Hjemmebagt broed ?
Fra : Gerner Mo

Dato : 26-01-01 19:09

Hvad er bedst som hævemiddel i hvedebrød ?

Mår jeg bruger gær, så er det som om brødet ikke hæver i lige så høj grad som
i gamle dage (20-30 år tilbage).

Kan man gå over til bagepulver som hævemiddel til hvedebrød ?
Hvordan med bagepulver i bagemaskiner, hvor programmeringen er lavet til
gærbrød ?

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-01-01 21:29

Gerner M skrev:

> Hvad er bedst som hævemiddel i hvedebrød ?

Gær.

> Mår jeg bruger gær, så er det som om brødet ikke hæver i lige
> så høj grad som i gamle dage (20-30 år tilbage).

Tilsæt ascorbinsyre, så skal du se.

> Hvordan med bagepulver i bagemaskiner, hvor programmeringen er
> lavet til gærbrød ?

Advr!

// Klaus

Fra : Emil

Dato : 26-01-01 23:01

On Fri, 26 Jan 2001, Klaus Alexander Seistrup wrote:

>Tilsæt ascorbinsyre, så skal du se.

Jo, det er rigtigt nok. Men der skal altså max tilsættes 0,2 gram
pr. kg. dej. Mere vil hæmme gæringen. Bruges i stedet citronsyre
kan der tilsættes indtil 2 gram pr. kg. dej.

Begge tilsætninger kan dog give brødet en let syrlig smag,
medmindre der bruges langtidshævning; så det er ikke velegnet til
bagemaskiner.
En teske sukker i dejen virker bedre, kan også kombineres med
ovenstående.

Dette var teorien; men nu har du fortalt at du bruger
bagemaskine, så dine oplevelser afviger nok herfra.
Så fortæl hvor meget ascorbinsyre du (med held) bruger.
Jeg skal nemlig snart på jagt efter sådant et uhyre, ikke mindst
p.gr.a. dine anbefalinger.

Ellers er det min oplevelse at temperaturen er den væsentligste
faktor for hævningen.
Sluthævningen hos mig (langtidshævet eller ej) foregår her i
fyringssæsonen altid på mit 30 grader varme klinkegulv. Det
virker helt perfekt på brødet.

>Advr!

Tak for advarslen. Så blev jeg da forskånet for sådanne forsøg.

m.v.h. Emil

Fra : Gerner Mo

Dato : 27-01-01 01:07

On Fri, 26 Jan 2001 23:01:29 +0100, Emil <EXemilsen@image.dk> wrote:

>On Fri, 26 Jan 2001, Klaus Alexander Seistrup wrote:
>

>En teske sukker i dejen virker bedre, kan også kombineres med
>ovenstående.

Sukker indgår da sammen med salt. Sukkeret i vædsken er vel det der aktivere
gæret ved 40 grader ?

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Brian Bjørn

Dato : 27-01-01 01:19

Gerner Mo wrote:
> Sukker indgår da sammen med salt. Sukkeret i vædsken er vel det der aktivere
> gæret ved 40 grader ?

Gær spiser lige så gerne mel. Jeg synes personligt, at det er en uskik
at hælde sukker i dejen, som tilfældet er med stort set al
købe-hvedebrød (min yndlingsaversion er Paaskebrød, der selv i "sunde"
varianter (de laver vist nok nogle grovboller) smager som slik og ikke
som brød).
--
Brian Bjørn
Stud.med.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-01-01 10:10

Brian B skrev:

> Gær spiser lige så gerne mel. Jeg synes personligt, at det er
> en uskik at hælde sukker i dejen,

Helt enig - jeg har aldrig fået så lækre brød, som efter jeg droppede
sukkeret og nøjes med mel, vand/mælk, salt og olie.

For tiden lyder min på-slump-opskrift nogenlunde som

2½ dl kogende vand
7½ dl mælk fra køleskabet
1 pakke gær
1 skvæt olie
2-3 tsk groft salt
< 2 kg hvdedmel

Æltes grundigt. Forhæver et par timer. Slås ned og formes til 4 brød,
som hæver en times tid. Pensles og bages i 20-25 minutter ved 200°C.

