mail.mac.com
Fra : BassBalls

Dato : 11-03-02 10:34

Er der andre end mig der har oplevet problemer med mail.mac.com over
weekenden (og stadig) , jeg kan ikke komme i kontakt med min inbox , men
sender uden problemer via smtp.mac.com

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 11-03-02 10:48

On 11/03/02 10:34, in article
bassballs-1C420E.10342411032002@news010.worldonline.dk, "BassBalls"
<bassballs@mac.com> wrote:

> Er der andre end mig der har oplevet problemer med mail.mac.com over
> weekenden (og stadig) , jeg kan ikke komme i kontakt med min inbox , men
> sender uden problemer via smtp.mac.com

Jeps!

Her er 'den' i C-Dur:

Dur ikke i løbet af søndagen
Dur søndag aften
Dur ikke mandag formiddag

--
mojn, Jesper

<icq:150160998>

Fra : Morten Reippuert

Dato : 11-03-02 11:19

In article <B8B23BDC.2989%jmfink@mac.com>,
Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Dur ikke i løbet af søndagen
> Dur søndag aften

"kom her børn, nu skal i sætte jer i en rund cirkel"

Fra : Mads Lindegård Hjort~

Dato : 11-03-02 13:50

Tjaaa... samme oplevelse...men mine mails er tilbage....eller det vil
sige nogen af dem...:-/

Fra : Morten Reippuert

Dato : 11-03-02 20:47

In article <madsh-B8A028.13500011032002@news010.worldonline.dk>,
Mads Lindegård Hjorth <madsh@ruc.dk> wrote:

> men mine mails er tilbage....eller det vil
> sige nogen af dem...:-/

nogen = 1

Fra : Morten Reippuert

Dato : 11-03-02 11:17

> [...]

> Er der andre end mig der har oplevet problemer med mail.mac.com over
> weekenden (og stadig) , jeg kan ikke komme i kontakt med min inbox , men

Min forbindelse suttede i går, så kan jeg ikke afgøre hvor længe det har
stået på, men jeg kan heller ikke logge ind med hverken imap eller pop3.

Fra : Zorilla

Dato : 11-03-02 11:43

"Morten Reippuert" <spam@reippuert.dk> wrote in message
> [...]
Det værste er næsten at da jeg lige kunne komme på igen søndag aften, da var
al min post slettet.

Peter

Fra : BassBalls

Dato : 11-03-02 12:13

In article <qS%i8.2645$RB.105797@news010.worldonline.dk>,
"Zorilla" <zorilla@mac.com> wrote:

> "Morten Reippuert" <spam@reippuert.dk> wrote in message

> Det værste er næsten at da jeg lige kunne komme på igen søndag aften, da var
> al min post slettet.

Så er mail.mac.com oppe at køre igen, og ja, alt mail er slettet øv...

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : BassBalls

Dato : 11-03-02 15:50

In article <bassballs-46CDBC.12132611032002@news010.worldonline.dk>,
BassBalls <bassballs@mac.com> wrote:

> Så er mail.mac.com oppe at køre igen, og ja, alt mail er slettet øv...

tjuhej så kom alt min gamle mail pludselig tilbage Hurra::

Venlig Hilsen
Anders Krøyer

Fra : Morten Reippuert

Dato : 12-03-02 07:00

BassBalls <bassballs@mac.com> wrote:

> tjuhej så kom alt min gamle mail pludselig tilbage Hurra::

Lucky bastard Jeg mistede et par ubesvarede mails, herunder to ret
vigtige og jeg har desværre ikke fået tilføjet afsenderne til min
adressebog.

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert

Dato : 12-03-02 09:37

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Lucky bastard Jeg mistede et par ubesvarede mails, herunder to ret
> vigtige og jeg har desværre ikke fået tilføjet afsenderne til min
> adressebog.

Holy cow, så fik Apple back-up'en af min konto online

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-03-02 11:20

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Holy cow, så fik Apple back-up'en af min konto online

Når nu I siger, at I har mistet jeres mail, som heldigvis ser ud til at
være kommet igen, er det så fordi I bruger IMAP og ikke har hentet mail
ned på jeres harddisk? Jeg troede da, at ens e-mail lå begge steder, men
det er måske ikke rigtigt.
Jeg bruger stadig POP3, men har læst om IMAP. Det lyder vældigt
smart. Det lader også til, at Apple opfordrer til, at man bruger det på
deres mail.mac.com. Jeg har bare ikke indtryk af, at det rigtigt har
vundet indpas. Jeg mener, at jeg engang spurgte firmaet, hvor jeg har
mit mail-hotel. De brød sig bestemt ikke om IMAP. Så skulle de jo have
alle folks e-mail liggende og fylde op.
Er det smart at bruge IMAP? Jeg gemmer alle mine e-mail, og jeg
er klar over, at man skal slette fra serveren efterhånden. Men fordelen
må være, at ens e-mail ligger på serveren, så man kan få adgang til dem
fra alle computere. Er det ikke rigtigt?
Jeg kan se, at Eudora kan bruge IMAP. Jeg kan jo eksperimentere
lidt med det på min Mac.com adresse. Bruges det i Windows-verdenen?
Ellers kan det jo være svært at forklare Internetudbydere om det.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-03-02 11:43

muenster@esenet.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> være kommet igen, er det så fordi I bruger IMAP og ikke har hentet mail
> ned på jeres harddisk? Jeg troede da, at ens e-mail lå begge steder, men

Jeg har erfaret at selvom Apple Mail bruger IMAP saa kopierer den det
ned alligevel. Det er fikst, fordi jeg saa kan bruge et andet program
til at laese selve indbakken med, men have folderne lokalt, når nu en
sjælden gang jeg har behov for at gå uden om APple Mail.

> vundet indpas. Jeg mener, at jeg engang spurgte firmaet, hvor jeg har
> mit mail-hotel. De brød sig bestemt ikke om IMAP. Så skulle de jo have
> alle folks e-mail liggende og fylde op.

Det er også rigtigt. Hvor meget har du betalt dit mailhotel? Det har
en hel del at sige.

> er klar over, at man skal slette fra serveren efterhånden. Men fordelen
> må være, at ens e-mail ligger på serveren, så man kan få adgang til dem
> fra alle computere. Er det ikke rigtigt?

Jo. IMAP er fikst hvis du har posten liggende et sted og bruger mange
computere. Mit Uniinstitut brugte metodikken til at lade folk bruge
deres egne maskiner eller servere, og saa have en dedikeret
postmaskine.

> Jeg kan se, at Eudora kan bruge IMAP. Jeg kan jo eksperimentere
> lidt med det på min Mac.com adresse. Bruges det i Windows-verdenen?
> Ellers kan det jo være svært at forklare Internetudbydere om det.

Jada. Selv Outlook varianterne skulle kunne.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 12-03-02 11:49

On 12/03/02 11:43, in article kklmcygj7u.fsf@mimer.null.dk, "Thorbjørn Ravn
Andersen" <ravn@mac.com> wrote:

> Jeg har erfaret at selvom Apple Mail bruger IMAP saa kopierer den det
> ned alligevel.

Er det ikke kun headers a la news den kopierer ned og strukturerer efter? Og
cacher ved læsning? Det er måske blot et spørgsmål om begreber, men
alligevel - brevet ligger vel principielt på serveren stadig? Hmm

Mvh. Poul

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-03-02 12:04

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> writes:

> Er det ikke kun headers a la news den kopierer ned og strukturerer efter? Og
> cacher ved læsning? Det er måske blot et spørgsmål om begreber, men
> alligevel - brevet ligger vel principielt på serveren stadig? Hmm

Nej. Brevet forbliver paa serveren markeret som laest, men Apple Mail
kopierer det ned. Dette er ikke noget generelt for IMAP-klienter, men
er rart her, da det tillader at man kan vaere offline naar man faktisk
laeser sin post.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 12-03-02 13:37

Poul Skovmand Thingholm <skovmand@mac.com> wrote:

> Er det ikke kun headers a la news den kopierer ned og strukturerer efter? Og
> cacher ved læsning? Det er måske blot et spørgsmål om begreber, men
> alligevel - brevet ligger vel principielt på serveren stadig? Hmm

både og, man kan vælge mellem almindelig cacheing og egentlig
syncronisering (afhængig af klienten)

Caching forgår cirka som du beskriver.

Syncronisering forgår ved at al e-mail inkl. bodytext og vedhæftninger
downloades. Man kan fortage ændringer mens man er offline og disse
skrives når man går online.

I mail.app kan man vælge mellem de to løsninger.

Det fungerer faktisk glimrende.

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-03-02 12:50

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Det er også rigtigt. Hvor meget har du betalt dit mailhotel? Det har
> en hel del at sige.

Jeg tror det er kr. 60,- om måneden. Er det for lidt?
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-03-02 13:37

> Jeg tror det er kr. 60,- om måneden. Er det for lidt?

Jeg synes det er dyrt for saadant et sted, hvor de ikke vil tillade at du har ting i din inbox.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert

Dato : 12-03-02 13:38

Henrik Münster <muenster@esenet.dk> wrote:

> Jeg tror det er kr. 60,- om måneden. Er det for lidt?

Til den pris burde du kunne få imap. for 59kr årligt har jeg:

Mailhotel med tre pop3 konti, ubegrænset mængde serverplads og email
alias'er

Mit domaine navn i DNS (har sat port 80 til at pege på min mac.com
hjemmeside)

Desværre har jeg ikke IMAP adgang, men jeg har til gængæld en god web
frontend til alle konti.

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-03-02 22:39

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Til den pris burde du kunne få imap. for 59kr årligt har jeg:
>
> Mailhotel med tre pop3 konti, ubegrænset mængde serverplads og email
> alias'er

Det var ellers billigt. Mit firma var enormt billigt, da jeg fik det,
men priserne ændrer sig med tiden. De har ændret deres pakker lidt fra
tid til anden, men mon ikke jeg har:

WebPakke1 - 60 kr. / måned
30 Mb, 30 e-mails, CGI, PHP, statistik, webmail, online mailstyring, Fri
Trafik, MobilBesked telefonsupport

Det jeg godt kunne lide ved mit firma er, at jeg helt frit kan styre
e-mail indenfor mit domæne. Jeg kan lave konti og aliasser, som jeg vil
indenfor de 30. Jeg har f.eks. lavet alias til min søster og min far,
der sender videre til deres arbejde. Og alt hvad der ender på
"@muenster.dk" får jeg, uanset navnet før @. Det er rart, for det er
ikke alle der kan huske, at min kone hedder Anna-Marie og ikke Annemarie
eller sådan noget.
Er det efterhånden almindeligt at have de mail-funktioner? At
man får alt indenfor domænet? At man kan lave aliasser til andre osv.?
Mit første mail-hotel, der i øvrigt lukkede lige efter at have fået et
års abonnement fra mig, krævede, at jeg ringede ind for at oprette en ny
konto. Og den kostede kr. 100,- om året. Det var lidt bøvlet.

> Mit domaine navn i DNS (har sat port 80 til at pege på min mac.com
> hjemmeside)

Det er ellers smart. Dit domænenavnt bliver endda stående oppe foroven.

> Desværre har jeg ikke IMAP adgang, men jeg har til gængæld en god web
> frontend til alle konti.

Det er vel ligesom min udbyder. Det kan da være meget rart med webmail.
Men IMAP lyder nu også smart.
Nu begynder det her desværre at blive langt: Min udbyder har en
WebForward/DNS pakke til viderestilling af ens domæne til en anden
hjemmeside. Desuden får man en "stjernealias mail konto, så man får
videresendt alt hvad der sendes til ens domæne.
Jeg kunne få sådan en, og så sende alt til mac.com og bruge den
som IMAP konto. Men er den stabil nok?
Jeg kommer lige i tanker om, at jeg jo har Internetforbindelse
hos Esenet (Esbjerg). Det leveres jo af TDC, så jeg har faktisk en
e-mailkonto hos Opasia. Den har jo webmail, og så vidt jeg kan se på
hjemmesiden, vil de gerne have, man bruger IMAP. Mon ikke det ville være
det smarteste at bruge den som primær konto? Så kunne jeg sende alt til
den. Trods alt er TDC jo et stort firma med en hær af teknikere, der kan
rykke ud, hvis noget går galt. Det kniber lidt mere for et lille
kælder-web-hotel.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-03-02 22:59

muenster@esenet.dk (Henrik Münster) writes:

> Er det efterhånden almindeligt at have de mail-funktioner? At
> man får alt indenfor domænet? At man kan lave aliasser til andre osv.?

Afhaenger af din udbyders faciliteter. Jeg har alle disse faciliteter
plus en shell-prompt hos min udbyder, men jeg betaler ogsaa ekstra for
at faa komplet adgang. I dag, kan man med fuld rimelighed have sin
egen maskine koerende til formaalet med ADSL. Din OS X maskine har
mulighed for nogen saerdeles avancerede mailfaciliteter, hvis det er
interessant.

> Det er ellers smart. Dit domænenavnt bliver endda stående oppe foroven.

Det afhaenger af webserverens konfiguration.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-03-02 23:27

> [...]

> egen maskine koerende til formaalet med ADSL. Din OS X maskine har
> mulighed for nogen saerdeles avancerede mailfaciliteter, hvis det er

Når jeg får en OS X maskine, bliver den nok bærbar. Hvis den gamle iMac
får OS X, bliver den nok ikke sat til at køre i døgndrift. Det larmer
den for meget til. Det vil nok også være at skyde spurve med kanoner at
have min egen mail-server.
Findes der et godt og relativt billigt sted at have IMAP? Først
skriver I som am alle bruger det, og det er for dårligt, at jeg ikke har
det. Nu er der ikke nogen, der kender noget til det. Er det overhovedet
smart? Jeg forestillede mig noget med, at både den bærbare og den
stationære computer modtog de samme e-mail, så jeg slap for at
synkronisere mellem dem. Og nogle gange besøger jeg mine forældre, og så
kunne jeg bruge min mors computer til at se mine e-mail.

> Det afhaenger af webserverens konfiguration.

Det er vist fem år siden, jeg læste om den slags. Dengang var det ret
avanceret.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-03-02 23:37

> [...]

> synkronisere mellem dem. Og nogle gange besøger jeg mine forældre, og så
> kunne jeg bruge min mors computer til at se mine e-mail.

mac.com?

Jeg aner det ikke. Spoerg i udbydergruppen - de ved det vel nok. Jeg
vil ikke anbefale min udbyder - de opfylder behov for mig som jeg ikke
tror du har.

> Det er vist fem år siden, jeg læste om den slags. Dengang var det ret
> avanceret.

Brugeren kan ikke saette det. Som foelge deraf er det
systemadministratoropgaver, og derved automatisk med en vis
helgenglans.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 13-03-02 09:09

> [...]

> synkronisere mellem dem. Og nogle gange besøger jeg mine forældre, og så
> kunne jeg bruge min mors computer til at se mine e-mail.

Det er smart. Jeg bruger det ikke selv, fordi jeg stadig hænger på den
gamle DADLNET-opkopling derhjemme. Men mange her på stedet, som har
investeret i en ADSL e.l. bruger det og vil ikke skifte tilbage.

--
"Gott sei dank; er war immer aldeles kaput"
- Per E. Hanstholm

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-03-02 10:05

Christian Winther Bech <bechd@mac.com> wrote:

> Det er smart. Jeg bruger det ikke selv, fordi jeg stadig hænger på den
> gamle DADLNET-opkopling derhjemme. Men mange her på stedet, som har
> investeret i en ADSL e.l. bruger det og vil ikke skifte tilbage.

Understøtter Dadlnet da IMAP? Der har jeg jo også en konto. Den hører jo
sadan set under UNI2.
Nå ja, hvorfor undersøger jeg det ikke selv?.... Det har jeg
gjort nu. Det ser minsandten ud til at virke fint. Og UNI2 har endda
mulighed for webmail. Jeg troede, at jeg ikke havde nogen IMAP-mulighed,
og så har jeg to: Mac.com og UNI2.
Nu er jeg helt forvirret. Hvad skal jeg vælge? Er det ikke
fjollet at sende e-mail frem og tilbage over atlanten ved at bruge
mac.com. Er UNI2 ikke bedre? Det skulle jo være et professionelt drevet
firma, så man må formode, at nedetiden er ret minimal.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 13-03-02 12:46

> Understøtter Dadlnet da IMAP? Der har jeg jo også en konto. Den hører jo
> sadan set under UNI2.
> Nå ja, hvorfor undersøger jeg det ikke selv?....

Go' ide. Jeg aner det nemlig ikke, da jeg ikke selv bruger det. Når jeg
siger folk her på stedet er det dataloger, der primært benytter deres
daimi.au.dk-adresse.

> [...]
> mac.com. Er UNI2 ikke bedre? Det skulle jo være et professionelt drevet
> firma, så man må formode, at nedetiden er ret minimal.

Uni2 er meget veldrevet. Hvis man kigger i deres interne nyhedsgrupper,
er det meget få fejl, der bliver rapporteret og jeg har endnu ikke
oplevet nedetid uden at de netop efterfølgende har oplyst om det. Det
eneste problem er, at de ikke mener at ADSL er fremtiden, når vi har så
fremragende teknologier som 56K-modem og ISDN.

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-03-02 22:34

> Go' ide. Jeg aner det nemlig ikke, da jeg ikke selv bruger det. Når jeg
> siger folk her på stedet er det dataloger, der primært benytter deres
> daimi.au.dk-adresse.

Som sagt fandt jeg ud af, at UNI2 understøtter IMAP. Nu leger jeg lidt
med det, og det er meget smart. Der er det lidt specielle ved UNI2, at
man har en "Inbox". Alle andre postbokse og mapper man laver, skal ligge
inde i denne og kommer altså et niveau længere ned. Hos f.eks. mac.com
kan man lægge andre mapper på samme niveau som "Inbox", og det synes jeg
er mere logisk.
Der er det sjove ved IMAP, at en mappe både kan indeholde e-mail
og undermapper eller postbokse. Det er ligesom en mappe på harddisken. I
Eudora er jeg ellers vant til, at en mappe ikke kan indeholde e-mail,
men kun undermapper eller postbokse, og en postboks kun kan indeholde
e-mail. Men hvis man laver sådan en blandet mappe/postboks, så kan
Eudora ikke finde ud af at sende e-mail til den vha. et filter.

> [...]
> eneste problem er, at de ikke mener at ADSL er fremtiden, når vi har så
> fremragende teknologier som 56K-modem og ISDN.

Jeg prøver at lade al min e-mail gå til dem og så benytte IMAP. Jeg har
nemlig lige fundet ud af, at de også har webmail, og så er det jo
pludseligt ganske praktisk med IMAP. Det er mit indtryk, at webmail til
mac.com er noget simpelt noget lavet af ivrige amatører, som Apple ikke
understøtter.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Christian Bech

Dato : 16-03-02 18:06

> Jeg prøver at lade al min e-mail gå til dem og så benytte IMAP. Jeg har
> nemlig lige fundet ud af, at de også har webmail, og så er det jo
> pludseligt ganske praktisk med IMAP.

Er det hos DADLNET, at der er mulighed for webmail eller er det hos
Uni2? Det kunne måske være meget praktisk indimellem.

> Det er mit indtryk, at webmail til
> mac.com er noget simpelt noget lavet af ivrige amatører, som Apple ikke
> understøtter.

Hvilket egentlig er lidt irriterende. Det burde da være oplagt for Apple
at lave et webinterface til mail.mac.com, så de også fik
reklamemuligheden.

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-03-02 22:36

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Er det hos DADLNET, at der er mulighed for webmail eller er det hos
> Uni2? Det kunne måske være meget praktisk indimellem.

Dadlnet køber jo Internetforbindelse og alt det andet hos UNI2. Så det
hele ligger hos UNI2. Du skal bare åbne en browser og skrive:
"webmail.uni2.dk" (eller "www.webmail.uni2.dk"). Så åbner log-in vinduet
sig, og du indtaster dit medlemsnummer til DADL og din adgangskode. Det
er de samme, som dit e-mail-program bruger. Det fungerer bare godt, og
man skal ikke melde sig til specielt. Prøv det, prøv det!
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 18-03-02 15:37

> [...]
> er de samme, som dit e-mail-program bruger. Det fungerer bare godt, og
> man skal ikke melde sig til specielt. Prøv det, prøv det!

Jeps, så har jeg set den. Det er faktisk den samme webmail, som vi
bruger på daimi.au.dk, så den fungerer glimrende - bortset fra, at der
ikke er en "sent"-mappe. Til gengæld er bounce-funktionen morsom.

Fra : Henrik Münster

Dato : 18-03-02 22:29

> [...]

> bruger på daimi.au.dk, så den fungerer glimrende - bortset fra, at der
> ikke er en "sent"-mappe. Til gengæld er bounce-funktionen morsom.

Der er da en "sent-mail" mappe i min, og den blev automatisk oprettet.
Men hvad er bounce-funktionen? Er det, når man sætter to e-mail-adresser
til at sende auto-reply til hinanden for at se, hvor hurtigt det kan gå.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 19-03-02 12:19

> Der er da en "sent-mail" mappe i min, og den blev automatisk oprettet.

Sjovt. Det har vi ikke, selv om vi også bruger IMP 2.2.6.

> Men hvad er bounce-funktionen? Er det, når man sætter to e-mail-adresser
> til at sende auto-reply til hinanden for at se, hvor hurtigt det kan gå.

Dog ikke. Det er til når du modtager post fra en træls tidligere kollega
eller lignende. Så trykker du bounce og afsenderen vil så få en besked
tilbage om, at mailen ikke kunne leveres - herefter vil knallerten tro,
at din adresse ikke længere eksisterer og så holde op med at genere dig.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 19-03-02 12:31

> [...]

> tilbage om, at mailen ikke kunne leveres - herefter vil knallerten tro,
> at din adresse ikke længere eksisterer og så holde op med at genere dig.

Det er også ganske anvendeligt, når man begynder at modtage stribevis af
emails fra Bo Warming, efter man diskret i en nyhedsgruppe har fortalt
en fustreret newbie, at det sjældent kan svare sig at diskutere med
denne.

<icq:131382336>

Fra : Christian Winther Be~

Dato : 19-03-02 15:41

> [...]

> emails fra Bo Warming, efter man diskret i en nyhedsgruppe har fortalt
> en fustreret newbie, at det sjældent kan svare sig at diskutere med

Den eneste gang jeg har korresponderet med Bo Warming svarede han ellers
pænt i gruppen - til gengæld var det stort set uforståeligt, men det
inkluderede noget med bold, ej mand.

Fra : Storm

Dato : 25-03-02 17:19

> Der er da en "sent-mail" mappe i min, og den blev automatisk oprettet.

Ja, jeg har også både ind og ud, kalender, møder og arkiv-mapper - alt
hvad der har været sendt, kan man vist sige.
Men jeg mangler adressebogen. Det er irriterende.
Er det bare ikke muligt at have med?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-02 00:08

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Ja, jeg har også både ind og ud, kalender, møder og arkiv-mapper - alt
> hvad der har været sendt, kan man vist sige. Men jeg mangler adressebogen.
> Det er irriterende. Er det bare ikke muligt at have med?

Hvor har du det henne? Vi talte om IMP, der er en IMAP-server med
webmail. Den bruges af UNI2, som vi åbenbart er et par stykker der
bruger gennem Lægeforeningen.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Storm

Dato : 26-03-02 00:23

> Hvor har du det henne? Vi talte om IMP, der er en IMAP-server med
> webmail. Den bruges af UNI2, som vi åbenbart er et par stykker der
> bruger gennem Lægeforeningen.

Ja, det fulgte jeg nemlig med i over skulderen
Men det er muligt, at jeg afslører at jeg intet har forstået når jeg
siger at jeg har webmail via UNI2 men at det intet har med IMAP at gøre.

Men jeg kan ikke finde min adressebog. Kan du godt bruge din via
webmail?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-02 10:03

On Tue, 26 Mar 2002 00:23:22 +0100, Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Ja, det fulgte jeg nemlig med i over skulderen
> Men det er muligt, at jeg afslører at jeg intet har forstået når jeg
> siger at jeg har webmail via UNI2 men at det intet har med IMAP at gøre.

Du kan jo lave flere mapper i UNI2's webmail og gemme e-mail i dem. Den
gammeldags POP3 e-mail tillader kun, at et e-mailprogram hjemme på ens
computer ser in-boksen. Bruger man derimod IMAP, kan man se alle de
mapper, der er i webmail. Omvendt kan man lave mapper hjemme på
computeren, og de dukker så op i webmail. Man har altså to kopier af
mapper og e-mail: En på webmail og en på computeren derhjemme.
   Den store fordel er, at man kan få fat i sin e-mail fra flere
computere incl. de gamle e-mail der er gemt væk i mapper. At UNI2 så
også har en glimrende webmail er blot en ekstra fordel.

> Men jeg kan ikke finde min adressebog. Kan du godt bruge din via
> webmail?

Ja. Altså det er jo ikke den, man selv har på sin computer. Den ligger
ved ens webmail, og man skal selv taste data ind.
   Det ser ud til, at UNI2 ændrede deres webmail så sent som i går.
De har sikkert opgraderet til en ny udgave af software. Jeg er derfor
ikke så meget inde i det. Der er en adressebog i nederste højre hjørne
af skærmen. Den virker umiddelbart ikke helt logisk bygget op. Man skal
søge på navnet enten på nettet eller i "My addressbook". Sidstnævnte er
stedet, hvor man selv skrive navne og adresser ind. Søger man i den,
dukker navnene op. Man sætter så kryds ud for den, man vil skrive til og
klikke på "Send meddelelse".
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 26-03-02 21:02

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Ja, det fulgte jeg nemlig med i over skulderen
> Men det er muligt, at jeg afslører at jeg intet har forstået når jeg
> siger at jeg har webmail via UNI2 men at det intet har med IMAP at gøre.

Det er alligevel muligvis IMAP. HVis den fungerer på samme måde som på
webmail.daimi.au.dk, så vil beskederne forsvinde, hvis du henter dem med
en POP3-klient og du vel at mærke har sat den til at slette fra
serveren.

Hvis du skal bruge en adressebog via webmail, bliver du sikkert nødt til
at definere den først. Den kan ikke hente oplysningerne andetsteds.

--
Christian

Fra : Storm

Dato : 26-03-02 21:47

> [...]
> webmail.daimi.au.dk, så vil beskederne forsvinde, hvis du henter dem med
> en POP3-klient og du vel at mærke har sat den til at slette fra

Hmmmm. Så er det måske slet ikke webmail. Men det er mail via web
Jeg henter dem da ikke via en POP3-klient eller for den sags skyld DHCP.

Fald nu ikke død om, hvis jeg roder i begreberne.

> Hvis du skal bruge en adressebog via webmail, bliver du sikkert nødt til
> at definere den først. Den kan ikke hente oplysningerne andetsteds.

Jeg kan slet ikke se at jeg har mulighed for at oprette eller definere
den nogle steder. Men jeg har alle undermapper og mødeaftaler som er
oprettet under Lotus Notes, som er mit mailprogram.
Et andet problem er, at jeg kun kan se den sidste skærmportion og den
første skærmportion af mails. Jeg kan ikke bladre f.eks. 30 mails bagud.
Så må jeg rydde op og flytte over i undermapper.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Henrik Münster

Dato : 27-03-02 00:15

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Hmmmm. Så er det måske slet ikke webmail. Men det er mail via web
> Jeg henter dem da ikke via en POP3-klient eller for den sags skyld DHCP.

Webmail er en kort betegnelse for mail via en hjemmeside og altså via
web. Gammeldags e-mail henter man med sit e-mailprogram fra en server,
og man er nødt til at bruge sit program med adgangskode etc. der normalt
er installeret på ens egen computer. Man kan vælge at lade sine mails
blive liggende på serveren som en slags back-up i kortere eller længere
tid, men standarden er at lade programmet slette dem med det samme. På
sin hjemmecomputer kan man så oprette flere mapper og gemme e-mail i de
relevante mapper. Det er POP3 protokollen, man bruger til det.
En mere avanceret form er IMAP. Med POP3 kan man kun se én mappe
på serveren med sit e-mailprogram (ind-boksen). Med IMAP kan man derimod
oprette mange mapper og gemme e-mail i relevante mapper i længere tid.
Man kan vælge at hente hele e-mail eller kun overskrifter til sin
hjemme-computer, mens e-mails altid ligger på serveren. Man kan så
slette dem efter nogen tid, når man ikke gider gemme dem, eller hvis der
ikke er plads på serveren. Man kan altså lave en avanceret mappestruktur
ligesom under POP3. Forskellen er, at med IMAP ligger mapperne også på
serveren. Man har altså adgang til de samme mapper og det samme arkiv af
ældre e-mail fra en anden computer. Bare den har et kompatibelt
e-mailprogram, og man kender adgangskoden. På den måde kan man have
adgang til det samme via både sin stationære og sin bærbare computer.
Webmail kender du. Normalt kan man oprette flere mapper. Der er
dog steder, hvor man kun har en postboks, men det er normalt ikke de
steder, hvor man gør noget ud af webmail. Klassisk webmail skal man
bruge med en browser. Man kan ikke bruge et e-mailprogram på en
computer. Da det ofte er langsomt og tungt, er det ikke godt til seriøst
brug af e-mail, hvor man har adressebøger, filtre og et lager af e-mail
fra de senere år at referere til.
Der er så sket det de senest år, at klassisk e-mail og webmail
er smeltet sammen. Det har jo været et godt salgsargument, hvis man
kunne reklamere med, at man kan læse sin e-mail fra alle computere. Det
kan man jo med webmail.
En løsning som Uni2's med en kombination af IMAP og en meget
hurtigt responderende webmail er jo ideel. Jeg ser ofte efter e-mail fra
mit arbejde nu. Og jeg behøver ikke nøjes med at læse det. Jeg kan
organisere det i relevante mapper. Når jeg så kommer hjem til min iMac,
vil Eudora synkronisere med IMAP-serveren, så e-mailene også bliver
hentet ned på computeren.

> [...]
> første skærmportion af mails. Jeg kan ikke bladre f.eks. 30 mails bagud.
> Så må jeg rydde op og flytte over i undermapper.

Taler vi om <webmail.uni2.dk>? Nede i højre hjørne står der
"Adressekartotek". Hvis du ikke kan komme tilbage derfra, skal du bare
klikke på "Mail". Øverst til venstre kan du prøve at klikke på
"Indstillinger". Kig lidt på dem og tilpas din webmail til din smag. Der
er spørgsmålstegn rundt om i programmet, du kan klikker på for at få
hjælp. Leg lidt med det og prøv dig frem. Det har jeg gjort. Ellers må
du gerne skrive igen, men lige nu er mine øjne ved at falde i.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Storm

Dato : 28-03-02 23:05

[Klippet megen god information - en hel doktorafhandling (undskyld,
_den_ er nok slidt]

> [...]
> organisere det i relevante mapper. Når jeg så kommer hjem til min iMac,
> vil Eudora synkronisere med IMAP-serveren, så e-mailene også bliver

Ja, det er nok den kombination jeg ikke har. Jeg har ikke noget liggende
på min computer. Ikke engang de mails jeg har hentet, læst og lagt i
gemmemapper. Og lige nu er min arbejds-mail-server åbenbart til
påskerengøring, så jeg kan ikke komme på.

> [...]
> hjælp. Leg lidt med det og prøv dig frem. Det har jeg gjort. Ellers må
> du gerne skrive igen, men lige nu er mine øjne ved at falde i.

Jeg kan som sagt ikke komme til at lege lige nu overhovedet.
Men det har jeg jo gjort og der er altså ingen Adressekartotek.
Men når jeg kan komme på og tjekket om den fungerer alene som
webmail.uni2.dk, kommer jeg på banen igen, i en _ny_ tråd tror jeg.
Din løsning lyder smarterer end min.

Tak for forklaringsindsatsen. Du har da også også lært noget på kort tid
om emnet

Anyway - kommer du forbi må du gerne låne min nye titanium (look-alike?)
cykelpumpe, hvis du skulle få brug for det - den er næsten lydløs

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-03-02 23:42

> [...]

> den. Trods alt er TDC jo et stort firma med en hær af teknikere, der kan
> rykke ud, hvis noget går galt. Det kniber lidt mere for et lille

Der løb jeg vist med en halv vind. Det lader alligevel ikke til, at TDC
eller Opasia understøtter IMAP. Jeg misforstod deres bemærkning om, at
man skulle lade e-mail blive liggende på serveren og man kunne oprette
flere mailbokse.
Så hvad med mac.com: Hvis man henter alle sine e-mail, så er det
vel sikkert nok. Og man kan da vist også bruge mac.com som webmail,
ikke? Kan man så også bruge alle sine mailbokse?
Andre har versionitis. Jeg elsker sådan noget nyt legetøj. Det
fungerer jo meget godt, som det er. Men måske betaler jeg for meget. Nu
har jeg jo fået kabel-Internet, og der medfølger jo e-mail og alt
muligt. Jeg skulle måske bare mit web-hotel til at videresende. Det
koster kr. 16,- plus moms om måneden. Men det er vel også for dyrt.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 13-03-02 05:12

> [...]
> tid til anden, men mon ikke jeg har:
>
> WebPakke1 - 60 kr. / måned
> 30 Mb, 30 e-mails, CGI, PHP, statistik, webmail, online mailstyring, Fri

ok, du har også webhotel men jeg synes stadig det er stadig dyrt.

Med mindre man skal lave subdomainer, kan de fleste private nøjes med
den løsninge jeg har valg mht. til at bruge min itools webserver + et
domaine navn. De 20MB på idisken rækker langt og man kan bruge iphoto og
homepage til hurtigt at lægge eks. billeder og film online.

Ellers kan du jo kigge på <http://www.buydomains.dk>'s løsninger og ikke
mindst priser, desværre kan man kun oprette subdomainer, hvis man vælger
en NT server, men det skulle snart også blive muligt på deres cobalt
server. Selve onlie adminstrationen er både nem og hurtig.
Jeg har god erfaring med deres oppetid. Kun to gange har jeg oplevet at
mit mail hotel var nede, anden gang var varslet én måned i forvejen og
skyldtes et serverskift.

> [...]
> Er det efterhånden almindeligt at have de mail-funktioner? At
> man får alt indenfor domænet? At man kan lave aliasser til andre osv.?

ja, alias og forward funktionen er vist standart hos de fleste
udbydere,. Min udbyder har ingen begrænsnnger på antallet af adresser
eller boksens størrelse (den ene af mine er pt på +200MB), hvis man har
et rigtigt mail hotel.
Et mail hotel koster 15kr/md inkl. domaine registrering og DNS, men med
såvidt jeg kan se har de ingen IMAP - det kan man kan jo spøge om de kan
levere for en beskeden merpris.

> Mit første mail-hotel, der i øvrigt lukkede lige efter at have fået et
> års abonnement fra mig, krævede, at jeg ringede ind for at oprette en ny
> konto. Og den kostede kr. 100,- om året. Det var lidt bøvlet.

det lyder lige så sjovt som din PB5300

> Det er ellers smart. Dit domænenavnt bliver endda stående oppe foroven.

Jeg har ikke megen gavn af det, men det er lettere at have med at gøre
end end at skrive homepage.mac.com/reippuert hver gang. Når jeg har
fundet et andet sted at bo og fået en ADSL forbindelse installeret, har
jeg tænkt mig at køre egen server (det er sjovere) på en afhentnings mac
ellere en PC.
Tanken er at hele familien skal have hvert deres subdomaine og mailhotel
på serveren. Desuden leger jeg med en ide, om at lave en lille familie
album server, hvortil alle i familien kan uploade billeder - både min
far, søster og svoger er ivrige fortografer. Desuden er min far der lige
er gået på pension, gået i gang med at digitalisere alle de film (+1000)
har har taget gennem et helt liv, 2/5 dele af dem er aldrig kommet
længere end negativ stadiet og andre 2/5 dele, er kun lavet til dias.
Til distribution osv. er internettet ideelt, når man bor spredt over
hele landet og sjældent er samles.

> Det er vel ligesom min udbyder. Det kan da være meget rart med webmail.
> Men IMAP lyder nu også smart.

Jeg synes at IMAP er genialt, fordi man kan bruge sammme konto
problemfrit på flere maskiner.

> [...]
> videresendt alt hvad der sendes til ens domæne.
> Jeg kunne få sådan en, og så sende alt til mac.com og bruge den

Det er ganske stabilt. Problemet er at Apples IMAP konti kun kan rumme
5MB, og så forsvinder en del af fidusen.

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-03-02 22:19

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Til den pris burde du kunne få imap. for 59kr årligt har jeg:
> Mailhotel med tre pop3 konti, ubegrænset mængde serverplads og email
> alias'er

Som sagt er det godt nok billigt. Jeg ved om det er upassende at nævne
firmanavne her. Der er i hvert fald ikke nogen, der gør det. Evt. kan du
jo sende mig en mail, men hvor får du det så billigt? Er det hos
<http://www.buydomains.dk>, som du anbefalede mig at se på? Så vidt jeg
kan se, er deres pris noget med kr. 15,- om måneden for en løsning som
din. Men deres priser er lidt svære at finde, synes jeg.
Min udbyder tilbyder WebForward/DNS pakke til 16.- kr./måned med
viderestilling af domæne og al e-mail til ens domæne videresendes uanset
navn før @. Det kalder de stjerne-alias. Det kunne jeg sådan set godt
bruge, men et par familiemedlemmer har også adresse
MailPakke - 16 kr. / måned
10 e-mails på eget domæne

> [...]
> Et mail hotel koster 15kr/md inkl. domaine registrering og DNS, men med
> såvidt jeg kan se har de ingen IMAP - det kan man kan jo spøge om de kan

Er det ikke bøvlet med så stor en postboks, hvis man ikke har IMAP, hvor
man kan fordele posten i relevante bokse? Det hele må jo ligge i den
samme boks.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 16-03-02 06:56

> Som sagt er det godt nok billigt. Jeg ved om det er upassende at nævne
> firmanavne her. Der er i hvert fald ikke nogen, der gør det.

Jeg tror ikke at det kan genere nogen, der er ikke ligefrem tale om at
jeg reklamerer. Vi er vant til at nævne både priser og forhandlere her i
gruppen. Jeg fandt eks. frem til buydomains, da jeg skulle købe mit
domaine navn, her i gruppen.

> Evt. kan du jo sende mig en mail, men hvor får du det så billigt? Er det
> hos <http://www.buydomains.dk>, som du anbefalede mig at se på?

Ja.

> Så vidt jeg kan se, er deres pris noget med kr. 15,- om måneden for en
> løsning som din. Men deres priser er lidt svære at finde, synes jeg.

Til 15kr md. får man mere end jeg, idet der er tale om et helt mailhotel
med ubegrænset mængde konti. Jeg har kun tre konti. Den løsning jeg har,
er sådan set kun en domaene registrering, så det er derfor du ikke har
kunnet finde den under mailhotellerne.

> [...]
> navn før @. Det kalder de stjerne-alias. Det kunne jeg sådan set godt
> bruge, men et par familiemedlemmer har også adresse

Har de ikke en kombination uden webhotelet? Det lader jo ikke til at i
længere bruger brevkassen på domainet - ellers kan den lægges på din
itools adresse

15kr/md løsningen hos eks. buydomains tilbyder alle de features du
nævner. Aliaset fungerer således, at hvis eks. proeve@munster.dk ikke
findes, vil posten videresendes til eks. henrik@munster.dk (forudsata t
aliaset er indstillet til kontoen "henrik").
Post til anne-marie@munster.dk (rent gæt) vil ikke videresendes, idet
det er din kones konto, dvs. resten af familien kan sagtens bibeholde
deres post adresser på domainet. De vil desuden også få glæde af www
tilgangen.

> Er det ikke bøvlet med så stor en postboks, hvis man ikke har IMAP, hvor
> man kan fordele posten i relevante bokse? Det hele må jo ligge i den
> samme boks.

Nej - Jeg kan jo bare sortere den i mapper lokalt i min pop3 klient.
Fordelen er at jeg ikke behøver at slette mail på serveren når jeg
henter post, dvs at jeg altid kan tilgå min post fra andre mailklieneter
samt www. Desuden kan jeg modtage store filer pr. e-mail. IMAP er
selvfølgelig smartere. Via www interfjæset kan jeg iøvrigt godt oprette
mapper.

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-03-02 11:17

On Sat, 16 Mar 2002 06:55:59 +0100, spam@reippuert.dk (Morten Reippuert)
wrote:

> Har de ikke en kombination uden webhotelet? Det lader jo ikke til at i
> længere bruger brevkassen på domainet - ellers kan den lægges på din
> itools adresse

Undskyld, men jeg havde vist ikke fået finpudset indlægget, før det røg
afsted. Min udbyder, og det er dht.dk, som jeg i øvrigt er ganske
tilfreds med, har en webforward/DNS-pakke, der som din henviser til en
anden hjemmeside og sender al mail til domænet videre. Det er et
stjernealias (*@domæne.dk), og det er faktisk fint nok til mit eget
brug. Jeg har bare givet min lillesøster og min far et alias, som sender
videre til deres arbejde, og min mor har en postboks på domænet.
   Min lillesøster og min far bruger nok ikke rigtigt deres
adresser, men min mor gør jo. Så har DHT en mailpakke også til kr. 16,-
om måneden. Det er den, jeg ikke fik skrevet ordentligt ud. Den kunne
jeg jo tage, og så ville jeg trods alt spare en del. Som du skriver,
bruger jeg ikke hjemmesiden mere, og iTools er jo smart til lige at lave
nogle fotoalbum og den slags. Men når jeg nu har domænet, ville det jo
være smart, hvis jeg kunnne bruge mit domænenavn. Jeg har altså brug
både et lille mailhotel og "webforward" eller hvad det hedder.

> [...]
> findes, vil posten videresendes til eks. henrik@munster.dk (forudsata t
> aliaset er indstillet til kontoen "henrik").

Det er godt nok billigt. Jeg betaler jo fire gange så meget. Er der ikke
nogen hage ved det? Firmaet er ikke ejet af en eller anden suspekt
organisation eller sådan noget? Eller endnu værre: Bruger de produkter
fra Microsoft? Jeg har altid været godt tilfreds med DHT, men man skal
jo heller ikke betale overpris for en vare bare for at være flink.

> Post til anne-marie@munster.dk (rent gæt) vil ikke videresendes, idet
> det er din kones konto, dvs. resten af familien kan sagtens bibeholde
> deres post adresser på domainet.

Anna-Marie! I sin barn- og ungdom blev hun altid kaldt Rie eller Marie.
Da hun blev ansat i Svendborg engang, kaldte de henne Anne, men det
reagerede hun jo ikke på. Så sygeplejersken stod og brølede som en gal
ned ad gangen, mens Anna-Marie bare gik videre. Selv kalder jeg hende
Fnullergøj.

> De vil desuden også få glæde af www tilgangen.

Hvordan mener du? Det er jo ikke en ISP.

> [...]
> samt www. Desuden kan jeg modtage store filer pr. e-mail. IMAP er
> selvfølgelig smartere. Via www interfjæset kan jeg iøvrigt godt oprette

POP3 kan jo kun se In-boksen. Du kan vel ikke se andre mapper hjemmefra,
hvis du opretter dem i webmail.Hvis du så vil se din post fra en anden
computer, vil den så ikke forsøge at hente de mange tusinde e-mail?
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert

Dato : 16-03-02 12:36

> [...]

> være smart, hvis jeg kunnne bruge mit domænenavn. Jeg har altså brug
> både et lille mailhotel og "webforward" eller hvad det hedder.

Det din udbyder kalder "webforward" er blot en DNS A-record som du selv
kan kontrolere på port 80, det er det jeg benytter mig af. Jeg selv kan
bestemme hvilken internet adresse mit domaine navn skal pege på, og
ændre det så ofte jeg vil uden at det koster ekstra. Eks. har jeg sat
reippuert.dk:80 (port 80) til at pege på min iTools webside.

Det er mit indtryk at de fleste som tilbyder webhotel også tilbyder DNS
registrering. Ellers gør min udbyder i al fald. Du skal gå efter et en
pakke med DNS registrering og et mailhotel.

Minimums kravene:
-----------------
· DNS Record (selve registreringen af dit domaine navn)
· DNS A-Record administration af port 80 (så du kan lade munster.dk:80
pege på din iTools webserver)
· POP3 adgang (siger sig selv)
· Mail forwarding (til familien som får videresendt post fra munster.dk)
· Nobody alias (så du får tilsendt al øvrig post til munster.dk)
· Tilstrækkeligt antal konti (så familien kan bibeholde deres
konto/alias)
· Web frontend (så post kan tjekkes fra enhver computer)
· Online administration af alle features.

Værd at overveje:
-----------------
· IMAP (smartere end en web frontend)
· Ubegrænset størelse (så du kan modtage store vedhæftninger og ikke
behøver at slette post)
· Ubegrænset antal konti (bestemt værd at overveje, især hvis man vil
forhindre spam og bruger usenet eller aboner på mange lister)
· Oprettelse af subdomainer (eks opdeling af websider i foto.munster.dk,
cykel.munster.dk, soseter.munster.dk osv. - evt. fordelt på flere
servere, så familien også kan have deres webserver på munster.dk
domaenet)
· A-Record administration af alle porte (hvis du får behov for at sætte
eks. en ftp eller afp server op eller lave ssh til din maskine hjemme)

Minimums karvene opfyldes af næsten alle mail hoteller i dag. De fleste
tager penge for at overføre dit domaine i til deres DNS. Mange steder er
det i øvrigt billigere at oprette et nyt domain, end at overføre det
gamle

> Det er godt nok billigt. Jeg betaler jo fire gange så meget. Er der ikke
> nogen hage ved det? Firmaet er ikke ejet af en eller anden suspekt
> organisation eller sådan noget?

Nej ikke såvidt jeg ved, det er vist et lille Amerikansk firma, som har
en filial i Danmark bestående af en postbox i svendborg m. tilhørende
girokonto.

> Eller endnu værre: Bruger de produkter fra Microsoft? Jeg har altid været
> godt tilfreds med DHT, men man skal jo heller ikke betale overpris for en
> vare bare for at være flink.

Man kan mht. deres webhotel løsninger selv vælge, om der skal bruges NT
eller *nix server (Cobalt). Jeg ved ikke hvad mailhotellerne kører på.

> [...]
> reagerede hun jo ikke på. Så sygeplejersken stod og brølede som en gal
> ned ad gangen, mens Anna-Marie bare gik videre. Selv kalder jeg hende

Jeg skal nok piske mig selv med en rusten shimaNO kæde, for at have
skamredet hendes navn, men du får ikke mig til at kalde hende for
Fnullergøj, endnu

> Hvordan mener du? Det er jo ikke en ISP.

web front-end til deres email.

> POP3 kan jo kun se In-boksen. Du kan vel ikke se andre mapper hjemmefra,
> hvis du opretter dem i webmail.

Nej

>Hvis du så vil se din post fra en anden computer, vil den så ikke
>forsøge at hente de mange tusinde e-mail?

Jo, men man kan sætte sin klient til kun at hente headders. Fordelen er
hvis man en gang imellem skifter mailklient (samt at man kan tilgå
mailen fra www) Nogen klienter herunder OE og Entourage tillader
envidere online adgang til POP3 konti.

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-03-02 13:20

On Sat, 16 Mar 2002 12:35:42 +0100, spam@reippuert.dk (Morten Reippuert)
wrote:

> Jeg skal nok piske mig selv med en rusten shimaNO kæde, for at have
> skamredet hendes navn, men du får ikke mig til at kalde hende for
> Fnullergøj, endnu

Det kan du også bare lige vove på! Da Frederik var mindre, hilste jeg på
vores nabo som vi ikke kendte nærmere, da vi cyklede hjemmefra. "Kender
vi ham?", spurgte Frederik. "Ja, det er jo vores nabo", svarede jeg.
"Kender han også Mor?", spurgte Frederik. "Det gør han vel", svarede
jeg. "Kalder han så også Mor for "skattebasse"?", spurgte Frederik. Jeg
fatter ikke, hvor børn får den slags idéer fra. Men der er måske kun
mine børn.
   Ellers tak for din lange redegørelse af, hvad ens mail- og
webhotel bør kunne. Det er en lidt længere liste, end jeg lige
umiddelbart kunne forestille mig. Jeg vil lige prøve at tale med min
nuværende udbyder, om jeg ikke kan spare lidt penge ved at undvære
webhotellet. Jeg har jo ikke brug for det mere.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert

Dato : 16-03-02 14:06

> Det kan du også bare lige vove på!

Fnullergøj!

<icq:131382336>

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 16-03-02 11:00

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) writes:

> [...]
> ændre det så ofte jeg vil uden at det koster ekstra. Eks. har jeg sat
> reippuert.dk:80 (port 80) til at pege på min iTools webside.

Umm, der er ikke noget der hedder A records for TCP porte i DNS.
Mener du ikke, at din udbyder har lagt en HTTP forward-ting op på
siden http://reippuert.dk ?

Der er i hvert fald en reference til redirect.asp inde i framesettet.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Morten Reippuert

Dato : 17-03-02 09:47

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> Umm, der er ikke noget der hedder A records for TCP porte i DNS.
> Mener du ikke, at din udbyder har lagt en HTTP forward-ting op på
> siden http://reippuert.dk ?

Det ved du helt sikkert mere om det end jeg. Jeg har blot kopieret min
udbyders begreber, og iflg. min online domaine administration er der
tale om en modifikation af DNS A-record, men ved eftersyn kan jeg kan se
at de omtaler begge dele. Hvad er forskellen? Er det fordi jeg ikke
lader domaenet pege på et IP nummer?

Det ville det da være rart at for opklaret, så jeg har lige lagt en film
af hvad jeg gør.

<http://homepage.mac.com/reippuert/.cv/reippuert/Public/OmniWebScreenSna
pz001.mov-binhex.hqx>

<icq:131382336>

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-03-02 13:17

> [...]

> tale om en modifikation af DNS A-record, men ved eftersyn kan jeg kan se
> at de omtaler begge dele. Hvad er forskellen? Er det fordi jeg ikke

En A record peger blot et symbolsk navn over på et IP nummer.

Hvis jeg laver en "dig reippuert.dk" får jeg:
;; ANSWER SECTION:
reippuert.dk.      3531   IN   A   208.254.73.116

En reverse lookup på 208.254.73.116 giver ikke noget gyldigt domæne
navn. Dit webhotel bruger virtuelle servere baseret på DNS navne,
hvilket du bl.a. kan se ved at gå ind på hhv. http://reippeurt.dk og
http://208.254.73.116 - sidstnævnte giver en reklame for din udbyder.

Hvis du f.eks. laver en:
echo -e "GET / HTTP/1.1\nHost: reuppeurt.dk\n" | nc 208.254.73.116 80

Får du koden for din "hjemmeside":
<head>

</head>
<frameset rows="100%,*" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
<frame name="topFrame" scrolling="YES" noresize src="redirect.asp">

</frameset>
<noframes>
</noframes>

Jeg er temmeligt overbevist om, at din udbyder har registreret hvilken
adresse du har bedt om at få "reippuert.dk:80" til at pege på, og
bruger redirect.asp til at omdiregere dig, så besøgende ryger ind på
din mac.com side, samtidigt med, at der står reippuert.dk i
adressefeltet. Ganske snedigt, men det lader til, at de ikke helt har
fortalt deres kunder hvad de præcist gør.

Uden at have konsulteret biblen er jeg temmeligt overbevist om, at det
kun er SMTP der har fået en speciel status i DNS. Det ville være
/meget/ smart, hvis man kunne lave protokol-afhængige opløsninger i
stil med:

[thomas@ted thomas]$ host -t mx reippuert.dk
reippuert.dk. mail is handled by 10 mail.reippuert.dk.
[thomas@ted thomas]$ host mail.reippuert.dk
mail.reippuert.dk. has address 208.254.73.228
[thomas@ted thomas]$ host 208.254.73.228
Host 228.73.254.208.in-addr.arpa. not found: 3(NXDOMAIN)

-t mx betyder selvfølgeligt, at jeg slår op hvilken IP adresse der er
SMTP server for reippuert.dk.

> <http://homepage.mac.com/reippuert/.cv/reippuert/Public/OmniWebScreenSna
> pz001.mov-binhex.hqx>

Erm, kunne du ikke bare lægge den i et format vi andre kan læse? Mpeg
eller en rigtig mov ville være fint

Fra : Morten Reippuert

Dato : 18-03-02 13:13

> [...]

> adressefeltet. Ganske snedigt, men det lader til, at de ikke helt har
> fortalt deres kunder hvad de præcist gør.

tak for forklaringen - jeg har dog ikke tænkt mig at klage da det pt.
fungerer fint. Jeg har dog lige ét enkelt spørgsmål.

Vil det sige, at det betyder et der også vil blive brugt url forwarding,
hvis jeg lader eks. mail.reippuert pege på mit eget IP nummer og sætter
en mail server op hjemme?.

> Erm, kunne du ikke bare lægge den i et format vi andre kan læse? Mpeg
> eller en rigtig mov ville være fint

Årh, det er rigtigt du sidder på linux, jeg troede egentligt at cinepack
var rimeligt udbredt.. almindelig quicktime fylder desværre for meget
til at jeg har plads på idiskn (+30MB), og mit forsøg på at gemme i mpeg
med toast codec'et faldt ikke heldigt ud. Jeg har lagt et screenshot i
stedet.

<http://homepage.mac.com/reippuert/.cv/reippuert/Public/OmniWebScreenSna
pz002.pdf-binhex.hqx>

<icq:131382336>

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 18-03-02 08:59

> [...]

> Vil det sige, at det betyder et der også vil blive brugt url forwarding,
> hvis jeg lader eks. mail.reippuert pege på mit eget IP nummer og sætter

Nej, mail.reippuert.dk er forskelligt fra reippuert.dk som DNS navn at
betragte. Eftersom DNS har de såkaldte MX records kan du lade MX
indgangen for reippuert.dk pege på din egen hjemmeserver, samtidigt
med, at A indgangen peger på din udbyder, som så laver en vidersending
ved http forespørgsler. Det fine ved at lave det på den måde som
din udbyder har valgt at lave det, er at http://reippuert.dk peger på
en *webside* på en anden server. Hvis de blot havde ændret A
indgangen for reippuert.dk var du endt på http://mac.com og så skulle
du have en aftale med mac.com om at hoste reippuert.dk som en virtuel
server.

> [...]
> til at jeg har plads på idiskn (+30MB), og mit forsøg på at gemme i mpeg
> med toast codec'et faldt ikke heldigt ud. Jeg har lagt et screenshot i

Jeg har ingen problemer med cinepak (eller Sorenson, efter en $29
investering i Crossover). Problemet er alle de pokkers metadata du
fedter ind i hqx->bin->hqx->uuencode->jeg-skal-komme-efter-dig.

> <http://homepage.mac.com/reippuert/.cv/reippuert/Public/OmniWebScreenSna
> pz002.pdf-binhex.hqx>

Hmm, kan du ikke bare lægge den i rå format, i stedet for? PDF, MOV
og MPEG kan fint overføres med http.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-03-02 21:18

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> writes:

> [...]
> indgangen for reippuert.dk var du endt på http://mac.com og så skulle
> du have en aftale med mac.com om at hoste reippuert.dk som en virtuel

Hvad Thomas ikke faar sagt helt tydeligt er at der findes flere
forskellige kategorier, hvor det samme navn kan have fuldstaendig
forskellige betydninger.

Af dem jeg lige kan huske er:

A - navn -> ip-nummer
CNAME - navn -> andet navn (et alias)
MX - postadresser, som ogsaa har en prioritet som bruges til at bestemme hvordan postgangen praecis er.

Du kan derfor godt have et IP-nummer for dit domaene som er helt
anderledes end hvor du oensker posten sendt hen. Det er lidt
kompliceret, bevares, men det er ret godt skruet sammen. Hvis du
keder dig en dag saa kig lidt paa de forskellige DNS Howtoer til
Linux. Da /usr/sbin/named findes paa mit system, er softwaren til din
egen DNS-server allerede klar og skal "bare" saettes op.

> Hmm, kan du ikke bare lægge den i rå format, i stedet for? PDF, MOV
> og MPEG kan fint overføres med http.

Der var noget med plads paa serveren.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 18-03-02 10:21

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Der var noget med plads paa serveren.

God observation. Mortens binhqx'ede filer fylder mere end blot PDF
eller MOV.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 18-03-02 21:48

In article <m3eliiw7sq.fsf@ted.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> wrote:

> God observation. Mortens binhqx'ede filer fylder mere end blot PDF
> eller MOV.

Det tyder nu på at hvis man bruger iDiskens filesharing funktion, så
bliver alle filer, der uploades til "Public" mappen automatisk
binhqx'ede. Jeg har prøvet at have PDF-filer liggende på den måde -
ingen pardon - alle filer fik smidt en "-binhex.hqx" endelse på. Det er
sikkert en "funktionalitet" for at beskytte brugere, der kopierer filer
direkte til iDisken uden hensyntagen til om filen kan klare en tur på
nettet ("den fortable ressourcegren").

Thomas Tvegaard

Fra : Morten Reippuert

Dato : 19-03-02 08:16

> [...]

> indgangen for reippuert.dk var du endt på http://mac.com og så skulle
> du have en aftale med mac.com om at hoste reippuert.dk som en virtuel

merci

> [...]
> fedter ind i hqx->bin->hqx->uuencode->jeg-skal-komme-efter-dig.

> Hmm, kan du ikke bare lægge den i rå format, i stedet for? PDF, MOV

Det er apple der fedter det ind i "-binhex.hqx".

Bare hop ind på <http://homepage.mac.com/reippuert/FileSharing.html>
eller mount min idisk over webDAV

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert

Dato : 12-03-02 13:38

> [...]

> Det lader også til, at Apple opfordrer til, at man bruger det på deres
> mail.mac.com. Jeg har bare ikke indtryk af, at det rigtigt har vundet

For Mac OS X brugere har det vundet indpas, idet Mac OS X som standard
(så du det Thorbjørn) indstiller din mac.com konto til at bruge IMAP.

Du kan stadig forbinde til den som POP3, men så er det en god ide ikke
at lade POP3 klienten slette hentede mails.

<icq:131382336>

Fra : N/A

Dato : 13-03-02 05:12

Fra : N/A

Dato : 13-03-02 05:12

Fra : N/A

Dato : 13-03-02 05:12

Fra : Morten Reippuert

Dato : 13-03-02 05:12

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Gjorde jeg det? Det opdagede jeg slet ikke. Du fik bare svar paa
> tiltale.

Du fik mig til at svare defensivt på samtlige linier, istedet for at
fokusere på en enkelt ting. dvs jeg leverede amunitionen

> Og inden du kommer staerkt tilbage (optimist som altid) saa find lige
> paa noget bedre end at Claus skulle vaere en daarligt programmeret
> bot, som jeg er seksuelt knyttet til. Det er jo skuffende ringe.

Det med bot'en var udemærket, men forbindelsen til dig var lidt tynd, og
skyldtes for højt ambitionsvnivau. Som begynder bør jeg holde mig til at
drille én ad gangen.

> Det kunne jo gaa hen og blive en vane. Saa har du ogsaa laert noget
> paa usenet i denne uge.

Det gør jeg hver da uge. Betyder det at jeg må blive i sengen?

<icq:131382336>

Fra : Peter Kiil

Dato : 11-03-02 13:02

at bassballs@mac.com wrote on 11/03/02 10:34:

> Er der andre end mig der har oplevet problemer med mail.mac.com over
> weekenden (og stadig) , jeg kan ikke komme i kontakt med min inbox , men
> [...]

Yep. Samme her.
--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.