vedr: sten fra stranden
Fra : Kenneth Storm

Dato : 14-03-02 09:04

Hej NG

Jeg har hentet nogle sten på stranden, til mit akv. hvordan ville i
behandle dem !!!!
koge dem eller bare skolde dem ????

de er fra klint i nordsjælland..

/kenneth

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 14-03-02 09:15

Hej Kenneth
Nu fortæller du ikke om det er til et saltvandsakvarium.
Du fortæller heller ikke hvor store stenene er - så ?????
Hilsen
Jørgen

Fra : Kenneth Storm

Dato : 14-03-02 11:19

On Thu, 14 Mar 2002 09:15:09 +0100, "Jørgen Jørgensen" <jjgas@tdcadsl>
wrote:

> [...]
>Nu fortæller du ikke om det er til et saltvandsakvarium.
>Du fortæller heller ikke hvor store stenene er - så ?????

OK det er til et nyt Malawi akv jeg er ved at lave..
stenene er fra en knyttet hånd og til en håndbold i størelse..

/kenneth

Fra : Carsten Gall

Dato : 14-03-02 11:51

Kenneth Storm <kenneth_storm_nix@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:n4m09ugtf1a3mginu65visrq9g4a5q9ipq@4ax.com...
> Hej NG
>
> Jeg har hentet nogle sten på stranden, til mit akv. hvordan ville i
> behandle dem !!!!
> koge dem eller bare skolde dem ????
>
> de er fra klint i nordsjælland..

Du behøver bare at skylle dem, uder hanen, og skrubbe evt. tang og alger
af.

Carsten

Fra : Kenneth Storm

Dato : 14-03-02 11:53

On Thu, 14 Mar 2002 11:51:23 +0100, "Carsten Gall"
<cgall@vip.cybercity.dk> wrote:

ok det vil jeg gøre....
Thanx

/kenneth

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-03-02 19:13

"Kenneth Storm" <kenneth_storm_nix@hotmail.com> wrote in message

> Jeg har hentet nogle sten på stranden, til mit akv. hvordan ville i
> behandle dem !!!!
> koge dem eller bare skolde dem ????

Hverken eller: Skrub dem med en børste - alt andet er overflødigt, med
mindre du vil have et koldt marineakvarium (og så er jeg ret overbevist om
at det også er overflødigt.

mvh
Jan

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 14-03-02 22:17

Er det lovligt ?

Sidst jeg var på stranden for at finde sten måtte jeg hugge hovedet af en
måge som var indsmurt i olie.

Leo Vaeversted
http://www.vaeversted.nu
http://www.ruhnstet.dk
http://www.hobbylink.dk

Fra : Madsen

Dato : 15-03-02 02:52

Leo Vaeversted skrev:

> Er det lovligt ?

Vist nok ikke, men sålænge man ikke slæber hele vognlæs hjem, så kan
jeg ikke se hvad det skader at hente 20-30 sten på stranden til ens
akvarium, men jeg mener faktisk ikke det er lovligt, eller er det mon
kun for visse stentyper?

> Sidst jeg var på stranden for at finde sten måtte jeg hugge
> hovedet af en måge som var indsmurt i olie.

Føj for den da. Lyder ikke rart.

Madsen.

Fra : Pernille Impey

Dato : 22-03-02 01:17

Det har tidligere været lovligt at tage en mindre mængde stem på stranden,
så vidt jeg husker den mængde man kunne bære derfra personligt uden
hjælpemidler så som trillebør eller den slags. Men det er nu helt forbudt at
hjemtage sten fra strandområderne. Det er dog en lov der ikke håndhæves
specielt håndfast. Der er ikke nogle typer sten som er mere ulovlige at tage
end andre. Det betragtes angiveligt som en større forbrydelse at grave dem
ud af fredede klinter end at vente på at de af sig selv falder ned på
stranden. Det var i hvert tilfælde den udlægning jeg fik af en strandfoged
med stærkt forhøjet blodtryk for et par år siden da jeg ikke kunne dy mig
for at skulle kikke nærmere på en gammel flodbundsaflejring på en klint jeg
ikke vidste var fredet.......
Pernille

Fra : Madsen

Dato : 22-03-02 02:14

Pernille Impey skrev:

> [...]
> jeg ikke kunne dy mig for at skulle kikke nærmere på en gammel
> flodbundsaflejring på en klint jeg ikke vidste var fredet.......

Ja og så kan man jo egentlig godt forstå at han skælder ud, kan man
ikke? :)
De par gange jeg har hentet sten til mit akvarium, har jeg kørt ud til
stranden ved Glatved på Djursland og lige spurgt ved kalkværket om jeg
måtte tage nogle sten bag i personbilen til mit akvarium. Det har der
overhovedet ikke været bøvl med og de havde bunker af kalk- og andre
stentyper liggende som lige passede i størrelsen.
Det er dog efterhånden nogle år siden så jeg kender ikke deres holdning
til det i dag. Så længe man gør det med måde tror jeg ikke der sker det
store ved det.

Længere henne ad stranden, uden for kalkværket og nordpå mod Grenaa, er
der et utrolig flot naturområde med skov og strand og her har jeg tit
set folk med varevogne og trailere som står og graver flotte store sten
ud af vandkanten til deres haveanlæg og havedamme, og så kan jeg
faktisk godt blive lidt små-forarget hvis jeg skal være ærlig. Hvis man
har behov for så mange sten, så synes jeg ikke at man bør rykke dem ud
af den vilde natur på den måde, men at tage 20-30 sten på størrelse med
en knytnæve til håndboldsstørrelse på et sted hvor der i forvejen
ligger bunker af sten, ser jeg ikke den store problem i, men alt er jo
relativt. Hvis 5 millioner mennesker henter fra samme bunke, så kan den
jo hurtigt forsvinde. :)

Madsen.