/ Forside / Interesser / Dyr / Katte / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Katte
#NavnPoint
dova 9788
akle 7186
Jernladyen 3710
ans 2627
miritdk 2457
Nordsted1 2217
taliskoko 2188
mulberry 1779
cdripper 1530
10  HelleBirg.. 1440
Hente kat i Sverige?
Fra : Jan Rusås


Dato : 16-03-02 20:34

Hej Alle,
Håber I kan hjælpe mig igen.
Denne gang har jeg et meget praktisk spørgsmål.
Kan man bare køre til Sverige og hente en killing? eller skal den i
karantæne eller skal der udfyldes toldpapirer etc..

Sidste gang jeg stillede et spørgsmål var det vedrørende katteracer's
temperament og hvor godt man kunne regne med at de passer til beskrivelserne
i bøgerne.

Vi købte en Exotic - og det har været helt fantastisk. Han lever helt op til
alle forventninger og har en stor selvtillid - så vores piger klarer han
også med ophøjet ro. Når han ikke sover :) følger han gerne efter os rundt i
hjemmet for at holde øje med hvad der sker. Pragtfuldt.

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Jan og Anne-Mette.




 
 
Camilla Baird (16-03-2002)
Kommentar
Fra : Camilla Baird


Dato : 16-03-02 20:48

Det er kun England, Norge, Sverige, Australien, Hawaii og nogle andre
øer der har karantæne. Danamrk har ingen karantæne.

Hvis du vil hente kat i Sverige skal du bare køre op og hente den. det
er der ingen problemer i. det samme gælder forøvrigt Norge.

mvh Camilla



"Jan Rusås" <rusaas@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3c939f05$0$29629$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Hej Alle,
> Håber I kan hjælpe mig igen.
> Denne gang har jeg et meget praktisk spørgsmål.
> Kan man bare køre til Sverige og hente en killing? eller skal den i
> karantæne eller skal der udfyldes toldpapirer etc..
>
> Sidste gang jeg stillede et spørgsmål var det vedrørende katteracer's
> temperament og hvor godt man kunne regne med at de passer til beskrivelserne
> i bøgerne.
>
> Vi købte en Exotic - og det har været helt fantastisk. Han lever helt op til
> alle forventninger og har en stor selvtillid - så vores piger klarer han
> også med ophøjet ro. Når han ikke sover :) følger han gerne efter os rundt i
> hjemmet for at holde øje med hvad der sker. Pragtfuldt.
>
> Med ven

lig hilsen og på forhånd tak
> Jan og Anne-Mette.




--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Birgitte (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Birgitte


Dato : 17-03-02 09:50

Hej Jan og Anne-Mette
Jeg har Importeret både fra Norge og Sverige, og der er absolut ingen
problemer i det.
Sørg blot for, at alle vaccinationer er i orden, og at killingen er 12 uger,
I Sverige er det nemlig lovlig at sælge killinger fra 10 uger.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

"Jan Rusås" <rusaas@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3c939f05$0$29629$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Hej Alle,
> Håber I kan hjælpe mig igen.
> Denne gang har jeg et meget praktisk spørgsmål.
> Kan man bare køre til Sverige og hente en killing? eller skal den i
> karantæne eller skal der udfyldes toldpapirer etc..
>
> Sidste gang jeg stillede et spørgsmål var det vedrørende katteracer's
> temperament og hvor godt man kunne regne med at de passer til
beskrivelserne
> i bøgerne.
>
> Vi købte en Exotic - og det har været helt fantastisk. Han lever helt op
til
> alle forventninger og har en stor selvtillid - så vores piger klarer han
> også med ophøjet ro. Når han ikke sover :) følger han gerne efter os rundt
i
> hjemmet for at holde øje med hvad der sker. Pragtfuldt.
>
> Med venlig hilsen og på forhånd tak
> Jan og Anne-Mette.
>
>
>


---
DK. True Trust
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.338 / Virus Database: 189 - Release Date: 14-03-2002



Morten Skjershede (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Morten Skjershede


Dato : 17-03-02 11:52

Jeg vil lige korrigere... Pr 01.01 2002...er kravet ændret til at
killingerne SKAL være 12 uger i Sverrige også.

Hilsen Morten
http://www.yeoman.subnet.dk

Yeoman DK..Cornish Rex & Hellig Birma


"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev i en meddelelse
news:a71lc4$d1i$1@sunsite.dk...
> Hej Jan og Anne-Mette
> Jeg har Importeret både fra Norge og Sverige, og der er absolut ingen
> problemer i det.
> Sørg blot for, at alle vaccinationer er i orden, og at killingen er 12
uger,
> I Sverige er det nemlig lovlig at sælge killinger fra 10 uger.
> Missehilsner fra Birgitte
> www.truetrust.dk
>
> "Jan Rusås" <rusaas@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:3c939f05$0$29629$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > Hej Alle,
> > Håber I kan hjælpe mig igen.
> > Denne gang har jeg et meget praktisk spørgsmål.
> > Kan man bare køre til Sverige og hente en killing? eller skal den i
> > karantæne eller skal der udfyldes toldpapirer etc..
> >
> > Sidste gang jeg stillede et spørgsmål var det vedrørende katteracer's
> > temperament og hvor godt man kunne regne med at de passer til
> beskrivelserne
> > i bøgerne.
> >
> > Vi købte en Exotic - og det har været helt fantastisk. Han lever helt op
> til
> > alle forventninger og har en stor selvtillid - så vores piger klarer han
> > også med ophøjet ro. Når han ikke sover :) følger han gerne efter os
rundt
> i
> > hjemmet for at holde øje med hvad der sker. Pragtfuldt.
> >
> > Med venlig hilsen og på forhånd tak
> > Jan og Anne-Mette.
> >
> >
> >
>
>
> ---
> DK. True Trust
> Outgoing mail is certified Virus Free.
> Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
> Version: 6.0.338 / Virus Database: 189 - Release Date: 14-03-2002
>
>



Henrik Pedersen (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Pedersen


Dato : 17-03-02 12:26

"Morten Skjershede" <mass@post.tele.dk> writes:

> Jeg vil lige korrigere... Pr 01.01 2002...er kravet ændret til at
> killingerne SKAL være 12 uger i Sverrige også.