// Klaus

Fra : Lars Wichmann

Dato : 27-01-01 11:01

"Brian Bjørn" <bbjorn@mdb.ku.dk> wrote in message

> [...]
> købe-hvedebrød (min yndlingsaversion er Paaskebrød, der selv i "sunde"
> varianter (de laver vist nok nogle grovboller) smager som slik og ikke

Prøv med honning eller sirup istedet for sukker,
Det giver den ønskede effekt samt en god og ikke "slik'et" smag.

Lars

Fra : Brian Bjørn

Dato : 27-01-01 11:16

Lars Wichmann wrote:
> Prøv med honning eller sirup istedet for sukker,
> Det giver den ønskede effekt samt en god og ikke "slik'et" smag.

Jeg takker da for rådet, men jeg savner ikke effekten. Min opskrift
lyder for tiden ca. sådan her:

25 g gær (mindre kunne nok i virkeligheden gøre det)
1 øl + en slat vand til at skylle flasken (og hælde i dejskålen)
En slat olie
En spsk groft salt
Rugmel til dejen har konsistens som en tyk, sej "grød"
Hvedemel for resten af pengene

Røres og æltes godt og grundigt. Formes til et brød og hæver i
køleskabet natten over (12-24 timer). Bages ved 225 grader i 25-30
minutter. Kast eventuelt en slat vand ind i bunden af ovnen, når
skorpen er begyndt at dannes.
--
Brian Bjørn
Stud.med.

Fra : Lars Wichmann

Dato : 27-01-01 19:35

> Jeg takker da for rådet, men jeg savner ikke effekten. Min opskrift
> lyder for tiden ca. sådan her:

Det må prøves ...

Well, så må jeg vel også hellere komme med mine "standard-boller/flutes" ...

Tag 3 dl havregryn og overhæld dem med ca. 3 dl mælk
(eller som man normalt ville gøre til sin morgenmad)
Lad dem stå og "trække" indtil mælken er "væk" ...
1 øl (gerne en lidt mere smagfuld en, som fx classic, carls special, porter
el. lign !!)
+ en halv liter mælk varmes op til finger temperatur
1 pakke gær røres ud i øl og mælk.
Til havregryn'ene tilsættes en stor spiseskefuld honning (alternativt mørk
sirup),
2-3 tsk salt,
1 tsk stødt kardemomme
det hele røres sammen med et halvt kilo sigtemel,
ca. 5 dl grahamsmel/fuldkornshvedemel
(her kan varies efter behov, dejen kan sagtens bære en 4-5 revne gulerøddere
eller et par håndfulde rosiner,
solsikkekerner eller hvad man måtte lyste).
og så standard hvedemel for resten.
Det hele æltes godt, ihærdigt, grundigt og længe!
Min erfaring er, at desto mere man arbejder med dejen, desto bedre bliver
resultatet.

Herfra er det ligesom "normalt" ....
lad det hæve en 2-3-4 timer ved stuetemperatur (dobbelt størrelse som det
hedder sig) ...
formes til boller/flutes (giver normalt 8 store flutes/landgangsbrød eller
32 boller)
Lad bollerne hæve et par timer og pensl med vand eller æg.
Bages ved ca. 200 grader i 25-30 min.

Fra : Jan Boegh

Dato : 27-01-01 10:45

"Gerner Mo" <gerner.mo@wanadoo.dk> wrote in message

> Sukker indgår da sammen med salt. Sukkeret i vædsken er vel det der
aktivere
> gæret ved 40 grader ?

Gærceller spiser sukker og stivelse, og af disse er sukker lettere
tilgængelige end stivelsen. Så man kan sige, at man, ved at tilsætte en
smule sukker, hurtigere får gærcellerne fodret, hvor de ellers skulle vente
lidt på at nogle enzymer skal klipper stivelsesmolekylerne over i mindre
stykker (sukker).
Man kunne formentlig yderligere sætte gang isagerne ved at spytte
vedholdende og kraftigt i dejen - men af en eller anden grund benyttes denne
metode vist sjældent .

mvh
jan

Fra : Gerner Mo

Dato : 27-01-01 14:23

On Sat, 27 Jan 2001 10:45:28 +0100, "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> wrote:

>Man kunne formentlig yderligere sætte gang isagerne ved at spytte
>vedholdende og kraftigt i dejen - men af en eller anden grund benyttes denne
>metode vist sjældent .

