Dagens newbiespørgsmål
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-02 16:06

Default applikation for links i Mail er pt IE, hvilket jeg har nogen
problemer med. JEg vil derfor gerne åbne i Mozilla i stedet. Vodden
gør dumme jeg Mail opmærksom på det? Preferences er ikke specielt
hjælpsomme...

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-02 16:28

In article <kku1s1sl2x.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> [...]
> problemer med. JEg vil derfor gerne åbne i Mozilla i stedet. Vodden
> gør dumme jeg Mail opmærksom på det? Preferences er ikke specielt

System Preferences, Internet, fanebladet "Web"

Hvis du vil ændre andre standart program for andre protokoller end http,
skal du (ikke særligt logisk) ind i IE -> Preferences, "Protocol Pelpers"

Baggrunden er at Apple underligt nok, ikke har valgt at lave et GUI
interface til disse indstillinger i "Internet"

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-02 16:39

> [...]

> hjælpsomme...

System Preferences, Internet, fanebladet "Web"

Hvis du vil ændre standart program for andre protokoller end http,
skal du (ikke særligt logisk) ind i IE -> Preferences, "Protocol Helpers"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-02 16:44

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> System Preferences, Internet, fanebladet "Web"

Smukt. Det ser ud til at fungere bedaarende.

> Hvis du vil ændre standart program for andre protokoller end http,
> skal du (ikke særligt logisk) ind i IE -> Preferences, "Protocol Helpers"

En standart er noget som en af dem der red med fane red med som
standard. Bare lige saa du ved det.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-02-02 16:55

In article <kkheo1sjac.fsf@mimer.null.dk>,
ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> En standart er noget som en af dem der red med fane red med som
> standard. Bare lige saa du ved det.

Det gør jeg nu

Fra : thomas tomcat

Dato : 28-02-02 20:35

d. 28/02/2002 16:44 skrev Thorbjørn Ravn Andersen på ravn@mac.com i artiklen
kkheo1sjac.fsf@mimer.null.dk:

> En standart er noget som en af dem der red med fane red med som
> standard. Bare lige saa du ved det.

Det véd jeg tilfældigvis, fordi jeg har oversat en bog fra engelsk.
Og på engelsk staves de 2 på samme måde (og har iøvrigt endnu flere
ekstra-betydninger).

Det er første gang, jeg har hørt om en anden, der kendte til den danske
staveforskelle... (- impressed -)

thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-02 20:41

thomas tomcat <tomcat@pc.dk> writes:

> Det er første gang, jeg har hørt om en anden, der kendte til den danske
> staveforskelle... (- impressed -)

Ork. Jeg har engang korrekset Bertel Lund Hansen i hans sprogbrug[1],
og bedt ham stikke piben ind. Han gav mig ret i at han tog fejl.

Det sker ikke hver dag.

[1] Programmeringssprog.

Fra : thomas tomcat

Dato : 28-02-02 20:53

d. 28/02/2002 20:40 skrev Thorbjørn Ravn Andersen på ravn@mac.com i artiklen
kk1yf5qtrx.fsf@mimer.null.dk:

> Bertel Lund Hansen

Aldrig hørt om ham, men jeg kan godt høre, jeg bør være imponeret alligevel.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-02-02 21:59

> Aldrig hørt om ham, men jeg kan godt høre, jeg bør være imponeret alligevel.

Jeg troede det var umuligt at komme uden om, naar man var
sprogligt interesseret og havde vovet sig ind paa Usenet.

Det er ogsaa ligegyldigt. Christian vogter loebende over mig, og
taever eventuelle dumdristige med baade tre- og firecifrede
lixvaerdier.

Fra : thomas tomcat

Dato : 01-03-02 00:26

d. 28/02/2002 21:59 skrev Thorbjørn Ravn Andersen på ravn@mac.com i artiklen
kkk7sxpbl3.fsf@mimer.null.dk:

> baade tre- og firecifrede
> lixvaerdier.

Lix... det læste jeg om i WeekendAvisen sidste uge.
Det er et mål for læsbarhed, ik?
- Jo ulæseligere, des højere lix-score -- er det sådan ?

thomas

Ingenting er som det aldrig har været -OHV

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-03-02 00:33

thomas tomcat <tomcat@pc.dk> writes:

> - Jo ulæseligere, des højere lix-score -- er det sådan ?

