Hvorfor vil artemia ikke klække?
Fra : Per

Dato : 07-03-02 00:23

Jeg har sat en portion Artemia igang, som nu har stået med
luftcirkulation i over et døgn, men der er desværre ingen tegn på liv
i flasken. Jeg har gjort sådanne:
Blandet ½ liter tempereret vand direkte fra vandhanen med 2½
teskefuld fint jodfrit salt. Fyldt en lille teskefuld Artemia æg i
blandingen og derefter tilsat luft. Dette har nu stået over et døgn
ved stuetemperatur, men der er ikke klækket et eneste æg. Jeg mener,
at jeg gør, som jeg altid har gjort, selvom det er længe siden, at
jeg sidst har klækket Artemia. De Artemia æg jeg bruger har jeg lige
købt og de var i en forseglet dåse. Kan de være for gamle (der er
ingen datomærkning)?

--
Hilsen Per,
som søger arbejde som maskinmester.

To reply by e-mail remove "fjernluft"

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-03-02 00:39

Per <Handyman@fjernluftpost.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns91CA3F70FA65Bassistpostcybercity@212.242.40.196...
> [...]
> jeg sidst har klækket Artemia. De Artemia æg jeg bruger har jeg lige
> købt og de var i en forseglet dåse. Kan de være for gamle (der er

Der kan være meget stor forskel på den tid som det tager for artemiaerne
at klække.
Jeg har selv oplevet at æggene kan være op mod 48 timer om at klække, men
temperaturen kan også
spille meget ind, en temperatur på 25-27 grader plejer at være den
bedste.
Desværre kan man også komme ud for at de æg man køber er blevet forgamle,
hvis æggene ikke klækker
inden for det næste døgn, så prøv igen og måske med en lidt højere
temperatur og en kraftigere gennemluftning.
Hvis det heller ikke giver resultat, så gå til din forhandler og beklag
dig.

Carsten

Fra : Per

Dato : 07-03-02 00:50

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in

Klip

> [...]
> højere
> temperatur og en kraftigere gennemluftning.
> Hvis det heller ikke giver resultat, så gå til din forhandler

Hej Carsten
Tak for dit svar. Ja, man begynder jo at spekulere lidt, når det ikke
går som sidste gang. Jeg kom også til at tænke på, om det kunne have
noget at gøre med det salt jeg bruger. Det har nemlig stået meget
længe, men jeg har ikke indtryk af, at salt kan blive for gammelt. Så
skriver du kraftigere gennemluftning. Jeg kan næsten ikke gøre den
kraftigere, idet slangen hvorpå der er monteret en lille
udstrømmersten, går direkte fra luftpumpen ned i flasken.

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-03-02 16:57

"Per" <Handyman@fjernluftpost.cybercity.dk> wrote in message

> går som sidste gang. Jeg kom også til at tænke på, om det kunne have
> noget at gøre med det salt jeg bruger. Det har nemlig stået meget
> længe, men jeg har ikke indtryk af, at salt kan blive for gammelt. Så

Det kan det afgjort ikke.

> skriver du kraftigere gennemluftning. Jeg kan næsten ikke gøre den
> kraftigere, idet slangen hvorpå der er monteret en lille
> udstrømmersten, går direkte fra luftpumpen ned i flasken.

Jeg tror Carsten har ret - men du kan prøve at starte med vand på ca 50
grader (så varmt at man synes at man brænder fingrene). Men ellers skal du
nok have købet nye æg.
Jeg kan dog fortælle at jeg fandt et glas artemia der var 25 år gamle og
havde ligget i et udhus - og de klækkede (godt nok ikke med nogen
imponerende høj klækningsprocent).

mvh
Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-03-02 20:36

Jan Boegh <jan@boegh._X_net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:r5Mh8.357$Bo.6855@news010.worldonline.dk...
> [...]

> Jeg kan dog fortælle at jeg fandt et glas artemia der var 25 år gamle og
> havde ligget i et udhus - og de klækkede (godt nok ikke med nogen

Det har jeg også prøvet. Der klækkede ikke flere æg end at jeg kunne
tælle nauplierne.

Carsten

Fra : ole larsen

Dato : 07-03-02 20:43

Per skrev i meddelelsen ...
> [...]
>jeg sidst har klækket Artemia. De Artemia æg jeg bruger har jeg lige
>købt og de var i en forseglet dåse. Kan de være for gamle (der er

Og du har prøvet at lade dem stå uden luft et par min, taget læsebriller på
og se dem op mod lyset ? De er små.....

Ole

Fra : Per

Dato : 07-03-02 22:08

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in

> Og du har prøvet at lade dem stå uden luft et par min, taget
> læsebriller på og se dem op mod lyset ? De er små.....
>
> Ole

Ja, jeg stopper for luften og lader en lommelygte lyse på flasken et
stykke tid. Normalt har det vrimlet med små artemia i lysstrålen, som
jeg ikke har haft problemer med at se med det blotte øje.
Jeg bruger godt nok briller til daglig - men det er mest for syns
skyld.......eller som jeg plejer at sige det:
Det er for at se godt ud....

Fra : Per

Dato : 12-03-02 14:05

> [...]
> bruger har jeg lige købt og de var i en forseglet dåse. Kan de
> være for gamle (der er ingen datomærkning)?

De er nu klækket, men der går mindst 48 timer inden de gør det. I
mellemtiden har jeg nu sat en portion mere igang og det er det samme
(48 timer). Denne startede jeg med godt håndvarmt vand men det ser
ikke ud til at det gjorde nogen forskel. Klækningsprocenten er ikke
særlig høj, men det må jeg nok leve med.
Mange tak for jeres svar.