Kendskab til Rørmaskine: Ballerup Master M~
Fra : Dion

Dato : 10-03-02 10:37

Hej

Vi har fået en gammel rørermaskine "Ballerup Master Mixer" hvortil der hører
en dejkrog, en skraber og en sjov "rulle".
Vi har så fundet ud af at den idag hedder Electrolux Master og har i den
forbindelse fået en kopi af dennes brugvejl. men vi kan stadig ikke rigtig
finde ud af den.
Vi vil især gerne bruge den til gærdej; franskbrød, boller ol. men i vejl.
er der vist at der her både skal være monteret dejkrog og skraberen men
dette kan vi ikke på maksinen for der er kun plads til én af tingene.
Med lidt held har så startet med skraberen og når så alle delene undtagen
det sidste mel er kommet i skiftet over til krogen men så har dejen det med
at arbejde sig op af skålen og hvis vi sænker hastigheden forbliver det hele
nede i bunden og bliver da ikke bearbejdet.

Er der nogen som har erfaring med denne maskine ?
Evt kopi/indscannet maualen ?

Vi har hørt fra flere steder at denne maskine er uopslidelig men vi har
desværre endnu ikke haft succes med vores bagværk.

- Dion

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 10-03-02 18:25

">
> Vi har fået en gammel rørermaskine "Ballerup Master Mixer" hvortil der
hører
> en dejkrog, en skraber og en sjov "rulle".
Det er en dejlig maskine og er næsten uopslidelig. Dejkrogen (og kun den)
bruges til gærdeje,
Skraberen og rullen bruges til rørte deje, f. eks. lagkager eller sandkager.
I kan nok selv se hvordan de skal sidde.

Håber dette hjælper ellers spørg igen.
Anna-Grethe

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 12-03-02 22:59

Dion skriver:

> Hej
>
> Vi har fået en gammel rørermaskine "Ballerup Master Mixer" hvortil der hører
> en dejkrog, en skraber og en sjov "rulle".
> Vi har så fundet ud af at den idag hedder Electrolux Master

Sådan en har vi, altså Electrolux'en.

> ... at der her både skal være monteret dejkrog og skraberen men
> dette kan vi ikke på maksinen for der er kun plads til én af tingene.

På vores dejkrog er der en bukket metalplade med 2 huller i. Meningen
er, at at dejkrogen skal stikkes i hullet i maskinen og skraberen skal
så stikkes gennem de 2 huller i dejkrogen. Jeg ved ikke om det er på
samme måde ved Ballerup'en.

Desuden er der midt på dejkrogen en bukket plade til at putte splitten
på armen ned i.

Håber det hjalp. Jeg har desværre ikke en scanner, men hvis det går helt
galt kan vi finde ud af noget. Der står forresten, at dejen bør røres
minimum 5 minutter med rullen og 6-8 minutter med krogen. Krogen er til
større portioner.

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : Dion

Dato : 13-03-02 15:26

> [...]
> er, at at dejkrogen skal stikkes i hullet i maskinen og skraberen skal
> så stikkes gennem de 2 huller i dejkrogen. Jeg ved ikke om det er på

Den gl. Ballerup er ikke opbygget sådan men jeg har fået fat i manual til
Electrolux'en
og kan se at det som du beskriver - ellers tak for dine råd

Fra : Lars Clement

Dato : 14-03-02 22:57

Vi er ved at slide nr. 2 op. Den første holdt i 15 år.
Det er simpelt hen en suveræn maskine til rugbrød og andre brød. (
saftpressen der købes som ekstraudstyr til kødhakkeren er RIGTIG god.

--
Venligst

Lars Clement
clement@post9.tele.dk