Er det indskrevet i en lovtekst i Sverige ????

> Hilsen Morten
> http://www.yeoman.subnet.dk
>
> Yeoman DK..Cornish Rex & Hellig Birma


--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa
http://misbamsen.homepage.dk
Denne msg er lavet i & postet med gnus

Camilla Scharff (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Camilla Scharff


Dato : 17-03-02 13:01

"Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> skrev...
> "Morten Skjershede" <mass@post.tele.dk> writes:
>
> > Jeg vil lige korrigere... Pr 01.01 2002...er kravet ændret til at
> > killingerne SKAL være 12 uger i Sverrige også.
>
> Er det indskrevet i en lovtekst i Sverige ????

Nej, ikke helt - men FIFe (den europæiske katte-organisation) har lavet en
regel om at killinger skal være 12 uger gamle, før de må flytte hjemmefra,
og det skal de svenske opdrættere under FIFe så efterkomme.

Mvh. Camilla



Henrik Pedersen (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Pedersen


Dato : 17-03-02 14:04

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> writes:


> Nej, ikke helt - men FIFe (den europæiske katte-organisation) har lavet en
> regel om at killinger skal være 12 uger gamle, før de må flytte hjemmefra,
> og det skal de svenske opdrættere under FIFe så efterkomme.

Oki, takker for svaret ;-D
Tænker at det så også gælder for danske opdrættere..??

> Mvh. Camilla



--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa
http://misbamsen.homepage.dk
Denne msg er lavet i & postet med gnus

Camilla Baird (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Camilla Baird


Dato : 17-03-02 18:58

"Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> wrote in message
news:wk663v4a7j.fsf@edb.dk...

> "Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> writes:
>
>
> > Nej, ikke helt - men FIFe (den europæiske katte-organisation) har lavet en
> > regel om at killinger skal være 12 uger gamle, før de må flytte hjemmefra,
> > og det skal de svenske opdrættere under FIFe så efterkomme.
>
> Oki, takker for svaret ;-D
> Tænker at det så også gælder for danske opdrættere..??
>
> > Mvh. Camilla


JA - det gælder også for danske opdrættere! Det har det gjort i mange år
- men det er en nyhed i Sverige.
Du kan læse FIFé regler her: www.fifeweb.org og de specifikke danske
regler her: www.felisdanica.dk
mvh Camilla


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Henrik Pedersen (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Pedersen


Dato : 17-03-02 19:39

"Camilla Baird" <primpraus@mail.dk> writes:


> > > Nej, ikke helt - men FIFe (den europæiske katte-organisation) har lavet en
> > > regel om at killinger skal være 12 uger gamle, før de må flytte hjemmefra,
> > > og det skal de svenske opdrættere under FIFe så efterkomme.

> JA - det gælder også for danske opdrættere! Det har det gjort i mange år
> - men det er en nyhed i Sverige.
> Du kan læse FIFé regler her: www.fifeweb.org og de specifikke danske
> regler her: www.felisdanica.dk

Som jeg så nu forstår det er det først for nylig at reglen om min 12
ugers alder er indfæstet i fifes regler..??
Jeg er skuffet i den grad..;((

> mvh Camilla

NOget andet som undrede mig var at der under avlsregler for fx bengal
racen stod noget med novicer ikke tilladt, det har vel været første
gang for alle.. men hvad menes der så med novicer ???

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa
http://misbamsen.homepage.dk
Denne msg er lavet i & postet med gnus. Do not fear the Penguin

Nina El Falaki (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Nina El Falaki


Dato : 17-03-02 19:58

Noviser er katte uden stamtavle, som man viser og får anerkendt som racekat.
Man har ikke kunnet udstille noviser i flere år i Danmark.

I bl.a. Sverige kan man stadig få godkendt noviser i klubber, der ikke er
underlagt FIFe's regler, de såkaldte IDP klubber

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats
E-mail: cats@feca.dk
http://www.feca.dk

"Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> skrev i en meddelelse
news:m3vgbvhwdn.fsf@henrik.misbams.adsl.dk...
> "Camilla Baird" <primpraus@mail.dk> writes:
>
>
> > > > Nej, ikke helt - men FIFe (den europæiske katte-organisation) har
lavet en
> > > > regel om at killinger skal være 12 uger gamle, før de må flytte
hjemmefra,
> > > > og det skal de svenske opdrættere under FIFe så efterkomme.
>
> > JA - det gælder også for danske opdrættere! Det har det gjort i mange år
> > - men det er en nyhed i Sverige.
> > Du kan læse FIFé regler her: www.fifeweb.org og de specifikke danske
> > regler her: www.felisdanica.dk
>
> Som jeg så nu forstår det er det først for nylig at reglen om min 12
> ugers alder er indfæstet i fifes regler..??
> Jeg er skuffet i den grad..;((
>
> > mvh Camilla
>
> NOget andet som undrede mig var at der under avlsregler for fx bengal
> racen stod noget med novicer ikke tilladt, det har vel været første
> gang for alle.. men hvad menes der så med novicer ???
>
> --
> Med venlig hilsen & miauu
> Henrik & Melissa
> http://misbamsen.homepage.dk
> Denne msg er lavet i & postet med gnus. Do not fear the Penguin



