CO2 spørgsmål
Fra : Knud Schøler

Dato : 27-02-02 10:27

Hej

Jeg har leget lidt med at hælde noget billigt danskvand fra Aldi i akvariet.
Det virker fint, men holder jo ikke særligt længe.

Jeg har kigget lidt på CO2 klokker med tilhørende trykflaske. Den jeg så var
voldsomt stor syntes jeg (altså klokken) og trykflasken synted til gengæld
virkede til at være ret dyr.

Er der nogen der har nogle gode ideer til billig CO2, der ikke fylder hele
akvariet (128 liter)?

Jeg har selv spekuleret lidt på en flaske med sukker og gær ved siden af
akvariet og så et rør af en slags, hvor CO2'en så kunne boble ud afhvis det
blev overfyldt.

Eller er jeg bare for nærrig?

Med venlig hilsen

Knud

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 27-02-02 17:10

"Knud Schøler" <scholer@get2net.dk> wrote in message
> [...]
var
> voldsomt stor syntes jeg (altså klokken) og trykflasken synted til gengæld

Drop klokken, og tilføj CO2 i indsugning til dit filter, det virker
upåklageligt.

> [...]
>
> Jeg har selv spekuleret lidt på en flaske med sukker og gær ved siden af
> akvariet og så et rør af en slags, hvor CO2'en så kunne boble ud afhvis

Kan du godt, men er besværligt og kan ikke styres.

> Eller er jeg bare for nærrig?

Tør jeg ikke svare på.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Knud Schøler

Dato : 04-03-02 12:24

"> > Jeg har kigget lidt på CO2 klokker med tilhørende trykflaske. Den jeg

> var
>
> Drop klokken, og tilføj CO2 i indsugning til dit filter, det virker
> upåklageligt.

Hvad er egentlig fidusen i at lade boblerne gå ind i filteret?

Det filter jeg har er en Fluval 2 (tror jeg den hedder), internt monteret.
Er dit forslag så at jeg skal montere en slange ind i de ribber, der udgør
åbningen i bunden?

Når du ikke har en klokke må du vel nødvendigvis have en fast løbende
tilstrømning i form af bobler - betyder det ikke en relativt stor CO2 flaske
med reduktionsventil og hele pivtøjet eller kan det lade sig gøre for
menneskepenge?

mvh/Knud

Fra : wittenborn

Dato : 04-03-02 14:25

"Knud Schøler" skrev d. 04-03-02 12:24 dette indlæg :

> [...]
flaske
> med reduktionsventil og hele pivtøjet eller kan det lade sig gøre for

Hej Knud

Opgaven ved co2 er at få det optaget i vandet. Dertil kan bruges
forskellige klokker, som du også skriver. Der eksistere mange
forskellige typer/størelser. Jeg har erfaret at tyskerne er meget
længere fremme med co2 hos dem. Så jeg vil da råde dig til at bruge lidt
tid på de tyske hjemmesider (forhandlere), der er mange forskellige
typer (skriv "co2 anlagen på www.google.com).

Fidusen ved at køre det igennem et filter. Er at her har du et stort
lukket volume, samt at rotor pisker det sidste co2 rundt. Jeg bruger det
i et spandfilter (Ehiem 2026). Der har jeg ca. 2 liter lukket volume.
Jeg har ikke erfaring hvordan man går ved et indvendig filter. Der har
man jo ikke den samme volume.............

Hvis vi snakker billige co2 anlæg til dit akvarie størrelse. Ville jeg
foreslå at du kigger ind på www.dennerle.de Der har de nogle enkle
co2-sæt (co30) som også bruger gære-processen. De kan købes hos Avifauna
(www.avifana.dk).

Efter min erfaring er co2 i trykform(flaske) klart at foretrække. Da har
man nemlig mulighed for at få en ens/jævn dosering. Gære-processer er
svære at styre.

Prøv at bruge lidt tid på de tyske sider.....

Hilsen
Kim

http://www.kandu.dk/

Fra : tommy & laila

Dato : 01-03-02 21:15

hej Knud jeg har leget lidt med det samme som dig.
Og på en 1.1/2 ltr flaske har jeg monteret en KONTRA DRØVLE VENTIL fra FESDO
vændt flasken på hovedet og så er det co2én der trykker vandet ud så er det
"barre" at justere ventilen.
men er der en måde at udregne hvor meget co2 der skal bruges har du det knud
mvh Tommy

---

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 01-03-02 22:09

"tommy & laila" <tbn@12mail.dk> wrote in message
> [...]
det
> "barre" at justere ventilen.
> men er der en måde at udregne hvor meget co2 der skal bruges har du det

Det er en MEGET dårlig ide at blokere udstrømningen fra en gæringsflaske
bare det mindste.

Du ender med en eksploderende flaske, og det skulle efter sigende svine af
h. til.

Fra : tommy & laila

Dato : 02-03-02 07:53

i danskvand er der kun h20 og co2 og det er det
desuden er flasken trykprøvet til 16 bar og det vil du aldrig kunne komme i
nærheden af
da der ikke kommer noget andet i flasken end det der er der i forvejen.
Og hvis du havde fulgt lidt med i skole ville du vide at man ikke kan trykke
væsker sammen kun
flytte det under tryk og det er så det prinsip der bruges her.
og ventilen gør jo at der kommer lidt ud hele tiden.
Og her er det at Knud OG jeg gerne vil vide hvor meget co2 der skal til og
hvordan det måles
MVH .TOMMY

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 02-03-02 09:28

> [...]
> da der ikke kommer noget andet i flasken end det der er der i forvejen.
> Og hvis du havde fulgt lidt med i skole ville du vide at man ikke kan

Sikke du spiller smartass. :)

> flytte det under tryk og det er så det prinsip der bruges her.
> og ventilen gør jo at der kommer lidt ud hele tiden.

Fortæl det til de Amerikanere der har prøvet at en sodavands flaske er
exploderet pga. overtryk opstået pga gæring.

Øh bruger du en dansk vands flaske, og forsøger at lade det komme ud af sig
selv ???
Det lyder som en besværlig og meget dyr ide ( i længden )

Kig på www.thekrib.com

Fra : tommy & laila

Dato : 03-03-02 21:04

jo jo Søren.
men det var jo også kun Knud der ville prøve med gær.Og jeg der brugte
danskvand.
der findes også en saltsyre reaktor men jeg kænner ike effiktiviteten af en
sådan dims
Og da Knud var ineterseret i billig co2 er den her måske et alternertiv.
den er forholdsvis billig et startsæt koster ca 500 kr hos Avifauna (ZERO
MAX)
mvh Tommt

> [...]
>
> Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
> Remove IHSYD from email address when replying by email
>
> Please visit my Freshwater Aquaria Webpage

---

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 03-03-02 22:49

> [...]
> den er forholdsvis billig et startsæt koster ca 500 kr hos Avifauna (ZERO

Jeg har selv haft sådanne en saltsyre sæt, det virkede rimeligt, men ikke så
effektivt som CO2 på tryk flaske.

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-03-02 15:57

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Jeg har selv haft sådanne en saltsyre sæt, det virkede rimeligt, men ikke

> effektivt som CO2 på tryk flaske.

Nu ved jeg ikke hvordan de omtalte CO2generatorer på saltsyrebasis virker,
men hvis de er skruet sammen som dem, man tidligere brugte i laboratorier er
en af fiduserne at de er 'selvregulerende' - dvs at man kan lave en
diffusionsklokke i akvariet, der altid indeholder CO2, hvor
overfladeniveauet er tilnærmelsesvis konstant. Umiddelbart kunne jeg men at
jeg kunne bikse en sådan sammen for en halvtredser og så fodre den med
saltsyre og kridt (billigt).

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 01-03-02 22:08

tommy & laila skrev i meddelelsen ...
> [...]
>"barre" at justere ventilen.
>men er der en måde at udregne hvor meget co2 der skal bruges har du det

Det lyder jo fint, men er der nogen af jer, der har MÅLT på det.
Hvis man vil CO2 gøde, burde man vel vide (måle) hvad det er man gør.
Og jeg TROR at en L danskvand forslår som en skrædder i helvede - og
prøv at måle dagen før, dagen efter og tre dage efter og fortæl os - så ved
vi hvad vi taler om.

