Gællesyge?
Fra : Peter Jensen

Dato : 11-03-02 22:00

Mine discus hiver meget efter vejret.
Jeg har masser af luft, og skifter ca. 30% vand hver søndag.
Jeg har prøvet mange forskellige slags medicin, men intet hjælper.
Har i nogle gode råd, vil jeg være dybt taknemmelig.
MVH.Peter Jensen.

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 11-03-02 23:21

Hej Peter,

Når du skriver "masser af luft" går jeg ud fra, at du har en decideret
luftpumpe kørende!? Har du der ud over en spandpumpe kørende? Har du testet
Nitrit-værdien? Har du checket din pH? Hvor stort er akvariet, og hvilke
fisk går iøvrigt i det?

Generelt er det en rigtig, rigtig god idé at undlade at bruge medicin
medmindre du er meget sikker på diagnosen. For meget medicin kan let gøre
mere skade end gavn.

Kom med en melding om forholdende jfr. ovenstående, så er det lettere at
forsøge sig med en korrekt diagnose.

Mvh. Kim Gam-Jensen

Fra : Peter Jensen

Dato : 13-03-02 20:11

Jeg har en dobbelt luftpumpe, et eheim spandfilter ca. 460 liter i timen,
akvariet er på 380 liter.
Jeg har udelukkende Discus i akvariet. Nitrit indholdet er så lavt at det
ikke giver udslag på test-strimmelen, PH=7,2.
MVH, Peter