Henrik Pedersen (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Pedersen


Dato : 17-03-02 20:26

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> writes:

> Noviser er katte uden stamtavle, som man viser og får anerkendt som racekat.
> Man har ikke kunnet udstille noviser i flere år i Danmark.

Ohh se det tænkte jeg ikke på at det kunne være..;-D

> I bl.a. Sverige kan man stadig få godkendt noviser i klubber, der ikke er
> underlagt FIFe's regler, de såkaldte IDP klubber

oki, jeg takker mange gange for svaret..;-D
Igen blev jeg klogere...;))
> --
> Nina El Falaki
> Feca Somali & Bengal Cats
> E-mail: cats@feca.dk
> http://www.feca.dk
>


--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa
http://misbamsen.homepage.dk
Denne msg er lavet i & postet med gnus. Do not fear the Penguin

Camilla Baird (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Camilla Baird


Dato : 17-03-02 21:35

"Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> wrote in message
news:m38z8rt2ri.fsf@henrik.misbams.adsl.dk...

> "Nina El Falaki" <cats@feca.dk> writes:
>
> > Noviser er katte uden stamtavle, som man viser og får anerkendt som racekat.
> > Man har ikke kunnet udstille noviser i flere år i Danmark.
>
> Ohh se det tænkte jeg ikke på at det kunne være..;-D
>


Korat-folket - dvs mig - har lige fået speciel tilladelse til at
registrere novice Korater fra Thailand efter nogle nøje udspeciferede
krav (sammen med opdrættere i Norge og Sverige), da genpuljen i hele
verden er ved at være udnyttet til bristepunktet. Dette er en national
regel, så vi kan "styre" hvilke (og hvor mange) katte der bliver
novice-godkendt som Korater.

mvh Camilla


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Camilla Baird (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Camilla Baird


Dato : 17-03-02 20:10


>
> Som jeg så nu forstår det er det først for nylig at reglen om min 12
> ugers alder er indfæstet i fifes regler..??
> Jeg er skuffet i den grad..;((
>


Det er rigtigt at det vist har været en national regel før, dvs de
forskellige FIFé lande har haft forskellige regler på dette område. Nu
er det en regel der gælder i hele FIFé. Man kan undre sig over at denne
regel ikke har været der før, men det er da godt at den nu er der
(selvom man kan sige at det er skuffende at den er nødvendig...).

mvh Camilla


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Henrik Pedersen (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Pedersen


Dato : 17-03-02 20:34

"Camilla Baird" <primpraus@mail.dk> writes:


> Det er rigtigt at det vist har været en national regel før, dvs de
> forskellige FIFé lande har haft forskellige regler på dette område. Nu
> er det en regel der gælder i hele FIFé. Man kan undre sig over at denne
> regel ikke har været der før, men det er da godt at den nu er der
> (selvom man kan sige at det er skuffende at den er nødvendig...).

Jeg undres, men godt at det er ændret nu, så det gælder over hele
FIFe..
Om man kan sige at det er skuffende er synes jeg er et andet spørgsmål,
for der er sikkert mange mislinger som er kommet hjemmefra for tidligt
fordi der ikke var en særlig regel på dette område..

> mvh Camilla

Igen tak for svarene - jo flere "dumme" spørgsmål jeg stiller jo
klogere bliver jeg *gg*
--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa
http://misbamsen.homepage.dk
Denne msg er lavet i & postet med gnus. Do not fear the Penguin

Camilla Baird (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Camilla Baird


Dato : 17-03-02 21:31


> Om man kan sige at det er skuffende er synes jeg er et andet spørgsmål,
> for der er sikkert mange mislinger som er kommet hjemmefra for tidligt
> fordi der ikke var en særlig regel på dette område..
>

Det er præcist det jeg er bange for - useriøse opdrættere som ikke
tænker på killingernes bedste... Sådanne regler bliver jo lavet for at
hindre den slags - dvs den slags sker... det er det der er skuffende.
mvh Camilla


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Henrik Pedersen (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Pedersen


Dato : 17-03-02 21:51

"Camilla Baird" <primpraus@mail.dk> writes:

nu bryder jeg lige alle regler for usenet skik..
Og samler to i en..*gg*

Jeg læste også at det faktisk slet ikke er så let at få godkendt en
Korat, fordi den skal være lige den rigtige farve, det vil så alt
andet lige sige at hvis du en dag får mivere efter 2 korater, hvoraf
en er af en anden farve, så vil den altså ikke blive godkendt og kunne
få en stamtavle..??

Men det at i har fået tilladelse til at importere novicer (fornuftigt
nok) ikke betyde at i så får samme problem som gør sig gældende for
aby-som avl, at det bliver varianter ??

> Det er præcist det jeg er bange for - useriøse opdrættere som ikke
> tænker på killingernes bedste... Sådanne regler bliver jo lavet for at
> hindre den slags - dvs den slags sker... det er det der er skuffende.

