http://minitunes.kentidwell.com/

forklarer næsten alt omkring Mac og MiniDisk.

hilsen
Sebastian

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 03-04-02 18:44

thorfinn@forum.dk (=?ISO-8859-1?Q?Sebastian_L=F8ck?=) writes:

> Nåja jeg skal måske lige sende de to links:

(...)

Tak for nogle grundige svar. Du arbejder med lyd professionelt? Det
lader til at jeg lige skal tygge mig i gennem materialet på Minidisco
m.fl. før jeg går på indkøb. Var kort forbi den lokale
elektronik-pusher i dag for at købe en lommeradio, og der havde de
netop fået to modeller af Sonys NetMD hjem, den ene med indgang for
mikrofon og USB. Manden i butikken lod dog ikke til at havde den store
viden eller erfaring om emnet; udråbte bl.a. en lydudgang til at være
USB-port.

-j

--
Men are from Earth.