/ Forside / Interesser / Fritid / Film / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Film
#NavnPoint
IceCap 9240
tedd 6796
refi 6795
ans 6773
Klaudi 5447
dova 4574
Nordsted1 3973
o.v.n. 3080
ThomasCSR 2881
10  granner01 2400
generelle spørgsmål vedr. DVD film
Fra : ottesen


Dato : 13-03-02 13:06

Hej!
Nu har jeg så godt som anskaffet mig en Pioneer DV-444 dvd-afspiller og skal
nu igang med at bygge en filmsamling op. (jubii). I den forbindelse har jeg
nogle spørgsmål:

1) Er der forskel på R1 og R2 udgaven af den samme film - altså udover
undertekster. Er ekstra materialet det samme? Når jeg spørger er det fordi
at mange her i gruppen jo køber R1 film. Men det er måske kun fordi de er
hurtigere ude?

2) Kan man komme ud for at der findes mange forskellige udgaver af den samme
film? - Og hvordan sikrer man sig at man ikke får fat i en skod udgave der
eksempelvis er cencureret?

3) Er der et "_stedet_" på netttet hvad angår køb af DVD-film?

4) Hvad er "Criterion" som af og til bliver nævnt her i gruppen?

De 2 første spørgsmål drejer sig jo om at jeg jo gerne vil sikre mig at jeg
får fat i "den bedste" udgave af en given film. Er der andet man skal være
opmærksom på inden man køber?
Vil meget gerne høre hvad I hajer tjekker inden i køber en film for at sikre
jer.

/Ottesen



 
 
B.Ikkala (13-03-2002)
Kommentar
Fra : B.Ikkala


Dato : 13-03-02 13:19

Wed, 13 Mar 2002 13:06:12 +0100, "ottesen" <ottesenNOSPAM@sol.dk>

>1) Er der forskel på R1 og R2 udgaven af den samme film - altså udover
>undertekster. Er ekstra materialet det samme? Når jeg spørger er det fordi
>at mange her i gruppen jo køber R1 film. Men det er måske kun fordi de er
>hurtigere ude?

R1 er oftest hurtigst ude med nye titler. Derudover kan der være
markante forskelle i indhold og kvalitet på udgivelserne i de
forskellige regioner.

Et godt sted at checke er : <www.dvdcompare.org.uk>

>2) Kan man komme ud for at der findes mange forskellige udgaver af den samme
>film? - Og hvordan sikrer man sig at man ikke får fat i en skod udgave der
>eksempelvis er cencureret?

Man undersøger markedet grundigt (bla. ved hjælp af ovenstående link)
og følger med i diskussionerne herinde.

>3) Er der et "_stedet_" på netttet hvad angår køb af DVD-film?

Njaeh - ikke rigtigt ... kommer også an på om du vil købe i DK eller
via web-butikker i f.eks UK.

Mine personlige favoritter er :

<www.proshop.dk>
<www.bensonsworld.co.uk>
<http://www.ezydvd.com.au/>
<www.futureent.com>

Kig tilbage i gruppen, der postes ofte henvisninger til gode butikker.

NB: vær opmærksom på at der skal betales moms, told og gebyr ved køb
udenfor EU.

>4) Hvad er "Criterion" som af og til bliver nævnt her i gruppen?

Se f.eks <www.criteriondvd.com>

--
On usenet I represent no one but myself.

www.DVD-Basen.dk : Mere end 53000 anmeldelser af over 20000 DVD-film
www.DVDProfiler.com : Det ultimative program til at holde styr på DVD-samlingen

ottesen (13-03-2002)
Kommentar
Fra : ottesen


Dato : 13-03-02 16:02


"B.Ikkala" <bkkl02@fabel.dk> wrote in message
news:5egu8ugmonrje209u652utf30ces3rt04q@4ax.com...
> Wed, 13 Mar 2002 13:06:12 +0100, "ottesen" <ottesenNOSPAM@sol.dk>
>
> >1) Er der forskel på R1 og R2 udgaven af den samme film - altså udover
> >undertekster. Er ekstra materialet det samme? Når jeg spørger er det
fordi
> >at mange her i gruppen jo køber R1 film. Men det er måske kun fordi de er
> >hurtigere ude?
>
> R1 er oftest hurtigst ude med nye titler. Derudover kan der være
> markante forskelle i indhold og kvalitet på udgivelserne i de
> forskellige regioner.
>

