Lauge pretzel!
Fra : Henrik

Dato : 14-03-02 00:10

Hej NG,
Jeg har ved flere lejligheder søgt efter opskriften på "salt kringler" eller
lauge pretzels, som man finder dem i Tyskland, og har ikke haft held med det
før nu.....skulle der være andre interesserede er her et link der beskriver
metoden:

http://www-pool.math.tu-berlin.de/~andreas/de/kulinarisches/laugengebaeck.sh
tml

De bages efter at være behandlet med lud, og får herved den mørkebrune
blanke overflade (som saltstænger); ludbehandlingen kan også bruges på
kuvertbrød etc., og jeg synes det giver en fin smag og en god
afveksling.....

Det færdighævede dejstykke nedsænkes i en 3% NaOH (caustic soda) opløsning i
30 sekunder, (drysses med salt) og bages umiddelbart herefter.....(i linket
foreslås brug af alufolie på pladen, men det vil jeg kraftigt fraråde, da
aluminium opløses af luden....emaillerede plader kan også angribes....og for
den sundhedsinteresserede indeholder linket også en kommentar til brugen af
lud i fødevarer.... essensen er, at luden der er ret tynd, ved kontakt med
luft neutraliseres af luftens (og bagværkets) kulsyre, og at der derfor ikke
er nogen ætsningsrisiko efter bagning...)

H.

PS: er i øvrigt interesseret i at høre om nogen her har prøvet at bage med
"lauge"?

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 14-03-02 08:39

"Henrik" <henrikc@spam.dk> skrev i meddelandet...
> [...]
>
> Det færdighævede dejstykke nedsænkes i en 3% NaOH (caustic soda)
> opløsning i 30 sekunder, (drysses med salt) og bages umiddelbart

Jeg har ikke den store videnskabelige/kemiske forstand, og har ej heller
gennemlæst og forstået hele det anbefalede tyske link, - men, jeg ville
aldrig derhjemme i køkkenet turde begå den ovenfor bekrevne proces.
Bare tanken om at skulle forsøge sig med fikserbade i en kemisk
opløsning. -uha!

For øvrigt bryder jeg slet ikke om den form for saltkringler (Brezeln),
hvis de tilmed også skal ligne dem man køber, som kun smager af salt
og pap.

Næh, så prøv hellere saltkringler- stænger lavet af butterdej, og
derefter pensl dem i sammenpiske æg / hvider eller fløde. -De bliver
garanteret 100 gange mere lækre.

PS: For øvrigt var det ikke Præsident George W. Bush som fik et
"Blackout" tidligere på året, efter at have indtaget en saltkringle.

God Bless Your All!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

I Amerika prøver man alt muligt: - Fx Pommes frites med chokolade på..
Ketchupfirmaet Heinz har fået en gruppe unge til at smage sig frem
til fem nye pommes frites typer: Chokofriter, Friter med kanel og
sukker, Sourcream/purløg, Blå Pommes frites og Runde friter med
hul i midten.

- Man regner dog ikke med at den slags Pommes frites kan sælges i
Danmark, -og dog!

- Heinz har også udviklet både Grøn og Lilla Ketchup! -Velbekomme!

Fra : Henrik

Dato : 14-03-02 10:00

Peter skrev:
> [...]
> aldrig derhjemme i køkkenet turde begå den ovenfor bekrevne proces.
> Bare tanken om at skulle forsøge sig med fikserbade i en kemisk

Næ Peter, så skal du da også bare lade være...men at du påkalder dig ilde
lugte fra fotokemiske processer i din omtale af fixerbade er langt fra
målet med denne bagemetode.....som man kan lide eller lade være.....ludning
af fisk er i øvrigt en gammel nordisk metode, fra før fremkalderen blev
opfundet!

> [...]
> og pap.
> ....Næh, så prøv hellere saltkringler- stænger lavet af butterdej....

Nu er formålet for mange af os her i NG jo netop at lave bedre mad end den
man kan købe....og her en god anledning som du selv gør opmærksom på! En
friskbagt lun saltkringle, som den f.ex. fås i Pfalz, er ikke oversaltet og
er efter min smag herligt bagværk til et godt glas øl eller en liflig
hvidvin...som du ikke får transfedtsyrer eller fedtede fingre af...men smag
& behag...

Mvh H.

Fra : Henrik Vest

Dato : 15-03-02 10:59

> PS: For øvrigt var det ikke Præsident George W. Bush som fik et
> "Blackout" tidligere på året, efter at have indtaget en saltkringle.

Yep ... husk at tygge før du synker (den)