kikskage
Fra : Elin Poulsen

Dato : 27-02-02 19:29

Er der en der ligger inde med en opskrift på kikskage.

Elin

Fra : Erna Andersen

Dato : 27-02-02 21:06

Hej

Den står på pakken med kiks..

Hilsen Erna

Fra : zcully

Dato : 27-02-02 22:30

Alle slags kiks??

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 27-02-02 21:44

Hej

On Wed, 27 Feb 2002 19:28:51 +0100, "Elin Poulsen" <evp@12mail.dk>
wrote:

>Er der en der ligger inde med en opskrift på kikskage.
>
> Elin
Hvis du køber en pakke Oxfort kiks de firkantet står det bag på
pakken.

Mvh
Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 28-02-02 06:06

"Elin Poulsen" <evp@12mail.dk> skrev följande i meddelandet...
Er der en der ligger inde med en opskrift på kikskage.

Jeg har brugt omtrent halvdelen af en pakke kiks, og anden delen med
evt. opskrift, er revet af..

Men "Morten" og andre kan hjælpe..

Kiksekage:
(10 pers)

260 g palmin
2 æg
200 g kiks
250 g mørk chokolade
225 g florsukker

Palmin og chokolade smeltes ved svag varme, rør af og til, til det er
afsvalet. Æg og florsukker piskes lidt, heri hældes palmin, chokolade
massen lidt efter lidt, der piskes godt. 1 1/2 l. form beklædes med
bagepapir. Chokolademasse - kiks -chokolademasse - kiks osv. slut med
chokolademasse. Opbevares koldt.
--

En fra Politikens Bagebog (u/palmin)...

Kikskage:

2 æg
250 g flormelis
1 tsk vanillesukker
100 g kakao
4 spsk fløde
125 g smør el. margarine
250 g firkantede kiks

Æg og florsukker røres godt; vanillesukker, kakao og fløde røres i.
Smørret smeltes og hældes i massen, mens det er meget varmt.
En aflang kageform fores med pergamentpapir.
1 lag kakaomasse hældes i bunden.
1 lag kiks lægges over.
Derefter fortsættes skiftevis med kakaomasse og kiks.
Det sidste lag skal være kakaomasse.
Kagen stilles koldt, til den er stivnet.
-oo-

Til lidt mere spændende varianter er..

Italiensk Kiksekage:
200 g mørk chokolade, hakket
200 g smør
2 æg
2 dl (140 g) tørrede frugter, (ferskener, abrikoser, dadler og svesker,
udstenede og hakkede).
2/3 dl (35 g) hasselnøddekerner, grofthakkede
125 g søde kiks, i mindre stykker

Smør en dyb springform (20 cm). Bund og sider fores med bagepapir.
Kom chokolade og smør i en lille ildfast skål. Sæt den over en gryde med
simrende vand og varm det under omrøring, til det smelter.
Afkøles let. Rør derefter æggene i.
Vend de tørrede frugter, hasselnødder og kiks i. Hældes i formen og
glattes. Sæt kagen i køleskab i 5 timer, eller til den er fast.
Serveres i små trekanter med flødeis eller flødeskum.
NB: Man kan også anvende en tærteform med løs bund til denne opskrift.
Formen skal smøres grundigt.
-oo-

Den tyske udgave..

Biscotten Torte (Kiksekage):

125 g smør
1¼ dl sukker (110 g)
2 æg, delt i hvide og blomme
100 g malede mandler
2 dråber mandelessens
2 spsk rom
1¼ dl mælk
24 aflange biscuits (fx Nice)
3¼ dl piskefløde, pisket
3¼ dl (135 g) mandelspåner, ristede

Pisk smør og sukker let cremeagtigt i en lille skål. Pisk æggeblommerne
i. Vend de malede mandler og mandelessens i.
Pisk æggehviderne stive i en lille, ren skål med en håndmixer. Med en
metalske foldes æggehviderne i mandelmassen; sættes i køleskab i 20-30
min, til den er fast, men ikke hård. Rør rom og mælk sammen i et lavt
fad.
Dyp 6 biscuits i mælk og rom. Læg dem ved siden af hinanden på et stort
stykke alufolie i 2 rækker, så de danner en aflang firkant.
Fordel en tredjedel af mandelmassen på dem. Læg et nyt lag dyppede
biscuits over, derefter mandelmasse. Fortsæt dette, og slut af med et
lag biscuit. Kagen pakkes omhyggeligt ind i alufolie og sættes i
køleskab natten over. Serveres overtrukket med flødeskum og drysset med
ristede mandler.
-oo-

Tilsidst..