Der er en vis korrelation, ja.

Laererigt at koere paa egne tekster.

Fra : thomas tomcat

Dato : 01-03-02 00:56

d. 01/03/2002 00:32 skrev Thorbjørn Ravn Andersen på ravn@mac.com i artiklen
kkpu2pnpwu.fsf@mimer.null.dk:

> at koere paa egne tekster

Okay. Okay. Altså, okay, jeg mener: OK, jeg røg af.
Hvad f*nden mener du?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-03-02 01:32

In article <B8A481FE.2670%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
wrote:

> Okay. Okay. Altså, okay, jeg mener: OK, jeg røg af. Hvad f*nden mener
> du?

Den Store Danske Encyklopædi:
lix, fork.f. læsbarhedsindeks, målestok for teksters sprogligt bestemte
læsbarhed, introduceret af den svenske pædagog C.H. Björnsson (1916-88).
Lixtallet for en tekst opgøres som det gennemsnitlige antal ord pr.
periode, dvs. antal ord mellem to punktummer, plus procentdelen af lange
ord, dvs. ord på over seks bogstaver. Lixtallet stemmer godt med den
umiddelbart oplevede tilgængelighed af en tekst, men fortæller ikke,
hvor let teksten i øvrigt er at forstå eller huske. En tekst med et
lixtal på 20 anses for meget let, lix 30 let, lix 50 svær og lix 60
meget svær; eksempelvis har fadervor i den ny bibeloversættelse (1992)
lix 33, når amen ikke regnes for en selvstændig periode. Lixtallet for
denne artikel er 51. Se også læsning og sætning. Elbro

Fra : thomas tomcat

Dato : 01-03-02 02:06

d. 01/03/2002 01:32 skrev Morten Reippuert Knudsen på spam@reippuert.dk i
artiklen 86im5a.d51.ln@G4.reippuert.dk:

> [...]
> lix 33, når amen ikke regnes for en selvstændig periode. Lixtallet for
> denne artikel er 51. Se også læsning og sætning. Elbro

Fniser Out Loud

ytak

Fra : thomas tomcat

Dato : 01-03-02 00:58

d. 01/03/2002 00:32 skrev Thorbjørn Ravn Andersen på ravn@mac.com i artiklen
kkpu2pnpwu.fsf@mimer.null.dk:

> Der er en vis korrelation, ja.

Okay, downbeat...
,,.. "en vis korrelation!" d.v.s. der er mere end dette.

KaN JEG FÅ EN *komplet* def, tak.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 01-03-02 01:05

> [...]

> kkpu2pnpwu.fsf@mimer.null.dk:

> Okay, downbeat...
> ,,.. "en vis korrelation!" d.v.s. der er mere end dette.

http://www.daimi.au.dk/dIntProg/opgaver.pdf

Se opgave 102.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : thomas tomcat

Dato : 01-03-02 02:10

d. 01/03/2002 01:04 skrev Thomas Bjorn Andersen på tbamacnews@gen-v.net i
artiklen m3u1s1up9e.fsf@gen-v.net:

> http://www.daimi.au.dk/dIntProg/opgaver.pdf
>
> Se opgave 102.

Prøvede, men beklager; den (Explorer) kommer aldrig videre end ca. "prøver
at connecte til .. noget med daimi.au" ..eller sånået...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-03-02 02:15

In article <B8A49370.2685%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
wrote:

> Prøvede, men beklager; den (Explorer) kommer aldrig videre end ca. "prøver
> at connecte til .. noget med daimi.au" ..eller sånået...

wget http://www.daimi.au.dk/dIntProg/opgaver.pdf

så får du stort set altid fat i et eller andet

Fra : thomas tomcat

Dato : 01-03-02 21:10

d. 01/03/2002 02:15 skrev Morten Reippuert Knudsen på spam@reippuert.dk i
artiklen 4nkm5a.381.ln@G4.reippuert.dk:

> wget http://www.daimi.au.dk/dIntProg/opgaver.pdf
>
> så får du stort set altid fat i et eller andet

Hej Morten

Beklager, den leder mig til siden (den hedder opgaver.pdf),
men den er tom: bare en hvid side.

Men skidt med det; detder lix er vist ikke så nødvendigt. (jeg har fattet
princippet).

