Kantudjævnet tekst i PDF
Fra : walther

Dato : 26-02-02 11:10

Hej,

Hvorfor er teksten meget svær at læse når jeg genererer en PDF fil fra
LaTeX?. Det virker som om jeg kunne bruge en funtion i stil med
Photoshops 'kantudjævnet'.

Jeg genererer 600dpi fra OzTeX via. Acrobat Distiller.

tak,
walther

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-02-02 11:31

walther <walther_hansen@hotmail.com> writes:

> Jeg genererer 600dpi fra OzTeX via. Acrobat Distiller.

Sidder du på MacOS9 elller MacOSX?

-j

--
"Bliv brun på 12 minutter"
Reklame for solcenter

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-02-02 11:39

> [...]

> fra LaTeX?. Det virker som om jeg kunne bruge en funtion i stil med
> Photoshops 'kantudjævnet'. Jeg genererer 600dpi fra OzTeX

Hvis det er et "nu og her"-problem: Send mig en DVI, så sender jeg dig
en nydelig PDF.

-j

--
"Bliv brun på 12 minutter"
Reklame for solcenter

Fra : Storm

Dato : 26-02-02 11:57

walther <walther_hansen@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Photoshops 'kantudjævnet'.
>
> Jeg genererer 600dpi fra OzTeX via. Acrobat Distiller.

Hvis du har Acrobat 5 så prøv.
- Edit - Preferences - Display - Smoothing.
Her kan du smoothe både tekst og vektor grafik.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 26-02-02 12:17

walther <walther_hansen@hotmail.com> writes:

> Hvorfor er teksten meget svær at læse når jeg genererer en PDF fil fra
> LaTeX?. Det virker som om jeg kunne bruge en funtion i stil med
> Photoshops 'kantudjævnet'.

Der var en udgave af tex2pdf der var, mildt sagt, elendig til font
styring. Jeg kan ikke huske detailjerne, måske var det blot et
spørgsmål om at opgradere? I hvert fald jeg ikke haft problemer med
den TeTeX installation der fulgte med RedHat-7.2.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 26-02-02 12:33

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnews@gen-v.net> writes:

> [...]
> spørgsmål om at opgradere? I hvert fald jeg ikke haft problemer med
> den TeTeX installation der fulgte med RedHat-7.2.

Walther sidder vel ikke på en Red Hat maskine, når han bruger Adobe
Destiller?

Ellers har du ret. Der var også engang et undeligt problem med at

dvi2ps | ps2df

blev bedre end direkte

dvi2pdf

selvom sidstenævnte vist bare piper den ene ind i den anden. Lidt
mystisk, men sådan har jeg engang lsæt en bruger beklage sig.

-j

--
"Bliv brun på 12 minutter"
Reklame for solcenter

Fra : Mads Lindegård Hjort~

Dato : 26-02-02 12:41

Spørg mig spørg mig...sagde han og rakte fingeren endnu højere op...

Jeg har knoklet med lige netop det problem i et par år efterhånden på
forskellige platforme. Problemet er at de danske tegn ligger udenfor dem
som kan vises pænt i de fleste tegnsæt, men der er muligheder...

disse to linjer i starten af dit LaTex document, og så skulle alt være
kørende

\usepackage[applemac]{inputenc} % danske tegn, også PDF
\usepackage[danish]{babel} % danske overskrifter, datoer osv.

Hvis du har andre problemer er du velkommen til at maile mig...eller vi
kan poste lidt her...

Mads

Fra : walther

Dato : 27-02-02 09:35

In article <madsh-7BCFEE.12403626022002@toralf.uib.no>, Mads Lindegård
Hjorth <madsh@ruc.dk> wrote:

> Spørg mig spørg mig...sagde han og rakte fingeren endnu højere op...

Fint at du afholder dig fra at skrive ***!!!!#####!!!!! i subject :)

> \usepackage[applemac]{inputenc} % danske tegn, også PDF

Glimragende!

> Hvis du har Acrobat 5 så prøv.

Desværre, det lyder som det jeg mangler...

> Som standard bruger latex bitmapfonte som er grimme.
> Enten skift til "pdflatex" eller saet dvips op til at benytte postscript fonte.

'pdflatex', den har jeg ikke hørt om før, de det andre skrifter?
Jeg har prøvet at sifte til PS i dvips, det var ikke nok.

> Vejledninger findes paa nettet.

Aah, det er nok samme sted som jeg finder manualen til Linux, man skal
bare lige... :)

tusind tak for hjælpen,
walther

(Janus, tak for tilbudet, men det var ikke en krise, bare et
irritationsmoment jeg gerne ville have løst)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-02-02 12:16

walther <walther_hansen@hotmail.com> writes:

> 'pdflatex', den har jeg ikke hørt om før, de det andre skrifter?

Det er en LaTeX variant der laver PDF-direkte.

Mit speciale <reklame>http://unixsnedkeren.dk/ravn/speciale/
er lavet med pdflatex.

--
Thorbjørn Ravn Andersen