Airport
Fra : Søren Lund

Dato : 04-03-02 21:05

Er der nogen her som har erfaring med Airport i blandet miljø med Mac'er og
Pc'er.

Søren

Fra : Martin Edlich

Dato : 04-03-02 23:20

In article <3c83d23e$0$18439$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
"Søren Lund" <4668950m001@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Er der nogen her som har erfaring med Airport i blandet miljø med Mac'er og
> Pc'er.

Ja, hvad vil du vide?

Fra : nn

Dato : 05-03-02 14:58

Jeg skal prøve at sætte det op her til aften.
Er det ikke bare at installerer netkortet og sikre at driverne er ok. Måske
lidt optimistisk men jeg prøver da

Niels Hunniche

http://www.edlich.dk

Fra : Søren Lund

Dato : 05-03-02 18:47

Jeg vil gerne vide om det er muligt at få det til at vir´ke med PC,er og om
det kan række i hele huset - 150 m2. Der er ca 25 meter mellem det rum hvor
jeg har ADSL og stuen som er det fjerne rum.

Fra : Niels Hunniche

Dato : 05-03-02 20:04

Jeg har lige prøvet og det er ikke bare at installerer driverne til mit
D-Link wireless netkort.
Jeg må igang med manualerne hvis der ikke er en dygtig sjæl som kan sikre
min dovenskab, ( ja jeg håber ikke det bliver mine evner )

Niels

Fra : Martin Edlich

Dato : 05-03-02 20:13

In article <B8AAD53D.AA5%nh@privat.dk>, Niels Hunniche <nh@privat.dk>
wrote:

> [...]
> Jeg må igang med manualerne hvis der ikke er en dygtig sjæl som kan sikre
> min dovenskab, ( ja jeg håber ikke det bliver mine evner )

Tror du ikke det ville være nemmere at hjælpe dig hvis du gav lidt flere
informationer?

Fra : Niels Hunniche

Dato : 06-03-02 08:04

> Tror du ikke det ville være nemmere at hjælpe dig hvis du gav lidt flere
> informationer?

Jo ærlig talt

Jeg har en Powerbook med Mac Os X,13 som er tilsluttet en airportstation den
gamle men jeg for den nye om få dage hvis det betyder noget, som kun bruges
til adsl ved TDC Bredbånd, det virker fint.

Nu skal jeg have tilsluttet et stk. D-link DWL-500 wireless netkort til en
IBM maskine som kører windows 98se, det er det som jeg gerne vil have med på
adslen via airportbasestationen.
Kortet er installeret og viser i windows menuen at det ikke er aktivt, og
der er mulihed for en masse instillinger.

modes:802.11 adhoc
adhoc
infrastructure
-
ps mode
-
channel

Håber dette er nok

Niels

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-03-02 09:43

In article <B8AB7DD5.B4B%nh@privat.dk>, Niels Hunniche <nh@privat.dk>
wrote:

> Håber dette er nok

Det er nok til at sige at det er et windåse problem, og at det derfor
ikke rigtigt hører hjemme her.

Kører du krypteret (WEP) på basestationen?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-03-02 23:41

> [...]

> gamle men jeg for den nye om få dage hvis det betyder noget, som kun bruges
> til adsl ved TDC Bredbånd, det virker fint.

OT: Hvorfor skifter du til den nye model. Den gl. virker li' så fint?

Nå, til sagen:

Jeg har på den skole jeg arbejde, opsat 2 gl. airport baser, som har 9
PC'ere som klienter. PC'erne har to forskellige trådløse "kort" linksys
og edimax. (læs en lille beskrivelse på <
http://www.engum-skole.dk/net/index.html>) Fælles for begge kort er at
de var pi*** irriterende at sætte op. Okay dels prøvede jeg mig lidt
frem, men dels var softwaren også noget "barebones" agtigt. (Faktisk ser
det ud som om de to korttyper deles om "næsten" den samme software.) Der
gik lang tid inden jeg fik kontakt med basen, og i den periode var jeg
glad for at min powerbook kunne vise mig at basen i det mindste virkede
som den skulle. (Der findes i øvrigt PC software til konfiguration af
airportbasen tjek dette site < http://www.macwindows.com/airportpc.html>
Jeg bruger selv freebase, men Apple er vist også selv på banen med
noget.)

> [...]
> Kortet er installeret og viser i windows menuen at det ikke er aktivt, og
> der er mulihed for en masse instillinger.

Dine indstillinger er kritiske for at kortet fungere. For det første
skal du vælge "infrastructure", da du køre via en base. "Adhoc" er ment
som "computer til computer" kobling.

PS mode skal du lade være default

Channel skal du også lade være default

Der er også et sted, som jeg bare ikke kan huske hvad hedder, hvor du
skal skrive navnet på dit trådløse netværk. Dett skal være udfyldt
korrekt. Typisk står det et navn, som lign. fabrikantens navn. Du skal
så skrive det navn som du i sin sin tid gav dit airportnetværk. (Hvis du
ikke kan huske det kan du finde det ved at koble op til base via
"Airport admin utility".)

Mht. til kryptering, så er mit råd at droppe krypteringen indtil du ved
at PC'eren kan bruge basen. NÅR det så virker kan du eksperimentere med
kryptering. Du ska dog være opmærksom på at WEP kodeordet som Mac'en
bruger ofte ikke kan bruges direkte på din PC. Det skal omsættes til en
talkode, som sættes ind i PC'erens indstillinger. Den kode fremkommer
ved at trykke på "hængelås" symbolet, når du er koblet op til basen vi
"Airport admin utility".

Held og lykke med det

Martin

Fra : Niels Hunniche

Dato : 07-03-02 10:05

On 06/03/02 23:40, in article 1f8ncrg.ry63gm1azbxigN%mb@talent.dk, "Martin
Bredthauer" <mb@talent.dk> wrote:Martin Bredthauer

Tusind tak Martin jeg har fået et nyt netkort (3COM) og nu virker det efter
dine instrukser.

Niels