NYT I DENNE UGE: *** § § § ***

For at skifte emne: Jeg har TechTool Pro 3.0.3 liggende, og vil gerne
defragmentere. Jeg går i Optimization. Vælger min Harddisk.
Tech Tool siger: "This volume contains the current system. While you can
check this volume for problems, you will not be able to execute repairs
unless you boot from a different volume".

Jeg prøver at boote fra min MacOS-installations CD.
Men hér er Systemmappen låst, og Tech Tool vil ikke køre, når jeg ikke kan
lægge dens Prefs-mappe ind i Indstillinger i min Systemmappe.

Er der en måde at komme til at defragmentere på?
(Uden at skulle til at lære, hvordan jeg 'partitionerer', for de er vel
egentlig det, den mener med at "starte fra en anden volume",.. ?)

Thomas

Fra : Jesper

Dato : 01-03-02 21:26

> [...]

> (Uden at skulle til at lære, hvordan jeg 'partitionerer', for de er vel
> egentlig det, den mener med at "starte fra en anden volume",.. ?)

Du kan installere TTP på en extern HD eller Jaz, Zip eller lign. sm
MacOS og så reparere og optimere.

--
Jesper.
"Do not expose your LaserWriter to open fire or flame."

Fra : thomas tomcat

Dato : 01-03-02 21:40

d. 01/03/2002 21:25 skrev Jesper på spam@suxxx.xx i artiklen
1f8dxyp.1ykel5169gnr7N%spam@suxxx.xx:

> Du kan installere TTP på en extern HD eller Jaz, Zip eller lign. sm
> MacOS og så reparere og optimere.

Jeg har hverken extern HD, jaz, Zip.
Men så kan jeg bare ofre en CD-R ..?

Og hvad siger du, skal MacOS også med over på denne CD ?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-03-02 21:45

In article <B8A5A5BA.26DC%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
wrote:

> Men så kan jeg bare ofre en CD-R ..?
>
> Og hvad siger du, skal MacOS også med over på denne CD ?

Ja - dvs. at du skal bruge Toast til at lave en bootbar CD (Disc Burn
kan ikke)

Har du ikke din Techtool CD? prop den i drevet, reboot, hold C nede
under start - vupti

Fra : thomas tomcat

Dato : 01-03-02 22:36

d. 01/03/2002 21:44 skrev Morten Reippuert Knudsen på spam@reippuert.dk i
artiklen 58po5a.o21.ln@G4.reippuert.dk:

> Har du ikke din Techtool CD?

Med flovhed at melde: nej. Det var bare et "nyttigt lille program", som en
kammerat mailede mig engang i vinters, tror jeg.

Jeg har fået så meget "bras", så det meste af det er jeg først nu begyndt at
kigge lidt på.

Men jeg kan jo se (har brugt det seriøst i dag for 1. gang), at TTP da vist
er et s*godt program. Så jeg bør vel købe det. Hvad mon sånået koster?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 02-03-02 01:46

thomas tomcat <tomcat@pc.dk> wrote:

> Men jeg kan jo se (har brugt det seriøst i dag for 1. gang), at TTP da
> vist er et s*godt program. Så jeg bør vel købe det. Hvad mon sånået
> koster?

omkring en tudsse - men må jeg ikke istedet anbefale alternativerne:
DiscWarrior eller Norton Utilities (evt. i form af SystemWorks som også
inkluderer Antivirus og RetrospectExpress)

<icq:131382336>

Fra : thomas tomcat

Dato : 02-03-02 02:26

d. 02/03/2002 01:45 skrev Morten Reippuert Knudsen på spam@reippuert.dk i
artiklen 1f8e8mj.1obkhq83pot8gN%spam@reippuert.dk:

> [...]
> DiscWarrior eller Norton Utilities (evt. i form af SystemWorks som også
> inkluderer Antivirus og RetrospectExpress)

Du må meget gerne anbefale, joda. Jeg er endnu tæmli grøn blandt ramklodser
og styresystemer og softsynths og så videre. Så jeg er bestemt ikke for fin
til at tage imod oplysninger.
Okay, måske er 4 nye ting på een gang en ordentlig stor mundfuld.
La mig se: Norton Utilities har jeg hørt om. Godt, vist. Var vist hende den
rædderlige Rita (Mac OS 9 in 24 hours), der blandt andre anbefalede det.
RetrospectExpress lyder som noget hen ad genfind dine slettede filer.
Antivirus hører jeg igen og igen fra min klogere-end-mig-MacKammerat, at jeg
som moderne Mac-ejer ikke har brug for (medmindre jeg opfører mig tåbeligt).
SystemWorks og DiscWarrior kender jeg sletikke.