Ja ok, jeg havde vist ikke lige vinklet "skuffende" på den måde ;-D

> mvh Camilla

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa
http://misbamsen.homepage.dk
Denne msg er lavet i & postet med gnus. Do not fear the Penguin

Camilla Baird (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Camilla Baird


Dato : 17-03-02 23:17

"Henrik Pedersen" <misbams-meow@edb.dk> wrote in message
news:m31yeidikb.fsf@henrik.misbams.adsl.dk...

> "Camilla Baird" <primpraus@mail.dk> writes:
>
> nu bryder jeg lige alle regler for usenet skik..
> Og samler to i en..*gg*
>

Det vidste jeg ikke at man ikke måtte. Det er helt ok med mig.


> Jeg læste også at det faktisk slet ikke er så let at få godkendt en
> Korat, fordi den skal være lige den rigtige farve, det vil så alt
> andet lige sige at hvis du en dag får mivere efter 2 korater, hvoraf
> en er af en anden farve, så vil den altså ikke blive godkendt og kunne
> få en stamtavle..??
>

Koraten er kun blå. Til tider får vi ikke-blå killinger (blåmaskede og
lilla). Før denne regel kunne de ikke-blå ikke få stamtavle - det kan de
nu. De bliver registreret som XSH (ikke godkendt korthår) på RIEX
stamtavle. Dvs de er ikke Korater, men de kan (hvis nogen vil) bruges
til at danne en helt ny race på et tidspunkt... Før denne regel
anderkendtes det knapt nok at de ikke-blå fandtes, nu anderkender vi i
det mindste officielt at de findes - med en registrering af dem kan vi
nemmere holde øje med hvilke liner der bærer disse uønskede (men
desværre nok uundgåelige) farver.

De Korater der kan have svært ved at få stamtavle er killinger fra ikke
GM-testede forældre.



> Men det at i har fået tilladelse til at importere novicer (fornuftigt
> nok) ikke betyde at i så får samme problem som gør sig gældende for
> aby-som avl, at det bliver varianter ??
>



Ikke helt. Aby-Som varianterne er varianter fordi de er korthårede der
med sikkerhed bærer langhårsgen.
Vi introducerer forhåbentlig ikke langhårsgenet i Koraten ved at bruge
novicer fra Thailand. Muligvis kommer vi til at introducere flere
genetiske sygdomme og flere uønskede farver - det ved vi ikke - men vi
er ganske simpelt nødt til at tage den risiko.




> > Det er præcist det jeg er bange for - useriøse opdrættere som ikke
> > tænker på killingernes bedste... Sådanne regler bliver jo lavet for at
> > hindre den slags - dvs den slags sker... det er det der er skuffende.
>
> Ja ok, jeg havde vist ikke lige vinklet "skuffende" på den måde ;-D
>

Hvis du læser hele kompendiet fra FIFé's Health and Welfare Commission,
om hvordan opdrættere bør holde deres avlskatte og killinger, vil du
sikkert ryste på hovedet... skulle det virkelig være nødvendigt at lave
sådanne regler? er det ikke selvfølgeligheder for fornuftige og
ansvarlige opsdrættere med kattens bedste for øje? For slet ikke at tale
om at nolge af reglerne virker sjusket formuleret...

mvh Camilla




--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Henrik Pedersen (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Pedersen


Dato : 17-03-02 23:44

"Camilla Baird" <primpraus@mail.dk> writes:


> Koraten er kun blå. Til tider får vi ikke-blå killinger (blåmaskede og
> lilla). Før denne regel kunne de ikke-blå ikke få stamtavle - det kan de
> nu. De bliver registreret som XSH (ikke godkendt korthår) på RIEX
> stamtavle. Dvs de er ikke Korater, men de kan (hvis nogen vil) bruges
> til at danne en helt ny race på et tidspunkt...

ja jeg tænkte nok at naturen kunne tage fusen på jer en gang i mellem..*gg*
Så der er en mening med galskaben, smart nok at man kan "isolere" de
"naturlige" elementer..

> De Korater der kan have svært ved at få stamtavle er killinger fra ikke
> GM-testede forældre.

GM ???

> Ikke helt. Aby-Som varianterne er varianter fordi de er korthårede der
> med sikkerhed bærer langhårsgen.

Det vidste jeg godt, takket være Helle A. som jeg vist også fik
"plaget" lidt i min søgen efter viden *gg*

> Vi introducerer forhåbentlig ikke langhårsgenet i Koraten ved at bruge
> novicer fra Thailand. Muligvis kommer vi til at introducere flere
> genetiske sygdomme og flere uønskede farver - det ved vi ikke - men vi
> er ganske simpelt nødt til at tage den risiko.

Ja for reelt har i jo ikke noget alternativ, for hvis genmassen bliver
for lille vil der ske det samme som sker for vilde misser, nemlig at
de bliver sterile mm.
Men med den yderligere registrering vil i sikkert på sigt kunne avle
sunde Korater, med bredere blodlinier.. hvilket ret sikkert er
formålet med den yderligere import..;-D
Har tænkt lidt over at de i profil ret meget ligner de katte man ser i
fx pyramider..

> Hvis du læser hele kompendiet fra FIFé's Health and Welfare Commission,
> om hvordan opdrættere bør holde deres avlskatte og killinger, vil du
> sikkert ryste på hovedet... skulle det virkelig være nødvendigt at lave
> sådanne regler? er det ikke selvfølgeligheder for fornuftige og
> ansvarlige opdrættere med kattens bedste for øje? For slet ikke at tale
> om at nolge af reglerne virker sjusket formuleret...

