Kødmængde til fest
Fra : Mette Svangren

Dato : 03-03-02 09:22

Jeg skal have beregnet, hvor meget lammekød jeg skal bruge til en stor fest.
Til daglig regner jeg med ca. 100 g kød pr. person, men hvor meget er det
nu, man beregner til fest? Det foresvæver mig at være noget med 200-250
g...men bør jeg mon have endnu mere, blot for at være på den sikre side?

MVH Mette

Fra : Stig1

Dato : 03-03-02 11:15

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars

Dato : 03-03-02 16:26

"Mette Svangren" skrev:

> Til daglig regner jeg med ca. 100 g kød pr. person,
> men hvor meget er det nu, man beregner til fest?

Jeg syntes det også afhænger meget af hvad der ellers er af f.eks. forret,
tilbehør og dessert.

Er der kun en hovedret ville jeg tage 250g kød, men med forret ville jeg kun
regne 200g.

Er der meget tilbehør bliver der måske kun spist 150g per person, men jeg
her ville jeg dog altid lægge lidt oveni - og runde op til 200g for en
sikkerheds skyld.

- Lars

Fra : Mette Svangren

Dato : 03-03-02 16:54

Lars skrev bl.a.

> [...]
>
> Er der meget tilbehør bliver der måske kun spist 150g per person, men jeg
> her ville jeg dog altid lægge lidt oveni - og runde op til 200g for en

Det er også, hvad jeg er blevet enig med min kødleverandør (svigerfars
hobbyfåreavl) om. Der er både forret, hovedret, dessert, kaffe og kage og
natmad! Så mon ikke folk kan overleve på 200 g.

Men så kom vi til at snakke om, hvor meget fisk (til ørredterrine) vi mon
skal beregne pr. person...Her blev vi også enige om 200 g, men her "rå"
fisk, og så mene at det går op, når de er fileterede. Lyder det helt hen i
vejret?

Tak for hjælpen
Mette

Fra : Lars

Dato : 03-03-02 17:08

"Mette Svangren" skrev:

> 200 g, men her "rå" fisk, og så mene at det går
> op, når de er fileterede. Lyder det helt hen i
> vejret?

Det lyder fornuftigt i mine ører

- Lars

Fra : Claus Lerbech Jensen

Dato : 03-03-02 17:19

"Mette Svangren" <svangut@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> fisk, og så mene at det går op, når de er fileterede. Lyder det helt hen i

200 g rå fisk til forret og 200 g lam til hovedret er ret meget, og det er
for meget fisk 100 g er mere passende
hvis der skal være plads til dessert, tilbehør, kartofler, kaffe, kage,
natmad, eller ender det med at du står med mange
rester og at folk kan "trille hjem". Selfølgelig skal folk blive mætte, men
de skal jo heller ikke forspise sig, gode
grønsager og en lækker kartoffel er bedre end meget kød

Fra : Mette Svangren

Dato : 03-03-02 18:04

Claus skrev bl.a.

> 200 g rå fisk til forret og 200 g lam til hovedret er ret meget, og det er
> for meget fisk 100 g er mere passende

Men når jeg skriver "rå" fisk, mener jeg hele fisk (idet jeg får dem direkte
fra dambruget). Der skal altså skæres hoved og hale af, fileteres og så
videre. Egentlig ville jeg så netop forvente at ende på i omegnen af netto
100 g fisk pr. person. Sådan at jeg, når jeg nu skal lave terrine til 70
mennesker, skal bestille 14 kg fisk, som så nok er reduceret til ca. 7 kg
rent kød.

MVH Mette

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 05-03-02 23:13

Claus Lerbech Jensen <claus@lerbech.dk> wrote:

> [...]
> de skal jo heller ikke forspise sig, gode
> grønsager og en lækker kartoffel er bedre end meget kød
Nemlig.

Jeg plejer at regne med
75-125 gr til fisk til forretten
150-200 gr kød til hovedretten
250 gr grøntsager
150 - 200 gr tør kulhydrat (brød, kartoffel, ris, pasta....)

Når jeg spiser det og drikker lidt vin (0,5 l) og rigelig vand (1 l)
SKAL jeg ud og danse for at komme af med vægten.

hilsen
Sebastian

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 05-03-02 23:13

Lars <ab@cd.de> wrote:

> [...]
> tilbehør og dessert.
>
> Er der kun en hovedret ville jeg tage 250g kød, men med forret ville jeg kun

Du er vist fra Jylland, eller har du familiære forbindelser til
slagteribranchen ? - et halv pund kød per person til folk der normalt
spiser 100 - 150 gr ?

Skriv lidt mere om menuen Mette.
mvh
Sebastian

Fra : Mette Svangren

Dato : 06-03-02 10:00

"Sebastian Loeck" <sebalo@worldonline.dk> wrote in message
(kLIP)

> Du er vist fra Jylland, eller har du familiære forbindelser til
> slagteribranchen ? - et halv pund kød per person til folk der normalt
> [...]

Jovist er jeg fra Jylland, men hvad langt "værre" er, er en del af gæsterne
fra Færøerne, og de er virkelig store kødspisere! *G*
Slagteriforbindelser har jeg ikke, og dog. Kødet (lammekøller, -fileter
og -mørbrad) kommer fra svigerfars hobbyfåreavl, så det er ganske gratis.

Menuen består af ørredterrine til forret, lam farseret m. chili, hvidløg,
salvie m.m. med kartoffelsalat med flødedressing (tak for ideen, Peter
Bosse), og endelig bryllupskage til dessert (så siger det jo sig selv, hvad
anledningen er). Til natmad noget så eksotisk som pølser med brød.

MVH Mette

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 17-03-02 08:01

Wed, 6 Mar 2002 10:00:23 +0100, skrev "Mette Svangren"
<svangut@hotmail.com> :

>[...] lam farseret m. chili, hvidløg, salvie m.m.

Lyder spændende - hvordan laver du det mere præcist ??
Normalt "spækker" jeg selv lam med f.eks. persille og hvidløg, men det
med chilien lyder da absolut interessant

--
Gitte.....hvis livet giver dig citroner, så lav limonade
Webshop med kosmetik & undertøj: http://kosmetik-tak.dk

Fra : Helle Skoett

Dato : 04-03-02 00:58

Hej Mette
Tørsleffs husmoderservice har en side, hvor du kan få hjælp til beregning og
gode råd i øvrigt

http://www.toersleff.dk/4_husmoder/gaester-fester.htm

vh
helle s

Fra : Mette Svangren

Dato : 04-03-02 08:28

"Helle Skoett" <Helle.Skoettvaek@bt.dk> wrote in message
> Hej Mette
> Tørsleffs husmoderservice har en side, hvor du kan få hjælp til beregning
> [...]

Tusind tak, Helle. Det er en meget informativ side, lige noget jeg kunne
bruge!

MVH Mette