Nyt køkken. Hvor meget plads.?
Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 28-01-01 22:23

Jeg er ved at overveje at købe nyt køkken, og har fået en stribe forslag
fra 2 forskellige firmaer.

1) Hvor meget skabsplads skal man regne med.? For en gennemsnitsfamilie
i et parcelhus.

2) Hvor højt skal køkkenbordet være.?
Er det nye forslag med 18 cm sokkel + 70 cm skab + 3 cm bordplade = ca.
91 cm OK for både små og store mennesker.? (Såvidt jeg har hørt skal
bordpladen være 10 - 15 cm under niveau for albuen.)

Mvh. Jørgen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-01-01 22:49

Har selv lavet køkken for 2 år siden:

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-r@ao.saa.dk> wrote in message

> 1) Hvor meget skabsplads skal man regne med.? For en gennemsnitsfamilie
> i et parcelhus.

Jeg har rigeligt i 100 cm overskab, 210 cm skuffeskabe (3*50+1*60), 1 40 cm
skab og et hjørneskab (med hylde) samt et køligt skab (60 cm, men 80 cm
højt)til syltetøj mv - men det er nok lige lidt nok for de fleste - naboen
har yderligere 190 cm overskabe, og det kniber lidt med pladsen hos dem,
så.........der omkring som minimum.

> 91 cm OK for både små og store mennesker.? (Såvidt jeg har hørt skal

Jeg har 93 cm højt køkkenbord og er 175 cm høj, det er helt perfekt.

Mvh Maria

Fra : Martin Hansen

Dato : 29-01-01 03:39

On Sun, 28 Jan 2001 21:23:22 GMT, Jørgen Rasmussen <jorgen-r@ao.saa.dk> wrote:

>1) Hvor meget skabsplads skal man regne med.? For en gennemsnitsfamilie
>i et parcelhus.
to skabe mere end du har

>2) Hvor højt skal køkkenbordet være.?
En tommelfingerregel er at du skal kunne stå med handfladerne i bunden af vasken, og arme, ryg og
ben strakte.
Men det er igen en smags sag. Og under alle omstændigheder et kompromis. Pashøjden når du star med
en elpisker, og når du står og laver noget pillearbejde (skal tæt på øjnene), er forskellig.

--
MVH. Martin
Sønderborg

Fra : Erik P. Ernst

Dato : 29-01-01 10:48

<jorgen-r@ao.saa.dk> wrote:

gennemsnitsfamilie
> to skabe mere end du har

Ha ha. Den var god. Og ikke destomindre er den også rigtig for os. Vi
fik lavet nyt
køkken da vi byggede hus sidste år. Og mht. skabsplads, så ja vi klare
os lige netop,
men to overskabe havde været lykken.

Vi er en familie på to voksne og to børn og har hvad der svarer til:
1 100 cm. overskab med jalousitræk under til f.eks. kaffemaskiner,
et stort hjørneskab, to ca. 80 cm. viktualieskuffeskab (med to
storeskuffe i
hver - ren meget god ide), vaskeskab (80 cm), affaldskab (40 cm.), en
skuffesektion til
bestik og lign. Desuden to ca. 40 cm. skabe over hhv. køleskab og
micro/ovnovn-søjle.
Endelig har vi et løst-stående højskab til glas og tallerkener.

Vi klare os sådan set, men som sagt havde endnu to overskabe været
lykken.

Du kan se en plantegning på http://www.bygnythus.net.

--
Erik P. Ernst
* http://www.bygnythus.net * http://www.bmipartners.com

Fra : Bo Kjær Olsen

Dato : 29-01-01 15:34

Prøv at se:
http://www.fs.dk/pj/kokpjec1.htm
Mvh,
Bo

Fra : Erik P. Ernst

Dato : 31-01-01 23:34

"Bo Kjær Olsen" <bko@contex.dk> wrote in message
> Prøv at se:
> [...]

Det er faktisk en rigtig god. Den vil jeg straks føje til min Links
liste, desværre siger den intet om
"Hvor meget skabsplads skal man regne med?"

Det bedste råd jeg kan komme på må næste være:
Se på jeres køkken idag. Stil alle ting så de står pænt eller sådan som
I gerne ville have dem stående hvis plads overhovedet ikke var et
problem. Det der ikke er plads til stiller i op på bordet. Så skal I
blot estimere hvor meget plads I skal bruge til det sidste. Når det er
gjort, læg så de to ekstra skabe til. Husk også at tage højde for
ændrede forhold i f.eks. opbevaringsplads/fryser osv.

