Anderledes flæskesteg
Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-02 13:00

Hej,

Jeg har en flæskesteg liggende i fryseren, hvad kan den bruges til?

Jeg er lidt træt af den traditionelle med brun sovs, kartofler og
rødkål.
--
Regards/Med venlig hilsen
Michael Rasmussen, Denmark

Fra : sune vuorela

Dato : 17-03-02 13:42

Michael Rasmussen <miker@miker.dk> wrote:

>Jeg har en flæskesteg liggende i fryseren, hvad kan den bruges til?

Jeg har en gang fået rødvinsmarineret flæskesteg serveret - mener jeg
at kunne huske.... Mere end det kan jeg ikke huske - men det kan jo
være at det inspirerer andre til en opskrift....

--
Sune

Fra : Peter Weis

Dato : 17-03-02 14:17

"Michael Rasmussen" <miker@miker.dk> wrote in message

> Jeg har en flæskesteg liggende i fryseren, hvad kan den bruges til?

fra bogen Indvandrerkøkken har jeg denne angiveligt florentinske opskrift:

3-4 spsk rosmarin
1 tsk groft kværnet peber
1½ tsk salt
2 fed hvidløg
3/4 tsk oregano
3/4 tsk timian
1/4 tsk fennikelfrø
2 tsk basilikum

- stødes i en morter og røres sammen med

100 gr smør.

Tag flæskestegen og skær sværen løs sådan at den kun hænger fast i den ene
side. Skær yderligere et snit i kødet under den ridsede svær og fyld dette
op med hlavdelen af krydderiblandingen. Resten af krydderiblandingen smøres
ud under sværen, som derefter snøres sammen med stegen. Steges i ovenen som
almindelig flæskesteg, men dryppes under stegningen med hvidvin.

mvh
Peter

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 18-03-02 21:22

Hej Peter

> [...]
som
> almindelig flæskesteg, men dryppes under stegningen med hvidvin.

Det lyder rigtig lækkert, men hvad servere man til?

mvh
Bolette

Fra : Peter Weis

Dato : 19-03-02 17:58

"Bolette Nielsen" <Bobo@kimj.dk> wrote in message

> Det lyder rigtig lækkert, men hvad servere man til?

Det melder bogen desværre ikke noget om. Selv ville jeg måske vælge godt
brød* og en ratatouille (selv om den er fransk).

mvh
Peter

*
5 - 10 gram gær opløses i
6 dl håndlunt vand. Tilsæt
1 spsk salt og
1 kg hvedemel, og ælt det grundigt.
Lad det hæve køligt i 3-6 timer
Slå dejen ned og form to brød (eller 16 boller eller fire baguettes eller
noget andet) og lad det hæve køligt i endnu 3 - 6 timer (evt natten over i
køleskab).
Bag det i en varm ovn (225 gr for brød, 235 for bollerne) i 15 (boller) til
25 (brød) minutter på en stenplade i ovnen.
Skorpen skal blive mørk og dejligt sprød.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 17-03-02 16:41

> Jeg har en flæskesteg liggende i fryseren, hvad kan den bruges til?
>
> Jeg er lidt træt af den traditionelle med brun sovs, kartofler og
> rødkål.

Hej

Start med at tø den op og skær sværen pænt af den. Tag en æske med
blandede krydderier som dem man kan købe i Føtex og bland den op med
hakket persille. Fordel det oven på stegen og bind sværen godt fast
igen. Skræl en passende mængde kartofler og porrer. Put først
grøntsagerne i et fad og læg stegen ovenpå, hæld evt. lidt mælk, vand
eller bouillon ved. Kom det i en varm ovn til det er færdigt.

God appetit

Fra : Christina Petersen

Dato : 18-03-02 10:29

Hej

Du kan rødvinsmarinere flæskestegen og stege den som vildt! - det er
utroligt kækkert.

Marinade:
1 flaske rødvin
1 løg i både
2-3 gulerødder i skiver
1 laurebærblad
5-6 knuste enebær
2 kviste timian
3-4 stilke persille

Til Stegningen
2 skiver bacon
50 gr. margarine
2-3 dl. piskefløde
ribsgele
salt, peber

Læg kødet i en skål med krydderierne og hæld rødvinen over, lad det stå
natten over. Vend det en gang imellem så alt kødet kommer i kontakt med
marinaden.
Tag kødet op og dup det tørt, si marinaden.
Skær baconen i tern og rist dem i en stegegryde. Smelt margarinen op i
bacnon og brun kødet på alle sider. Krydder det med salt og peber, hæld ca.
2 dl. af marinaden og 1 dl. fløde hen over. Læg låg på og lad det stege mørt
( 1 ½ time)
Tag kødet op og tilsæt resten af fløden, spæd evt. med lidt mer af
marinaden.
Jæv saucen og samg til med ribsgele.

Kan serveres med kartofler, ribsgele og evt. waldorff-salat

Velbekommen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-03-02 15:04

Christina Petersen skrev:

> Marinade:
> 1 flaske rødvin
> 1 løg i både
> 2-3 gulerødder i skiver
> 1 laurebærblad
> 5-6 knuste enebær
> 2 kviste timian
> 3-4 stilke persille
>
> Til Stegningen
> 2 skiver bacon
> 50 gr. margarine
> 2-3 dl. piskefløde
> ribsgele
> salt, peber

Det er muligvis et religiøst område, men jeg kan ikke forstå at man,
når man ellers har valgt lækre ingredienser og gerne vil lave et
dejligt måltid, bruger margarine til stegningen. Ville det ikke for-
høje smagen hvis man brugte smør (osse selv om der er piskefløde i)?

// Klaus

Fra : Christina Petersen

Dato : 18-03-02 19:17

>Ville det ikke for-
> høje smagen hvis man brugte smør (osse selv om der er piskefløde i)?