Det gjorde jeg ikke..
Men måske jeg skulle det, trist at det er nødvendigt at
detailregelsætte på den måde, men virkeligheden tyder desværre jo på at det er
nødvendigt at gøre det, selvom man skulle tro at opdrættere især (ej
BYB) netop tog hensyn til kattenes tarv

> mvh Camilla

Jeg takker igen ;-D
--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa
http://misbamsen.homepage.dk
Denne msg er lavet i & postet med gnus

Camilla Baird (18-03-2002)
Kommentar
Fra : Camilla Baird


Dato : 18-03-02 03:23


>
> > De Korater der kan have svært ved at få stamtavle er killinger fra ikke
> > GM-testede forældre.
>
> GM ???



GM = Gangiosidosis - en genetisk enzym mangeldefekt, som katten ikke kan
overleve i længden. Du kan læse mere om hvad det er herog hvordan vi er
kommet problemet til livs: http://web.tiscali.it/primpraus/gmdk.html


> Ja for reelt har i jo ikke noget alternativ, for hvis genmassen bliver
> for lille vil der ske det samme som sker for vilde misser, nemlig at
> de bliver sterile mm.
> Men med den yderligere registrering vil i sikkert på sigt kunne avle
> sunde Korater, med bredere blodlinier.. hvilket ret sikkert er
> formålet med den yderligere import..;-D
> Har tænkt lidt over at de i profil ret meget ligner de katte man ser i
> fx pyramider..
>

Det var en interessant betragtning - den har jeg ikke hørt før. .-) Hvis
man sammenligner en Korat profil med en Aby profil, kan man sige at
Aby'en har en lidt for lige profil til at være en god Korat. Giver
det mening?

mvh Camilla


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Henrik Pedersen (18-03-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Pedersen


Dato : 18-03-02 10:58

"Camilla Baird" <primpraus@mail.dk> writes:


> GM = Gangiosidosis - en genetisk enzym mangeldefekt, som katten ikke kan
> overleve i længden. Du kan læse mere om hvad det er herog hvordan vi er
> kommet problemet til livs: http://web.tiscali.it/primpraus/gmdk.html

Tak for linket, er vist ikke lige så let at opdage i tests... Jeg kom
til at tænke på parkinsons først men det passede ikke helt..;))

> Det var en interessant betragtning - den har jeg ikke hørt før. .-) Hvis
> man sammenligner en Korat profil med en Aby profil, kan man sige at
> Aby'en har en lidt for lige profil til at være en god Korat. Giver
> det mening?

Øhh ikke helt jeg var lige inde på kattenet.dk og så din side, men
nope jeg må prøve at kigge efter når jeg en dag kommer på en
udstilling med de to racer, for det synes jeg er ikke lige så let at
se på billeder..;((

> mvh Camilla

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa
http://misbamsen.homepage.dk
Denne msg er lavet i & postet med gnus

Ann Rudbeck (18-03-2002)
Kommentar
Fra : Ann Rudbeck


Dato : 18-03-02 01:17

d. 17/03/02 23:17 skrev Camilla Baird på primpraus@mail.dk i artiklen
ffa5ccd9c3e92d4ea129b3762a0a31ec.54586@mygate.mailgate.org:

> Til tider får vi ikke-blå killinger (blåmaskede og
> lilla).

Hej Camilla - og det var hyggeligt at hilse på dig i dag!

Nu bliver jeg nysgerrig - tilgiv at jeg osse *gg* begynder at spørge dumt

Maskede korater? Hvor får de det fra? Jeg ved at de stammer fra Thailand
ligesom siam- og burmesere. Er det fordi der er blandet noget fra disse
katte ind? Eller?
--
Mange hilsner fra Ann R
Donna og Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck
http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck/




Camilla Baird (18-03-2002)
Kommentar
Fra : Camilla Baird


Dato : 18-03-02 03:17


> Maskede korater? Hvor får de det fra? Jeg ved at de stammer fra Thailand
> ligesom siam- og burmesere. Er det fordi der er blandet noget fra disse
> katte ind? Eller?

Sandsynligvis - det er også der det "lilla" kommer fra (blå og chokolade
giver lilla). Vi kalder dem ikke Korater - vi kalder de maskede for Thai
Blue Points og de lilla for Thai Lilac.
mvh Camilla


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Camilla Baird (18-03-2002)
Kommentar
Fra : Camilla Baird


Dato : 18-03-02 20:02


> > Til tider får vi ikke-blå killinger (blåmaskede og
> > lilla).
>
> Hej Camilla - og det var hyggeligt at hilse på dig i dag!
>
> Nu bliver jeg nysgerrig - tilgiv at jeg osse *gg* begynder at spørge dumt
>
> Maskede korater? Hvor får de det fra? Jeg ved at de stammer fra Thailand
> ligesom siam- og burmesere. Er det fordi der er blandet noget fra disse
> katte ind? Eller?