En indianerstamme i sydamerika spytter i vædsken får at gære hurtigere, ganske
vist ikke brød, men får at få alkohol. Det bliver ligesom i sumpen i M.A.S.H.,
alkohol lagret en time.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-01-01 20:39

Emil skrev:

> Så fortæl hvor meget ascorbinsyre du (med held) bruger.

Jeg bruger ikke selv ascorbinsyre, men mange i news:rec.food.baking
sværger til det. Det lader til at det fortrinsvist er et USAnsk
fænomen.

> Jeg skal nemlig snart på jagt efter sådant et uhyre, ikke
> mindst p.gr.a. dine anbefalinger.

Og de modsatte. En bagemaskine er en bekvemmelighedsting, som sætter
mig i stand til at bage brød herhjemme selv om jeg ikke har nogen ovn.
Men husk at brød bagt i bagemaskine ikke bliver nær så gode, pæne og
velsmagende som hvis de var bagt på traditionel vis.

// Klaus

Fra : Hauge

Dato : 27-01-01 21:04

Hejsa

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> wrote in message
> Men husk at brød bagt i bagemaskine ikke bliver nær så gode, pæne og
> velsmagende som hvis de var bagt på traditionel vis.

Men mindst lige så velsmagende som en del af købe-pap-brød som 'Det gode
brød' og hvad de nu hedder alle sammen.

Mvh Hauge

Fra : rune og stinne

Dato : 26-01-01 21:39

Drop brødmaskinen!!

Og så ellers gi' dig god tid til at bage brødet - husk ikke at slå gæren
"ihjel" med for varmt/koldt væske... brug evt. mindre gær, men lad det
langtidshæve.

Mvh
Stinne

Fra : Gerner Mo

Dato : 27-01-01 01:10

On Fri, 26 Jan 2001 21:38:38 +0100, "rune og stinne" <3r@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Drop brødmaskinen!!

Jeg bruger ikke bagemaskine. Spurgte blot fordi mange andre gør det.

Både her i gruppen og i omgangskredsen.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : René Hjorth

Dato : 27-01-01 15:15

Fri, 26 Jan 2001 19:09:20 +0100 skrev Gerner Mo <gerner.mo@wanadoo.dk>

Hej Gerner,

>Hvad er bedst som hævemiddel i hvedebrød ?

Gær! Frisk gær er, under den rette sammensætning, det ultimative til
brød! Glem bagepulver og andet kemi med en grim smag...

>Mår jeg bruger gær, så er det som om brødet ikke hæver i lige så høj grad som
>i gamle dage (20-30 år tilbage).

Gør du noget "forkert"? Altså, jeg husker tydeligt min mors brød fra
min barndom, og det var noget (godt hun ikke læser med) klægt, tørt,
tungt og kedeligt brød, og så havde det en træls smag af gær.

Jeg bruger lidt frisk gær, vel 25 gram pr. 500 gram god stærk
hvedemel, 1 tsk. sukker, 2 tsk salt, ca. 3½ dl koldt vand, 1 spsk.
olivenolie.

Gæren oplæses i lidt af vandet, resten tilsættes, sukker og salt
opløses deri, olie og hvedemel tilsættes og det hele æltes *grundigt*;
ved et par hvilepauser er det typisk et par timer det bliver æltet.

Sættes på en plade som 1 stort eller 2 små brød, hæver en time, kommer
i en meget varm ovn der sprayes med vand, temperaturen sættes ned til
200 grader og brødet bager færdigt på ca. 40 minutter.

Perfekt brød, luftigt, lækkert, sprød skorpe, og meget bedre end min
mors!

Mvh,
René
www.rene.hjorth.com

Fra : Regnar Bang Lyngsø

Dato : 27-01-01 17:52

"René Hjorth" wrote:

> Gær! Frisk gær er, under den rette sammensætning, det ultimative til
> brød! Glem bagepulver og andet kemi med en grim smag...