*

Jeg kan jo fortælle, hvad jeg syns, jeg har brug for: TechTool fandt i går
en fejl i Finder-filen. Jeg kunne ikke få den til at sige noget nærmere om
det. DiscFørstehjælp kunne ikke ordne problemet.
Så sagde min kammerat, at når maskinen ikke havde symptomer, så har det
været et lillebitte problem: Han lignede det ved et hus. Kalken begynder at
drysse af ydermurene. Der kommer ikke noget regn ind, der er ingen rigtige
ulemper. Men naturligvis er det da godt at kalke murene, når de trænger, så
huset bliver pænt igen. Og når man hele tiden snupper problemerne på et
tidligt tidspunkt, kan man langt hen ad vejen være i fred for de store
problemer.

Så han guidede mig gennem at tage min OS-startdisk og holde C nede under
opstart, og så finde startdiskens Finder og kopiere den over i harddiskens
systemmappe til erstatning for den beskadigede.

Resultatet var: Hokus pokus, et check med Diskførstehjælp (og techTool)
sagde: Ikke flere problemer.

- derfor tænker jeg, så var detdér TechTool vist da en meget god ting at
have indenbords. (ellers var problemet, som jeg intet aner om, måske
eskaleret).

Og så var det, at jeg også forsøgte defragmentering, for det skal jo gøres
jævnligt ikke? .. og jeg har haft maskinen i 8 måneder uden. Så det er vel
snart tiden.

-Thomas

Fra : Jesper

Dato : 02-03-02 08:09

> [...]

> Med flovhed at melde: nej. Det var bare et "nyttigt lille program", som en
> kammerat mailede mig engang i vinters, tror jeg.

Altså det der hedder en sørøverkopi

> [...]
> er et s*godt program. Så jeg bør vel købe det. Hvad mon sånået koster?

Attention Software tager 1247,50 kr for den

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-03-02 21:27

In article <B8A59EC1.26D4%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
wrote:

> [...]
> artiklen 4nkm5a.381.ln@G4.reippuert.dk:

> Hej Morten
>
> Beklager, den leder mig til siden (den hedder opgaver.pdf),

Lagde du mærke til det lille ord foran .url'et?

Det er i øvrigt en problemformulering til en programerings opgave. Hvis
løsningen havde været inkluderet i form af et java program kunne du have
brugt det til noget.

Ja, boot fra Techtool CD'en.

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-03-02 21:31

thomas tomcat <tomcat@pc.dk> wrote:

> For at skifte emne: Jeg har TechTool Pro 3.0.3 liggende, og vil gerne
> defragmentere.

Fjols! Du ændrede subject. Hvis det bliver en vane, ender det jo med, at
man kan finde rundt i denne gruppe.

> [...]
> Prefs-mappe ind i Indstillinger i min Systemmappe.
>
> Er der en måde at komme til at defragmentere på?

Du skal boote fra cd'en med TechTool Pro. Den indeholder flere versioner
af Mac OS, og vælger den nyeste version, din computer kan klare. Man bør
derfor købe en ny cd med mellemrum. Nyeste version af TechTool Pro er
3.0.5. Cd'en med den indeholder vist Mac OS 9.2.2. Jeg har opdateret til
TTP 3.0.5 fra nettet, og min cd som vist indeholder ver. 3 rent, har kun
Mac OS 9.0.4.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : thomas tomcat

Dato : 01-03-02 22:38

d. 01/03/2002 21:30 skrev Henrik Münster på muenster@esenet.dk i artiklen
1f8dy8z.1pk6e5yo0aku1N%muenster@esenet.dk:

> Fjols! Du ændrede subject. Hvis det bliver en vane, ender det jo med, at
> man kan finde rundt i denne gruppe.

Afsløret. Fordømt!

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-03-02 00:51

In article <B8A47B23.2668%tomcat@pc.dk>, thomas tomcat <tomcat@pc.dk>
wrote:

> Det er et mål for læsbarhed, ik?
> - Jo ulæseligere, des højere lix-score -- er det sådan ?

Jo, men plejer nu at vende den om og sige at texten er "sværere" eller
mere krævende at læse.