computere og ondt i hovedet
Fra : Pizzaman

Dato : 02-03-02 20:59

Det er måske lidt udenfor denne gruppe, alligevel vil jeg gerne høre, om der
er nogen , der har haft seriøst ondt i hovedet efter at have siddet foran
skærmen. For år tilbage havde jeg ingen problemer, men nu (jeg er 32) kan
jeg ikke klare mere end 4 timer max så får jeg en ordentlig gang
"tømmermænd".
Er det alderen, der trykker? Er det monitoren? Er det
spillestillingen, lyset, frameraten? Gode råd modtages med tak.

Fra : kat

Dato : 02-03-02 21:50

"Pizzaman"
> [...]
høre, om der
> er nogen , der har haft seriøst ondt i hovedet efter at have siddet

Skulle hilse fra manden ved min side og sige, at han har det på
nøjagtig samme måde. Vi har ikke fuldt ud kunne identifisere
problemet, andet end at se på skærmarbejde som en helhed: Dårlig
siddestilling, slid på skuldre (mange års arbejde foran skærmen),
nakkestivhed (alderen?), øjenene (har været til øjenlæge uden at det
hjalp ret meget). Men her hjælper det dog i ferieperioderne, hvor vi
er væk fra skærmen 24-7. Ellers tyr vi til div. hovedpinepiller og
nogle gange en gang massage til at få løst op for musklerne, men det
er svært at leve med i hverdagen, når det både er arbejde og fritiden!
Vi vil følge spændt med her, for at se om det er andre der kan komme
med gode idéer.
--

/kat
---

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-03-02 23:45

On Sat, 2 Mar 2002 20:59:19 +0100, "Pizzaman" <langenaese@yahoo.com>
wrote:

>Er det alderen, der trykker? Er det monitoren? Er det
>spillestillingen, lyset, frameraten? Gode råd modtages med tak.

Tror på at det er fordi du sider for længe i samme stilling, og
spænder.
De sener du har fra siden af halsen, og ned mod skullerne, er de håre
eller bløde?
Hvis de er hårde, så er det nok det der gør det,,,
Masage mellem skullerbladene, og rygraden, samt blød skriver og siger
BLØD masage på og ved siden af hals hvivlerne vil være godt.

Når du skal side ved skærmen i længer tid, så tag et minutur, sæt det
på 15 minutter, og når det ringer, så forlad maskinen, rejs dig op,
sving armene rundt, fram og op, og ned bagtil, og så omvendt.
buk dig forover og sving hele overkroppen mod højere, og bagom og mod
venstre og fram. Når du har gjort alt det sådan en 5 - 10 gange hver
lægemsdel, så gør du det samme igen, bare den modsatte vej. Det må
ikke gøre ondt noget sted, det skal ikke være så kraftigt at du bliver
forpustet. det tager ikke mere end nogle få minutter. Når du ikke har
problemmer, så kan du måske nøjes med at gøre det en gang i timen.

Det er også muligt at gøre det sidende. Det var noget jeg lærte da
jeg kørte turistbus, og alle øvelserne kunne gøres i minuture udgaven
sidende ved rattet, mens man kørte, besværliger behøver det ikke at
være,,,

Fra : Niels Andersen

Dato : 03-03-02 16:23

"Pizzaman" <langenaese@yahoo.com> wrote in message
> [...]
der
> er nogen , der har haft seriøst ondt i hovedet efter at have siddet foran

Har vi ikke alle det?

Det er dog mest mine skuldre jeg har haft problemer med. Så lærte jeg
hvordan man finder den rigtige højde på stolen [1], siden har jeg ikke haft
det problem. Det har dog nok også hjulpet, at jeg siden har lært en del mere
om ergonomi, selv om jeg glemmer det meste i hverdagen.

> For år tilbage havde jeg ingen problemer, men nu (jeg er 32) kan
> jeg ikke klare mere end 4 timer max så får jeg en ordentlig gang
> "tømmermænd".

Jeg kender adskillige årsager til hovedpine ved computerbrug, og jeg har
prøvet dem alle. Der er flere forskellige slags hovedpine. Jeg plejer at få
det enten i tindingerne eller i nakken.
Når det er i nakken, plejer det at være et ergonomisk problem. Dvs. sidder
dumt dårligt, for stift, spænder i nogle muskler osv.
Når det er i tindingerne er det typisk relateret til øjnene, eller psykiske
årsager (fx. stress).
Det kan også være mere udefinerbart, så er det typisk psykiske årsager.

Det, der plejer at sætte sig i nakken hos mig, er der allerede blevet talt
om i tråden, så det vil ikke sige noget særligt om. Sid fornuftigt og
varieret, og kom op at stå en gang i mellem.

Kan jeg ikke afgøre hvor i hovedet det gør ondt, så plejer det at være
stress, bekymringer el. lign. Så skal jeg enten løse problemerne, eller
prøve at lade være med at bekymre mig så meget, hvis jeg alligevel ikke kan
gøre mere.

