kaffebønnebrænding
Fra : GhitaCecilie

Dato : 26-01-01 06:42

I går i TV 2´s morgen tv var der et indslag om kaffebrænding.
Nogen der ved hvod brænderen kan købes og hvad den evt
koster ?
Ghita Cecilie
- Som bare "må" eje den finurlige maskine til samlingen !

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 26-01-01 14:15

Jeg tilladt mig at kopiere et gammelt indlæg om emnet (som er for mig total
ukendt). Og ja, den er fundet med deja.com... Der har været flere
diskussioner om kaffe bønner, hvor de købes (u-ristede) osv., så motioner
lidt søgerobotten, hvis der ikke er flere eksperter.

Forfatteren har (ved jeg) skaffet sig en apparat til at riste kaffe, og er
meget glad for den. Også hans kollegaer, der får "hans" kaffe serveret
direkte efter ristning - både espresso og "almindelig" kaffe ("almindelig"
er et lokalt begreb...).
Jeg ved også, at Henrik har hentet dimsen i Göteborg, men det er lææænge
siden vi har hørt fra ham - where are you!?

Sandra

Subject: Hjemme-ristning af kaffe: Udstyr, parametre og valg af bønner?
Date: 07/28/2000
Author: henrikc <henrikc@post4.tele.dk>

Kan ikke se, at dette emne har været behandlet i NG før (ikke i den tid
deja.com holder øje med i al fald), og er nysgerrig efter at høre om
erfaringer med hjemme-ristning.
Er det for langt ude eller giver det en extra gastronomisk oplevelse? Er det
specielt anbefalelsesværdigt til espresso?

Hvilket udstyr?
Hvilke bønner fås i Dk (hvor) i grøn tilstand?
Hvordan bedømmes kvaliteten eller potentialet af de uristede bønner? Er det
billigere?
Er der nogen kommentarer til valg af kværn?

Diverse links på nettet giver en basal indføring bl.a.
http://www.sweetmarias.com/instructions.html og
http://www.coffeekid.com/reviews/

Men jeg er nysgerrig efter lokale oplevelser og imødeser kommentarer!

Henrik

Fra : GhitaCecilie

Dato : 26-01-01 14:39

"Ms. Krabappel" <sandra@nospam.dk> skrev i en meddelelse

Hej
Jeg husker godt den tidligere tråd, men er sikker på at maskinen
der var i tv i går morges er til salg her i DK. Derfor spørgsmålet.
GhitaCecilie
- Man kan nemlig også købe de rå grønne bønner sammesteds.

Fra : René Hjorth

Dato : 26-01-01 21:44

Fri, 26 Jan 2001 05:42:25 GMT skrev "GhitaCecilie"
<get2ghitacecilie@get2net.dk>

Hej Ghita,

>I går i TV 2´s morgen tv var der et indslag om kaffebrænding.
>Nogen der ved hvod brænderen kan købes og hvad den evt
>koster ?

Jeg har også søgt, og deres sider er ikke helt gået i luften endnu,
men er meget stærkt på vej (men blev bremset af nogle overgravne
kabler

Kig på www.moccamecca.dk og www.moccabox.dk (?) Hvis der er nogle
halvtomme sider, er der ikke kommet hul igennem til de nye servere og
sider endnu...

Mvh,
René
www.rene.hjorth.com

Fra : GhitaCecilie

Dato : 27-01-01 09:09

"René Hjorth" <Rene@Hjorth.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kig på www.moccamecca.dk og www.moccabox.dk (?) Hvis der er nogle
> halvtomme sider, er der ikke kommet hul igennem til de nye servere og

Tak skal du ha´; Mine fingre klør og ganen sukker efter at få den
maskine indenfor døren.
Ghita Cecilie