forretter
Fra : Marlene

Dato : 13-03-02 18:13

Hej.

Jeg skal have gæster på lørdag, og er ikke meget hjemme hele dagen, jeg er
ikke så god til det med forretter, men synes vi skal have noget,
rejecocktail er så overrendt, er der nogle som har nogle gode ideer. Gerne
nemme.

Hvad med dessert, også nemt tak.

Vi skal til hovedret have en dyrekølle.

Tak for hjælpen

Marlene

Fra : Flemming

Dato : 13-03-02 18:44

Hej Marlene
hvis du har lidt tid dagen før, kunne jeg foreslå en dessert chokoladekage
med frisk frugt og orange-chilisirup (meyers) UHM!! og til forret en
advokado med gravad laks ( udhul advokadoen skær kødet i tern bland det med
den gravad laks som ligeledes er skåret i tern lidt cremefraise og
citronsaft) pynt med dild, citron, tomat nemt og dejligt i en håndevending.
Mange hilsener Gitte Jahns

Fra : Flemming

Dato : 13-03-02 20:42

og til dem som ikke ved hvad en advokado er .... er det en avokado
Gitte

Fra : Lise Kjær

Dato : 13-03-02 21:02

Hej...
jeg kunne godt tænke mig opskriften på ckokoladekagen + siruppen...kan
ikke finde den noget sted !!!
lise

Fra : Flemming

Dato : 14-03-02 10:08

Hej Lise
jeg bruger selv en opskrift fra Claus Meyers bog "lidt men godt om
chokolade"- "Min første yndlingskage"- hedder opskriften. Siruppen er også
hans men den har jeg altså købt i en vin og delikatesseforretning - du kan
lave den selv men har ikke lige opskriften, så vidt jeg husker har
opskriften tidligere været oppe og vende her i NG. Det vigtigste med kagen
er at den er lavet på rigtig og god chokolade i stedet for kakao den skal
blive sådan lidt konfektagtig og meget kalorieholdig UHM!
Håber at det var hjælp nok i din søgen ellers skriver du blot igen
Mange hilsener
Gitte

Fra : Marlene

Dato : 14-03-02 16:58

Hej Gitte.

Den forret lyder bare rigtig god det gør jeg og det er nemt og hurtigt.

Kagen, det lyder super godt, men det tager lidt tid, og opskriften har jeg
ikke, men ellers får de en masse frisk frugt skåret i tern og med en creme
af yoghurt og piskefløde, lidt sukker og vanille, det er nemlig godt og
rimeligt nemt.

Tak for hjælpen.

Fra : Flemming

Dato : 14-03-02 20:15

Hej Marlene
Det var dejligt at jeg kunne hjælpe, jeg glemte at skrive at forretten
selvfølgelig serveres i de tomme avokadoskaller men det havde du sikkert
regnet ud.
Da jeg så din beslutning om valg af dessert kom jeg faktisk til at tænke på
en anden nem dessert. 2-3 Makroner stænket med lidt spiritus evt. portvin
ovenpå lægges 1-1½ skrællet skiveskåren kiwi dernæst lidt cremefraise rørt
med lidt vanillesukker og til sidst et lag flødeskum (dette er til en
portion) Desserten kan nemt laves et par timer før og derpå sættes på køl
indtil den skal bruges.

Du skriver en "masse frisk frugt" - med forret og dyrekølle til hovedret
med en del tilbehør kan jeg tænke mig vil jeg nok ikke lave for meget af den
friske frugt - det fylder godt, men en lille dessert tallerken med lidt
frugt lidt sødt fx. chokolade og evt lidt rørt is skulle nok sættes et
perfekt punktum .... og blive spist selvom man er ved at revne!!! held og
lykke med maden og rigtig god weekend.
Mange hilsener
Gitte

Fra : kim rasmussen

Dato : 14-03-02 08:56

"Marlene" <marnel@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke så god til det med forretter, men synes vi skal have noget,
> rejecocktail er så overrendt, er der nogle som har nogle gode ideer. Gerne

Som forret vil jeg foreslå laksetatar.
opskrift på denne lækre forret kan du finde på www.lechef.dk under
opskrifter / forretter
hilsen Kim

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-03-02 14:58

Marlene wrote:

> [...]
> ikke så god til det med forretter, men synes vi skal have noget,
> rejecocktail er så overrendt, er der nogle som har nogle gode ideer. Gerne

Hvad med en torskerognsforretting? Man tager en par bowser[1], ikke alt
for store, koger dem og afkøler dem igen. Moser rognen med et lille,
meget finthakket løg, en rød peber skåret i bittesmå stykker og et lille
bæger cremefraiche. Det serverer man så med et stykke godt brød til.

Hvis man ikke har tid til at koge torskerognen, så kan man også købe det
på dåse, men det er nu ikke det samme.

Held og lykke med det.

/Trine

[1] I det vestjyske er bowser det man kalder torskerognen i dens helt
naturlige form, de ligner nemlig et par bukser.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-03-02 15:10

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Hvis man ikke har tid til at koge torskerognen, så kan man
> også købe det på dåse, men det er nu ikke det samme.

- der er nemlig ofte kun 50% torskerogn i en dåse med torskerogn;
resten er vand og kartoffelstivelse...

// Klaus