Så det vil sige at man godt kan komme ud for at R2 udgaven er federe end R1
udgaven? Se eksempelvis Bram Stoker's Dracula (1992): R2 udgaven har mere
extra materiale end R1 udgaven? Iøvrigt: Når der står "Aspect Ratio 1.1.85
Widescreen" er det så det samme som "anamorphic" som det jo vidst nok skal
være?

/Ottesen



Lars Hoffmann (13-03-2002)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 13-03-02 16:24


ottesen <ottesenNOSPAM@sol.dk> escribió en el mensaje de noticias
a6npld$ke1$1@sunsite.dk...
>
> Når der står "Aspect Ratio 1.1.85
> Widescreen" er det så det samme som "anamorphic" som det jo vidst nok
skal
> være?

Nogle gange! Der er oejensynligt ikke to Distributoerer der er enige om
en betegnelse for "Anamorphic". Der bliver brugt betegnelser som 16/9,
16/9 enhanced, Widescreen og mange mange andre.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann



B.Ikkala (13-03-2002)
Kommentar
Fra : B.Ikkala


Dato : 13-03-02 16:33

Wed, 13 Mar 2002 16:02:16 +0100, "ottesen" <ottesenNOSPAM@sol.dk>

>Så det vil sige at man godt kan komme ud for at R2 udgaven er federe end R1
>udgaven?

Ja, se f.eks en liste på :
<http://www.dvdcompare.org.uk/comparisons/search_results_page.php?searchtype=region¶m=2>

>Iøvrigt: Når der står "Aspect Ratio 1.1.85 Widescreen" er det så det samme
>som "anamorphic" som det jo vidst nok skal være?

Nej, ikke nødvendigvis ... en film kan sagtens være Widescreen uden at
være anamorphic.

På DVD'ere kan 'anamorphic widescreen' være angivet på flere måder,
som f.eks '16:9 Enhanced'. De fleste online reviews oplyser dog om en
skive er anamorphic.

For mig er det dog langt vigtigere om filmen er censureret - eller
værre endda ... P&S !

--
On usenet I represent no one but myself.

www.DVD-Basen.dk : Mere end 53000 anmeldelser af over 20000 DVD-film
www.DVDProfiler.com : Det ultimative program til at holde styr på DVD-samlingen

ottesen (13-03-2002)
Kommentar
Fra : ottesen


Dato : 13-03-02 17:21


"B.Ikkala" <bkkl02@fabel.dk> wrote in message
news:mkru8ugeg08ptlcn3500ntpe3hc4ql03hv@4ax.com...
> På DVD'ere kan 'anamorphic widescreen' være angivet på flere måder,
> som f.eks '16:9 Enhanced'. De fleste online reviews oplyser dog om en
> skive er anamorphic.
>
> For mig er det dog langt vigtigere om filmen er censureret - eller
> værre endda ... P&S !
>
> --


Jeg tror så småt jeg er ved at være parat til at bevæge mig ud på DVD
markedet - tak for de gode råd Iøvrigt: Er der en totalt vild
DVD-udgivelse der skiller sig ud som værende alt for sej - og som man bare
MÅ have?