Surdej er også ganske glimrende. Jeg forstår ikke, hvorfor så mange kun
bruger surdej til rugbrød.

Knus
   Regnar
--
Regnar Bang Lyngsø (regnar@writeme.com, regnar@beer.com)
<URL:http://www.daimi.au.dk/%7Erblyngso/>

Fra : René Hjorth

Dato : 27-01-01 21:12

Sat, 27 Jan 2001 16:52:23 GMT skrev Regnar Bang Lyngsø
<regnar@writeme.com>

Hej Regnar,

>Surdej er også ganske glimrende. Jeg forstår ikke, hvorfor så mange kun
>bruger surdej til rugbrød.

Enig & Enig. Men...

Jeg synes at jeg bager "for mange" forskellige brød til surdej, nettop
fordi en god klump tages fra og bruges næste gang.

Om det er det groveste mørke rugbrød, eller den hvideste baguette har
en betydning for surdejen - samt nogle gange bager jeg 2-3 gange om
dagen, og andre gange kan der gå 2-3 uger.

Ved de omstændigheder synes jeg at surdej er lidt for upraktiskt...

Mvh,
René
www.rene.hjorth.com

Fra : Gerner Mo

Dato : 27-01-01 18:02

On Sat, 27 Jan 2001 15:14:58 +0100, René Hjorth <Rene@Hjorth.com> wrote:

> [...]
>min barndom, og det var noget (godt hun ikke læser med) klægt, tørt,
>tungt og kedeligt brød, og så havde det en træls smag af gær.

Jeg må vel gå til bekendelse ? Det er nemlig min mor der bager brød, som hun
har gjort det sidste 100 år. (hun læser heller ikke med) og har i alle årerne
brugt AMO hvedemel, men nu til dags, så bliver brødet som -din- mors brød.

Og hun har altid bagt brød i form, men forsøgt sig uden form, uden det ønskede
resultat. Hun ønsker ikke at ændre ved den måde hun laver brød på, så hun har
opgivet "det daglige brød".

>Jeg bruger lidt frisk gær, vel 25 gram pr. 500 gram god stærk
>hvedemel, 1 tsk. sukker, 2 tsk salt, ca. 3½ dl koldt vand, 1 spsk.
>olivenolie.

Hun bruger ikke det der nymodens olie og bruger både mælk og vand og ellers
som ovenstående "standard" opskrift.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : René Hjorth

Dato : 27-01-01 21:16

Sat, 27 Jan 2001 18:02:15 +0100 skrev Gerner Mo <gerner.mo@wanadoo.dk>

Hej Gerner,

> [...]
>brugt AMO hvedemel, men nu til dags, så bliver brødet som -din- mors brød.

Hehe. AMO Hvedemel er, til brød, simpelthen det ringeste mel at
anvende - det er slapt og uspændstigt; men er i sagens natur perfekt
til kager o.l.

>Hun bruger ikke det der nymodens olie og bruger både mælk og vand og ellers
>som ovenstående "standard" opskrift.

Glem mælken, erstat evt. olien af en lille klat smør, og lær hende at
der skal æltes MEGET grundigt, og 5 minutter er IKKE nok... Jeg har
lært min mor at bage rigtigt godt brød sidenhen, så det burde du vel
også kunne? :)

Mvh,
René
www.rene.hjorth.com

Fra : Gerner Mo

Dato : 27-01-01 23:48

On Sat, 27 Jan 2001 21:15:56 +0100, René Hjorth <Rene@Hjorth.com> wrote:

> [...]
>

>Hehe. AMO Hvedemel er, til brød, simpelthen det ringeste mel at
>anvende - det er slapt og uspændstigt; men er i sagens natur perfekt

men da hun har brugt det i 100 år, så var det jo godt nok til brød førhen og
det passer, brødet var fantastisk og vi købte næsten ikke brød hjemme.

det var store, luftige og saftige brød, og de kunne knapt komme ud af ovnen
før der blev skåret en skive til hver, med en klat smør smeltende på.