I Thailand findes en masse huskatte - nogle er hvide, nogle er blå,
nogle er maskede, nogle er brune/chokolade, nogle er røde, nogle er
tabby - ja, de findes i alle farver. Huskatte har det jo som vi ved med
at parre sig på kryds og tværs. Thaifolket kalder så killingerne efter
den farve de har - de blå er Sii-Sawat (Korat i vesten), de
brune/chokolade er Thong-Daeng (Burmeser i Vesten), og de maskede er
Wichien Maas (Siameser i Vesten) - vi kender bedst de tre varianter i
Vesten. Efter de er kommet til Vesten er de tre racer
Korat/Burmeser/Siameser blevet skilt ad med vandtætte skodder i mellem,
men alle begyndte de med katte fra Thailand/Burma/Vietnam, så hvem ved
hvad de oprindelige importer havde med sig af farver? Hos Koraten
mistænker vi at de tidlige opdrættere der fik racen godkendt i de
forskellige organisationer "gemte" de ikke-blå killinger - nutidige
opdrættere er så begyndt at snakke om at de forekommer - i England er
man endda ved at få de ikke-blå killinger godkendte som selvstændige
racer (ud af dyb respekt for traditionerne).

mvh Camilla


--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Ann Rudbeck (19-03-2002)
Kommentar
Fra : Ann Rudbeck


Dato : 19-03-02 00:27

d. 18/03/02 20:01 skrev Camilla Baird på primpraus@mail.dk i artiklen
171a65172cfb49fabb1e026b0ca1dbca.54586@mygate.mailgate.org:


> I Thailand findes en masse huskatte - nogle er hvide, nogle er blå,
> nogle er maskede, nogle er brune/chokolade, nogle er røde, nogle er
> tabby - ja, de findes i alle farver. Huskatte har det jo som vi ved med
> at parre sig på kryds og tværs. Thaifolket kalder så killingerne efter
> den farve de har - de blå er Sii-Sawat (Korat i vesten), de
> brune/chokolade er Thong-Daeng (Burmeser i Vesten), og de maskede er
> Wichien Maas (Siameser i Vesten) - vi kender bedst de tre varianter i
> Vesten. Efter de er kommet til Vesten er de tre racer
> Korat/Burmeser/Siameser blevet skilt ad med vandtætte skodder i mellem,
> men alle begyndte de med katte fra Thailand/Burma/Vietnam, så hvem ved
> hvad de oprindelige importer havde med sig af farver? Hos Koraten
> mistænker vi at de tidlige opdrættere der fik racen godkendt i de
> forskellige organisationer "gemte" de ikke-blå killinger - nutidige
> opdrættere er så begyndt at snakke om at de forekommer - i England er
> man endda ved at få de ikke-blå killinger godkendte som selvstændige
> racer (ud af dyb respekt for traditionerne).
>


Aha! Tusind tak Camilla.

--
Mange hilsner fra Ann R
Donna og Dittes katteside: http://www.geocities.com/ann_rudbeck
http://home22.inet.tele.dk/ann_rudbeck/




Birgitte (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Birgitte


Dato : 17-03-02 12:47

Hej Morten
Jeg viste ikke at reglen var lavet om, men jeg har jo også importeret mine
katte før denne dato.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

"Morten Skjershede" <mass@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c94750e$0$18549$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg vil lige korrigere... Pr 01.01 2002...er kravet ændret til at
> killingerne SKAL være 12 uger i Sverrige også.
>
> Hilsen Morten
> http://www.yeoman.subnet.dk
>
> Yeoman DK..Cornish Rex & Hellig Birma
>
>
> "Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev i en meddelelse
> news:a71lc4$d1i$1@sunsite.dk...
> > Hej Jan og Anne-Mette
> > Jeg har Importeret både fra Norge og Sverige, og der er absolut ingen
> > problemer i det.
> > Sørg blot for, at alle vaccinationer er i orden, og at killingen er 12
> uger,
> > I Sverige er det nemlig lovlig at sælge killinger fra 10 uger.
> > Missehilsner fra Birgitte
> > www.truetrust.dk
> >
> > "Jan Rusås" <rusaas@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3c939f05$0$29629$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > > Hej Alle,
> > > Håber I kan hjælpe mig igen.
> > > Denne gang har jeg et meget praktisk spørgsmål.
> > > Kan man bare køre til Sverige og hente en killing? eller skal den i
> > > karantæne eller skal der udfyldes toldpapirer etc..
> > >
> > > Sidste gang jeg stillede et spørgsmål var det vedrørende katteracer's
> > > temperament og hvor godt man kunne regne med at de passer til
> > beskrivelserne
> > > i bøgerne.
> > >
> > > Vi købte en Exotic - og det har været helt fantastisk. Han lever helt
op
> > til
> > > alle forventninger og har en stor selvtillid - så vores piger klarer
han
> > > også med ophøjet ro. Når han ikke sover :) følger han gerne efter os
> rundt
> > i
> > > hjemmet for at holde øje med hvad der sker. Pragtfuldt.
> > >
> > > Med venlig hilsen og på forhånd tak
> > > Jan og Anne-Mette.
> > >
> > >
> > >
> >
> >
> > ---
> > DK. True Trust
> > Outgoing mail is certified Virus Free.
> > Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
> > Version: 6.0.338 / Virus Database: 189 - Release Date: 14-03-2002
> >
> >
>
>


---
DK. True Trust
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.338 / Virus Database: 189 - Release Date: 14-03-2002



Jan Rusås (17-03-2002)
Kommentar
Fra : Jan Rusås


Dato : 17-03-02 21:47

Hej og tak for svarene,

Jeg er klar til at køre til Sverige om 11 uger, er der nogen der skal have
noget med? :)
(kører dog nok lige et smut derover inden)

Sverag giver stadig dispensation fra 12 ugers reglen indtil den 30/6
derefter skal svenskerne også følge 12 ugers reglen.