/ottesen




Peter Larsen (13-03-2002)
Kommentar
Fra : Peter Larsen


Dato : 13-03-02 17:41

Fight Club og Terminator 2 SE

Er vel nærmest klasssikere :]

"ottesen" <ottesenNOSPAM@sol.dk> wrote in message
news:3c8f7c63$0$73657$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>

> Jeg tror så småt jeg er ved at være parat til at bevæge mig ud på DVD
> markedet - tak for de gode råd Iøvrigt: Er der en totalt vild
> DVD-udgivelse der skiller sig ud som værende alt for sej - og som man bare
> MÅ have?
>
> /ottesen
>
>
>



KNL DtP (13-03-2002)
Kommentar
Fra : KNL DtP


Dato : 13-03-02 17:54


"ottesen" <ottesenNOSPAM@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:3c8f7c63$0$73657$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Er der en totalt vild DVD-udgivelse der skiller sig ud som værende alt for
sej - og som man bare MÅ have?

Et kig på hylden giver mig følgende anbefalinger:

- Shrek
- Silence of the Lambs
- Gladiator
- Se7en
- Forrest Gumb

+ T2 og Fight Club

.... alle nævnte titler er i en eller anden form for Special Edtion som
2-disc udgivelse.


www.dvd-basen.dk er klart det bedste sted at finde anmeldelser af
DVD-udgivelser.


MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk



HKJ (13-03-2002)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 13-03-02 18:11


"ottesen" <ottesenNOSPAM@sol.dk> wrote in message
news:3c8f7c63$0$73657$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg tror så småt jeg er ved at være parat til at bevæge mig ud på DVD
> markedet - tak for de gode råd Iøvrigt: Er der en totalt vild
> DVD-udgivelse der skiller sig ud som værende alt for sej - og som man bare
> MÅ have?

Moulin Rouge
The Godfather collection
Brazil
Terminator 2
Fight Club
og MANGE flere.


Vær opmærksom på at flere af filmene findes i flere udgaver.





Emil Rune (13-03-2002)
Kommentar
Fra : Emil Rune


Dato : 13-03-02 18:14


"ottesen" <ottesenNOSPAM@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:3c8f7c63$0$73657$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Jeg tror så småt jeg er ved at være parat til at bevæge mig ud på DVD
> markedet - tak for de gode råd Iøvrigt: Er der en totalt vild
> DVD-udgivelse der skiller sig ud som værende alt for sej - og som man bare
> MÅ have?
>
> /ottesen
>

Evil Dead: The Book of the Dead. Filmen er jo en milepæl, ekstraudstyret er
ganske omfattende (Campells kommentarspor er hysterisk) og så kommer den i
den mest svinelækre indpakning jeg til dato har set (død hud...Need I say
more? ;)

Venlig hilsen
Emil



Lars Hoffmann (13-03-2002)
Kommentar
Fra : Lars Hoffmann


Dato : 13-03-02 21:46

Emil Rune wrote in dk.kultur.film

> Evil Dead: The Book of the Dead. Filmen er jo en milep‘l,
> ekstraudstyret er ganske omfattende (Campells kommentarspor er
> hysterisk) og s† kommer den i den mest svinel‘kre indpakning jeg
> til dato har set (d›d hud...Need I say more? ;)

Det er bare ærgeligt den er så dyr. Hvis mn ikke tænder på død hud kan
man også skaffe sig den versión der AFAK hedder "complete Uncut". De er
vist identiske på nær indpakningen.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Jesper Winding (13-03-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Winding


Dato : 13-03-02 21:13

Altså jeg ved sku ikke hvad der er dyrt for nogen, men en halvtredser mere
end en normal skive er sku da ikke dyrt for sådan en fed indpakning!!!?!

