Kagen er tør
Fra : Ulrik

Dato : 14-03-02 20:26

Min bradepandekage bliver for tør. Jeg bruger opskriften bag på
kakao-æsken. (Oldfruens drøm)
Jeg vil gerne have kagen mere våd og svampet, men hvordan?

.....ULRIK

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-03-02 21:25

Ulrik skrev:

> Jeg vil gerne have kagen mere våd og svampet, men hvordan?

Gæt: put mere smør og mindre mel i.

// Klaus

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 15-03-02 05:56

"Ulrik" <ulrik.henneberg@privat.dk> skrev i meddelandet...
> Min bradepandekage bliver for tør. Jeg bruger opskriften bag på
> kakao-æsken. (Oldfruens drøm)
> Jeg vil gerne have kagen mere våd og svampet, men hvordan?

Følg opskriften nøje!..
Måske bager du for hårdt (for høj varme), eller for længe.
Måske rører/pisker du ikke smør og sukker grundigt nok, blandingen skal
være let og luftig.
Husk også at æggene skal kommes i et ad gangen, og derefter røres
grundigt for hvert æg.

Hvis det stadigt går galt.. så prøv evt. Karoline's afprøvede...

Klassens-time-kage:

250 g blødt smør
350 g sukker (ca. 4 dl)
4 æg (mellem str.)
500 g hvedemel
4½ tsk bagepulver
1 dl kakao
3 tsk vanillesukker
3 dl mælk

Fremgangsmåde:
BAGETID: CA. 60 MIN. VED 170°
Rør smør og sukker godt sammen. Tilsæt æggene et ad gangen, og rør dejen
godt ind imellem. Bland mel, bagepulver, kacao og vaniliesukker sammen,
og rør det i dejen skiftevis med mælken. Hæld dejen i en lille smurt
bradepande 25x30 cm (3 L), og bag kagen nederst i ovnen.
Kagen kan evt. lægges sammen med Smørcreme.
-Mah na mah Nam!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

...Opdateret!
(Bestil en Original Sachertorte fra Hotel Sacher i Wien. -
Der Die Daß Weltberühmte!..
https://shop.sacher.com/layout/dfltfrma.asp?lan=1&navig=3&inhalt=inhalt
..asp (*hele linket skal med)

Fra : Flemming

Dato : 15-03-02 10:33

Hej Ulrik
årsagen kunne måske også være at du bruger varmluft og glemmer at skrue
tilsvarende ned for temperaturen???
Du får lige en opskrift på en meget svampet og luftig kakaokage hvis alt
andet går galt er denne en præmiekage

200 g. smeltet smør
4 æggeblommer
6 dl. sukker
piskes godt sammen

4 spsk. kakao
6 dl. mel
4 tsk. bagepulver
Bland bagepulver,mel og kakao sammen inden du tilsætter det .

Tilsæt derefter 3 dl kogt vand,
og vend til sidst 4 stiftpiskede hvider i.
Bages ved 150 - 175 grader i ca.50 min. opskriften svarer til en lille
bradepande - dobbeltportion svarer til en stor.
Mange hilsener
Gitte Jahns

Fra : Soeren Sandmann

Dato : 15-03-02 17:24

"Flemming" <fl.jahns@get2net.dk> writes:

> årsagen kunne måske også være at du bruger varmluft og glemmer at skrue
> tilsvarende ned for temperaturen???

Hvor meget lavere skal temperaturen være?

Fra : Erna Andersen

Dato : 15-03-02 21:15

"Soeren Sandmann" <sandmann@daimi.au.dk> wrote in message

> Hvor meget lavere skal temperaturen være?

Ca.10% lavere

Fra : pusmand

Dato : 01-05-02 11:18

> [...]
> 6 dl. mel
> 4 tsk. bagepulver
> Bland bagepulver,mel og kakao sammen inden du tilsætter det .

Hej Gitte

Skal vandet være kogende, når det hældes i de øvrige ingredienser???

Fra : Flemming

Dato : 01-05-02 15:39

Vandet skal være kogt, men ikke afkølet, men om der går et par min. fra det
er kogt betyder ikke noget.
M.v.h. Gitte

Fra : Peter Westh

Dato : 15-03-02 09:30

"Ulrik" <ulrik.henneberg@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Min bradepandekage bliver for tør. Jeg bruger opskriften bag på
> kakao-æsken. (Oldfruens drøm)
> Jeg vil gerne have kagen mere våd og svampet, men hvordan?

Det kan også være, at dit mel er meget tørt, så du skal putte noget mere
vædske i. Altefter hvilken vædske, der bruges i opskriften, mange gode
bradepandekager bruger f.eks. kærnemælk.

/P

Fra : Ulrik

Dato : 15-03-02 19:26

Tak for de gode råd.
Næste gang jeg skal bage prøver vi opskrifterne der er blevet nævnt.
De lyder begge rigtig lækre.

.....ULRIK