Hej alle,
Jeg faldt lige over en rapport om 45-kørsel, som Vejdirektoratet har fået
lavet.
Der er statistik over uheld, hastigheder, kørekort, risici og sammenligning
med uheld på motorcykel, 30-knallert og voldtunet 30-knallert. De har
undersøgt hvad der typisk sker, når der er uheld, og hvad de anbefaler at
der skal ændres (ved lovgivningen og andre initiativer) for at forhindre
uheldene. Meget interessant faktisk!
Se rapporten ved at klikke på linket
http://www.dtf.dk/upload/documents/rap0102.pdf . Prøv at skimme starten og
konklusionen, hvis det er noget, som har din interesse.
Sådan opsummerer de rapporten på deres hjemmeside
(
http://www.vejsektoren.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=61806) :
[+citat]
"50 gange farligere at køre 45-knallert end bil
Ny rapport belyser forskellige forhold ved 45-knallerten, især ud fra
uheldsstatistikken
I en rapport fra Danmarks TransportForskning, 45-knallerter - kørekort,
risiko, hastighed, uheld, analyseres risikoen ved at køre 45-knallert.
Analysen viser bl.a. følgende:
Om 45-knallertføreren har kørekort til motorcykel eller til bil har kun
lille betydning for uheldene. Med motorcykelkort er der forholdsvis færre
uheld på de større veje og forholdsvis flere venstresvingsuheld.
Hastighedsmålinger i nogle få kommuner viser, at 45-knallerter i gennemsnit
kører knap 50 km/t. Det betyder, at godt halvdelen af de målte 45-knallerter
har kørt for hurtigt i forhold til den grænse, som 45-knallerten er godkendt
til.
Risikoen for uheld ved kørsel på 45-knallert er den samme som ved kørsel på
motorcykel og lavere end ved kørsel på 30-knallert. Målt i forhold til
personbil er det pr. kørt km 50 gange farligere at køre 45-knallert eller
motorcykel og 75 gange farligere at køre 30-knallert.
Uheldsanalysen for perioden 1997-1999 viser ingen væsentlige forskelle i
forhold til en tidligere uheldsanalyse for perioden 1995-1997. Uheld med
45-knallert er nu mere ensartet geografisk fordelt, hvor der i 1995/97 skete
forholdsvis flere uheld med 45-knallert i Jylland.
Det samlede antal uheld med tohjulede motorkøretøjer er i perioden 1. april
2000 - 31. marts 2001 steget i forhold til 1994.
Rapporten konkluderer, at der kræves en særlig indsats for at sikre de
tohjulede motorkøretøjer bedre i trafikken."
[/citat]
De skriver også følgende om rapporten :
[+citat]
"Rapport 1 - 2002
45-knallerter - kørekort, risiko, hastighed, uheld
Dato
6. marts 2002
Forfatter
Hans Lund
Rapport
Rapport 1 - 2002
Resume
Rapporten belyser forskellige forhold ved 45-knallerten, især ud fra
uheldsstatistikken.
En analyse af kørekortartens (kørekort til motorcykel eller til bil)
betydning for uheldene viser kun små forskelle. Der er forholdsvis færre
uheld på de større veje og forholdsvis flere venstresvingsuheld med
motorcykelkort.
Hastighedsmålinger i nogle få kommuner viser, at 45-knallerter i gennem-snit
kører knap 50 km/t. Det betyder, at godt halvdelen af de målte 45-knallerter
har kørt for hurtigt i forhold til den grænse, som 45-knallerten er godkendt
til.
Undersøgelsen viser, at risikoen for uheld ved kørsel på 45-knallert er den
samme, som ved kørsel på motorcykel og lavere end ved kørsel på 30 km
knallert. Målt i forhold til personbil er det pr. kørt km 50 gange farligere
at køre 45-knallert eller motorcykel og 75 gange farligere at køre 30 km
knallert.
Uheldsanalysen for perioden 1997-1999 viser ingen væsentlige forskelle i
forhold til en tidligere uheldsanalyse for perioden 1995-1997. Uheld med
45-knallert er nu mere ensartet geografisk fordelt, hvor der i 1995/97
ske-te forholdsvis flere uheld med 45-knallert i Jylland.
Det samlede antal uheld med tohjulede motorkøretøjer er i perioden 1. april
2000 - 31. marts 2001 steget i forhold til 1994.
Skal der gøres noget ved dette, kræves derfor en særlig indsats for at sikre
de tohjulede motorkøretøjer bedre i trafikken. "
[/citat]
Sidste sætning kan man da kun være enig i. Hvem ved, måske sker der virkelig
noget nu(?).
--
mvh. Claus Rolsted
Vespa ET2 - kommer sommer, kommer mc-kort
ICQ #91028400. Spammere bedes fjerne "NOSPAM" ved svar på email.