http://dvdworld.co.uk/product_body.asp?pf%5Fid=66585

http://www.bensonsworld.co.uk/detail.asp?product=7000000068673


--
-=JESPER=-
http://www.jespersunivers.dk/arkiv/pulterkammer.htm




Martin Helbo (13-03-2002)
Kommentar
Fra : Martin Helbo


Dato : 13-03-02 18:16

> Jeg tror så småt jeg er ved at være parat til at bevæge mig ud på DVD
> markedet - tak for de gode råd Iøvrigt: Er der en totalt vild
> DVD-udgivelse der skiller sig ud som værende alt for sej - og som man bare
> MÅ have?
>
Det er vel mere eller mindre en smagssag. Filmen er for mig at se det
vigtigste.
Men nogle, efter min mening, fede udgivelser:
Fight Club SE
Se7en SE
Toy story - Ultimate toy box
Godfather collection
Almost famous untitled
Star wars TPM
Monty python & the holy grail SE

/Martin Helbo



Mikkel Selsøe Sørens~ (13-03-2002)
Kommentar
Fra : Mikkel Selsøe Sørens~


Dato : 13-03-02 18:38

"ottesen" <ottesenNOSPAM@sol.dk> wrote in message
news:3c8f7c63$0$73657$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg tror så småt jeg er ved at være parat til at bevæge mig ud på DVD
> markedet - tak for de gode råd Iøvrigt: Er der en totalt vild
> DVD-udgivelse der skiller sig ud som værende alt for sej - og som man bare
> MÅ have?

Hvorfor er der ingen der hare nævnt The Matrix endnu?! En DVD-samling kan da
ikke være respektabel før denne perle står på hylden!!

--
Mvh
Mikkel Selsøe Sørensen



Emil Rune (14-03-2002)
Kommentar
Fra : Emil Rune


Dato : 14-03-02 20:30


"Mikkel Selsøe Sørensen" <selsoe@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:a6o2qv$2m62$1@news.cybercity.dk...
> "ottesen" <ottesenNOSPAM@sol.dk> wrote in message
> news:3c8f7c63$0$73657$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Jeg tror så småt jeg er ved at være parat til at bevæge mig ud på DVD
> > markedet - tak for de gode råd Iøvrigt: Er der en totalt vild
> > DVD-udgivelse der skiller sig ud som værende alt for sej - og som man
bare
> > MÅ have?
>
> Hvorfor er der ingen der hare nævnt The Matrix endnu?! En DVD-samling kan
da
> ikke være respektabel før denne perle står på hylden!!
>
>

Respekt til filmen; den er alt for fed. Men nu blev der spurgt til "totalt
vilde DVD-udgivelser", og som dvd udgivelse er den ikke noget særligt i
forhold til mange af de tidligere i tråden nævnte titler. Havde de nu
inkluderet Matrix: Revisited sammen med filmen, så kunne vi tale om fed
udgivelse! Men klart nok; en samling er da ikke komplet uden denne titel ;)

Hilsen
Emil



Brian Nielsen (13-03-2002)
Kommentar
Fra : Brian Nielsen


Dato : 13-03-02 19:50


"ottesen" <ottesenNOSPAM@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:a6npld$ke1$1@sunsite.dk...
>
>
> Så det vil sige at man godt kan komme ud for at R2 udgaven er federe end
R1
> udgaven? Se eksempelvis Bram Stoker's Dracula (1992): R2 udgaven har mere
> extra materiale end R1 udgaven?

Først må vi have definieret, hvad du mener med den bedste udgave. Den nye R1
Superbit udgave har f.eks intet
ekstramateriale, men derimod meget bedre billed og lydkvalitet end R2
udgaven. Det gør den bedst i mine øjne. Jeg ser trods alt filmen flere gange
end ekstramaterialet. Jeg betragter ekstramateriale som en lækker bonus, men
går det ud over selve filmens visuelle/lydmæssige kvalitet, så burde det
være skrottet.