Opdrætteren jeg skal hente katten ved havde ikke nogen problemer med at jeg
først henter katten når den er 12 uger :) så det er bra.

Med venlig hilsen
Jan og Anne-Mette

"Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev i en meddelelse
news:a71vmf$7sd$1@sunsite.dk...
> Hej Morten
> Jeg viste ikke at reglen var lavet om, men jeg har jo også importeret mine
> katte før denne dato.
> Missehilsner fra Birgitte
> www.truetrust.dk
>
> "Morten Skjershede" <mass@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3c94750e$0$18549$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Jeg vil lige korrigere... Pr 01.01 2002...er kravet ændret til at
> > killingerne SKAL være 12 uger i Sverrige også.
> >
> > Hilsen Morten
> > http://www.yeoman.subnet.dk
> >
> > Yeoman DK..Cornish Rex & Hellig Birma
> >
> >
> > "Birgitte" <birgitte@truetrust.dk> skrev i en meddelelse
> > news:a71lc4$d1i$1@sunsite.dk...
> > > Hej Jan og Anne-Mette
> > > Jeg har Importeret både fra Norge og Sverige, og der er absolut ingen
> > > problemer i det.
> > > Sørg blot for, at alle vaccinationer er i orden, og at killingen er 12
> > uger,
> > > I Sverige er det nemlig lovlig at sælge killinger fra 10 uger.
> > > Missehilsner fra Birgitte
> > > www.truetrust.dk
> > >
> > > "Jan Rusås" <rusaas@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> > > news:3c939f05$0$29629$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > > > Hej Alle,
> > > > Håber I kan hjælpe mig igen.
> > > > Denne gang har jeg et meget praktisk spørgsmål.
> > > > Kan man bare køre til Sverige og hente en killing? eller skal den i
> > > > karantæne eller skal der udfyldes toldpapirer etc..
> > > >
> > > > Sidste gang jeg stillede et spørgsmål var det vedrørende
katteracer's
> > > > temperament og hvor godt man kunne regne med at de passer til
> > > beskrivelserne
> > > > i bøgerne.
> > > >
> > > > Vi købte en Exotic - og det har været helt fantastisk. Han lever
helt
> op
> > > til
> > > > alle forventninger og har en stor selvtillid - så vores piger klarer
> han
> > > > også med ophøjet ro. Når han ikke sover :) følger han gerne efter os
> > rundt
> > > i
> > > > hjemmet for at holde øje med hvad der sker. Pragtfuldt.
> > > >
> > > > Med venlig hilsen og på forhånd tak
> > > > Jan og Anne-Mette.
> > > >
> > > >
> > > >
> > >
> > >
> > > ---
> > > DK. True Trust
> > > Outgoing mail is certified Virus Free.
> > > Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
> > > Version: 6.0.338 / Virus Database: 189 - Release Date: 14-03-2002
> > >
> > >
> >
> >
>
>
> ---
> DK. True Trust
> Outgoing mail is certified Virus Free.
> Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
> Version: 6.0.338 / Virus Database: 189 - Release Date: 14-03-2002
>
>



Pernille Scharff (18-03-2002)
Kommentar
Fra : Pernille Scharff


Dato : 18-03-02 11:49

Nå Jan,

må vi så få at vide hvad det er for en misling du skal hente om 11
uger??? Vi er nemlig ikke særlig nysgerrige *G*

/Pernille (der glæder sig til at få sin nye mis hjem den 26. maj)


Kate (18-03-2002)
Kommentar
Fra : Kate


Dato : 18-03-02 15:28

"Pernille Scharff" <pernille@btob.dk> wrote in
news:Iyjl8.7375$ZI6.256826@news000.worldonline.dk:

> Nå Jan,
>
> må vi så få at vide hvad det er for en misling du skal hente om 11
> uger??? Vi er nemlig ikke særlig nysgerrige *G*
>
Hæ. Næ ikke mere end at jeg da også gerne vil vide det :-9

> /Pernille (der glæder sig til at få sin nye mis hjem den 26. maj)
>
Hør, det kan jeg da ikke lige mindes at ha' hørt om.......Hvad, hvor
hvilken?

Kate


Pernille Scharff (18-03-2002)
Kommentar
Fra : Pernille Scharff


Dato : 18-03-02 15:38

> Hør, det kan jeg da ikke lige mindes at ha' hørt om.......Hvad, hvor
> hvilken?

Der sidder jo en lille Citronmånefigur hos Mette i Holte *smiler
begejstret* men hun er en overraskelse indtil Jespers fødselsdag den
1.maj så derfor råber jeg ikke så højt om det - han kunne jo finde på at
gå herind og kigge... Han får nogle fine billeder den 1.maj og så kan vi
i fællesskab glæde os til den 26. maj hvor hun forhåbentlig kan flytte
ind!!

/Pernille


Kate (18-03-2002)
Kommentar
Fra : Kate


Dato : 18-03-02 15:57

"Pernille Scharff" <pernille@btob.dk> wrote in
news:UVml8.6890$FT.243499@news010.worldonline.dk:

>> Hør, det kan jeg da ikke lige mindes at ha' hørt om.......Hvad, hvor
>> hvilken?
>
> Der sidder jo en lille Citronmånefigur hos Mette i Holte *smiler
>

Åhja, det havde jeg jo lige glemt at det var dig med Citronmånefiguren


Kate

Jan Rusås (18-03-2002)
Kommentar
Fra : Jan Rusås


Dato : 18-03-02 17:26

Havde overhovedet ikke mistænkt nogen i denne gruppe for at være nysgerrige
:)

(Ved lidt arbejde kunne du havde fundet ud af det ved at læse jenenjs's svar
til mit spørgsmål om hvad farven mid high white betyder)
Vi skal til gøteborg for at hente en Ragdoll killing.

