Fantastiske ris !!
Fra : Mette_S

Dato : 27-02-02 19:52

Kære NG

Her i Odense er der en fantastisk Indisk take away restaurant (også dem der
leverer mad til "Den smagløse" ) Når man enten spiser på den smagløse eller
tager maden med hjem fra "Goa" -som take away stedet hedder. Ja så får man
simpelt hen nogle kanon gode ris !! Risene er meget blanke og aflange...(det
ligner lidt vilde ris) og imellem risene ligger der noget der ligner nogle
træstykker eller også er det kanel. Er der nogen der overhovedet ved hvad
jeg snakker om ?? *GG* Nå men spørgsmålet er bare om der er nogen her i
NG'en der ligger inde med en opskrift på disse ris. Eller evt. har smagt dem
og kan nikke genkendende til min begejstring... ?? Hvis I bor i Odense og
ikke har været der endnu, ja så skulle i prøve. I ville absolut ikke blive
skuffet og det er sådan en restaurant der ikke kun laver milde indiske
retter..nææh nej... selv en inder ville mærke sin tunge brænde !! *GGG* Og
det her er altså ikke for at lave stor reklame kampagne for dem. Det er
lutter min lækresultne og tomme mave der skriver !

Mvh.

Mette_S

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-02-02 20:22

Mette S skrev:

> Risene er meget blanke og aflange...(det ligner lidt vilde ris) og
> imellem risene ligger der noget der ligner nogle træstykker eller
> også er det kanel.

Jeg kender ikke det take away-sted du snakker om, og har derfor heller
ikke smagt risene, men inderne spiser gerne basmatiris, som har en
ganske vidunderlig smag i sig selv. Der er osse mange indiske opskrifter
med ghee (klaret smør, se tidligere tråd), som kan være forklaringen på
at risene er blanke. Træstykkerne kan være kanelbark, hele nelliker,
eller måske endda spidskommen (men sidstnævnte ser ikke så træstykke-
agtige ud).

// Klaus

Fra : Mette_S

Dato : 27-02-02 20:52

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote in message

> Jeg kender ikke det take away-sted du snakker om, og har derfor heller
> ikke smagt risene, men inderne spiser gerne basmatiris, som har en
> [...]

Hejsa

Vi plejer også selv at bruge enten Basmatiris eller jasmin ris, men det
bliver aldrig lige så godt som deres *SUK*
Ellers tak for svaret *SS*

Mvh.
Mette_S

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 27-02-02 21:18

Mette S skrev:

> Vi plejer også selv at bruge enten Basmatiris eller jasmin ris,
> men det bliver aldrig lige så godt som deres *SUK*

Nej, det kan være svært at finde et godt mærke ris, som man kan være
sikker på at kunne få over en længere periode, for basmatiris er ikke
bare basmatiris. Jeg købte engang, ved et tilfælde, et kilo basmati-
ris i en araberbutik, og jeg har aldrig - hverken før eller siden -
fået så gode ris. Senere gik jeg tilbage og købte 25 kg af det jeg
[og indehaveren] troede var de samme ris - det var det bare ikke, så
jeg fik en lang næse (og travlt med at finde måder at bruge 25 kg
middelmådige basmatiris på).

Jeg har senest fået anbefalet basmatiris af mærket Tilda (evt. Tilde),
men har endnu ikke fundet en forretning som sælger dem, og har derfor
heller ikke smagt dem endnu.

Hvilket mærke (basmati|jasmin)ris bruger I andre?

// Klaus

Fra : Deleuran

Dato : 27-02-02 23:33

> Hvilket mærke (basmati|jasmin)ris bruger I andre?
>

> // Klaus

Jeg købte for ca 14 dage siden 5 kg "Lamcy Dehraduni Basmati Rice" (75 kr)
hos grønthandleren lige under/ved Nørrebro Station. Jeg har aldrig fået ris
så lækre. De er omtrent umulige at "ødelægge". Selv min højtelskede, der
insisterer på at koge ris på slump! får et fint resultat med dem!!!
Det smager også godt med lidt ingefær i risene

Mar'salaam
Lone

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-02-02 06:24

Deleuran skrev:

> Jeg købte for ca 14 dage siden 5 kg "Lamcy Dehraduni Basmati Rice"
> (75 kr)

Det er endda forholdsvis billigt, synes jeg.

> hos grønthandleren lige under/ved Nørrebro Station. Jeg har aldrig
> fået ris så lækre.

Tak for tippet.

// Klaus

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 28-02-02 21:26

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote:

> Det er endda forholdsvis billigt, synes jeg.

> Tak for tippet.

Er det ikke med ris og for den sags skyld også basmati ris som med vin ?
Klimaet, jorden, vinden, varmen og så videre spiller en stor rolle !

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-03-02 06:16

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Er det ikke med ris og for den sags skyld også basmati ris som
> med vin ? Klimaet, jorden, vinden, varmen og så videre spiller
> en stor rolle !

Jo, og det er derfor det er rart at høre hvilke mærker andre bruger.

// Klaus

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-03-02 09:48

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote:

> Jo, og det er derfor det er rart at høre hvilke mærker andre bruger.

Og dog - en Chateau de Vindrue er altså ikke den samme år efter år - det
er netop det der er spændende ved vin.

Selvfølgelig er der garanteret mærker som er "bedre" end andre, men
hvordan pokker finder man ud af det ?

Jeg har købt basmati ris i Netto og jeg synes de smager fortrinligt, men
måske er jeg bare gået glip af den helt store bsamati ris oplevelse ?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 01-03-02 18:36

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Og dog - en Chateau de Vindrue er altså ikke den samme år efter
> år - det er netop det der er spændende ved vin.

Der er ganske givet osse årsvariationer på ris, men det ligger uden
for mit erfaringsområde. Herhjemme har mit største problem været at
finde en god ris som jeg kan blive ved med at få, så jeg har ikke
engang taget hul på årgangsproblematikken.

> Selvfølgelig er der garanteret mærker som er "bedre" end andre,
> men hvordan pokker finder man ud af det ?

Spørger i news:dk.kultur.mad+drikke? *;)

> Jeg har købt basmati ris i Netto og jeg synes de smager fortrin-
> ligt, men måske er jeg bare gået glip af den helt store bsamati
> ris oplevelse ?

Jeg har ikke bemærket at Nettos basmatiris skulle være noget at
skrive hjem om, men måske er *jeg* gået glip af den store oplevelse?

Jeg har kun én gang været heldig at købe nogle vidunderlige ris
herhjemme - og det var som tidligere nævnt ikke muligt for mig at
finde risene igen (da jeg købte dem første gang havde købmanden
selv afvejet risene i en pose uden tekst på, grrr...) - men dengang
sang englene. Jeg glæder mig til at prøve de ris Lone anbefalede.

Til gengæld kan vi vel hurtigt blive enige om at almindelige
parboiled ris er et kedeligt og ucharmerende bekendtskab?

// Klaus

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 01-03-02 23:17

> [...]

> Til gengæld kan vi vel hurtigt blive enige om at almindelige
> parboiled ris er et kedeligt og ucharmerende bekendtskab?

Parboiled, pose ris og deslige egner sig kun til dyrefoder. Sådan er det
også med det meste tørpasta - egner sig dårligt nok til dyrefoder.

Fra : Deleuran

Dato : 02-03-02 09:59

> Jeg glæder mig til at prøve de ris Lone anbefalede.

Jeg håber ikke du bliver skuffet. Jeg har lige været forbi efter endnu en
pose og de har en nyere udløbsdato det vil sige en nyere årgang, så jeg
håber ikke, at de er ringere.

Som et lille kuriosum kan jeg fortælle, at en bekendt, der er japansk gift,
siger at hans svigermor glæder sig over nye ris på samme måde, som vi glæder
os over nye kartofler.

Lone

Fra : Emil

Dato : 02-03-02 16:11

On Sat, 2 Mar 2002 09:58:38 +0100, Deleuran wrote:

>Som et lille kuriosum kan jeg fortælle, at en bekendt, der er japansk gift,
>siger at hans svigermor glæder sig over nye ris på samme måde, som vi glæder
>os over nye kartofler.

Det synes jeg giver lidt stof til eftertanke.

Jeg har oplevet en gæst, som mente at basmati-risene duftede
forkert (læs: dårlige). Hun havde aldrig spist andet end brugsens
den billigste. Stakkel.

m.v.h. Emil

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 03-03-02 19:30

Lone skrev:

> Jeg håber ikke du bliver skuffet.

Det tror jeg ikke at jeg gør - jeg har endnu ikke været ude for nogen
(basmati|jasmin)ris jeg ikke kunne lide.

> Jeg har lige været forbi efter endnu en pose og de har en nyere
> udløbsdato det vil sige en nyere årgang, så jeg håber ikke, at
> de er ringere.

Så skriver du nok snart om det.

Jeg kom forbi en lokal araber i dag og han havde flere mærker ris at
vælge imellem, men desværre lå portionerne på 20 kg for de ris jeg
syntes virkede mest tillokkende, og det er jo lidt af et sats at købe
så mange ris når man ikke kender smagen. Købmanden brugte en del tid
på at fortælle mig hvor billige risene var og at de sagtens kunne
holde sig i flere år, selv om jeg forsøgte at forklare ham at det er
mange ris hvis man skal spise sig gennem 20 kg blot for at prøvesmage
mærket. Til sidst gik jeg uden at købe noget.

Jeg håber at jeg får tid til at køre ind til Nørrebro station en af
dagene.

> Som et lille kuriosum kan jeg fortælle, at en bekendt, der er
> japansk gift, siger at hans svigermor glæder sig over nye ris
> på samme måde, som vi glæder os over nye kartofler.

Orv, det giver stof til eftertanke! Og inspiration til at være mere
kræsen/omhyggelig under risindkøbene.

// Klaus

Fra : Morten Wartou

Dato : 04-03-02 09:57

"Deleuran" <deleuran@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> insisterer på at koge ris på slump! får et fint resultat med dem!!!
> Det smager også godt med lidt ingefær i risene

Hej Lone!

Uhm - jeg købte en post Lamcy i går - og afprøvede den om aftenen. Dejlig
ris! Takker for rådet. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Deleuran

Dato : 04-03-02 14:13

> Uhm - jeg købte en post Lamcy i går - og afprøvede den om aftenen. Dejlig
> ris! Takker for rådet. :)
>

> Med venlig hilsen,
>
> Morten Wartou

Det glæder mig meget.
Lone

Fra : Karina Lund Andersen

Dato : 04-03-02 12:58

On Wed, 27 Feb 2002 19:52:07 +0100, "Mette_S"
<Mette_Sloth_Jespersen@FJERNhotmail.com> wrote:

> [...]
>det her er altså ikke for at lave stor reklame kampagne for dem. Det er
>lutter min lækresultne og tomme mave der skriver !

Hej Mette.

Du har ret, risene smager absolut fantastiske! Jeg mangler også
opskriften!
Kan nogen hjælpe??????

M.v.h. Karina