saltvand
Fra : M Sørensen

Dato : 27-02-02 10:55

Saltvandsakvarier på www.reefers.dk

--
Med Venlig Hilsen / Digital regards
Martin Sørensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 27-02-02 18:32

"M Sørensen" <ms@reefers.dk> wrote in message
news:C12f8.12003$PE.602289@news000.worldonline.dk...
> Saltvandsakvarier på www.reefers.dk

Hvor er det dog ærgerligt at et så godt indhold (jeg tænker her på forum'et)
befinder sig på så håbløs en platform (web i stedet for usenet).

Det var spændende at se, og med rigtigt gode indlæg - mæn æv for et
brugerinterface.

Man får rigtig meget lyst til at holde saltvand igen.

vh
Jan

Fra : Brian Søgaard

Dato : 27-02-02 23:01

Hvorfor er det at det skal være så forbandet dyrt at starte et saltvand op?
Det er så flot men så dyrt!!
Brian

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 28-02-02 00:18

Hej Brian
Det er ikke alene dyrt at starte op - det er også dyrt at vedligeholde.
Hilsen
Jørgen

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-02-02 01:05

Jørgen Jørgensen <jjgas@tdcadsl> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c7d6916$0$56558$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Brian
> Det er ikke alene dyrt at starte op - det er også dyrt at vedligeholde.

Nu har jeg selv saltvand, og vil ikke give Jørgen helt ret!
Men bevares så er det da dyrere end alm. ferskvand, hvor man bare henter
vand
på badeværelset.
Der hvor den største udgiftsforskel er at saltvandsakvarier bruger for en
formue i strøm!
Til et 250 L skal der bruges mellem 150-200 Watts lys over akvariet, plus
alle pumperne,
som nok bliver omkring 100W mere, så omkring 5KW om dagen x 365 giver ca
1800KW om året!

Carsten

Fra : Carsten Gall

Dato : 28-02-02 01:12

Brian Søgaard <brian@gronaerten.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:pGcf8.10628$Rz2.391096@news010.worldonline.dk...
> Hvorfor er det at det skal være så forbandet dyrt at starte et saltvand
op?
> Det er så flot men så dyrt!!

Det er dyrt at starte op, hvis du bare går ned til akvariebutikken og
river ned fra
hylderne. Men hvis du får fat i en der ved lidt om sagerne, og så kigger
i f.eks den blå avis,
vil du kunne skære flere tusinde kroner af projektet.

F.eks vil de fleste forhanlere nok fortælle at man ikke kan leve uden
diverse elektronikse
styringsenheder. Det kan man sakkens, dog vil jeg anbefale et elektroniks
Ph-meter, da det er noget
som skal måles hele tiden. Alle de andre styringsenheder, lettere det da
noget, men er ikke uundværlige.

Af lys anbefales HQI, og det er da også det bedste, men men meget
billigere og bestemt anvendelig
løsning er lysrør. Jeg bruger f.eks 4x30 W over et 250 liters, det giver
et pænt hvidt lys, og koster ikke
mere end en brøkdel af HQI. Dog skal man holde sig fra de mest
lyskrævende koraller,
men der er så mange andre flotte og nemme arter.

Carsten