Det har du fuldstændig ret i!

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 18-03-02 21:26

> [...]
> dejligt måltid, bruger margarine til stegningen. Ville det ikke for-
> høje smagen hvis man brugte smør (osse selv om der er piskefløde i)?

Personligt kunne jeg aldrig komme i tanke om at bruge smør til noget som
helst andet end at smøre på brød eller til nye kartofler. Jeg kan ikke
fordrage lugten og smagen af ting der er stegt i smør og noget af det
værste, efter min mening, er småkager bagt med smør.

/Trine

Fra : Peter Weis

Dato : 19-03-02 18:00

"Trine Kornum Christiansen" <tkc@mail.dk> wrote in message

> [...]
> fordrage lugten og smagen af ting der er stegt i smør og noget af det
> værste, efter min mening, er småkager bagt med smør.

Gosh ...
Hvordan med smørstegt rødspætte?

mvh
Peter

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-03-02 19:19

Peter Weis wrote:

> "Trine Kornum Christiansen" <tkc@mail.dk> wrote in message

> Gosh ...
> Hvordan med smørstegt rødspætte?

Stegt rødspætte, det er egentlig for længe siden jeg har fået det. Men
stegt i smør, så vil jeg hellere undvære. Nej, stegt i margarine,
serveret med nye kartofler, koldt smør og frisk persille. Nu ved jeg
hvad jeg skal have i morgen aften!

/Trine

Fra : Peter Weis

Dato : 19-03-02 19:42

> [...]
> stegt i smør, så vil jeg hellere undvære. Nej, stegt i margarine,
> serveret med nye kartofler, koldt smør og frisk persille. Nu ved jeg

Margarine ... min første reaktion er at det er godt (for os begge) at vi
ikke deler husholdning.
På den anden side brugte vi altid Oma margarine i min barndom, også til
"smørstegte" fisk. Jeg tror nu det havde pekuniære årsager.

mvh
Peter

Fra : Thïngmand

Dato : 20-03-02 09:37

> Margarine ... min første reaktion er at det er godt (for os begge) at vi
> ikke deler husholdning.

Hvad mener du?

Har du alrdrig fået nye magarine-stegte kartofler med persille - badr!

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-03-02 20:29

"Peter Weis" <peterweis@iname.com> wrote in message

> På den anden side brugte vi altid Oma margarine i min barndom, også til
> "smørstegte" fisk. Jeg tror nu det havde pekuniære årsager.

uden at blande mig i smagsdiskussionen, så vil jeg mene at marg. har bedre
stegeegenskaber (omend 'ghee'eksperterne her i gruppen måske har en pointe
mht. dette).

mvh
jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-03-02 18:39

Trine Kornum Christiansen skrev:

> [...]
> Jeg kan ikke fordrage lugten og smagen af ting der er stegt i smør
> og noget af det værste, efter min mening, er småkager bagt med smør.

Pudsigt - jeg synes smør er meget lækkert til alt det du nævner, og
hvis jeg ikke skulle bruge smør, ville jeg helt klart vælge olie frem-
for margarine.

Men sådan er vi åbenbart så forskellige...

// Klaus

Fra : Casper

Dato : 19-03-02 20:49

> [...]
> Personligt kunne jeg aldrig komme i tanke om at bruge smør til noget som
> helst andet end at smøre på brød eller til nye kartofler.

Det er da helt synd for dig, at kaffeerstatning er udgået.

Mvh
Casper

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-03-02 21:00

Casper skrev:

> Det er da helt synd for dig, at kaffeerstatning er udgået.

Det er det da heller ikke - man kan købe cikoriekaffe i ethvert
velassorteret supermarked, og kornkaffe i de fleste helskost-
forretninger, og det smager imho glimrende.

// Klaus

Fra : Jan Boegh

Dato : 20-03-02 20:33

"Casper" <casperdahl2000@yahoo.dk> wrote in message

> Det er da helt synd for dig, at kaffeerstatning er udgået.

Det er ikke ret længe siden jeg så Richs hos en købmand. Min gamle nu afdøde
mormor købte hele sit liv Richs for smagens skyld - også efter at prisen var
højere end på den kaffe hun hældte det i.
Jeg må dog tilføje at jeg personligt syntes det smagte rædselsfuldt.
Sidst jeg smagte noget lignende var da jeg i en periode i starten af '90erne
var 'udlånt' til Letland, hvor cikoriebaseret kaffe var normalen.
Forbløffende nok vænnede man sig hurtigt til det - omend det aldrig blev
godt.

mvh
Jan

Fra : Henry Vest

Dato : 03-04-02 17:23

Christina Petersen wrote:

> Læg kødet i en skål med krydderierne og hæld rødvinen over, lad det stå
> natten over. Vend det en gang imellem så alt kødet kommer i kontakt med
> marinaden.

Vil det sige, man skal op midt om natten for at vende sin flæskesteg?

/Henry

Fra : KA

Dato : 18-03-02 14:25

Hej Michael !

Jeg har prøvet denne opskrift, med en ribbenssteg . UG !!!

Venlig hilsen
Kirsten
http://hjem.get2net.dk/Jullemor_And

Ca. 1 kg. steg
2 dl hvidvin ( ikke for sød )
2 - 3 fennikel
2 - 3 rødløg
salt, peber, timian

Fennikel & rødløg snittes og lægges i et ovnfast fad.
Herover drysses timian & peber.
Læg stegen ovenpå grøntsagerne, og hæld vinen ved.
Drys med salt.
Stil fadet i ovenen ved 200 grader i ca. 1 1/2 time - alt efter stegens
tykkelse.

Serveres skiveskåret, sammen med grøntsagerne.
*Hjemmebagt rugbrød & sennep* serveres til.