Ole

Fra : tommy & laila

Dato : 02-03-02 07:31

nej Ole.
jeg har ikke målt som jeg skrev for jeg ved ikke hvad jeg skal måle efter.
har du en tabel at gå ud efter eller ved hvor man kan finde ud af det
(der er ca. 3 gram co2 i en 1.1/2ltr)
MVH Tommy
"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og jeg TROR at en L danskvand forslår som en skrædder i helvede - og
> prøv at måle dagen før, dagen efter og tre dage efter og fortæl os - så

---

Fra : ole larsen

Dato : 02-03-02 10:29

> [...]
>jeg har ikke målt som jeg skrev for jeg ved ikke hvad jeg skal måle efter.
>har du en tabel at gå ud efter eller ved hvor man kan finde ud af det

Når man vil CO2 gøde kunne det som tidligere nævnt være en ide at måle CO2 -
indholdet (i akvarietvandet, ikke i sodavandet). Og hvis man ikke ved hvor
meget er ønskeligt, burde man måske undersøge det først.
Det kan gøres på thekrib, hos Tropica, Hückstedt, Kasselmann,
TetraNytNorden, i Akvariebladet
og sikkert 1000 andre steder også.

Ole

Fra : wittenborn

Dato : 03-03-02 12:46

Hej Tommy

Jeg har den seneste tid brugt meget tid/penge på at sætte mig ind i
co2-gødning.

Jeg startede også med lette/billige løsninger.
Jeg har et 180 l. selskabs/plante akvarie med cirka 50 planter. Og her
er co2, med mine erfaringer meget vigtig.
Jeg kører co2 fra en co2-flaske med reguleringsventil ind i min
indsugning på filteret. ca 40 bobler.
Jeg har en kh på 6, hvorved min ph er nede på 6,8 det giver 30 mg co2
pr. liter.

Som jeg læser jeres spørgsmål vil i gerne vide hvor meget co2 der skal
til, samt hvordan i måler det.

co2 i vandet afhænger af jeres ph og kh (karbonathårdhed). hvor meget i
har i jeres vand kan i let se/regne ud når i kender jeres ph+kh. Brug så
det skema som i finder på Tropica's hjemmeside:
http://www.tropica.com/default.asp
For fisk og planter skal den lige indenfor 10-60 mg pr. liter.
Kort sagt: jo højre kh jo mere co2. Ved at tilføre co2 sænker i ph'en.

Nu ved jeg ikke hvor store jeres akvarier er. Og hvor i ligger kh/ph.
Jeg tror dog ikke i kommer særlig langt med danskvand (3 gram pr. 1 1/2
l.)

Jeg startede med gær/sukker blanding. Det var dog ikke let at styre en
jævn tilførsel pga. gæreprocessen, samt at få nok i.
Det har også meget at sige, hvordan i får jeres co2 optaget i jeres
vand. Igennem indsugningen på filter. Er effektiv og billig.

Håber det kan hjælpe jer lidt.

mvh.
Kim

http://www.kandu.dk/

Fra : Knud Schøler

Dato : 04-03-02 11:26

"tommy & laila" <tbn@12mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> "barre" at justere ventilen.
> men er der en måde at udregne hvor meget co2 der skal bruges har du det

Nej jeg ved faktisk ikke rigtigt hvor meget der skal i. Jeg købte sådan en
lille måledims, hvor man hælder 1 ml akvarievand og 3 dråber medfølgende
væske (jeg vil tro det er noget lakmuslignede) i en lille beholder. Så
placerer man denne i akvariet, der så udligner CO2 indholdet mellem
beholderen og akvariet, og derefter (med 3-4 timers forsinkelse) kan man
aflæse CO2 indhold eller PH-værdi som en grov rettesnor efter frven på
væsken i beholderen.

Da jeg pøsede 1,5 liter aldivand i de 128l akvarievand gispede fiskene i et
par timer og boblerne stod op ad vandet - måleren viste efter noget tid at
der var for meget CO2 i vandet (stor overraskelse )

Siden har jeg hældt mindre portioner i !

Så var det at jeg borede et hul i skruelåget til en 1,5 liters flaske,
proppede lidt sukker og bagegær samt vand i - monterede en slange i hullet
og en injektionsspøjte (10 ml) i den anden ende af slangen og troede selv at
jeg genial.

Det producerede slet ikke nok CO2 og senere eksperimenter drillede helt så
nu synes jeg at metoden er lidt træls!

mvh/Knud