De dør, hjælp!!
Fra : Tulle

Dato : 01-03-02 09:41

Hej NG
I løbet af de sidste par dage er der flere fisk som er døde. Det er bl.a. gået ud over gubbi, platy, neon, zebrafisk, kuhli ål og en
banjo malle.
Der er masser af planter som vokser godt, pumpe og varmelegeme virker og der er ikke for mange fisk.Og en masse yngel er der også.
Det er et 250 L.
Vandet lugtede lidt grimt i morges da jeg fiskede
endnu to døde op
Skal jeg skifte en masse vand? Skiftede 30 % sidste weekend.
Skal de vaccineres eller hvad gør jeg?
Alt hjælp modtages med kyshånd
Mvh. Marianne

Fra : Tom Manczak

Dato : 01-03-02 12:02

Tilsæt ilt vha. luftpumpe.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Der pr. 1 maj mangler tag over hovedet, og søger leje / eje
/ andelsbolig
et sted i København, Andelspris max. 200.000kr.
Tlf. 40833010, døgnet rundt. ICQ 110297734. removefishytoreplybyemail.

Fra : Tom Manczak

Dato : 01-03-02 12:30

Ilt/luft plejer altid at hjælpe, det tilsætter jeg hvis fiskene gisper
samtidig med at filteret har fin gennemstrømning. Det plejer altid at
hjælpe. Vandskift er også en god ide, ca. 50% for at fortynde
giftstofferne der fremkommer af for lidt ilt.

Fra : ole larsen

Dato : 01-03-02 15:08

Tom Manczak skrev i meddelelsen ...

> [...]
>
>--
>Med Venlig Hilsen / Regards,
>
>Tom Manczak, Der pr. 1 maj mangler tag over hovedet, og søger leje / eje

Vandskifte kan være en god ide og giftstoffer fremkommer af proteiner, ikke
af
for lidt ilt - og ja, det kan man argumentere om - holder man luften væk
hvoraf kun ca.
20 % er ilt ) kan man skabe giftige forhold p.gr. a. den manglende eller
reducerede
oxidation af proteiner, men det er stadig kvælstoffet i proteinerne, der
giver de giftige
forbindelser.

Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 02-03-02 12:15

> [...]
eller
> reducerede
> oxidation af proteiner, men det er stadig kvælstoffet i proteinerne,

Det ved jeg godt. Jeg ville bare nævne hvad der kan hjælpe, ikke
hvorfor. Men bakterierne, eller de rigtige bakterier får ikke nok ilt
til at nedbryde den øgede mængde affaldstoffer, jeg tror ikke
nedbrydelsen reduceres eller er manglende, den er nærmere begrænset af
iltmængden. Der bliver de gode bakterier udkonkurreret af de
"skadelige".

Fra : ole larsen

Dato : 01-03-02 15:03

Tulle skrev i meddelelsen
<3c7f3e07$0$56595$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>endnu to døde op
>Skal jeg skifte en masse vand? Skiftede 30 % sidste weekend.

Du skriver, at der ikke er for mange fisk, og det er sikkert også rigtigt.
Og så skriver du også at der er
en masse yngel. Og det er sikkert også rigtigt. Men - prøv at måle
ammonium/ammoniak og nitrit/nitrat.
Er de ikke for høje, er der tale om sygdom, og sygdom giver næsten altid
symptomer før det bliver fatalt.
Og symptomerne kunne hjælpe en til et svar.

Og så vil jeg da gerne se din kyshånd ( lige over for mit arb. er en
farvehandler, der "blander lige i øjet" -
Det vil jeg da gerne undgå.
Er der nogen der savner en smiley ????

Ole

Fra : Kalle

Dato : 03-03-02 20:00

Har du checket dit filter, måske trænger det til en rensning??
Karsten brydsoe@image.dk , Brande