Eksternt CD-drev vil ikke mounte på LCII
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-03-02 12:57

Jeg har en LCII stående som jeg ville formatere, men det eksterne Apple
CD-drev jeg har vil ikke mounte på den. Der er et OS 7.1 DK installeret
og jeg har prøve at boote fra en OS 7.0 samt en 7.6, men det virker
ikke. Den mounter heller ikke med en almindelig CD.

Desværre er der ikke noget SCSI Probe på LCII'eren.

Jeg har sat SCSI ID til 3 på CD drevet.

Ideer ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-03-02 14:49

Hej Jesper

Prøv at holde COM+ALT+SHIFT+BACKSPACE nede under opstart med en 7.5
_original_ system CD sat i CD drevet.

Eller hvis du har de originale systemdisketter til 7.1, kan du bruge
disketten 'Hjælpefunktioner', der ligger et startsystem +
formatteringsværktøjer. Har du den ikke, så kan jeg hurtig sende den til
dig. Jeg har et DiskCopy diskette image liggende, da jeg jævnligt sender
den til folk, der kører med de gamle maskiner.- Så send mig bare en mail
off-list med en gyldig returadr., så får du den hurtigst mulig.

Jesper Haaber Gylling wrote:

> [...]
> og jeg har prøve at boote fra en OS 7.0 samt en 7.6, men det virker
> ikke. Den mounter heller ikke med en almindelig CD.

Det tyder på, at Apple CD Driver ikke er i systemmappen -> Udvidelser.

> Desværre er der ikke noget SCSI Probe på LCII'eren.
>
> Jeg har sat SCSI ID til 3 på CD drevet.

Prøv Mt. Everything.
<http://www.versiontracker.com/redir.fcgi/kind=1&db=mac&id=3043/mt-everything-ppc-155.sit>.

Den har sin egen driver, der kan starte og mounte stort set alle kendte
drevtyper, bare det er SCSI.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 08-03-02 11:24

> [...]
> den til folk, der kører med de gamle maskiner.- Så send mig bare en mail
> off-list med en gyldig returadr., så får du den hurtigst mulig.

Nu har jeg prøvet at installere Apple CD player, men den kan ikke se CD
drevet.

Der ligger en Norton på LCII'eren, og den kan se se CD drevet, men ikke
mounte det.

Jeg har prøvet at boote med en original OS 7.0 + en hjemmebrændt 7.6 i
drevet, men ingen af dem vil boote.

Kan OS 7.6 US være på en diskette, så jeg kan boote fra den ?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-02 05:54

Hej Jesper

> Nu har jeg prøvet at installere Apple CD player, men den kan ikke se CD
> drevet.

Nej, hvis det er et ældre CD drev, så er Apples CD Driver Extension højst
sandsynlig ikke kompatibelt

> Der ligger en Norton på LCII'eren, og den kan se se CD drevet, men ikke
> mounte det.

Det betyder, at der ihvertfald 'er hul igennem' i SCSI kæden, men har du
husket at terminere CD drevet. Hvis det er et d2 drev (LaCie), så sidder der
en lille knap nede under ID vælgeren, den skal skubbes mod højre, når du står
med ansigtet mod fronten af drevet, så er der autoterminering på. På andre
modeller sidder der ofte en autoterminator nede under bunden på drevet, -
prøv at kigge efter, om der er sådan en knap.

Brunden til, at Norton ikke kan mounte drevet, er, at et CD drev ikke kan
hverken optimeres eller fejlrettes, men den kan godt ses.

> Jeg har prøvet at boote med en original OS 7.0 + en hjemmebrændt 7.6 i
> drevet, men ingen af dem vil boote.

7.0 forstår jeg ikke, - og slet ikke, hvis det er fra disketten
'Hjælpefunktioner'. Den burde kunne startes fra 'Hjælpefunktioner' til både
7.0 og 7.1. Men at starte op fra 7.6 CD'en kan godt skyldes, at der ikke er
RAM nok på den. Svjh. kan der kun være 14mb i en LC II, hvis man ikke har en
adapter, der kan montere yderligere 2x4mb, så du kommer op på 22mb, men det
er kun meget få af dem, der er nogensinde solgt i Danmark, da de ikke helt
fungerede, som de skulle.

> Kan OS 7.6 US være på en diskette, så jeg kan boote fra den ?

Nej, det kan den ikke. Der findes en speciel bootdiskette til 7.6.1, men hvis
jeg ikke husker helt galt, så kan den kun bruges til PowerBooks og ikke til
stationære maskiner. Men hvis du har 7.6 CD'en, så mener jeg, der ligger et
helt sæt diskette images til hele systemet, og der er 2 'Hjælpefunktioner'.
Den ene kan boote en stationær 040 processor, men om den også kan boote en
030 véd jeg faktisk ikke, og jeg kan ikke huske hvilke af images der
indeholder disse to 'Hjælpefunktioner'.

Men hvis du har en CD fra en 7200, 7300 med System 7.5.2 på, så ligger der to
diskettebilleder til 'Hjælpedisketter'. Dem vil du kunne bruge, da det er FAT
versioner, og 7.5.x kan sagtens boote en 030 uden problemer.

Og eller vil jeg som sagt gerne sende dig Silverlining d2 2.2.2. Den kan
boote og mounte hvad som helst. Det er også en af dem, jeg jævnligt sender,
så den ligger også færdigpakket lige til at pakke ud.

Hvad med Mt. Everything, - har du prøvet den?.

Jeg har også en gammel FWB CDT 2.0PE, som jeg fik med et eksternt CD drev, og
den véd jeg virker på en LC II. Det har jeg selv haft installeret på den
II'er, jeg havde med et Toshiba (LaCie) drev. Jeg kan hurtig lave et image af
den og sende den, hvis du vil ha' den.

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 06-03-02 21:41

Jesper,

Jeg er næsten helt sikker på hvad der er galt. I de gamle
systemversioner blev der ikke automatisk installeret en cd-rom
udvidelse. Dengang installerede man cd-rom udvidelsen ved hjælp af en
diskette som typisk fulgte med cd-rom drevet. Uden cd-rom udvidelsen
kan man ikke komme i kontakt med cd-drevet, heller ikke selvom det er
et "ægte" apple cd-rom drev.

En løsning kunne være at kopiere en apple cd-rom udvidelse over på en
diskette og herfra flytte den videre til udvidelsesmappen i LCII'eren.
Genstart herefter maskinen og se om ikke du nu kan komme i kontakt med
drevet!

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 07-03-02 15:30

Henrik G. Jacobsen <jacobsen@dsr.kvl.dk> wrote:

> [...]
> diskette og herfra flytte den videre til udvidelsesmappen i LCII'eren.
> Genstart herefter maskinen og se om ikke du nu kan komme i kontakt med

Du har sikkert ret - du er jo lidt af en ekspert med de gamle Mac'er og
OS'er. Kan du ikke lige sende mig den extension jeg mangler ?