imac 233 mhz og OS X?!
Fra : Michael Petersen

Dato : 13-03-02 10:57

Input søges:

Min kærestes imac 233 mhz (den allerførste af slagsen - en rev A. må det
være) kører ikke ligefrem optimalt - mange systemfejl osv. Den står til en
gang formatering og nyinstalleringer og der kommer så spørgsmålet:

Er der nogen fornuft i at banke nogle flere ram i den og installere OS X?
Eller er processoren for gammel og langsom til det?

Hvis nej - hvormange ram kan den egentlig spise og hvor smider man dem i?
Jeg kan kun finde en slot (hvor jeg tidligere har fyldt på) der sidder godt
gemt, men der må da være en mere et eller andet sted hvor de ram den er født
med sidder?

Altså - for nemhedens skyld i reply's:

Kan en 233 mhz kører OS X fornuftigt?

Hvormange Ram kan en rev a. spise?

Hvor sidder slotsene?

Mvh, Michael Petersen

Fra : Morten Reippuert

Dato : 13-03-02 11:36

Michael Petersen <michael@cybersites.dk> wrote:

> Kan en 233 mhz kører OS X fornuftigt?

Nej, den er lige lovlig langsom og hvad værre er, er grafikkortet ikke
accellereret.

Nyeste 10.2 rygter omfatter, at Apple alligevel har valgt at skrive
Rage64 drivere, hvilket vil gøre det muligt at afvikle Mac OS X
fornuftig på en gammel iMac.

> Hvormange Ram kan en rev a. spise?

512mb

> Hvor sidder slotsene?

Jeg har aldrig skiftet klodser i en 1. generations iMac, med den skal
vist splittes ad.

Åben mac-hjælp fra special-menuen og skrik "RAM" eller "hukommelse", så
skulle der dukke en vejledning op. Alternativt kan det være at gruppens
husdæmon, bechd, vil være behjælpelig med en førstehånds beretning.

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-03-02 11:56

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Nyeste 10.2 rygter omfatter, at Apple alligevel har valgt at skrive
> Rage64 drivere, hvilket vil gøre det muligt at afvikle Mac OS X
> fornuftig på en gammel iMac.

YES!

> [...]
> skulle der dukke en vejledning op. Alternativt kan det være at gruppens
> husdæmon, bechd, vil være behjælpelig med en førstehånds beretning.

Det er ikke svært eller farligt. Det er bare et lidt større arbejde end
på mange andre computere. Jeg plejer at lægge min i en sofa, så skærmen
ikke bliver ridset. Oprindeligt er der installeret en on-line hjælp med
illustrationer i hjælpemenuen, men den omfatter kun det slot, du kender.
Det andet må man ikke selv skifte RAM i, siger Apple, men det er ikke
svært. Du skal bare tage kølepladen og processorkortet ud.
Der er billeder på: <http://www.theimac.com/upgrade.shtml>. De
skriver, at man kun kan sætte 192 MB RAM i den. Det gælder ikke mere.
RAM-modulerne er blevet mindre rent fysisk siden dengang. Jeg har to 256
MB moduler i min iMac 233 rev. B.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Compaqmaster

Dato : 13-03-02 19:56

Hvor har du læst at driverne vil blive lavet alligevel ?

Fra : Morten Reippuert

Dato : 14-03-02 00:40

Compaqmaster <compaqmaster@hotmail.com> wrote:

> Hvor har du læst at driverne vil blive lavet alligevel ?

en af rygtesiderne - hvorvidt rygtet er sandt skal jeg ikke kunne sige.

<icq:131382336>

Fra : Ben Knudsen

Dato : 13-03-02 11:36

michael@cybersites.dk writes:
>Kan en 233 mhz kører OS X fornuftigt?

En relativ sag Men det kan i hvert fald installeres (se mere på
http://www.lowendmac.com/imacs/imac.shtml)
Nu skriver du ikke, hvad du kører nu, men jeg havde selv meget vrøvl med
os8.6DK på min iMac rev b. Mange af problemerne forsvandt, da jeg
opgraderede til 9.1 (større stabilitet, mulighed for at dræbe programmer
m.m.)

>Hvormange Ram kan en rev a. spise?
>Hvor sidder slotsene?

Officielt vistnok 384 mb ram fordelt på 256 mb i det øverste slot (det du
har haft fat i, vil jeg tro) og 128 i det nederste. Du kan læse mere om
hvordan her: http://www.theimac.com/ram_vram_steps.shtml

Og det (næsten) altid federe at få mere ram

Mvh Ben (som savner sin iMac)

Fra : N/A

Dato : 13-03-02 20:52

Fra : Michael Petersen

Dato : 13-03-02 20:52

> Fra: henrik@muenster.dk (Henrik Münster)
> Dato: Wed, 13 Mar 2002 11:55:36 +0100

> YES!

Okay, det ser ud til at I er nogenlunde enige om at det ikke giver noget
fabelagtigt resultat at installere OS 10.1, men siger rygterne noget om
hvornår 10.2 er tilgængeligt? (Hvis det er lige op over er det jo måske værd
at vente på, men hvis vi taler mange måneder så...)

Mvh, Michael Petersen