Den i tindingerne er nok den, jeg kan sige mest om. Kommer det, mens jeg
sidder ved skærmen, er det typisk anstrengte øjne. Det kan skyldes lyset,
skærmen, afstand til skærmen, luften og dine øjne. (Og sikkert flere ting
jeg ikke ved, eller har glemt)

Lyset: Det er meget vigtigt med en fornuftig belysning. Prøv at sætte en
hånd for panden, så den fungerer som skyggen på en kasket. Er det rart? Kan
du slappere mere af i ansigtet? Så har du problemer med lyset! Et andet tegn
er, når du kan se mere end skærmbilledet i skærmen. Reflekser fra lamper,
vinduer eller dig selv er det jeg ser mest rundt omkring.
Lyset skal være blødt (halogen (med dårlig skærm) skidt, lysstofrør (med god
skærm) godt), og så skal det komme fra oven eller fra siden. Lyset fra
vinduer er svære at justere (uden andre gener), så sørg for at have vinduer
ved siden af dig. Det gør det knapt så slemt, at det er stærkt, skarpt lys.

Skærmen: Alle skærme har en "opdaterings-hastighed" (frekvens). Det er det
antal gange i sekundet skærmbilledet kan ændre sig. På billedrørsskærme
blinker skærmen hver gang billedet bliver opdateret. Mennesker kan se op til
omkring 20-25 blink i sekundet. Går det hurtigere end det, vil vi ikke
bemærke disse blink, bevidst. Men de kan godt genere alligevel, fx. ved at
give hovedpine.
Mange edb-skærme har en frekvens på 60 Hz. Det anbefales at sætte den til
mindst 75 Hz. Jeg har kureret nogle ret slemme "kontor-hovedpiner", ved at
bruge nogle få sekunder på at ændre denne frekvens.
En anden lille ting: Måske er lyset på skærmen for skarpt. Prøv at skrue
lidt ned for "brightness". Bliver det mere behageligt? Står den for højt,
vil du (efter meget kort tilvænding) ikke bemærke forringelse af billedet.

Afstand til skærmen: Mange sidder alt for tæt på skærmen. Prøv at sidde
normalt, og tag fat i kanten af skærmen. Er dine arme bøjede, sidder du for
tæt på. Kan du ikke nå, sidder du måske [2] for langt væk.

Luften: Måske er luften i lokalet ikke særligt godt? Prøv at lufte ud. Mht.
computere er der især to ting, jeg har langt mærke til: Iltniveauet [3] og
luftfugtigheden. Begge dele har det med at blive for lave. Jeg har hørt at
skærmen skulle gøre noget ved luftfugtigheden, men det har jeg ikke fået
bekræftet. Men jeg har set problemet!
Selvfølgelig skal man altid lufte ud, ligesom alle andre indendørs rum. Er
det ikke nok, kan nogle planter (med så meget grøn overflade som muligt,
gerne mange små blade) gøre noget ved ilten.
Engang sad jeg i en lidt ekstrem situation. Mange computere i et meget lille
rum (5 computere med hver sin skærm, én siddeplads). Der fik jeg det meget
bedre, da jeg lagde et vådt håndklæde over radiatoren. Jeg har også set
flere steder med meget elektronik (og problemer med udluftning), at man har
kar med vand på radiatorer [4].

Dine øjne: Måske skal du have (nye glas i dine) briller, eller måske skal du
have edb-briller (ligesom læsebriller, bare til en lidt større afstand). Tag
til en øjenlæge og få det tjekket. En optiker kan også klare det, men ifølge
en undersøgelse (og flere stikprøver i min omgangskreds) er øjenlæger meget
bedre til at måle korrekt. (Øjenlægen har interesse i dine øjne, optikeren
har interesse i dine briller.)

Hmm... Så kan jeg vist ikke komme i tanker om mere lige nu.

[1] Jeg sænkede stolen 2 cm, et par dage efter havde jeg det fint igen. I
den tid sad jeg stadig over 10 timer ved skærmen om dagen, og jeg gjorde
intet andet anderledes.
[2] Normalt skal man kunne nå skærmen. Men hvis bogstaverne er store nok, er
det ikke anstrengene at se noget på lidt længere afstand.
[3] Det er muligvis ikke computernes skyld, men bare fordi mange lufter for
lidt ud.
[4] Så vidt jeg husker, så jeg det bla. på broen i en passager/bil-færge.
(Den eneste hvor jeg har været på broen, efter den var bygget færdig.)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 03-03-02 22:54

Pizzaman <langenaese@yahoo.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c812ef9$0$25886$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> Er det alderen, der trykker? Er det monitoren? Er det
> spillestillingen, lyset, frameraten? Gode råd modtages med tak.

Hej
Min kæreste havde også det problem for et par år siden. Han var 18.
Han havde ingen problemer med synet men gik alligevel til en optiker, de
sagde at det var fordi at hans øjne ikke kunne stille skarpt. De skiftedes
til at fokusere på skærmen fordi at det ene var +0,25 det andet -0,25, så
forskillen var ½. Det er jo minimalt, men alligevel fik han briller og det
hjalp. Da vi så sidste år var i Egypten mistede han brillerne, men han har
ikke haft hovedpine siden. Så det er åbentbart "gået over"!
Så måske kunne et besøg hos optikeren, men denne lille historie i lommen
være en god ide.
VH LKP

Fra : Pizzaman

Dato : 04-03-02 12:26

Tak for alle ideerne, det var interessant læsning og jeg vil afprøve nogle
af dem nu!