Det er ikke fordi jeg ikke vil købe en Ragdoll i Danmark, vil jeg gerne
understrege.
Men jeg er blevet meget utryg over at der bliver advaret om flere
forskellige opdrættere forskellige steder og så har Ragdoll klubben oven i
købet nedlagt sig selv !

Jeg havde fundet en killing (4½ måned) på sjælland ved en opdrætter som jeg
havde tillid til, men den havde ikke helt lige den farve jeg var ude efter.
Som bosiddende i Aalborg er det også lige så hurtigt og billigt at drøne til
Gøteborg, derfor begyndte vi at undersøge hvilke muligheder der var i det
område.

Jeg skal der op i påsken og se ham og stedet hvor han bor og de mennesker
der passer ham indtil han kan blive vores.
p.s. så nu vil jeg også have at vide hvilken ny mis du skal ha' den 26 maj,
(jeg kan måske også bare læse nogle tidligere indlæg :) )
Med venlig hilsen
Jan


"Pernille Scharff" <pernille@btob.dk> skrev i en meddelelse
news:Iyjl8.7375$ZI6.256826@news000.worldonline.dk...
> Nå Jan,
>
> må vi så få at vide hvad det er for en misling du skal hente om 11
> uger??? Vi er nemlig ikke særlig nysgerrige *G*
>
> /Pernille (der glæder sig til at få sin nye mis hjem den 26. maj)
>



Jan Rusås (18-03-2002)
Kommentar
Fra : Jan Rusås


Dato : 18-03-02 23:56

Havde overhovedet ikke mistænkt nogen i denne gruppe for at være nysgerrige
:)
(Ved lidt arbejde kunne du havde fundet ud af det ved at læse jenenjs's svar
til mit spørgsmål om hvad farven mid high white betyder)
Vi skal til gøteborg for at hente en Ragdoll killing.

Det er ikke fordi jeg ikke vil købe en Ragdoll i Danmark, vil jeg gerne
understrege.
Men jeg er blevet meget utryg over at der bliver advaret om flere
forskellige opdrættere forskellige steder og så har Ragdoll klubben oven i
købet nedlagt sig selv !

Jeg havde fundet en killing (4½ måned) på sjælland ved en opdrætter som jeg
havde tillid til, men den havde ikke helt lige den farve jeg var ude efter.
Som bosiddende i Aalborg er det også lige så hurtigt og billigt at drøne til
Gøteborg, derfor begyndte vi at undersøge hvilke muligheder der var i det
område.

Jeg skal der op i påsken og se ham og stedet hvor han bor og de mennesker
der passer ham indtil han kan blive vores.
p.s. så nu vil jeg også have at vide hvilken ny mis du skal ha' den 26 maj,
(jeg kan måske også bare læse nogle tidligere indlæg :) )
Med venlig hilsen
Jan

"Pernille Scharff" <pernille@btob.dk> skrev i en meddelelse
news:Iyjl8.7375$ZI6.256826@news000.worldonline.dk...
> Nå Jan,
>
> må vi så få at vide hvad det er for en misling du skal hente om 11
> uger??? Vi er nemlig ikke særlig nysgerrige *G*
>
> /Pernille (der glæder sig til at få sin nye mis hjem den 26. maj)
>



Pernille Scharff (19-03-2002)
Kommentar
Fra : Pernille Scharff


Dato : 19-03-02 08:32


Hej Jan,

jeg havde lidt luret på om det måske var en Ragdoll men ville jo
gerne lige være sikker! Har opdrætteren en hjemmeside hvor vi kan se
billeder?? *fedte fedte*... Du kan se min nye mis Gillian's
Citronmånefigur på www.dk-gillian.dk - under killinger til salg!

/Pernille


Jan Rusås (19-03-2002)
Kommentar
Fra : Jan Rusås


Dato : 19-03-02 18:18

Hej Pernille,

De er flotte, jeg svømmer totalt væk over norske skovkatte, men jeg bor et
sted hvor en indekat betyder inde!!!!!, må ikke få kattene ud i haven eller
i et kattevoliere i haven, jeg vil ikke have en skovkat under de
betingelser, men måske engang får jeg mulighed for at få en af mine drømme
opfyldt. (jeg er dog p.t. helt pjattet med vores exotic unge, sådan er det
jo nok gerne, at man kommer til at elske det man har - heldigvis da )

Her er et link, hvor du kan se killingerne under "kullar", men noget svært
at danne sig et indtryk af så små katte.
http://w1.316.telia.com/~u31603824/




"Pernille Scharff" <pernille@btob.dk> skrev i en meddelelse
news:CMBl8.7955$ZI6.312954@news000.worldonline.dk...
>
> Hej Jan,
>
> jeg havde lidt luret på om det måske var en Ragdoll men ville jo
> gerne lige være sikker! Har opdrætteren en hjemmeside hvor vi kan se
> billeder?? *fedte fedte*... Du kan se min nye mis Gillian's
> Citronmånefigur på www.dk-gillian.dk - under killinger til salg!
>
> /Pernille
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste