Konvertering fra PC til Mac.
Fra : Jess Andreas Olsen

Dato : 04-03-02 22:36

Jeg er ikke i tvivl om at jeg skal skifte til mac, jeg må erkende at
jeg er forelsket i PowerBook G4 og køber en til august. Jeg er dog i
tvivl om hvor let det er at konvertere til Mac fra PC. Jeg skal i min
dagligdag køre på et windows netværk med hovedsagligt win brugere, men
hvordan køre f.eks. nætværk, fildeling og internet via LAN?

Jeg fornemmer mange mac fans i denne gruppe så jeg tænkte at der nok
var nogle der var villige til at overbevise mig en sidste gang.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 04-03-02 22:45

In article <e5fe3b7.0203041335.3f8db971@posting.google.com>,
garn@fdf.dk (Jess Andreas Olsen) wrote:

> [...]
>
> Jeg fornemmer mange mac fans i denne gruppe så jeg tænkte at der nok
> var nogle der var villige til at overbevise mig en sidste gang.

Du skulle tage et kig på www.macnyt.dk, hvor der har været en
artikelserie af en tidligere PC-bruger, som er skiftet til Mac for
nyligt. Søg på "PC til Mac" og så vil du få en liste over de artikler
der allerede er skrevet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Mads Lindegård Hjort~

Dato : 05-03-02 12:58

lavede selv samme skift. Har 'kun' haft råd til pc'er. Arbejdet med dem
som sysadm på et universitet, hvor vi blandede
pc-mac-solaris-linux-novell og det er slet ikke sjovt...

Fik nogen overtalt til at købe en TiBook til mig...og iiihhhh hvor er
jeg glad. Meget små problemer...fx med et VPN netværk som var beregnet
til Windows, men det lykkedes til sidst...

Samlet er min erfaring at 'alt' er lettere på en mac, og hvis Microsoft
har fået lavet et eller andet uhensigtsmæssigt til 'standard'. og inden
jeg bliver spammet totalt med svar på en så grov påstand...

Jeg havde problemer med at koble op til et pptp-netværk. Under windows
er det 'bare' at installere et par protokoller som følger med på cd'en.
indstille sine netværkspræferencer og genstarte en tre fire gange. På
Mac OS X måtte jeg hente et gratis program pptp-gui, skrive adressen ind
på serveren og skrive en linje i prompten (route add ... ...) og så var
jeg på. Resultatet er en *ukrypteret* pptp tunnel, som microsoft kalder
et virtuelt privat netværk. Tror nok at virtuel går på privat og ikke
netværk

Den rigtige løsning er selvfølgelig at kryptere forbindelse og gøre dit
netværk privat og virtuelt og ikke omvendt Til det formål bruger fx
Roskilde Universitetscenter en CISCO boks...som kommer med klienter til
mac-win-linux-solaris-hp. Installer programmet (aka kopiere det ind i
din applications folder brug dit password, shared secret og tast
din server ind... og så har en en lidt mere sikker tunnel.(slipper for
at sende dit password i klar tekst over nettet)

Derfor...det kan godt være ting som er lidt mere besværlige på Mac...men
der er som regel en god grund til det.

Mads

Glemte jeg at fortælle der er en endnu vigtigere grund til at købe
mac...eller rettere få dine venner til at købe mac....det er 100 gange
lettere at hjælpe folk over telefonen...og garantier og services virker
bare.. har fx lige selv skiftet mit modem i min TiBook. ringede til
apple support, havde et nyt modem dagen efter med en forståelig
brugsanvisninger, fik DHL manden til at vente de 5 minutter det tog at
sætte det i, og gav han det defekte med tilbage i samme kasse... det er
sgu da elegant

Fra : Morten Reippuert

Dato : 04-03-02 23:01

> [...]

> tvivl om hvor let det er at konvertere til Mac fra PC. Jeg skal i min
> dagligdag køre på et windows netværk med hovedsagligt win brugere, men

Intet problem, der er en smb klient indbygget i Mac OS X.
(den kan ikke browse efter shares, men det burde være et mindre problem
- ellers kan det lade sig gøre med tredieparts programmer)

> og internet via LAN?

Internet er internet så der er ingen forskel, med mindre du skal koble
på via noget VPN.

Hvis du skal koble på en exchange kaldender og mail server findes der pt
ikke en native klient til Mac OS X. (findes til Mac OS 9 og kan afvikles
i Mac OS X's Classic miljø)

> Jeg fornemmer mange mac fans i denne gruppe

Jeg tror ikke der er en éneste

> så jeg tænkte at der nok var nogle der var villige til at overbevise
> mig en sidste gang.

Det kommer helt an på hvad du skal bruge den til?
Er villig til på en del områder at ændre arbejdsrutiner?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-03-02 01:12

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> (den kan ikke browse efter shares, men det burde være et mindre problem
> - ellers kan det lade sig gøre med tredieparts programmer)

Hvilke?

Martin

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-03-02 01:42

In article <1f8nftl.1ope0zkuhhtpwN%mb@talent.dk>,
mb@talent.dk (Martin Bredthauer) wrote:

> Hvilke?

Sharity og go'e gamle Dave.

Den fulde version af Sharity er i øvrigt gratis for studerende,
undervisere og uddannelses institutioner.
En version der kan forbinde til ét share og én klient pr bnetværk er
gratis fpor alle private.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 07-03-02 01:12

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Internet er internet så der er ingen forskel, med mindre du skal koble
> på via noget VPN.

Eller hvis det går via MS proxy. Det giver en masse bøvl!

se evt. på dette site om flere Mac/Windows problemer/løsninger:

<http://www.macwindows.com/>

> Hvis du skal koble på en exchange kaldender og mail server findes der pt
> ikke en native klient til Mac OS X. (findes til Mac OS 9 og kan afvikles
> i Mac OS X's Classic miljø)

Jeg mener at ha' læst, at MS ikke agter at komme med en OS X nativ
version.

> Jeg tror ikke der er en éneste

??

Med Mac OS X virker det som om integration med windows blivere lettere
idet OS X kan benytte UNIX delen til at "snakke" med PC'erne. (Ja det
var ikke særlig teknisk, men jeg er kun selv ved at kradse i UNIX
overfladen - det er dog hvad jeg "fornemmer".)

Når man er Mac bruger er det en "up hill battle" hele vejen - altså i
forhold til resten af den PC orienterede verden. Hos mig er der gået
sport i at få tingene til at fungere, men hvis man ikke gider at slås
lidt for sagen, skal man måske blive i stalden hos Gates/Balmer. Mac OS
X har givet mange spændende muligheder - det er som at blive "Mac
Junkie" født på ny, men når jeg ser hele den selvudråbte elite indenfor
edb vælte sig i "MS certified" dit og dat, så bliver jeg lidt nervøs for
Apples fremtid. På den anden side, der skal jo være nogen, der kæmper
for åbne standarder, browser kompatibilitet, varieret programudbud osv.

.... ups der gik vist lige lidt religion i det her

Martin

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-03-02 01:31

In article <1f8nfum.tejw151rrnornN%mb@talent.dk>,

> Eller hvis det går via MS proxy. Det giver en masse bøvl!

Det er vist rigtigt nok. Jeg kan godt huske at du har haft en del bøvl
på skolen, men er det ikke generelt for ikke MS klienter og SOKS?

Løser deres UAM modul ikke en del af problemerne, eller gælder det kun
shares og printere på NT servere?

> se evt. på dette site om flere Mac/Windows problemer/løsninger:
>
> <http://www.macwindows.com/>

Jeg kender den godt, men har heldigvis endnu ikke haft grund til at
følge den.

> Jeg mener at ha' læst, at MS ikke agter at komme med en OS X nativ
> version.

Det er endnu ikke afgjort - problemet er at det ikke er Mac gruppen som
står for udviklingen af Exchange klienten - For et par uger siden var
der dog en forspørgsel på MS's website vdr. en X klient, så det lader
til at de undersøger om der er markedsgrundlag for en version.

> ??

smiley...

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 07-03-02 23:27

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det er vist rigtigt nok. Jeg kan godt huske at du har haft en del bøvl
> på skolen, men er det ikke generelt for ikke MS klienter og SOKS?

MS Proxy Server 2.0 er noget <indsæt passende udtryk>. Man kan leve med
det, men det er et helvede at få andet end http til at køre. Mail kan
klares via SOCKS og ip-numre frem for adresser på SMTP og POP3 servere.
Ftp ligeledes via passive mode og for Fetch's vedkommende også SOCKS -
og alle adresse skal være ip. Det skulle kunne løses med en intern DNS
server. Skal eksperimentere lidt til august-september - det bliver
interessant.

> Løser deres UAM modul ikke en del af problemerne, eller gælder det kun
> shares og printere på NT servere?

Jep, sidstnævnte - og giver mulighed for krypterede passwords, da det er
noget rigtigt stads at få standard Apple UAM til at logge på Win2000
server med krypterede passwords. Der fungerer nyeste generation af MS
UAM ganske fornuftigt.

Thomas Tvegaard