> [...]
>der skal æltes MEGET grundigt, og 5 minutter er IKKE nok... Jeg har
>lært min mor at bage rigtigt godt brød sidenhen, så det burde du vel

Hm, lære en gammel høne at lægge æg ? det får man nok ikke et brød ud af i
fremtiden.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Neta & Peter

Dato : 28-01-01 12:04

Gerner Mo <gerner.mo@wanadoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:vkj67t03pgnsttg4shiijjm393gs9fh0qr@4ax.com...
> [...]
og
> det passer, brødet var fantastisk og vi købte næsten ikke brød hjemme.

Konklusionen må vist være, at Amo ikke er, hvad det har været.

Eller også - jeg ved ikke hvor gammel din mor er, men måske har hun ikke
lige så stærke håndled som for 20 år siden, og kan ikke ælte dejen lige så
effektivt.

Jeg bagte engang brød sammen med et par fritidshjemsbørn. Vi delte dejen i
to klumper, de æltede den ene, jeg æltede den anden. Så trillede vil dem til
lige store boller og lod dem efterhæve.

Da de var bagt, var mine boller *dobbelt så store* som deres.

MVH

Peter

Fra : Gerner Mo

Dato : 28-01-01 14:50

On Sun, 28 Jan 2001 12:04:17 +0100, "Neta & Peter" <pwesth@hum.ku.dk> wrote:

>Gerner Mo <gerner.mo@wanadoo.dk> skrev i en
>nyhedsmeddelelse:vkj67t03pgnsttg4shiijjm393gs9fh0qr@4ax.com...
>
>Konklusionen må vist være, at Amo ikke er, hvad det har været.

Hun tror mere det er gæret.

>Eller også - jeg ved ikke hvor gammel din mor er, men måske har hun ikke
>lige så stærke håndled som for 20 år siden, og kan ikke ælte dejen lige så
>effektivt.

Findes der en degælter til privat brug, d.v.s. billig men dog med nødvendig
kvalitet ? Jeg tror ikke en kombimaskine dur. Hm, må prøve en søgning.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : René Hjorth

Dato : 28-01-01 16:16

Sat, 27 Jan 2001 23:47:47 +0100 skrev Gerner Mo <gerner.mo@wanadoo.dk>

Hej Gerner,

>men da hun har brugt det i 100 år, så var det jo godt nok til brød førhen og
>det passer, brødet var fantastisk og vi købte næsten ikke brød hjemme.

Der er flere ting der har ændret sig siden da - snakker du med en
landmand får du én forklaring, snakker du med en biolog får du en
ganske anden.

Én grund er dog at jordene er mere udpinte nu end for 20, og der
samtidig anvendes færre gødnings- og sprøjtemidler, hvorfor du som
landmand får mindre og lavere kvallitet udaf dine marker.

Det er i hevrtfald flere danske landmænds forklaering til at det
danske mel er blevet dårligere, og f.eks. at det tyske mel er blevet
bedre end det danske...

>det var store, luftige og saftige brød, og de kunne knapt komme ud af ovnen
>før der blev skåret en skive til hver, med en klat smør smeltende på.

Måske var din mor også stærkere dengang, og kunne mere klare at ælte
og bakse med brødet, for selvom dansk hvedemel er blevet slapt, kan
man stadig - med lidt omhyggelighed og hårdt arbejde - få rimeligt
godt brød ud af det.

Eller måske VAR det vitterlig både hvid jul og den varmeste sommer
HVERT år i din barndom?

Mvh,
René
www.rene.hjorth.com

Fra : Gerner Mo

Dato : 28-01-01 17:36

On Sun, 28 Jan 2001 16:16:19 +0100, René Hjorth <Rene@Hjorth.com> wrote:

>Eller måske VAR det vitterlig både hvid jul og den varmeste sommer
>HVERT år i din barndom?

Næh, så romantisk anlagt er jeg ikke, men hjemmebagt var nu bedre.

Selv bagerbrød var dejligt. Men nu, jeg vil hellere ses nøgen på
rådhuspladesen en ses påklædt i et bageri.

Iøvrigt har jeg søgt på æltemaskiner, men finder kun håndmixere med dejkroge
til privatbrug.