/Brian



ottesen (13-03-2002)
Kommentar
Fra : ottesen


Dato : 13-03-02 20:03


"Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> wrote in message
news:C8Nj8.615$FT.30292@news010.worldonline.dk...
>
> Først må vi have definieret, hvad du mener med den bedste udgave. Den nye
R1
> Superbit udgave har f.eks intet
> ekstramateriale, men derimod meget bedre billed og lydkvalitet end R2
> udgaven. Det gør den bedst i mine øjne. Jeg ser trods alt filmen flere
gange
> end ekstramaterialet. Jeg betragter ekstramateriale som en lækker bonus,
men
> går det ud over selve filmens visuelle/lydmæssige kvalitet, så burde det
> være skrottet.
>
Jeg giver dig fuldstændig ret - havde bare overset at der var en forskel
dér. (Jeg er jo endnu "utrænet") Men lyd og billede er bestemt 1. prioritet.
Og Dracula er vel også et eksempel på at man ikke kan få både i pose og sæk.
Der kan åbenbart være både fordele og ulemper ved begge versioner af en film
(- hvilket ikke gør det nemmere at vælge....suk.).

/Ottesen



Emil Rune (14-03-2002)
Kommentar
Fra : Emil Rune


Dato : 14-03-02 20:34


"Brian Nielsen" <bn73@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:C8Nj8.615$FT.30292@news010.worldonline.dk...
>
> Først må vi have definieret, hvad du mener med den bedste udgave. Den nye
R1
> Superbit udgave har f.eks intet
> ekstramateriale, men derimod meget bedre billed og lydkvalitet end R2
> udgaven. Det gør den bedst i mine øjne. Jeg ser trods alt filmen flere
gange
> end ekstramaterialet. Jeg betragter ekstramateriale som en lækker bonus,
men
> går det ud over selve filmens visuelle/lydmæssige kvalitet, så burde det
> være skrottet.
>
> /Brian
>

Jeg giver ikke fem flade ører for Superbit; jeg har altid opfattet det som
et popsmart forsøg på at sælge gammel vin på "nye" flasker. Læs evt. flg.
artikel http://www.dvdfile.com/news/views/editors_desk/2002/02_28.html , her
er der en længere udredning for hvorfor Superbit i virkeligheden slet ikke
er så "Super".

Hilsen
Emil



Brian Nielsen (15-03-2002)
Kommentar
Fra : Brian Nielsen


Dato : 15-03-02 01:10


"Emil Rune" <erune@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:XW6k8.2220$FT.81896@news010.worldonline.dk...
>
> Jeg giver ikke fem flade ører for Superbit; jeg har altid opfattet det som
> et popsmart forsøg på at sælge gammel vin på "nye" flasker. Læs evt. flg.
> artikel http://www.dvdfile.com/news/views/editors_desk/2002/02_28.html ,
her
> er der en længere udredning for hvorfor Superbit i virkeligheden slet ikke
> er så "Super".
>

Det har du da lov til at mene. Jeg har også med interesse læst den nævnte
artikel.
Nu er det bare sådan, at jeg ved selvsyn har sammenlignet den oprindelige
udgave af
Crouching Tiger, Hidden Dragon med Superbit ditto, og jo der er faktisk en
forskel til
sidstnævntes fordel. Og DVDFILE har da selv rost billedkvaliteten på f.eks.
Fifth Element Superbit udgaven.
Har man ikke de oprindelige udgivelser i forvejen, så er valget oplagt,
ihvertfald for mig.

Det kan ikke bringe mit p.. i kog, at selskabet bag bruger et popsmart navn
til deres produkt.
Når produktet skal konkurrere med en eksisterende udgave af samme film, som
måske endda har
ekstramateriale, så skal de da have gang i den smarte markedsføring, ellers
vælger forbrugerne kvantiteten frem for kvaliteten.

/Brian



Peter Bjerre Rosa (14-03-2002)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 14-03-02 10:31

ottesen skrev:

> 1) Er der forskel på R1 og R2 udgaven af den samme film -
> altså udover undertekster.

Der er allerede givet glimrende svar, så jeg vil bare lige tilføje, at
R1 og R2 intet har med undertekster at gøre. Ingen af mine udenlandske
R2-film har fx danske undertekster.

--
Mvh. Peter



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408843
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste