Laaaangtids-tilberedning (græsk/fransk)?
Fra : Henrik

Dato : 10-03-02 19:30

Kære NG,
Politikken/Berlingeren(?) havde for snart længe siden....ja det fortaber sig
om det er 5 år eller mere....en artikkel om langtidstilberedning af kød i en
sammenkogt ret. Det karakteristiske var at der indgik kød, middelhavets
grøntsager og urter, herunder hvidløg og appelsinskal og vin....
Tilberedt i timevis (min. 4 timer) i en ovn ved lige over 100 grader....så
det imiterer en amphora i hjørnet af ildstedet....

Jeg forsøgte for nylig igen at lave retten efter hukommelsen, men det blev
ikke så velsmagende som tidligere; opskriften har jeg forlagt....

Er der nogen på NG der husker artiklen, eller har velafprøvede recepter til
denne enkle men alligevel ganske anderledes tilberedningsmetode, der lader
grøntsagerne beholde mere af sin konsistens og gør kødet smeltende mørt og
saftigt...og tilvejebringer den vidunderlige orange/rødvinssovs der kommer
ud af det også......

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 11-03-02 08:39

"Henrik" <henrikc@spam.dk> skrev följande i meddelandet...
> [...]
> konsistens og gør kødet smeltende mørt og saftigt...og tilvejebringer
> den vidunderlige orange/rødvinssovs der kommer ud af det også......

Prøv evt. om du ikke kan bruge indlæggene omkring den 21.10.01
"Kød tilberedt ved lav temperatur" (part 1 og 2).

Søg efter tidligere indlæg i dk.kultur.mad+drikke:
http://groups.google.com/groups?oi=djq&as_ugroup=dk.kultur.mad%2Bdrikke

* På nettet findes der masser af crock pot-opskrifter på *engelsk*, og
på Amazon.co.uk kan man tilmed købe vejledende kogebøger med hele
opskriftssamlinger.

PS: Jeg hører at du har anskaffet dig en slow cooker (tillykke!). Hvor
på kloden kan man erhverve sig denne fantastiske crock pot / slow
cooker?

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Tomatketchup forebygger prostatakræft
Tomatketchup i madlavningen er ikke nogen dum idé. Det mindsker nemlig
risioken for prostatakræft, viser ny amerikansk undersøgelse.
Herhjemme får 1.500 hvert år stillet diagnosen prostatakræft.
http://www1.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=49874

Fra : Henrik

Dato : 11-03-02 16:42

Ja, det var ikke let at finde een her i landet, så jeg købte en Morphy
Richards 6,5 liters model hos Argos (på Edgeware Road), som overlevede
baggagehåndteringen hjem (7,5kg)!

Check evt: www.morphyrichards.co.uk
eller for brugsanvisning/beskrivelse:
http://www.morphyrichards.co.uk/ib/pdf/48715.pdf

Jeg ved ikke om Argos sender til udlandet, men deres slow cookers kan
checkes på:
http://www.argos.co.uk/webapp/commerce/command/ExecMacro/ols-plst.d2w/report
?cgrfnbr=64981&mastercat=64960&cgmenbr=6970&cgmenbr=6970&Sort=&type=Product&
pr=&prod-search=&prod-list=4207593,4208671,4209515,4211606,4211833&prodcat-l
ist=0&newprodcat_list=0&StartRowNum=1&pSrchString=slow%20&cgname=Cookers%20a
nd%20steamers&headerinfo=1

H.