Der manglede iøvrigt endnu et råd i ovennævnte pjece/link: "Sørg for at
få skuffer med fuld udtræk, så hele skuffen kan udnyttes."

--
Erik P. Ernst
* http://www.bygnythus.net

Fra : Jean Seeberg

Dato : 30-01-01 11:42

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-r@ao.saa.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra 2 forskellige firmaer.
>
> 1) Hvor meget skabsplads skal man regne med.? For en gennemsnitsfamilie

Hej familien Rasmussen.

Jeg vil ikke gå ind i diskussionen ang. mængden af skabsplads, da det som
regel er den fysiske plads der her vil gøre sig gældende.
Men hvis man sætter sig og prøver at skrive ned hvad man rent faktisk bruger
i det daglige, så er det ikke så meget, så hellere et lille men godt, end et
stor og dårligt.

Jeg vil nøjes med her at give et par råd ang. indretningen, ud fra
personlige erfaringer.( som nok mange vil nikke genkendende til )

Lad være med at spare på udstyret i skabene, f.eks har vi er hjørneskab med
fast hylde, til daglig irration, for man får samlet en masse inde bag ved
som ikke er til at få fat på, og det man bruger til daglig prøver man at
stille lige indenfor. FÅ EN KARUSSEL, der kan stå lidt mindre, men man kan
få fat i det hele.

Det samme gælder de øvrige skabe, få masser af udtræk og hvad der nu kan
fåes i dag. ALT DET DER STÅR BAG I SKABENE får man sjældent brugt.
Det vi har måttet smide ud i årenes løb fra vores højskab med faste hylder,
af f.eks konserves fordi det er blevet for gammelt er ikke småting.

Hvis det er muligt så få plads til en lille fryser hvis hovedfryseren står i
kælderen, så kan man f.eks en gang om ugen hente de frosne varer op fra den
store, som man har lyst til at bruge i løbet af ugen.
Hvor tit har man i skyndingen med børn og andet om morgenen, lige glemt at
få taget op fra fryseren, og så må man købe andet ind på vej hjem fra
arbejde, ting som nok ikke er de aller-sundeste og billigeste.

Tænk også på alt det spildplads der findes i soklen, hvis man har 6 m.
sokkel svarer det halve (ca. 10 cm) til et helt underskab ekstra, så få evt
80 cm. skabe og kun 8 cm sokkel hvis muligt, eller udnyt sokkel med skuffer.

Luk af oven over overskabe og højskabe op til loftet. Man kan nemt få
stillet en masse ting derop som alligevel ikke kan benyttes førend de er
rengjorte pga. fedt fra os.

Husk at få lagt det færdige køkkengulv ind under ved opvaskemaskine, jeg har
set hvor folk har monteret opvaskemaskine og bagefter lagt færdig gulv med
det resultat at første gang maskinen skulle ud kunne den ikke komme op over
kanten, SURT.

Ang. vask. Få jer en vask med plads til armatur fremfor i bordpladen, og lad
bordplade gå ind ved vinduet som karm. I forbindelse med at vi fik nye
vinduer ( inden vi fik ny køkken ) blev køkkenvinduets bund hævet 10 cm. pga
senere øget bordhøjde, for ikke at få en skidtsamler grav mellem bord og
vindue.

Få nok af EL-kontakter over bordplade, vi har mange daglige maskiner
efterhånden.

Få evt. plads til hylder længst væk fra os/em, til kogebøger.

Lad være med at lave vin-reol i køkken det er det allerværste sted til
opbevaring af vin. Jeg ved det ser godt og imponerende ud, men det forringer
vinens kvalitet meget hurtig.

Få jer en keramisk kogeplade, vores er nu 12 år gammel og ser stadig ud som
ny. Evt. som induktion da det har samme fordele som ved gas.
Ellers er pladsen til det så evt. et par gasblus da det er godt at lave mad
på.

Jeg håber i kan bruge lidt af vores iagttagelser ang brug af køkken, som
husets vigtigeste arbejdsplads. ( undskyld det lidt lange indlæg )

Hilsen Jean

Fra : Martin Hansen

Dato : 31-01-01 03:33

On Tue, 30 Jan 2001 11:41:50 +0100, "Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> wrote:
>Hvis det er muligt så få plads til en lille fryser hvis hovedfryseren står i
>kælderen, så kan man f.eks en gang om ugen hente de frosne varer op fra den
>store, som man har lyst til at bruge i løbet af ugen.
For ikke at snakke om at skulle i kælderen for at hente isterninger
Nej et køleskab med isboks inden i er, ifølge min ringe erfaring, en dårlig ting.