"AI" i first person shooter spil
Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 05-03-02 11:50

Hvilket har det bedste?

Jeg vil tro at alle spillene bruger en kombination af såkaldt AI, et
lidt fortærsket begreb, og forud programmerede sekvenser, eksempelvis er
der en en scene i NOLF (No one lives forever) hvor man sniger sig rundt
om et hjørne og skurkene så vælter et bord og går i dækning bagved det.
Hvordan de computerstyrede figurer får deres "intelligens" betyder i
mine øjne mindre, så længe vi taler spilopvlevelse, og det som er
vigtigt er hvordan oplever man det som spiller.

Grunden til at tager emnet op er at jeg synes det betyder meget for om
et spil er godt eller skidt, mere end fx. grafikken gør, og at der er
alt for lidt fokus på det. Jeg har nok spillet de fleste af de kendte
first-person spil, men jeg har endnu ikke fundet et som var rigtig godt
mht. "AI". Der er selvfølgelig nogle der er bedre end andre (UT, NOLF og
MOHAA har fx. alle deres stærke sider), men de har alle sammen nogle
alvorlige svagheder.

Så hvilket fps oplever i som havende den bedste "AI" og hvorfor?
(Styrker og svagheder)

Jeg husker stadig første gang et monster i Unreal trak sig tilbage fordi
jeg havde ramt det hårdt og hurtigt, det var i mine øjne et stort
fremskridt sammenlignet med den sædvanlige zombie agtige vælten frem som
i de gamle Doom dage.

Mvh

Bruno

Fra : Kefka

Dato : 05-03-02 12:05

<iddqd@worldonline.dk> wrote:
> Så hvilket fps oplever i som havende den bedste "AI" og hvorfor?
> (Styrker og svagheder)

Man kan vel altid nævne Half-Life, der blev rost til skyerne pga. den, på
det tidspunkt, fremragende AI. Bevares den var da et tydeligt fremskridt,
pga. monstrenes og regeringstroppernes intelligens, især med sidstnævntes
evne til at kaste granater i hovedet på én hvis man lå i skjul bag en kasse.
Selv synes jeg dette spil havde den bedste intelligens, men overvældende?
Nej...

MOH:AA er på mange måder også et fremskridt, idet tyskerne nu kan skyde om
hjørner, kun ved at stikke deres våben frem. Men den halter også på det
punkt, at man somme tider ser soldater, der bare lader som ingen ting, når
man står og skyder på dem... Ikke ligefrem genialt.

Men den bedste... hmm... det ved jeg ikke.

Kefka

Fra : Carsten Norrbohm

Dato : 05-03-02 13:40

I MOHAA har jeg set en tysk soldat smide sig oven på en håndgranat for at de
andre i rummet ikke skulle komme tilskade! Det så pænt sejt ud.
M.V.H Carsten

Kefka <NOSPAMmm@anarki.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a628oh$1etf$1@news.cybercity.dk...

Fra : Thomas Hjort

Dato : 05-03-02 15:48

"Carsten Norrbohm" <tsb915@airmat.dk> skrev i en meddelelse
> I MOHAA har jeg set en tysk soldat smide sig oven på en håndgranat for at
de
> andre i rummet ikke skulle komme tilskade! Det så pænt sejt ud.
> M.V.H Carsten

I MOH har jeg set en tysk soldat sparke en HG tilbage i fjæset på mig.
Udemærket !!!

Mvh Thomas

Fra : Popeye

Dato : 05-03-02 21:56

> [...]
de
> andre i rummet ikke skulle komme tilskade! Det så pænt sejt ud.

Det har jeg også oplevet at en af mine "kammersjukker" gjorde, da tyskerne
ville drille os med en granat. Jeg kunne ikke lade være med at råbe
WHAT?.....

Fra : Carsten Norrbohm

Dato : 06-03-02 09:10

Ja en af mine kollegaer havde set en tysker bruge gevær kolben til at
parrere en håndgranat!
Totalt fedt spil!!! Har virkelig brug for udvidelsen hvor der også skulle
være flammekastere med!!
Carsten

Popeye <dazzler53@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:hAah8.335$Nw2.3954@news.get2net.dk...

Fra : Popeye

Dato : 06-03-02 09:23

> Ja en af mine kollegaer havde set en tysker bruge gevær kolben til at
> parrere en håndgranat!
> Totalt fedt spil!!! Har virkelig brug for udvidelsen hvor der også skulle
> være flammekastere med!!

Hvad er det for en udvidelse? Hvor, hvornår, hvordan, hvem..........I WANNA
KNOW ............Er det en Add-on der kræver at det originale spil er
installeret? Det gode ved det er at prisen bør være lavere.

Fra : Carsten Norrbohm

Dato : 06-03-02 13:50

Der står i faq'en hos EAGames:

Q: Any chance of flame-throwers?
A: Yes, in future MOH games for the PC.

Desuden ville det være kriminelt at lave sådan et fedt spil og lade det
slutte som det gør uden en udvidelse!
M.V.H Carsten
Popeye <dazzler53@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Zpkh8.20$cB3.712@news.get2net.dk...

Fra : Popeye

Dato : 06-03-02 23:22

> [...]
> A: Yes, in future MOH games for the PC.
>
> Desuden ville det være kriminelt at lave sådan et fedt spil og lade det

Nå OK. Det bliver vel så i MoH2 til PC. Can't wait.

Fra : Tob

Dato : 06-03-02 09:50

Jeg synes meget godt om modstanden i Deus Ex... Det gælder virkelig om at
snige sig afsted hvis man ikke vil blive hørt eller set....Hvis man bliver
opdaget løber de tit hen og slår alarm så andre kommer og hjælper dem.