Så har jeg set food-prosessors med dejkroge, og da jeg selv har een, dog uden
dejkrog, så undrer det mig hvordan det fungerer, da maskinen kun har 1
hastighed ? Har de andre variabel hastighed (?), da man jo ikke må ælte dej så
hurtigt, fordi det gør dejen sej, ha, sejdej.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Hauge

Dato : 28-01-01 17:48

Hejsa

> .... ha, sejdej.

Laves det ikke af fisk?

Mvh Hauge

Fra : Bente B. Petersen

Dato : 28-01-01 19:47

Gerner Mo wrote:

> [...]
> hastighed ? Har de andre variabel hastighed (?), da man jo ikke må ælte dej så
> hurtigt, fordi det gør dejen sej, ha, sejdej.

Hvad med en gammeldags kenwood-røremaskine? - Jeg har lige arvet min
farmors gamle. Jeg mener jeg så en tilsvarende maskine i Kop & Kande til
et par tusinde - så de kan stadig fås omend de koster penge. Om maskinen
ælter så godt som et par arme vil jeg nok tvivle på - men man kan jo så
bruge den til at røre det sammen først så man ikke skal ælte helt så
meget.
Min farmors røremaskine kan tage dej af godt et kilo mel og den er noget
nemmere at gøre ren end en foodprocessor imho.

Med venlig hilsen
Bente
--
ICQ:21826582
May the forces of evil

Fra : René Hjorth

Dato : 28-01-01 23:10

Sun, 28 Jan 2001 17:36:07 +0100 skrev Gerner Mo <gerner.mo@wanadoo.dk>

Hej Gerner,

>Selv bagerbrød var dejligt. Men nu, jeg vil hellere ses nøgen på
>rådhuspladesen en ses påklædt i et bageri.

Der findes rimelige bagere, den lokale hér i byen bager alting på
fordej, og der er et rimeligt niveau af smag og sejhed i hendes brød -
og de søndage hvor man vokser søvningt op, er bagere den eneste
mulighed for at få en anstændig morgenmad...

>Så har jeg set food-prosessors med dejkroge, og da jeg selv har een, dog uden
>dejkrog, så undrer det mig hvordan det fungerer, da maskinen kun har 1
>hastighed ?

De findes, altså typer af foodprocessorer hvor skålene er store, der
er dejkroge og der er flere hastigheder - Claus Meyer har et par
stykker, og samme model har jeg vist set i El-giganten...

Mvh,
René
www.rene.hjorth.com

Fra : Gerner Mo

Dato : 29-01-01 02:22

On Sun, 28 Jan 2001 23:09:42 +0100, René Hjorth <Rene@Hjorth.com> wrote:

>De findes, altså typer af foodprocessorer hvor skålene er store, der
>er dejkroge og der er flere hastigheder - Claus Meyer har et par
>stykker, og samme model har jeg vist set i El-giganten...

jeg har fundet ud af at der faktisk er en dejkrog til min food-p.
det er samme type man ser på billederne af andre food-p.
Men faktisk er det bare en kniv og er nok ikke til franskbrødsdej, mere til
småkager-, pizza-, pate-, smør- og kagedej og samme redskab bruges til pure og
æltning. Så dej-"krogen" er nok mere til de lidt mere flydende deje end de
faste.

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Neta & Peter

Dato : 27-01-01 16:44

Hov, jeg glemte lige at mange servere er begyndt at slette indlæg der
starter med "SV:". Prøver en gangn til.

Gerner Mo <gerner.mo@wanadoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:nkd37tcbongk2kq5p1sqmjh2vmubarbps8@4ax.com...
> Hvad er bedst som hævemiddel i hvedebrød ?
>
> Mår jeg bruger gær, så er det som om brødet ikke hæver i lige så høj grad
som
> i gamle dage (20-30 år tilbage).

Hvedebrød med bagepulver bliver jo nærmest som scones. DEr er lamindelig
tradition for sodabrød i f.eks. Irland.

Men hvis dit brød ikke bliver lige så højt som "i gamle dage" ville jeg
umiddelbart tro at det var melkvaliteten, den var gal med. Prøv noget bedre
mel (f.eks. "Bagerens Hvedemel" fra Netto), eller blandt 10-15%
durumhvedemel i.

MVH

Peter