Chokoladekiksekage med likør og flødeskum:
(hurtig og nem)

2/3 dl Kahlua eller kaffelikør
2/3 dl Bailey's Irish Cream
5½ dl tyk piskefløde (crème double)
200 g chokoladekiks
kakaopulver til pynt

Læg 2 stykker husholdningsfilm i en sandkageform (26x8x5 cm). Lad filmen
hænge ud over siderne. Formen anvendes som støtte, mens kagen samles.
Rør Kahlua og Bailey's Irish Cream sammen i en lav skål. Sættes til
side. Pisk 3¼ dl fløde meget stiv. Kiksene dyppes i likøren, 2-3 stykker
af gangen. Er kiksene tørre og tætte i konsistensen, skal de måske ligge
i blød i 1 minut.
Anbring en opblødt kiks lodret i den ene ende af formen, fordel en smule
flødeskum på den og derefter den næste kiks. Fortsæt på denne måde med
resten af kiksene og fløden.
Pak filmen stramt om kagen og sæt den i køleskab i 8 timer. Vend den
indpakkede kage jævnligt og sæt den tilbage i formen. Dette forhindrer,
at likøren gør den ene side af kagen blød. Pak kagen ud og læg den på et
fad. Pisk resten af fløden stiv og overtræk kagen med flødeskum; pudres
med en smule sigtet kakao. Med en skarp kniv skæres kagen i diagonale
skiver, således at man får en kage med lodrette striber.
NB: Denne kage kan bygges op til 3 dage i forvejen. Opbevares
omhyggeligt indpakket i køleskab og overtrækkes med flødeskum lige inden
servering. Kagen er lækker som dessert med frisk frugt.
-Mah na mah nam!

*Det kan simpelthen ikke kikse... - og så er der evt. også lidt til
strikkeklubben.. (opskrifter altså)

--
Mvh.
Peter W. Bosse

UHMM: SUPPE, GRIS OG IS
Tilbage til traditionerne var det helt klare budskab, da Årets Ret blev
uddelt i Meyers Madhus. Retterne kan næppe laves lige så velsmagende af
menigmand, men de seks madanmeldere, der havde dommertrøjen på, mente
alligevel, at der var rigelig med inspiration og ideer, som sagtens kan
bruges hjemme i køkkenet
www.berlingske.dk/artikel:aid=163096

Fra : Søren Lindholt

Dato : 28-02-02 14:56

Peter W. Bosse <peterw.bosse@worldonline.dk> wrote in article
<RXif8.12771$PE.776866@news000.worldonline.dk>...
> "Elin Poulsen" <evp@12mail.dk> skrev följande i meddelandet...
> Er der en der ligger inde med en opskrift på kikskage.

Og så HUSK lige at bruge pasteuriserede æg, hvem husker ikke postyret for
et par år siden da nogen døde af massiv salmonelleforgiftning efter at have
spist store mængder kikskage der havde stået i stuetemp i nogen dage. Ingen
grund til at løbe risikoen.

Og så i øvrigt en glæde at se det stavet korrekt kikskage, det hedder ikke
kiksekage (med e) det er jo ikke en kage der er kikset...
--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-02-02 15:45

Søren Lindholt skrev:

> Og så i øvrigt en glæde at se det stavet korrekt kikskage, det
> hedder ikke kiksekage (med e) det er jo ikke en kage der er kikset.

Det er ukorrekt - der er valgfrihed mellem "kiksekage" og "kikskage".
Se <http://www.dsn.dk/cgi-bin/ordbog/ronet?M=1&P=kiks>.

FUT news:dk.kultur.sprog

// Klaus